PR-industrie bezorgd over toekomst

In de PR-industrie wordt de laatste tijd bezorgd gediscussieerd over de digitale toekomst. Dat is indirect weer van belang voor de journalistiek, want veel van de bronnen en reclame-inkomsten komen binnen via die PR-bureau’s.

Sleutelfiguur bij die discussie in de Verenigde Staten is Robert Scoble, bekend onder zijn weblog naam Scobleizer.com. Scoble deed iets wat niemand voor mogelijk had gehouden: hij gaf zijn werkgever Microsoft, een menselijk gezicht. Microsoft had plotseling iemand waarmee je kon praten, iemand die een opvatting had, die soms ook tegen het bedrijfsbeleid inging. Toen Microsoft in december de weblog van een uitgesproken Chinese journalist op verzoek van de Chinese autoriteiten verwijderde sprak Scoble zich publiekelijk daartegen uit. Dat wordt hem niet altijd in dank afgenomen. En daar schrijft hij dan weer over, al lijkt hij soms intern wel eens in de problemen te komen.

Inmiddels gaat er in de Verenigde Staten geen week voorbij zonder een nieuwe hoogdravend media-conferentie waar Scoble opdraaft om voor collega-bedrijven uit te leggen dat ze hun PR en marketing veel beter zelf ter hand kunnen nemen. Sommige van zijn bloggende collega’s schatten dat Scoble zijn bedrijf inmiddels tientallen miljoenen aan positieve PR heeft opgeleverd. Daarmee is zijn weblog-strategie niet alleen effectiever, maar ook veel goedkoper dan het inhuren van een traditioneel PR-bureau.

Voormalig FT-verslaggever Tom Foremski rapporteert dat de nieuwe-media conferentie die hij vandaag bezoekt opnieuw vol zit met PR-mensen.

"Veel PR-mensen komen hier omdat ze een verhaal willen ‘pitchen’ aan de webloggers of weblogs willen gebruiken als kanaal voor hun marketing- of communicatiedoeleinden nu de traditionele media langzaam wegsmelten… Jammer genoeg kun je de boodschap van bedrijven niet verspreiden via gehuurde communicatoren."

Dat lijkt een sneer te zijn aan Foremski’s oude journalistiek collega’s, die anders werken dan de webloggers en – suggereert hij – wel gemakkelijker gekocht konden worden.

Openheid, passie en betrokkenheid zijn een paar van de belangrijkste elementen van zijn werk, zegt Scoble ook in zijn inmiddels tot bijbel verheven boek "The Naked Conversation".

De grote Amerikaanse detailhandel Wal-Mart had dat helemaal niet begrepen, grinniken Amerikaanse bloggers, nadat het bedrijf PR-firma Edelman inhuurde om op haar beurt weer webloggers in te huren die reclame moesten maken voor het omstreden bedrijf. De oude tijden zijn ook hier voorbij.

Meer weten over dit onderwerp?
Lees ook het artikel Gatekeeper v amateurs van Jeff Jarvis.

Fons Tuinstra

Fons Tuinstra is former foreign correspondent, media trainer, new media advisor and internet entrepreneur in Shanghai. Founder and partner of the largest email-service/website on business in China: www.cbiz.cn; blogging at www.chinaherald.net; co-founder and 2002 president of the Shanghai Foreign Correspondents Club (2002); working at www.wageindicator.org, www.chinaherald.net/connecting.html. Author (2003/4) of the book: The Wild East. 15 misunderstandings about China and the Chinese (in German and Dutch)

Alle artikelen van Fons Tuinstra op De Nieuwe Reporter.