Discussiebereidheid Socialistische Partij verdient betere test

Wanneer er gewichtige zaken als censuur en vrijheid van meningsuiting spelen, hoop je natuurlijk dat de aanleiding genoeg niveau heeft om er met overgave over te discussiëren. Dat lijkt mij in de nu spelende kwestie binnen de Socialistische Partij met zekerheid niet het geval.

Ik heb het artikel dat vorige week tot de schorsing van hoofdredacteur Elma Verhey leidde aandachtig doorgelezen en zou het als eindexamenwerkstuk van een journalistenopleiding niet accepteren. En dat niet vanwege de slordige taal- en spellingsfouten.

Het stuk, geschreven door het jeugdige partijlid Marijn Schrijver, houdt het midden tussen een sfeerverslag en een achtergrondverhaal. Het begint te beschrijven wat er op een verhitte partij-avond in Zwolle gebeurt maar krijgt allengs – en daar ligt het probleem – de pretentie van een achtergrondverhaal dat het verloop van de Yildirim-affaire reconstrueert. In die – chaotisch neergezette – reconstructie is de partijleiding de grote afwezige. Ik heb het even geteld: van de tien mensen die er aan het woord komen, openen er negen in meer of minder sterke mate de aanval op de partij terwijl één mevrouw wat tegenspel biedt. Verder zwerven er twee zinnetjes-tussen-aanhalingstekens rond die mogelijk het standpunt van de landelijke partijleiding vertegenwoordigen maar van onduidelijke herkomst zijn.
Uit niets blijkt – en de SP bevestigt dit desgevraagd – dat de auteur het partijbestuur om een reactie heeft gevraagd.

Het was duidelijk niet zo’n goed idee deze explosieve kwestie in handen te leggen van een auteur die, als kandidaat op de lokale lijst, deel uitmaakt van het Zwolse SP-wereldje dat hij beschrijft en aan het woord laat.

In handen van andere auteur
Verhey, die niet voor commentaar bereikbaar is, heeft in NOVA gezegd dat ze met het stuk wilde laten zien dat er veel onrust binnen de partij is en dat SP-bestuurder Van Heijningen de eerste was die het voor publikatie te lezen kreeg om erop te reageren. Maar repareer je een gammel stuk met een weerwoordje dat per kerende post binnen moet zijn?
Nee, als ik Verhey was, had ik de publikatie van het stuk niet doorgedrukt maar juist tegengehouden en er in het volgende nummer een evenwichtiger versie van afgedrukt. Of beter nog: het onderwerp alsnog in handen van een andere auteur gelegd. Dat zou tenminste een interessante lakmoesproef van de discussiebereidheid van de SP-bestuurders hebben opgeleverd. Van Heijningen zegt me desgevraagd dat een nieuw stuk over de kwestie zijn “favoriete optie” was maar dat hem die mogelijkheid niet is geboden: “Het was een slikken-of-stikken scenario”.
Enfin, hoe het in dat uur U precies gelopen is, blijft onduidelijk. Verhey zegt in NRC Handelsblad dat Van Heijningen meteen al van het hele artikel af wilde.

Geen schriftelijke afspraken?
Een andere vraag is of het artikel, bedoeld voor publicatie in een naar 50.000 leden verzonden partijblad, het partijbestuur een juridische legitimatie biedt om de hoofdredacteur op non-actief te stellen. Als het om de rechtspositie gaat, hangt veel af van de schriftelijke afspraken die partijbestuur en hoofdredacteur met elkaar hebben gemaakt. Dat wil zeggen, voorzover die schriftelijke afspraken er zijn…

Toen NRC Handelsblad vorige week bij Verhey informeerde of de statuten van het partijblad helder zijn over de redactionele onafhankelijkheid, antwoordde ze: “Ik denk van niet. Maar dat is niet relevant, omdat ik bij mijn aantreden mondeling van Marijnissen en Van Heijningen garanties heb gekregen over mijn journalistieke onafhankelijkheid. Anders had ik die baan ook nooit geaccepteerd.”

Mondelinge afspraken omtrent zo’n bij voorbaat netelige positie? Ik wens de advocaten die zich nu over de kwestie buigen sterkte. Wat mij betreft revancheren hoofdredactie en partij zich in het volgende nummer met een journalistieke reconstructie van de kwestie-Yildirim die klinkt als een klok.

N.B. De auteur heeft geen banden met welke politieke partij dan ook

19 reacties

  1. Richard Sorge schreef op 17 juli 2007 om 23:52

    Als een, al dan niet jeugdig, partijlid een stukje schrijft over zijn/haar perceptie is een beoordeling op grond van de exameneisen voor de journalistenopleiding niet direct aan de orde. Het is een verontrust partijlid, ver weg in de provincie, mogelijk niet beschikkend over de dagelijkse contacten met de partijtop, die een stukje voor het partijblad heeft geschreven. Een partijblad zou in vroeger dagen bij uitstek het orgaan genoemd worden waarmee leden geinformeerd worden over het wel en wee en waarin discussies gevoerd kunnen worden. Het stukje is niet beledigend of anderzins kwetsend, hooguit eenzijdig, danwel ongenuanceerd. Als de partijleiding een andere mening toegedaan is, zou het haar sieren als zij een dergelijk stukje zou voorzien van commentaar alsmede onweerlegbare argumenten inzake de vermeende onjuiste perceptie van de schrijver/ster. Zonodig in een volgend nummer als zij het nodig acht een meer doordacht commentaar te leveren. Door plaatsing van het stukje tegen te houden, door zelfs te kiezen voor het ultieme middel van non-actief stelling, bedrijft de partijtop van de SP wel degelijk censuur en inperking van de vrijheid van meningsuiting.

    Theo is blijkbaar van mening dat er pas sprake is van censuur als een “kwalitatief hoogstaand” stukje geweigerd wordt en geeft in het geheel geen tegengas als hij verneemt dat de partijtop van mening is dat er een nieuw, meer evenwichtig (ROFL), stuk geschreven, en in een volgend nummer geplaatst, zou moeten worden. Theo, de aanleiding is een kritisch stukje. Een stukje dat klaarblijkelijk de mening van meerdere partijleden verwoordt. Dat stukje wordt niet geplaatst. Theo, dat ruikt niet alleen naar censuur, dat is censuur. En dat heeft geen zak met de al dan niet ontbeerde journalistieke kwaliteiten van de schrijver/ster te maken.

  2. elma verhey schreef op 18 juli 2007 om 02:33

    Leuk dat initiatief van De Nieuwe Reporter! En uiteraard neem ik u uw positie als ‘docent massacommunicator’ of ‘schrijver in NRC’ enz. niet af. Maar had het niet in de lijn van uw ‘vak’ gelegen om tenminste alle stukken te lezen? U maakt er in uw artikel werkelijk een potje van. Het (concept)artikel van Marijn Schrijver was niet HET artikel in de Tribune, maar slechts een concept: een deel van waarom het om draaide en als u de NRC had gelezen zoals u suggereert of Nova had bekeken, had u dat kunnen weten. Van uw juridische kennis heb ik evenmin een hoge pet op: u schijnt niet te weten dat afspraken of gebleken cultuur wel degelijk een juridische basis is.
    Erger vind ik dat u ‘mijn’ vak niet serieus neemt. Gaat u vooral zo door en de persvrijheid of de vrijheid van meningsuiting is in de toekomst in handen van dergelijke zogenaamde deskundigen als u, die niet eens in staat zijn om zich te informeren voordat ze dergelijke ongefundeerde ‘meninkjes’ verkondigen.

    Met vriendelijke groeten, Elma Verhey

  3. elma verhey schreef op 18 juli 2007 om 02:51

    En wat vergat ik nog te zeggen? Dat Theo van Steegeren schrijft dat ik niet ‘voor commentaar’ bereikbaar zou zijn geweest. Bulshitt! Ik ben voor iedereen bereikbaarbaar, maar hij heeft me nooit gebeld. Theo is kennelijk niet eens in staat om mijn telefoonnummer te achterhalen dat toch echt geen geheim is. Zoals hij ook nooit Marijn Schrijver heeft gebeld zoals ik zojuist nog even heb gecontroleerd. Als dat het ‘new journalisme’ is van ‘De nieuwe Reporter’ en van de ‘lessen’ die Van Steegeren zijn studenten voorhoudt, dan houd ik mijn hart vast.
    Elma Verhey

  4. WZNM schreef op 18 juli 2007 om 09:02

    N.B. De auteur verhult uit oogpunt van pseudo-journalistieke objectiviteit waar zijn politieke voorkeur ligt.

  5. Theo van Stegeren schreef op 18 juli 2007 om 11:06

    @Richard Sorge Misschien begrijp ik nog wel de intenties waarmee de auteur het stuk geschreven heeft. Maar het gaat hier niet om het blaadje van de hockeyclub waarin een lid enthousiast verslag doet van een wedstrijd waarbij hij zelf betrokken was. Het stuk gaat niet alleen naar 50.000 leden maar ook naar talloze buitenstaanders, doet verslag van een belangrijke vergadering en reconstrueert een van de belangrijkste kwesties in het bestaan van een van de grootste partijen in het land. Daaraan mag je journalistieke eisen stellen en ik neem aan dat de SP die eisen ook op het oog had toen ze een voormalig redacteur van Vrij Nederland tot hoofdredacteur benoemde.

    @ Elma Verhey Het stuk, dat u zo nadrukkelijk als concept aanduidt, staat wel als “Het artikel in De Tribune” op de website van NOVA, pal naast het interview met u. Ook NRC Handelsblad publiceert het artikel in deze vorm op de website. Andere versies van het stuk ben ik nergens tegengekomen, en als die wel bestaan, waarom zijn die dan niet door u aan de pers gegeven?
    Wat het wederhoor betreft, ik bestrijd dat u gisteren “voor iedereen bereikbaar” was, zoals u schrijft. Silvia Pilger van NOVA (die als maakster van het interview met u over uw telefoonnummer beschikte maar dit liever niet aan mij gaf) heeft gisterochtend voor mij haar best gedaan u te pakken te krijgen. Op uw privenummer werd ondanks haar herhaaldelijk proberen niet opgenomen maar op de voicemail van uw mobiel heeft ze mijn verzoek om mij te bellen in verband met een artikel over de kwestie, compleet met naam en telefoonnummer, luid en duidelijk ingesproken.

  6. Jeroen Zonneveld schreef op 18 juli 2007 om 12:02

    De visie van Theo van Stegeren lijkt mij correct. Als partijbestuurder van de SP was ik zeer verbaasd dat Elma Verhey als hoofdredacteur van de Tribune, en als ervaren journalist, dit eenzijdige stuk over een gevoelige kwestie in de Tribune wilde laten verschijnen. Verbaasd, omdat Verhey in anderhalf jaar tijd van de Tribune een open en beter blad heeft gemaakt. Wat zij met dit zeer partijdige stuk in de Tribune beoogde is mij een raadsel, zeker als je het partijbestuur praktisch niet aan het woord laat. Ook kwam niemand van de leden van de Partijraad aan het woord, die in grote meerderheid voor het inleveren van de Senaatszetel door Düzgün Yildirim stemden. Merkwaardig! Overigens stond onder de versie die ik gezien heb ook de naam van Elma Verhey zelf.
    Het is bijzonder jammer dat de onenigheid over het artikel zo snel escaleerde. Maar wat moet je dan als partijleiding als een hoofdredacteur koppig blijft weigeren een eenzijdig artikel aan te passen, zodat op zijn minst twee kanten van dit verhaal duidelijk werden? Voor de duidelijkheid: er was in het partijbestuur niemand die vond dat Düzgün Yildirim of wie dan ook van zijn supporters niet aan het woord zou mogen komen in de Tribune.
    En tot slot wil ik er nog aan toevoegen dat ook belangrijke informatie in het artikel ontbrak, zoals bijvoorbeeld het feit dat de SP op zaterdag 24 november een congres organiseert over de interne partijorganisatie. Een mooi moment voor alle SP-leden om te discussiëren over verbetering van de interne partijdemocratie.

  7. @Jeroen Zonneveld: Toch interessant wat u zegt. Als partijbestuurder vindt u het dus normaal dat u een hoofdredacteur op non-actief stelt vanwege één “partijdig flutstukje” (interpretatie van uw woorden). Als SP-bestuur heeft u zelfs publicatie niet willen afwachten. In goed Nederlands heet dat inderdaad “censuur”. U had natuurlijk publicatie moeten afwachten en had daarna naar hartelust in discussie kunnen gaan over het journalistieke gehalte van het stuk (als dat hetgeen is dat u dwars zat). Een volwassen democratische partij gaat anders om met kritiek dan de SP in deze kwestie.

  8. Dick Westerveld schreef op 18 juli 2007 om 15:19

    Over het artikel nou wel of geen broddelwerk is, doet voor mij niets ter zake. De hoofdredacteur wordt op non actief gesteld door de partijsecretaris. Het zwaarste middel.

    In de media reageert de SP partijsecretaris dat er geen hoor en wederhoor is toegepast. Het artikel heeft tot zoveel publiciteit geleid en wat ik dan mis in de inhoudelijke reactie op dit stuk van de partijsecretaris. Alle mogelijkheden tot wederhoor ten spijt,hult hij zich in stilzwijgen. Gezien de commotie m.i. een zeer ongepaste reactie.

  9. Mathijs Spaas schreef op 21 juli 2007 om 10:42

    @Michiel Hulshof
    Het weigeren van één flutstukje is niet de reden voor het op non actief zetten van de hoofddredacteur. De weigering mee te werken aan een alternatief. Zie: http://www.sp.nl/nieuwsberichten/4653/070712-toelichting_op_commotie_rond_tribune.html

    @Dick Westerveld
    Wellicht is je het een en ander in de media ontgaan. Probleem is wel dat waar het om een arbeidsconflict gaat, het niet kies is van de werkgever om allerlei details op straat te gooien.

  10. Dick Westerveld schreef op 22 juli 2007 om 00:58

    Michel Hulshof,

    Is het feit dat Verhey niet wilde meewerken aan een alternatief zoals vermeld op de SP site reden voor een schorsing? Of wordt er een conflict gecrëerd?

    Is van Heijningen de baas van Verhey? en in welke mate een partijsecretaris invloed op een blad van voor en door leden geschikt is en wat dus als spreekbuis fungeert.

  11. Arno van 't hoog schreef op 22 juli 2007 om 14:54

    @ Theo: Waarom heb je niet nog 24 uur gewacht om te zien of je Verhey had kunnen spreken? Zo breaking was het nieuws nu ook weer niet, dat er binnen 12 uur gereageerd moest worden. Je schrijft niet voor de dagkrant.

    Nu zitten de reacties versnipperd in de thread, met zoveel verontwaardigingssaus richting de boodschapper dat de inhoud weer uit zich raakt.

    Wederhoor is een te mooi principe om binnen een halve dag van te vinden dat er genoeg aan gedaan is. (De Volkskrant-martelaffaire is daarvan het schoolboekvoorbeeld: of het ministerie tussen etenstijd en het zakken van de krant even wilde reageren.)

    Je verhaal staat en is goed te volgen.
    Maar als je zo scherp bent in je oordeel over personen, mag je iets meer hemel en aarde bewegen, en dat vervolgens laten zien, voor het obligaat inlassen van het zinnetje ‘niet bereikbaar voor commentaar’.

  12. Theo van Stegeren schreef op 23 juli 2007 om 10:49

    @ Arno Verwerking van Verhey’s reactie in het artikel had uiteraard ook mijn voorkeur maar – weblog of niet – er bestond die dagen deadline druk, het stuk was al langer dan gepland vastgehouden en een ander stuk was niet voorhanden. De procedure verdiende op deze wijze inderdaad geen schoonheidsprijs, maar de vergelijking met de berichtgeving over de “martel”-affaire in de Volkskrant gaat m.i. niet op. Verhey had zich in de week voor mijn artikel o.a. in NOVA en NRC Handelsblad al uitgebreid verweerd tegen het verwijt van eenzijdige berichtgeving, en uit dat verweer heb ik op meerdere plaatsen in mijn verhaal geciteerd (en links naar beide publikaties aangebracht). Ik heb dus wel degelijk mijn best gedaan haar kant van de zaak te belichten.

  13. elma verhey schreef op 23 juli 2007 om 13:14

    @ Theo. Je blijft m.i. de boel verdraaien en je slechts baseren wat Van Heijningen tegen jou heeft gezegd. Ik heb hem (meer) weerwoord geboden, en jouw eigen verweer ‘deadline druk’ was in elk geval niet het mijne. Lees het uitgebreide artikel in het Parool van afgelopen zaterdag waarin Van Heijningen die beide zaken bevestigd. Er was tussen donderdag 6 uur en vrijdag 6 uur 24 uur tijd, plus nog de mogelijkheid om de pagina’s over het weekend heen te tillen. Weerwoord stond er al in – daarom had Van Heijningen het artikel ook vtv te lezen gekregen – maar om meer of anders ging het hem niet. Het kritische geluid van SP-leden (waarvan we inmiddels weten dat meer dan de helft er zo over denkt) mocht simpelweg niet in de Tribune.

    @ Jeroen. Van jou als journalist had ik toch iets meer objectivteit verwacht. Maar jij behoort dan ook tot de SP-partijraad die ‘unaniem de handelwijze van de partijsecretaris steunt’. Applaus! Dat ik van jullie niet eens de kans heb gekregen om mijn kant van het verhaal te vertellen, past geheel in de zogenaamde SP-democratie.

  14. Lia schreef op 23 juli 2007 om 19:02

    Hou toch eens op met dat gekift. “Om de waarheid te onderkennen is het in de eerste plaats nodig om alles in de juiste proporties te zien”, denkt rechter K. in Sándor Márais’ “De nacht voor de scheiding” op enig moment. Om er vervolgens achter te komen dat “begrijpen de taak van de rechter niet is. Die hoeft alleen maar vast te stellen”. Mocht elkaar willen begrijpen de taak van de journalist toch eens worden! Of zou het vak dan ten dode opgeschreven zijn.

  15. Het democratisch gehalte van de SP is hoog misschien te hoog daarom zijn er discussies zoals nu over Yildrim. Wat nou democratie Jan Schaefer zei ooit eens “in gelul kan je niet wonen” dat gaat ook op voor een politieke partij met alleen gelul gebeurd er nooit iets. Kijk naar D66 ook te ver door gedemocratiseerd lijstrekker kiezen en de partij splits zichzelf de VVD idem. Binnen de SP is een behoorlijke partij democratie intern opgesteld en goedgekeurd door partijraad en het congres, het congres is het allerhoogste. Het hoort niet dat je er jaren deelgenoot van bent, het allemaal prima te vinden, En als je, je zin niet krijgt de beschuldiging uitspreekt dat de SP ondemocratisch is. En je zogenaamde democratische voorstellen zo te formuleren wat tegen het congres en partijraad besluiten ingaat.

    De partijraad bepaalt wat er gebeurt, en daar heeft iedereen, inclusief het partijbestuur en Jan Marijnissen, zich aan te houden. Het raadplegen van de leden kan gebeuren doordat de afdelingen een bijeenkomst organiseren om over de lijst te praten. Maar ook als dat niet gebeurt, kan elk lid zelf contact opnemen met zijn afdelingsvoorzitter en zijn standpunt kenbaar maken. In die zin is de partijraad het meest democratische orgaan dat de SP heeft. En in die zin is de lijstvolgorde samengesteld door de SP-leden. De kandidatenlijst voor de Eerste Kamer is op 17 maart vastgesteld door de partijraad. Nota bene: toen de uitslagen van de provinciale verkiezingen al bekend waren: die vonden plaats op 7 maart. Het was toen al zonneklaar dat er nooit meer dan 12 mensen verkozen zouden worden. De 18 overigen waren vulling. Een ereplaatsje, lijstduwers. Dat moet Yildirim geweten hebben — er was ook geen sprake van campagne voeren.

    De verhalen die ik verder in de media terugvind, zijn bedroevend.En als je Verhey en de fanclub van Yildirim mag geloven, dan zijn zowel Tiny Kox als Hans van Heijningen onbeschofte botte honden. Ik heb moeite om dat te geloven. Tiny ken ik al jaren we zijn het niet altijd eens, maar hij blijft altijd netjes ook toe we congres voorstellen deden waar hij en het PB niet mee eens waren, maar onbeschoft worden nee echt niet. Je vraagt je wel af wat de rol van Elma Verhey schrijft ze voor een partijblad of voor een opinieblad. Als ze voor de ANWB zou schrijven kan ze ook geen anti auto stukken schrijven. Of bij |FNV standpunten van werkgevers verdedigen. Zij spreekt zelf van de zogenaamde SP democratie en verwacht van Jeroen Zonneveld meer objectivteit, maar waar is haar objectivteit volgens mij ver te zoeken zij heeft ook in een column al eerder aangegeven moeite te hebben, met opstelling en achtergronden van de SP volgens mij hoort ze daar niet.

  16. Dick Westerveld schreef op 25 juli 2007 om 10:44

    Harry Sangers,

    Moet ik uit jouw reactie begrijpen dat minderheidsstandpunten niet in de tribune thuis horen. Het is een partijorgaan voor en door lezers. Bij de ANWB wordt er ook kritisch over auto’s geschreven. Waarom niet in de tribune? Zelf bij de FNV kun je werkgeversstadpunten innemen, zeker als dat in het voordeel van werknemers is.

    Voor mij zijn alle 18 leden die we kunnen kiezen capabel om de SP in de Eerste kamer te vertegenwoordigen. Vulling vind ik wel een negatieve benaming voor mensen die zich uitsloven voor de SP.
    Zelf ben ik in de gemeenteraad actief voor de SP, daar lever ik kritiek op het gemeentebeleid, maar spreek ook het goede uit. Dat doe ik ook bij de SP. In de gemeenteraad wacht ik niet tot het college bepaald wanneer ik mag reageren op de actualiteit. Inzake Yildirim en Verhey en in een ver verleden Lazrak was het niet mogelijk om uit eigen initiatief via de eigen site te reageren. Dat is een groot gemis.

  17. Harry Sangers schreef op 25 juli 2007 om 15:44

    Minderheids standpunten en tegenstellingen in de Tribune gebeurd al vaker. Daar is niets mis mee, maar om het vuur aan te wakkeren en dingen neer te zetten zonder tegenspraak van het PB. Ze was zelf niet op de Partijraad als journalist had ze daar zelf de sfeer kunnen proeven. Je moet niet als organisatie Russische roulette gaan spelen. Wat het laatste betreft daar heb je gelijk in, maar zo als je ziet kunnen we buiten de SP sites om ook discuseren.

  18. Dick Westerveld schreef op 25 juli 2007 om 17:43

    Harry,

    Het mooie van deze site is dat je kunt discuseren elkaar mening respecteert en dat je op een aantal punten het ook eens met elkaar kan worden.

  19. Michiel Hulshof schreef op 5 augustus 2007 om 02:24

    Socialisme volgens de SP is dat iemand zonder pardon de laan uitvliegt na een klein arbeidsconflict. De batterij aan drogredeneringen en kutsmoezen die politici gebruiken om hun daden te vergoeilijken blijft fascinerend. Aldi-medewerkers geschorst vanwege kritiek op de leiding? Hup, alle SP’ers de straat op om te protesteren tegen deze verderfelijke uitschotten van het “kapitalistiese marktsysteem”. Maar binnen de eigen secte gelden uiteraard andere regels. Daar vliegen critici zonder pardon de laan uit.

    De SP past uitstekend in een politieke traditie van dergelijk gemarchandeer met de waarheid. Zo houdt de Partij voor de Vrijheid er tamelijk bizarre denkbeelden op na over het begrip “vrijheid” (dat is toch slecht te rijmen met een verbod op hoofddoekjes, verplicht Nederlands op straat en levenslange gevangenisstraffen voor draaideurcriminelen). En het democratische gehalte van de Deutsche “Demokratische” Republik was ook opmerkelijk laag.

    Precies hetzelfde geldt voor het socialisme van de SP. Als geöliede campagnemachine heeft de partij het begrip “solidariteit” ingezet om warme gevoelens bij het kiesvolk op te roepen. Maar partijcritici worden even zo warm en solidair de straat op geschopt.

    Petje af. Prima campaigners, die SP’ers.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>