Drie vragen over ‘generaal X.’

Vijf dagen voor de laatste Tweede Kamerverkiezingen berichtte de Volkskrant over martelingen door Nederlandse militairen in Irak. Vorige week zaterdag gaf de krant – onder de titel ‘De missie van generaal X.’ – opening van zaken over de hoofdbron voor het verhaal. De Nieuwe Reporter vroeg Geert Jan Laan, Sytze van der Zee, Aad van den Heuvel, Huub Evers en Duns Ouray om te reageren op drie vragen: Vind je het verdedigbaar dat de krant de naam van de bron bekend heeft gemaakt? Kun je het optreden van de Volkskrant in deze kwestie in een paar zinnen kwalificeren? En: Is met deze reconstructie de kous af of blijven er zaken die uitgezocht moeten worden?

Aad van den Heuvel (*)
Het was de ombudsman van de Volkskrant die zich bitter beklaagde over de boze buitenwereld. Nederlandse militairen hadden in 2003 Irakezen gemarteld, zijn krant had dit gemeld en vervolgens was de reputatie van de Volkskrant te grabbel gegooid. Hij vond dat de bron van het nieuws veel te lang was beschermd. Zeker nu die bron zelf aan Elsevier en RTL Nieuws had gemeld dat er in Irak niets onoorbaars was gebeurd en dat hij ‘de martelpublicatie unfair’ vond. ‘De bronbescherming vervalt’, schreef de ombudsman, ‘wanneer de bron zelf in de openbaarheid zegt dat hij aan de publicatie heeft meegewerkt.’ Is dat zo? Het was onaangenaam voor de Volkskrant dat de generaal bd Nijsingh, hun eigen deep throat, na de publicatie rare sprongen maakte. Maar daarmee verviel niet de noodzaak om hem te beschermen. Het was de reactie van een kat in nood.
Vier maanden lang was de Volkskrant bezig geweest met het kanon te laden dat op 17 november 2006 werd afgeschoten en al snel werd duidelijk dat de zware kogel midden in de eigen gelederen terecht was gekomen. Bij de hand- en spandiensten van Ton Heerts konden nogal wat vraagtekens worden geplaatst. De man was niet zomaar de oud-voorzitter van de marechausseevereniging, maar tevens een aankomend Kamerlid van de PvdA. En hij zou geen knip voor de neus waard zijn als hij niet donders goed had begrepen welk effect dit artikel een paar dagen voor de verkiezingen zou hebben. En het kan natuurlijk ook niet door de beugel dat de Volkskrant vier maanden met een artikel bezig is om tenslotte de tegenpartij voor wederhoor pas op de avond voor de publicatie te bellen. Een gesprek waarin ook het woord ‘martelen’ stijf achter de kiezen werd gehouden.
In 2003 zijn Irakezen verhoord met zakken over het hoofd en is er gewerkt met water en hoge geluidstonen. Na de publicatie in de Volkskrant bleek dat dit ‘incident’ wel degelijk door de marechaussee aan het OM was gemeld. Daar kwam men tot de conclusie dat er geen strafbare feiten waren gepleegd. Maar wat is er eigenlijk gemeld en over wie? Officieel werden de verhoren afgenomen door officieren van de MIVD, de afdeling stiekem van het leger. Of waren een paar mariniers in de avonduren voor zichzelf begonnen, zoals een tolk onlangs in een tv-programma verklaarde? Wordt ongetwijfeld vervolgd, hoewel de frontale aanval van Kamp op de boodschapper het verdere onderzoek nog wel eens zou kunnen frustreren.

Duns Ouray (*)
Vind je het verdedigbaar dat de Volkskrant de naam van de bron bekend heeft gemaakt?
Mijn journalistieke vakkennis schiet te kort voor een oordeel hierover.

Kun je het optreden van de Volkskrant in deze kwestie in een paar zinnen kwalificeren?
Laten we uitgaan van de goede trouw van de Volkskrant. Hoedeman heeft een puik stuk onderzoeksjournalistiek willen afleveren, maar is doorgeschoten in zijn enthousiasme.
Vervolgens geeft Hoedeman openheid van zaken in ‘De missie van Generaal X’. Hoedeman vertelt over Abu Graib en over ‘martelingen’ door Deense militairen en een Duitse speciale eenheid. Dat is, strikt genomen, allemaal irrelevante informatie.
Maar Hoedeman vindt het blijkbaar wél relevant. Dat laat zien dat hij gevangen zit in zijn pacifistische vooroordelen. Het leger is bij voorbaat verdacht. De schuld van Nederlandse militairen kan, volgens Hoedeman, gesubstantiëerd worden door te verwijzen naar andere oorlogsmisdaden.
Ook in de keuze van bronnen verraadt Hoedeman zijn pacifistische vooroordelen. De exacte rol van vakbondsman en PvdA Kamerkandidaat Ton Heerts blijft (bewust ?) onduidelijk, maar het was zeker een hoofdrol. En Hoedeman voert een professor aan, die vanuit zijn studeerkamer kan bevestigen dat het hier om ‘martelingen’ gaat. Nota bene professor Van Genugten, die we nog kennen van zijn bijdrage aan het boek “Ook in de Sowjet-Unie kan men de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens met instemming lezen” uit 1989.
Het is bekend dat iedereen op de redactie van de Volkskrant links stemt. Hoofdredacteur Broertjes stelt dat dit de journalistieke professionaliteit niet in de weg staat. Daarmee stelt Broertjes dat zijn journalisten een soort halfgoden zijn, die hun persoonlijke mening kunnen uitschakelen.
De martel-hoax laat echter zien dat Volkskrant-journalisten gewone, linkse stervelingen zijn.

Is met deze reconstructie de kous af of blijven er zaken die uitgezocht moeten worden?
Wat is de echte rol van PvdA-er Heerts? Is het zo dat de PvdA bij de Volkskrant aan de touwtjes trekt?
Het is niet de taak van de overheid om de journalistiek te onderzoeken. Dat is de taak van andere journalisten. Het NOS Journaal lijkt hier al vast niet aan mee te willen doen. In haar berichtgeving werd de affaire gespind tot een onderling conflict binnen Defensie. Dat is een journalistieke afronding naar beneden.

Geert-Jan Laan (*)
In wat voor nesten je ook raakt, bronnen blijven heilig
Op 14 oktober 1977 schreef de Amerikaanse journalist Daniel Schorr, de leverancier van de op het laatste moment door Life- eigenaar Henry Luce gekilde primeur over de Greet Hofmans affaire aan dat tijdschrift, op mijn vraag of Prins Bernhard zelf de bron was geweest voor zijn informatie mij terug: ”It is true that I was the first foreign journalist to dig into that affair. I talked to anyone who knew about it, though I hesitate to say what I learned from prince Bernhard or any other specific source because of a general reluctance to discuss sources.”
En zo is het maar net. In wat voor nesten je ook raakt, bronnen blijven heilig.
Kort na het overlijden van prins Bernhard raadpleegde ik nog een bron die heel dicht bij de Lockheed- affaire had gestaan en die na tientallen jaren nogmaals zijn waardering uitsprak dat zijn identiteit nog steeds verborgen is gebleven.
De Volkskrant heeft dus een grote blunder begaan door een bron te identificeren. Natuurlijk moet onderzoek doorgaan. Het is of ‘We stand by our story’ of ‘We apologize for an incorrect story’.

Sytze van der Zee (*)
Ik vind niet dat de krant de naam van de bron heeft bekendgemaakt, niet de hoofdredacteur in het begeleidend commentaar en ook niet door de redacteur zelf, Jan Hoedeman, in de reconstructie. De krant heeft kennelijk van tevoren met zijn bronnen besproken wie wel akkoord gaat dat zijn naam wordt genoemd. Dat is een zeer correcte aanpak. Het is heel wat anders als een bron je belazert, zoals wij eens bij Het Parool hebben meegemaakt. Sportredacteur Rob Fleur had toen gehoord dat Dennis Bergkamp en Wim Jonk van Ajax naar een Italiaanse club zouden vertrekken: Juventus of Inter. Die zondagavond laat bevestigde Wim Jonk dat het Juventus zou worden, wat in de loop van de maandag onjuist bleek te zijn. Het was een ellendige zeperd. Ik heb toen Fleur voorgesteld om opening van zaken te geven hoe het zich had voltrokken, wat hij ook heeft gedaan.
In het geval van de Volkskrant heeft niemand, zoals het me toeschijnt, te kwader trouw gehandeld. De krant kwam de afgelopen weken behoorlijk onder vuur te liggen, zodat de redactie een wijs besluit heeft genomen en opening van zaken heeft gegeven. Het is duidelijk dat dit in overleg met de bronnen is gebeurd, zoals blijkt uit het feit dat de voornaamste bron als ‘generaal X’ wordt aangeduid. Ik hoop alleen dat de Volkskrant verder zal blijven graven in deze zaak, want iets zegt me dat er nog meer aan de hand is. Ook gezien het feit dat het OM er blijkbaar alles aan heeft gedaan de zaak op z’n goed Nederlands in de doofpot te stoppen en gezien de heftige reactie van minister Kamp van Defensie.

Huub Evers (*)
Journalisten nemen alles en iedereen de maat, maar zodra de kritiek gericht is op de pers zelf beginnen ze onmiddellijk te piepen dat de boodschapper het zeker weer gedaan heeft of dat de persvrijheid wordt aangetast. Geen kritische zelfreflectie, weinig transparantie en collegiale toetsing. Dat beeld, terecht of niet, kom je de laatste jaren vaak tegen in kritische beschouwingen over de journalistiek.
In dat licht siert het de Volkskrant, dat zaterdag een reconstructie van het martelverhaal werd gepubliceerd en dat de schrijver daarvan de hand in eigen boezem durfde te steken. Maar waarom zo laat pas? En waarom niet een iets onafhankelijker onderzoek?
Nu blijft de vraag hangen of er zaken, bewust of onbewust, onderbelicht bleven. Bijvoorbeeld het tijdstip van publiceren, enkele dagen vóór de verkiezingen. Was het een doelbewuste actie om Kamp en daarmee de VVD te beschadigen? Of had de krant op dat tijdstip gewoon het verhaal rond en besloot men zonder aanzien des persoons te publiceren? Dat laatste uiteraard, maar dan blijft het toch merkwaardig dat defensie zo weinig tijd kregen om te reageren. Bovendien was het verhaal waaróp een reactie moest worden gegeven onschuldiger dan de uiteindelijke publicatie. Waarom werd het OM wel gevraagd te reageren op eventuele marteling of mishandeling en de defensiewoordvoerder niet?
Opmerkelijk was ook het gedoe over de bron. In de reconstructie gaat het voortdurend over generaal X, terwijl diezelfde dag door de ombudsman in zijn rubriek man en paard genoemd werden, mede op basis van eerdere uitlatingen van Broertjes. Je beschermt als journalist toch je bron omdat en zo lang daar goede redenen voor zijn? Maar wanneer de bron zelf de publiciteit zoekt of wanneer op een andere manier onomstotelijk is komen vast te staan wie de informant was, is er toch geen enkel argument meer om geheimzinnig te blijven doen? En al helemaal niet wanneer die bron later kritiek levert op het verhaal waarvan hij zelf de oorsprong was.
Misschien was de reconstructie niet nodig geweest wanneer de verslaggever tijdens zijn opleiding de lessen over hoor en wederhoor had bijgewoond. Wanneer nu een trend is gezet die leidt tot meer transparantie, zelfkritiek en serieuze mediajournalistiek, is de slotbalans toch positief!

*
Aad van den Heuvel is vanaf 1958 journalist, aanvankelijk voor de KRO (o.a. Brandpunt, De Alles is Anders Show, Gedane Zaken, Ook Dat Nog, Ik heb al een boek), later was hij betrokken bij de oprichting van Llink. Van zijn hand verschenen diverse boeken, waaronder misdaadromans. Hij ontving de Nipkowschijf voor Brandpunt. Van den Heuvel schrijft en doet advieswerk.

Duns Ouray is redacteur van HetVrijeVolk.com.

Geert-Jan Laan is voorzitter van de Stichting Nederlands Persmuseum en de commissie Dag van de Persvrijheid. Was o.a. hoofdredacteur van het Dagblad van het Noorden en directeur/plv. hoofdredacteur van Het Vrije Volk.

Sytze van der Zee publiceerde de boeken ‘Potgieterlaan 7’, ‘De overkant’, , ‘Vergeten legende- het leven van Frits Koolhoven’, ‘Zuidwal’ en ‘Dochters van Khadija’. Daarvoor was hij correspondent van NRC Handelsblad, adjunct-hoofdredacteur van Elsevier en hoofdredacteur van Het Parool.

Huub Evers is media-ethicus en lector aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg

15 reacties

  1. Werner de Graaf schreef op 18 februari 2007 om 11:14

    “Hoedeman heeft een puik stuk onderzoeksjournalistiek willen afleveren, maar is doorgeschoten in zijn enthousiasme,” schrijft Duns Ouray. Ik vind het amusant om te zien dat Ouray buiten de veilige muren van zijn eigen webwerkplek plots een serieuze toon probeert aan te slaan. Bij Het Vrije Volk noemt hij Hoedeman gewoon ‘een leugenaar’ (“Hij heeft geen enkele bron voor zijn martel-hoax, en wil ons zand in de ogen strooien”). Van Genugten die hij op DNR netjes aanspreekt met ‘professor’, heet op HVV ‘de linkse gek’. *)

    Ouray blijkt ook plots te kunnen twijfelen: “Is het zo dat de PvdA bij de Volkskrant aan de touwtjes trekt?” vraagt hij zich af. Bij HVV bespeur ik bij hem geen enkele aarzeling in dit soort kwesties, daar is de pers in Nederland simpelweg monddood gemaakt door het ‘subsidie-infuus’ van de PvdA, de partij die er, en ik citeer Ouray nu:

    “…in de afgelopen halve eeuw in is geslaagd om het programma van Hitler in te voeren. De verzorgingsstaat ís er, de staat ís almachtig en overal vertegenwoordigd. De vrijheid is opgerold, het volk is de mond gesnoerd. Het knappe is dat dit met zachte dwang is gelukt, terwijl Hitler met zijn harde hand juist faalde. (…) Ik kan werkelijk geen aspect van Hitler’s politieke programma bedenken dat niet door de PvdA verwezenlijkt is. “Ho, ho!” hoor ik u nu roepen. “De schoorstenen van Auschwitz roken toch niet meer?” Dat is waar, die schoorstenen roken niet meer. Voorlopig niet, althans. De PvdA is immers maar al te happig om de Moslims binnen te halen, en zij staan te trappelen om dat laatste, vergeten puntje van Hitler’s agenda te verwezenlijken.”

    Enfin, de liefhebbers gaan voor het complete verhaal (van oktober 2006) naar:

    http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=1780&titel=de_schaamte_van_Nederland

    Als geboren liberaal merk ik graag nog op: anti-linkse clowns verzuren het milieu, óók als ze zich in schaapskleren hullen.

    Wel een mooi initiatief van DNR overigens, deze thread!

    *) Het boek “Ook in de Sowjet-Unie kan men de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens met instemming lezen”, waarmee Ouray een puntje wil scoren, bestaat niet. Wel de essaybundel “Begrensde vrijheid, opstellen over mensenrechten” (ISBN 9027130035). Van Genugtens afgewogen bijdrage daarin is getiteld “Ook in de Sowjet-Unie…” en dat mag ironisch worden opgevat.

  2. Allard schreef op 18 februari 2007 om 14:10

    Een aantal kanttekeningen:

    1) lees het boek van Hoedeman genaamd “De strijd om de waarheid op het Binnenhof”. Hieruit blijkt dat Hoedeman zich laat gebruiken door politici, hij beschrijft het ronduit en is daar zeer eerlijk over. Hoezo gaan wij uit van de goede trouw van de Volkskrant. De krant zelf gaat toch ook niet per definitie uit van de goede trouw van Defensie, Justitie, de militairen etcetera?

    Ook blijkt uit zijn eigen boek dat Hoedeman heel goed weet hoe hoor en wederhoor werkt. Lees pagina 11 van zijn eigen boek als het gaat om het checken van feiten:” Als het echt belangrijk is, bel je een minister of staatssecretaris thuis op.”

    Hoedeman plei nota bene in zijn eigen boek voor meer openheid, zelfkritiek en onderzoek door externe partijen (pag 245).

    2) Generaal X zou volgens Aad van den Heuvel rare sprongen hebben gemaakt. Dat is een aanname die niet door feiten is onderbouwd. Wel eens bedacht dat de Volkskrant een vreemde rol in dit verhaal speelt, die de zogenaamde ‘rare sprongen’ van X verklaren. Misschien blijken die sprongen niet zo raar als het hele verhaal ooit boven water komt.

    3) De Volkskrant heeft het in haar reconstructie over een ‘oud-journalist’ Ewoud Nysingh. Verder niets. Punt. Totdat je even zelf zoekt en ontdekt dat deze man 10 jaar bij de Volkskrant heeft gewerkt, 2 jaar bij NOVA en samen met TON HEERTS de NOVA documentaire heeft gemaakt over de mislukte fotorolletjes in Srebrenica. Wat was zijn rol? Zie NOVA 4 juni 2002:
    http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=880

    Kortom, deze zaak schreeuwt om meer onderzoek, dat ben ik met Evers eens. Vraag is wie dat gaat doen.

    De PCM kranten Trouw, NRC, NRC-next of de Volkskrant? Tot op heden hebben die niets gedaan. Kan de ene PCM krant de andere controleren?

    Zembla? VARA en gezien de laatste uitzending op de hand van de PvdA.

    De Leugen Regeert? Van de VARA en gezien de column van Francisco van Jole deze week sterk op de hand van de PvdA.

    Argos? Van de VPRO en VARA en gezien de uitzending van afgelopen vrijdag duidelijk de op de lijn van Zembla en de Leugen Regeert.

    NOVA? Van NPS en VARA, kom niet verder dan een non interview met Ton Heerts die allen draait en niet zegt over zijn rol.

    Pauw en Witteman? Van de VARA en er is voor zover ik weet geen woord over gesproken.

    Het NOS journaal? Geen woord over Heerts, de rol van de PvdA. Enkel een soort spin over een interne strijd binnen Defensie. Oh my God, ook al in PvdA handen?

    Het enige wat er tegenover is gezet is een documentaire van Netwerk (EO), waarin de zaak ook van andere kanten bekeken is.

    Naast Elsevier en de Telegraaf is er dus niet veel over.

    Ik ben zelf uit het Linkse kamp, maar moet tot mijn schrik constateren dat we in een situatie zitten waarin ‘links’ de media beheerst.

    Zal ik de VVOJ eens vragen daar een symposium over te organiseren. Oh nee, Premium Sponsor is de Stichting Democratie en Media. Is die niet eigenaaar van……PCM?
    (nu zullen die echt niet rechtstreeks invloed hebben, maar kijk voor de grap eens wie er in het Bestuur zitten).

    Zijn er nog linkse of rechtse, of moet ik misschien schrijven ECHTE onderzoeksjournalisten die samen met Elsevier in deze zaak willen duiken?

  3. Een andere kwestie, die geheel geruisloos voorbijging, zijn de uitspraken van ‘Jakhals’ Sadeghi. Hij kwam in ‘de wereld draait door’, de dag voor de verkiezingen bij zijn bezoek aan het militaire tehuis in Arnhem met een explosief bericht. Hij zou binnenkort met foto’s komen van martelpraktijken door Nederlandse troepen in Irak. Die uitspraak op TV kwam na het Volkskrant verhaal. Zie http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/jakhalzen.php?id=195

    Op mijn reacties en vragen, werd niet gereageerd. Niet door de Vara en niet door de ‘de wereld draait door’ redactie.

  4. Werner de Graaf schreef op 19 februari 2007 om 13:31

    “Dit is stijlloos en heeft niets met journalistiek te maken,” schrijft de arme Michel Mans ook nog op de site van De Wereld Draait Door.

    Als niemand deze wereldvreemde man de helpende hand biedt, wil ik het wel doen.

    De dikke planken van De Jakhalzen komen uit een ironische zaagmolen, mijnheer Mans. Met journalistiek heeft het inderdaad niets te maken. Daarom gaat het ook geruisloos voorbij.

    (Maar leuk was het, bij wijze van uitzondering, dit keer wel…)

  5. Allard schreef op 19 februari 2007 om 16:03

    Heb het gezien op de site van De Wereld Draait Door. Kan het niet met Werner eens zijn. Lijkt mij op een typisch geval van (s)linkse manipulatie (“framing”). Misschien kan Huub Evers zijn licht hier eens over laten schijnen.

    Intussen kan ik op mijn lijstje toevoegen dat OOK De Wereld Draait Door een rol speelt in wat de VARA doet voor de PvdA. Helaas…..
    Het lijkt erop dat we nog steeds erg verzuild zijn. Ben benieuwd wat iemand als Mark Deuze hierover denkt…

  6. Werner de Graaf schreef op 19 februari 2007 om 16:41

    Natuurlijk. Laat Huub Evers vooral een grote bouwlamp meenemen, de houtzagerij van De Jakhalzen kent forse afmetingen…

    (Met alle respect, maar het amusante geklier van DWDD serieus nemen en zelfs ‘framing’ noemen, is volkomen geschift.)

  7. Allard schreef op 19 februari 2007 om 18:11

    Werner toch, mind your language. Verdiep je eens in de zaak! Je moet het in het licht zien van eerdere gebeurtenissen.

  8. Werner de Graaf schreef op 19 februari 2007 om 18:40

    That’s it! Spaar ons Heer bescherm ons Heer voor hen die schatplichtig zijn aan de malloten die ons in de jaren tachtig op de redactie bestookten met Het Definitieve Bewijs dat… dat Rudie van Meurs geheim agent was… dat kolonel Pantchoulidzew een gewaagd driedubbelspel speelde met medeweten van de PvdA… dat zich onder ‘Het einde van de Wereld’ een enorme wapenopslagplaats bevond… dat de directeur-generaal Orde en Veiligheid wekelijks geheime ontmoetingen had met Wouter Gortzak (‘We hebben foto’s!’)… Dat kortom Het Grote Linkse Complot ons Koninkrijk zo zoetjes aan onleefbaar maakte… en dat NIEMAND dat zag of kon zien omdat WIJ…

    Maar WIJ konden ons aan de oever van deze schier eindeloze stroom van obscurantisme tenminste nog staande houden met de gedachte dat de goegemeente deze treurige kolder bespaard bleef.

    Internet heeft flink roet in het eten gegooid.

    Het gekkenhuis staat tegenwoordig hartje stad en deuren en ramen staan wijd open.

  9. Allard schreef op 19 februari 2007 om 20:56

    Werner toch, kijk nu eens naar de feiten, denk eens na en kom dan met een mening. Heb je het onderzoek van Mark Deuze wel eens gelezen?

  10. Bert Brussen schreef op 20 februari 2007 om 00:19

    ” die ons in de jaren tachtig op de redactie bestookten ”

    De redactie van de Pravda? Of gewoon van de Wachttoren en de Ontwaakt?

  11. dit heen-en-weer dreigt in de richting van “alle journalisten zijn links” te ontsporen, en helaas wordt daarbij het onderzoek dat studenten en ik aan de UvA in 1999-2000 deden erbij gehaald. Daaruit bleek dat de overgrote meerderheid van Nederlandse journalisten zichzelf in politieke zin links (32%) of links van het midden (47%) omschrijft.

    Voor zij, die verder willen kijken dan zo’n plat cijfer ligt de zaak iets ingewikkelder dan de gemakzuchtige conclusie dat ‘de’ nieuwsmedia een linkse bende is die, al heulend met de PvdA, de touwtjes van de kritische cultuur van Nederland in handen heeft. Uit ander onderzoek blijkt bijvoorbeeld ook, dat ondanks die ‘linkse’ houding journalisten meestal nogal conservatief scoren als het om opvattingen over specifieke sociale issues gaat (zoals migratiebeleid of de idee van een gestuurde economie), of dat journalisten zich vooral in interviews links noemen omdat de beroepscultuur zichzelf legitimeert met het sociale verantwoordelijkheidsgevoel van opkomen voor de zwakkeren of anderszins ‘onmondigen’ in de samenleving.

    Dit neemt niet weg dat het zorgelijk is dat de kritische noot in Nederland bijna niet op de commerciele omroep gekraakt wordt – maar dat kan ook niet want dan lopen adverteerders weg (bittere en zurige televisie loopt niet lekker naast schaars geklede en vooral blije jonge mensen die op het strand zich laven aan een koele frisdrank).

    Aan de andere kant klopt de voorstelling van zaken hier niet helemaal: er zijn in Nederland meer dan genoeg verschillende media en verschillende journalisten – het probleem is niet dat er daaronder veel mensen zijn met een links-politieke voorkeur, maar dat de meeste journalisten en politici elkaar veelal klakkeloos napraten.

    Ook dit wil weer niet zeggen dat journalisten niet kritisch zijn – vaak is het qua tijd, geld of redactionele ruimte niet mogelijk om kritisch te zijn. Maar dat mag zeker geen excuus zijn voor slechte of niet goed doordachte journalistiek – zeker niet in een tijd waarin mensen om het minste of geringste als voorheen trouwe klant afhaken of hun ongenoegen wereldwijd verspreiden…

    Hopelijk biedt dit enig zicht op de zaak. Ik heb verder niets zinnigs over te zeggen over de verslaggeving van de Volkskrant, want die zaak is vanuit de Verenigde Staten niet te volgen :-)

  12. Duns schreef op 20 februari 2007 om 04:33

    @Werner de Graaf

    Beste Werner,

    Deze anti-linkse clown staat ook achter het artikel op Het Vrije Volk.

    Het is geen geheim dat ik sterk ageer tegen de PvdA. Ik geloof dat tout politiek en journalistiek Nederland dat inmiddels weet …

    Duns

  13. Allard schreef op 20 februari 2007 om 13:50

    Dank voor je genuanceerde reactie, Mark.

    Het probleem dat ik zie zit het in een omroep met een dominante (opninierende) positie (VARA), waar weinig tegenover staat. Vervolgens zitten de ‘belangrijkste’ kranten in een blok, PCM. Dan heb je de ongeschreven regel dat journalisten elkaar niet onderzoeken. Tel bij het door jou benoemde elkaar napraten van journalisten en politici. Tel dit op bij affniteit van journalisten met links (waar dat dan ook voor mag staan).

    Ik zie dus in deze optelsom een situatie waarin enkel bepaalde kritische noten worden gekraakt. Ik zie niet een links complot of een linkse bende, maar ik zie in een aantal opzichten een vrij homogene groep van journalisten, met alle gevolgen die die homogeniteit heeft.

    Ik geloof niet zo in het niet hebben van tijd en geld. Hoedeman mocht maanden werken aan het ‘martelverhaal’. Maakt het NRC eens iemand vrij om maanden deze affaire te onderzoeken?
    Ik zie het niet gebeuren. Gaat iemand eens Zembla met haar schandaaljournalistiek onderzoeken? Vrees het niet. Ik zie KRO Reporter geen onderzoek naar Zembla doen.

    Is er uberhaupt eens een journalist die in kaart zou willen brengen of de VARA nog immer sterke banden heeft met de PvdA? Dit lijkt tegen de dominante journalistieke cultuur in te gaan.

    Het zou best eens aardig te zijn te onderzoeken op welke partijen journalisten stemmen (om wat meer diepte te krijgen in dit links/rechts verhaal). Ook zou het aardig zijn om te onderzoeken hoe journalisten staan tegenover het elkaar onderzoeken.

  14. Gerard Smit schreef op 20 februari 2007 om 20:21

    Wat mij verbaast in het martelverhaal, de nasleep en de making of is het volgende.

    1. Er wordt zo weinig gesproken over de misstand zelf.

    De verontwaardiging, positief of negatief – van de journalist, lezers, en politici – gaat voornamelijk over het woord martelen. Dat woord zwengelt de discussie wel aan, maar het ontneemt, vreemd genoeg, het zicht op wat er is gebeurd. Wat was er precies aan de hand? Ging het om een incident of is dit praktijk? In hoeverre verhoren Nederlandse militairen anders dan hun buitenlandse collega’s?

    Het lijkt me in de eerste plaats de taak van de journalist om geen misverstand te laten bestaan over de vermeende misstand. Hoe duidelijker dat is, hoe scherper het debat dat erop volgt.

    Dat brengt met op mijn tweede verbazing.

    2. Het gebruik van het woord martelen wordt niet gelegitimeerd door wat er gebeurt, maar door een autoriteit. Dat leidt tot een journalistiek zinloze semantische discussie.

    Ik zou zeggen gebruik het woord martelen als je kunt aantonen dat er sprake is van een grove misstand. Zo niet laat zo’n woord dan achterwege.

  15. Allard schreef op 20 februari 2007 om 22:08

    Juist. Dit is het gevolg van het ‘spinnen’ met het verhaal. Als Hoedeman echt journalistiek had bedreven ipv samen met Heerts politiek te bedrijven, hadden we daar een beeld van kunnen hebben. Maar dat vraagt om journalistiek zonder het vingertje.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>