‘Zoektechnologie gaat helpen bij selecteren nieuws’

Nieuwsconsumenten zullen veel meer gebruik gaan maken van zoektechnologie om interessante programma’s en nieuws te selecteren, verwacht Erik Jan Gelink (directeur exploratie bij de Telegraaf Media Groep, tot voor kort directeur marketing bij UPC). “Heel veel partijen beginnen nieuwsprogramma’s uit te zenden op internet. Daardoor wordt het heel erg lastig om door de bomen het bos nog te zien.” Gelink heeft zijn hoop gevestigd op bedrijven die zich specialiseren in zoektechnologie, zo vertelt hij aan Marco Raaphorst en Irene Kress. “Daar kun je straks je profiel instellen zodat je bepaalde video’s of bepaalde berichten van een bepaalde kwaliteit of over een bepaald onderwerp kunt bekijken.”

DNR-video De Toekomst van de TV

Ook Simon Hania (technisch directeur XS4ALL), Paul Molenaar (directeur Ilse Media) en Hans Laroes (hoofdredacteur NOS Journaal) reageren op de stelling ‘Voorkeur-TV leidt tot eenzijdig geïnformeerde mensen’.

U kunt de video bekijken door in het videoscherm te klikken.

Download de mp4-versie van de video.

Dit is de derde video in een serie van 4 over de toekomst van de tv.

Marco Raaphorst

Marco Raaphorst is maker van muziek en geluid en eigenaar van de Melodiefabriek.

Alle artikelen van Marco Raaphorst op De Nieuwe Reporter.