Gaat “waarheid boven wederhoor”? Driehuis (Zembla) reageert op artikel Schoo

In het boek De orkaan Ayaan besteedden Volkskrant-journalisten Hans Wansink en Sara Berkeljon aandacht aan “De heilige Ayaan”, de Zembla-uitzending die de val van Hirsi Ali inluidde. In het boek tekenden ze op wat de makers gezegd zouden hebben na een voorvertoning van het programma waarbij Hirsi Ali zelf, haar politiek assistent, een persvoorlichter van de VVD en een Engelse journaliste aanwezig waren. Deze vier ‘oorgetuigen’ waren ook de bron voor de schrijvers.

Na publikatie van het boek ontkenden de Zembla-medewerkers echter de geciteerde uitspraken te hebben gedaan en verweten de auteurs geen wederhoor te hebben toegepast. Zij zijn inmiddels door de Raad voor de Journalistiek in het gelijk gesteld.

Het debat kreeg een vervolg. In de Volkskrant van 18 mei stelt Hendrik-Jan Schoo onder de kop “Waarheid gaat boven wederhoor” nu dat de auteurs van het boek een legitieme journalistieke keuze maakten door geen wederhoor toe te passen. “Zij wogen naar vermogen feiten en omstandigheden, de betrouwbaarheid van hun getuigen, de eventuele meerwaarde van wederhoor, om vervolgens conclusies te trekken over wat zich na de proefvertoning naar alle waarschijnlijkheid heeft afgespeeld.”
Schoo is het er ook niet mee eens dat Zembla de Raad voor de Journalistiek (door hem “pseudotuchtrechter” genoemd) heeft ingeschakeld: “Onderzoeksjournalistiek is gebaat bij maximale vrijheid en serieuze journalistieke mores, niet bij beknottende mechanische regels.”
Schoo vindt dat je in het uiterste geval altijd nog naar de rechter stappen, “maar dan wel graag direct.”

(tot zover inleiding eindredactie)

In hun boek “De Orkaan Ayaan” hebben Volkskrant redacteuren Wansink en Berkeljon citaten gepubliceerd die zouden zijn uitgesproken door redacteuren van ZEMBLA. Die citaten zijn niet alleen onjuist, maar de beide journalisten hebben ook verzuimd om wederhoor toe te passen. Onlangs heeft de Raad voor de Journalistiek (RvdJ), na een klacht van ZEMBLA, de twee veroordeeld omdat zij journalistiek onverantwoordelijk en maatschappelijk onaanvaardbaar hebben gehandeld.
H.J. Schoo schreef op 18 mei in De Volkskrant dat ZEMBLA met deze klacht de journalistiek een slechte dienst heeft bewezen. Als dit al een slechte dienst zou zijn, komt die toch van de Raad die de uitspraak heeft gedaan en niet van de klager.

Maar Schoo gaat een stap verder en vindt dat journalisten niet moeten klagen
bij de RvdJ over collega’s.
Eigenlijk ben ik dat met hem eens. Toen ZEMBLA na de uitzending over Ayaan onder vuur werd genomen door journalisten en columnisten in dag- en weekbladen, hebben wij een hoop onzin en onwaarheid onweersproken gelaten, er mag veel onder het mom van vrijheid van meningsuiting.
We kunnen wel tegen een stootje, schreef ik aan de Volkskrant Ombudsman, maar er zijn grenzen, voegde ik daaraan toe. Een citaat presenteren als een feit, zonder wederhoor te vragen en er wel een verregaande conclusie aan verbinden, mag volgens mij niet en is in elk geval schadelijk voor ZEMBLA, legde ik de Ombudsman voor.
“Ik denk dat hij gelijk heeft. Wie een citaat uit de tweede hand gebruikt moet het ten minste toeschrijven aan zijn bron: zegt hij. Maar ook dan nog lijkt het me niet meer dan goed journalistiek gedrag de betrokkene om commentaar te vragen”, aldus zijn oordeel.

Schoo echter gaat er blindelings vanuit dat de als citaten gebrachte uitspraken van collega van Dongen en mij door Wansink en Berkeljon terecht zijn opgeschreven, hoewel de auteurs het zelf niet gehoord hebben. Van wie hebben zij dat dan vernomen? Daar is de Raad voor de Journalistiek heel ondubbelzinnig en duidelijk over: van mensen “die niet als onafhankelijke bronnen kunnen worden gezien, nu zij allen min of meer aan elkaar gelieerd zijn” (uitspraak RvdJ)

Wansink, die met advocaat en dik verdedigingsdossier op de zitting van de RvdJ was verschenen, verklaarde nadat hij was veroordeeld dat hij de uitspraak niet erkende. Dat kan natuurlijk ook altijd nog, aan een wedstrijd meedoen en zeggen dat je de uitslag niet erkent als je verliest.
Vervolgens belde hij wel met bezorgde stem onze jurist om er achter te komen wat onze nieuwe stappen zouden kunnen zijn in deze zaak.
Inmiddels hebben wij van de uitgever van “De Orkaan Ayaan” de toezegging gekregen dat bij een herdruk het boek zal worden aangepast.
En intussen komt Volkskrant columnist Schoo met de boodschap dat wij de journalistiek een slechte dienst hebben bewezen omdat zijn collega’s zijn veroordeeld. Wat een ontroerende collegialiteit daar bij de Volkskrant.
Schoo noemt het toepassen van wederhoor een formaliteit en een plichtpleging.
Als hij dit werkelijk meent beseft hij dan wel dat daarmee de betrouwbaarheid van de serieuze journalistiek op het spel komt te staan.
De waarheid gaat boven wederhoor, vindt hij. Dat zou kunnen, maar dan moet je toch op zijn minst met het ondubbelzinnige bewijs van die waarheid komen. Dat was in dit geval allerminst gelukt.

Schoo gaat geheel voorbij aan het oordeel van de RvdJ: “Door de wijze waarop de citaten zijn gepresenteerd en bezien in hun context, wordt de lezer weinig ruimte gelaten voor een andere conclusie dan dat de handelwijze van klagers niet deugt. Deze suggestie tast de integriteit van klagers als programmamakers van ZEMBLA aan en is uitermate diffamerend”.
Helderder kan het toch niet.

Ligt het aan mij of kunnen de Volkskrant collega’s niet tegen hun verlies? ZEMBLA is ook wel eens veroordeeld door de RvdJ en ook wij waren het er niet mee eens. Maar wij likten onze wonden en hebben intern de afspraken verscherpt om nieuwe veroordelingen te vermijden.
Als je niet wilt verliezen bij de RvdJ zijn er twee mogelijkheden. Deze ‘pseudo-tuchtrechter’ (Schoo) niet erkennen en niet meedoen aan procedures. Of gewoon je werk goed doen en bijvoorbeeld geen uitspraken van mensen citeren die ze niet gedaan hebben.

Lees ook de reactie van de Raad voor de Journalistiek

10 reacties

  1. Lia schreef op 29 mei 2007 om 19:03

    Tja Kees, daar ga je al, want wat is waarheid? Heeft niet iedereen zijn eigen waarheid, en maken al die waarheden tezamen niet het hele verhaal? Vandaar dus wederhoor. Maar toch, hoe lang ga je door met het toepassen van wederhoor? Ik begreep namelijk dat de broer van Ayaan behoorlijk ontdaan geweest is door het effect dat jullie uitzending heeft gehad. En die wederhoor hebben we, als in: de kijker, tot op heden dan weer niet gezien.
    groetjes,
    Lia

  2. Okke Ornstein schreef op 29 mei 2007 om 20:43

    Ik begrijp werkelijk niet hoe Driehuis zich überhaupt nog in het openbaar durft uit te laten over die schandelijke Ayaan vertoning van ZEMBLA. “Nieuws genereren”, de feiten verdraaien en opgewarmde prak uit de Vara gids brengen als een geweldige primeur om dan vervolgens naar de RvdJ te stappen als in een boek zijn geschreeuw wordt geciteerd; het is van een schaamteloze hypocrisie die me doet afvragen of de man ze wel allemaal op een rijtje heeft.

  3. Allard schreef op 29 mei 2007 om 21:11

    Inderdaad, Kees Driehuis en de waarheid. Deze twee gaan niet goed samen in een zin.

    Het is boeiend om te lezen hoe iemand, die in het verleden opzettelijk zoveel journalistieke fouten heeft gemaakt als Kees Driehuis, zich beroept op journalistieke normen (hoor en wederhoor). Driehuis beweerde met droge ogen dat hij ontdekt heeft dat Hirsi Ali uit Kenia, via Duitsland naar Nederland kwam, loog tegen de IND en eigenlijk Magan heette. Feiten die zelfs in zijn eigen VARA TV MAgazine uit 2002 stonden en nog in tientallen andere publikaties. Zie http://www.zemblabla.nl.

    Driehuis beroept zich op journalistieke codes, zonder zich daarzelf aan te houden. Lees de code van Bordeaux en de Code voor Hoofdredacteuren maar eens. Een van de doodzondes is het achterhouden van feiten. Gewezen op fouten dient de journalist uit zichzelf te corrigeren. We wachten geduldig, meneer Driehuis.

    Dat de Raad Driehuis gelijk geeft, zegt niets. Vele journalisten erkennen terecht deze pseudo tuchtrechter niet. Een van de redenen is de aanwezigheid van ex-politici. Ook dit keer zat er weer een, Ed van Thijn. Zolang journalisten het niet eens kunnen worden over journalistieke waarden en normen, is de Raad terecht een lachertje. Ook Driehuis zelf heeft weinig van zijn ‘veroordelingen’ door de RvdJ geleerd, gezien het nivo van “De heilige Ayaan”.

    Ik heb ook slecht nieuws voor Driehuis en Van Dongen. Beide heren zijn totaal niet meer geloofwaardig als journalist. Dit komt echter niet door het boek De Orkaan Ayaan. Die geloofwaardigheid hebben zij naar mijn mening verloren, toen ze er voor kozen hun reputatie als journalist uit het raam te gooien met het uitzenden van de leugenachtige “De heilige Ayaan”. Hierin werd wezenlijke informatie achtergehouden en werden er insinuaties gemaakt die Zembla nooit heeft gecorrigeerd.
    Zie http://www.zemblabla.nl.

    Vergeleken met de manier van werken van Zembla, zijn de schrijvers van de Orkaan Ayaan heiligen. Driehuis past een soort schijn hoor en wederhoor toe in Zembla en laat daarna de kijkers zitten met een gevoel ‘hier deugt iets niet’. Dit is de werkwijze Zembla, iets dat zeer schadelijk is voor de personen die in het programma onder de loep worden genomen. Men kan zich hier nauwelijks tegen verdedigen. De Raad is een lachertje, de rechter een langdurige en kostbare weg met weinig kans op succes. De reputatieschade is dan allang al een feit.

    Het is boeiend om te zien, als Driehuis zelf eens onderwerp is, hoe weinig hij kan hebben. Een uitzending over hemzelf Zembla-stijl zou hij zeker niet overleven, als hij al zoveel moeite heeft met uitspraken over hem in een boekje met een oplage van niets!!

    In de stijl van Zembla zouden de betwiste feiten het volgende opleveren (onheilspellende muziek): “Wij van Zembla hebben wel VIER getuigen die beweren dat Kees Driehuis zei dat mevrouw Kroes banden heeft met de maffia. Kees Driehuis (die je dan in beeld ziet):”Dit is niet waar, ik heb dit nooit gezegd!” De kijker denkt ondertussen: jaja!! Heel zoet hoor en wederhoor. Geen ‘veroordeling’ door de Raad. Effect bereikt.

    De gewraakte uitspraken hebben Kees Driehuis en Jos van Dongen naar mijn mening wel degelijk gedaan. Er zijn namelijk naast de vier getuigen nog eens meerdere steungetuigen (waaronder Ephimenco). Bovendien passen de uitspraken bij het hele gedrag van eerder genoemde heren.

    Door zo ‘huilend’ naar de pseudorechter te lopen om hun gelijk te halen, zijn bovengenoemde ‘journalisten’ nog belachelijker geworden dan ze zichzelf al gemaakt hadden.

  4. Fam. Mulder, Winschoten schreef op 29 mei 2007 om 21:48

    Wat Allard zegt.

  5. Arno van 't Hoog schreef op 30 mei 2007 om 17:51

    De RvJ komt met een afgewogen oordeel: indirect citeren via belanghebbende partijen, waar bovendien ernstige beschuldigingen vanuit gaan, mogen niet ongecheckt (en dus zonder weerwoord) blijven. Dat is geen exotisch oordeel.

    Dat er meerdere getuigen zijn (die door hun relatie tot Ayaan niet als los van elkaar kunnen worden beschouwd) doet niets af aan de plicht om weerwoord te vragen.
    Dan hadden de citaten gewoon gehandhaafd kunnen blijven, met een reactie, desnoods met een voetnoot.

    Maar goed, het het accuzuur uit het Zembla-Ayaan dossier vreet alles aan, zelfs het uitgangspunt van principes zonder aanziens des persoons. Gezien de commentaren kunnen mensen blijkbaar hun aanspraak op wederhoor verspelen.

  6. Allard schreef op 30 mei 2007 om 18:35

    De principes zijn, uiteindelijk, van vrijwillige aard. De Raad is, uiteindelijk, van geen betekenis. Zij kan geen sanctie opleggen en heeft weinig gezag onder journalisten. Morgen kan een ieder een bord op de deur spijkeren en zich ‘scheidsrechter’ noemen.

    Als je je dus op een vrijwillige code/norm/principe beroept, moet je je er op zijn minst zelf aan houden. Waarom verwacht Driehuis van anderen dat zij zich aan (uiteindelijk) vrijwillige principes houden, als hij dat zelf niet doet?

    Het was naar mijn mening wel boeiend geweest Driehuis om commentaar te vragen. Tot op heden heeft geen enkele journalist hem eens aan de tand gevoeld. Dat laatste is hard nodig,omdat hij fungeert als media-aanklager die heeft laten zien dat hij de leugen niet schuwt. Wat zouden we er van vinden als echte aanklagers (Officieren van Justitie) zich zo gingen gedragen?

  7. Lia schreef op 30 mei 2007 om 20:32

    Arno, natuurlijk kun je het recht op wederhoor niet verspelen. De vraag is alleen: op welk moment is, in het kader van een zekere productie, het toepassen van hoor- en wederhoor voldoende geweest? Dat gaat samen met de vraag: wanneer is een verhaal af? Uitgaande van het principe dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, denk ik dat een verhaal nooit ‘af’ is. Geschiedenis is een groeiend document. Dat klinkt tegenstrijdig, maar wat vandaag is, is morgen geschiedenis. Ik heb begrepen dat de broer van Ayaan die in de documentaire aan het woord was, behoorlijk ontdaan was door het effect dat de uitzending heeft gehad. Tijdens de opnames was het zijn waarheid
    (waar·heid (de ~ (v.))1 het ware, de overeenstemming tussen een denkbeeld, een verhaal of een bericht en de zaak zoals zij is
    2 iets dat waar is => feit
    3 ware geloofsovertuiging)

    maar na de uitzending was het zijn waarheid niet meer, omdat zelfs (als je tenminste het lef hebt om jezelf recht in de ogen te kijken) de waarheid groeit. Ik kies als journalist een invalshoek, en op basis van die invalshoek zoek en selecteer ik mijn informatie. Ik ga niet uit van DE feiten, want van welke feiten moet ik uitgaan, er zijn er zovele. Ik KIES de feiten waar ik van uitga.
    Een feit is (alles Van Dale) ‘iets dat waar is’, ‘een gebeurtenis waar de werkelijkheid van vaststaat’.
    De werkelijkheid is ‘dat wat werkelijk is’, ‘realiteit’. Maar de realiteit van de één, kan een heel andere realiteit zijn als die van een ander. De realiteit van de Molukse treinkapers in de jaren zeventig was een volstrekt andere realiteit dan die van toenmalig minister van justitie Van Agt. Maar reëel was hij beslist! Hij was gebaseerd op een andere historische context, maar dat maakt hem niet minder reëel. Ik vind dat het team van Zembla dat de documentaire maakte, niet slechts het verhaal had moeten brengen zoals ze dat nu heeft gedaan, maar het verder had moeten ‘af’maken, of misschien mooier gezegd, had moeten proberen het verder te vervolmaken. Ze had niet slechts zoals ze nu gedaan heeft de tegenstellingen in belangen, die er ongetwijfeld waren, aan en in het licht moeten brengen, en tot de kern moeten gaan, ze had de betrokkenen hun belangen hardop uit moeten laten spreken, om ze vervolgens eveneens hardop te laten zeggen hoe het ook anders had gekund. Als Zembla dat had gedaan, had Kees Driehuis recht van spreken gehad. Nu zijn niet zoals Driehuis zich afvraagt Wansink en Berkeljon de slechte verliezers, ik vind dat Driehuis zich als verliezer gedraagt. Zeker nu hij ook nog in zijn stuk hierboven schrijft dat het wel kan zijn dat de waarheid boven wederhoor gaat, maar je dan “toch op zijn minst met het ondubbelzinnige bewijs van die waarheid komen. Dat was in dit geval allerminst gelukt.” Wat mij betreft is dat werkelijk slappe hap, en jammer van een journalist die verder een prima staat van dienst heeft.

  8. Allard schreef op 31 mei 2007 om 10:26

    Journalisten zien zichzelf graag als waakhond van de democratie. Is het niet eens tijd, dat journalisten Kees Driehuis, de media-aanklager, gaan onderzoeken?

    Hoe nauw zijn de banden van de VARA met de PvdA tegenwoordig?

    Wat was de rol van PvdA ‘vieze man’ Ronald Plasterk? Hij rakelde enige maanden voor deZembla het verhaal van Hirsi Ali op in Buitenhof, zie http://www.zemblabla.nl. Bracht dit Zembla op een idee?embla doet hier heel schimmig over.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>