Hans Laroes: burgerjournalistiek zal gewone journalistiek niet verdringen

Hans Laroes, hoofdredacteur van het NOS Journaal, denkt niet dat de burgerjournalistiek de gewone journalistiek zal verdringen. “Ik zie wel nieuwe bronnen komen. Mensen met cameraatjes – of het nu kleine videocameraatjes zijn of op de mobiel – zijn er bij onverwachte gebeurtenissen per definitie eerder bij dan de journalist. En er zijn altijd meer mensen in het publiek die er meer vanaf weten dan de journalistiek”, vertelt hij aan Marco Raaphorst en Irene Kress. “Wij gaan op korte termijn onze internetpagina’s veel actiever openstellen voor publiek.”

DNR-video De Toekomst van de TV

Ook Simon Hania (technisch directeur XS4ALL), Paul Molenaar (directeur Ilse Media) en Erik Jan Gelink (op het moment van het interview directeur marketing bij UPC, nu directeur exploratie bij de Telegraaf Media Groep) reageren op de stelling ‘Burgerjournalistiek zal de rol van de journalist ingrijpend veranderen’.

U kunt de video bekijken door in het videoscherm te klikken.

Download de mp4-versie van de video.

Dit is de eerste video in een serie van 4 over de toekomst van de tv.

12 reacties

  1. Pingback: Cirocco » Archive » Toekomst van TV: deel 1

  2. Pingback: Marco Raaphorst » Blog Archive » Toekomst van TV: deel 1

  3. albert van der vliet schreef op 26 juni 2007 om 21:18

    Ah, nu weet ik wat burgerjournalisten zijn. Dat zijn ‘mensen met cameraatjes’ en nog net niet ‘mensjes met cameraatjes’.
    Zodra er sprake is van ‘mensjes met cameraatjes’ wordt het tijd de brandende poppenwagen van Reve van stal te halen.

  4. Edwin schreef op 27 juni 2007 om 14:44

    Een mooie BJ-case vind je op http://laurafries.com/archives/columbiaheights_streetviolence_citizenjournalism/

    “But this – sweat, fear, alleged police brutality, raw emotion, a neighborhood terrorized by gunshots and intermittent police presence that now was as frightening as the drive-bys murdering 13 year olds – this is the stuff that “citizen journalism” should be made of, not yuppies posting restaurant reviews.”

  5. Edwin schreef op 27 juni 2007 om 14:45

    Nare reclame hier trouwens. Lijkt wel tv met al die opdringerigheid :-))

    Pardon my French.

  6. Pingback: Cirocco » Archive » Social Network Television?!

  7. Peter de Vries schreef op 29 juni 2007 om 08:45

    De burgerjournalistiek zal de professionele journalistiek niet verdringen, nee natuurlijk niet. De zwartklussende thuiskapper heeft ook de professionele salon niet verdrongen. En de internet-sites met huizenaanbod hebben de makelaars niet massaal brodeloos gemaakt.
    Maar om in die vergelijking te blijven: funda.nl, jaap.nl, woonkrant.nl en al die andere huizensites hebben wel het werk van de makelaars fundamenteel veranderd. Kopers komen beter beslagen ten ijs, doen soms prijsonderhandelingen zelf, orienteren zich breder. En makelaarskantoren vragen zich af of zij hun prijzen moeten laten zakken, andere diensten moeten gaan aanbieden, moeten samenwerken met financiele dienstverleners etcetera.
    Burgerjournalisten zullen niet alleen filmpjes aanbieden aan de grote stations, ze zullen ook zelf distributiekanalen ontwikkelen. EN als ze dat slim doen, met een groep gelijkgestemden, met een goede ”doelgroep” (ook voor adverteerders) dan ontstaan er communities waarvoor het NOS-journaal niet meer zo interessant is.

  8. Jona Burgdorffer schreef op 30 juni 2007 om 19:29

    Er is nu al te veel informatie en er komt alleen maar meer beschikbaar. Niemand heeft genoeg tijd om alles te lezen of te zien. Dus zal er altijd ruimte blijven voor individuen en organisties die het sorteren, interpreteren, analyseren, publiceren enz.

  9. Eerst wat kommane*ken. Na afloop van eender welke revolutie in “de journalistiek”, is “gewone journalistiek” misschien wel iets heel anders. Deze benaming is dus nogal vreemd. Als over 200 jaar Pinguins al onze nieuwsvoorziening verzorgen, is “gewone journalistiek” de journalistiek die vanuit het hoofdkantoor op Antartica komt.

    Daar begint de fout al: er wordt zonder meer vanuitgegaan dat er twee soorten journalisten zijn. “Mensen met cameraatjes” en professionals. Er zijn inderdaad twee soorten journalistiek, of eigenlijk drie: Goede en slechte. En alles daartussen.
    Wie die journalistiek bedrijft is niet van belang. zolang ze maar goed is.

    De stelling van Laroes zou dus moeten (of kunnen) zijn: «slechte journalistiek zal goede journalistiek niet verdringen».
    En daar gelijk achteraan: «Dit zal grote gevolgen hebben voor het huidige medialandschap, omdat er veel potentieel goede journalistiek in de niet-professionele kringen te vinden is. En er erg veel slechte journalistiek uit professionele kringen komt».

  10. Pingback: Marco Raaphorst » Blog Archive » De gouden toekomst voor open content

  11. Pingback: De gouden toekomst voor open content | Melodiefabriek

  12. Pingback: De toekomst van TV, bijna 4 jaar geleden | Melodiefabriek

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>