Behaagziekte

Ik tikte bij Google de twee sleutelwoorden van de afgelopen week in – rellen Slotervaart – en vond het August Allebéplein. Het was zondagmiddag, de zon scheen als in een indian summer.

Ik krabbelde de naam van het plein op een papiertje, pakte voor de zekerheid een camera mee en stapte in de auto. Voor de deur van de woontoren leunden een paar hangjongeren met capuchons op tegen de muur. Ze keken me nadrukkelijk na terwijl ik wegreed. Zo meteen rechtsaf slaan, zei een vrouwenstem kalmerend. Op weg naar een relbuurt met gps-navigatie. Dat is natuurlijk vanzelfsprekend maar toen ik het me realiseerde klonk het toch even als een militaire missie. Nog niet zo heel lang geleden zou er aan zo’n trip een veel langere voorbereiding vooraf zijn gegaan. Waar is die buurt? Hoe kom je daar? Waar vinden de rellen plaats? Die moeite is teruggebracht tot twee query’s. Ik drukte de automatische deurvergrendeling in. Je weet maar nooit.

Een uur later was ik het bij het plein. In de media overheersten de beelden van ME-busjes en uitgebrande autowrakken. Ik had een getto verwacht maar zag een keurige buurt, hooguit geplaagd door het syndroom waar bijna alle naoorlogse bouw aan lijdt: aangelegd met goede bedoelingen maar even gezellig als een begraafplaats.

Geen wrakken, amper zwerfvuil, geen dichtgetimmerde of gebarricadeerde ramen. Unheimisch was het hier niet te noemen. Een paar hangjongeren keken me nadrukkelijk aan. Er was nergens politie te zien. Ik vroeg me af of dat erg of verstandig was.

Vooringenomen mening
Met de opkomst van internet ontstond het idee dat de media gecorrigeerd zouden gaan worden. Dat de lezer de andere kant van het verhaal zou brengen, terug zou gaan praten. Dat laatste is ook gebeurd maar de correctie heeft het beeld alleen nog maar meer vertekend. De journalistiek is behaagzieker geworden en ziet een nieuwe taak in de bevestiging van publieke vermoedens. Het publiek wordt naar de mond gepraat, niet het deel dat verstand van zaken heeft maar het deel met de vooringenomen mening die onvermoeibaar wordt uitgedragen. Want uitgesproken meningen gaan gepaard met een bijkans onverzadigbare behoefte aan bevestiging daarvan. Dus moet Slotervaart neergezet worden als een wijk in Beirut.

“Ik begrijp dat ook gewone buurtbewoners in Slotervaart inmiddels moeite hebben de met aanwezigheid van al die cameraploegen en daar kan ik me wel iets bij voorstellen,” schrijft cameraman Jan Rein Hettinga op zijn weblog. “Op alle zenders zie ik ambitieuze verslaggevers die op zijn minst de indruk wekken dat ze een beetje sensatie niet schuwen. Alles voor de kijkcijfers. (…) We zien alleen overheidstypes en ‘deskundigen’ in beeld, maar amper genuanceerde buurtbewoners.”

Die genuanceerde bewoners zijn uit het zicht verdwenen en niet alleen omdat nuance soft is. Nuance kost ook tijd zowel bij de maker en bij het publiek. Lees je op een nieuwssite de lange stukken of de korte? De uitgebreide reacties of de one-liners? Waarschijnlijk de laatste met het idee liefst zoveel mogelijk verschillende meningen tot zich te nemen. Ook al zijn ze allemaal hetzelfde.

Napraterij
Natuurlijk geeft een ritje door Slotervaart geen beeld van de wijk. De problemen verschuilen zich achter gesloten deuren en gordijnen. Maar de media geven evenmin een realistisch beeld van de wijk. Slotervaartberichtgeving moet vooral vooroordelen bevestigen.

Slotervaart is een dichtbevolkte wijk en Amsterdammers zijn media savvy maar nergens kwam ik de andere kant van het verhaal tegen. Heel Nederland kan zo in de auto of trein stappen en zelf op onderzoek uit gaan maar al struinend over internet kom ik die pogingen niet tegen. Tik slotervaart en rellen in en wat overheerst zijn de weblogs van politici en mensen die napraten wat de media melden. Berichtgeving die weer gebaseerd is op hun napraterij.

Maar zelfs als er burgerjournalisten in actie waren gekomen, is het de vraag of de genuanceerdere verhalen überhaupt doorgedrongen waren. De constatering dat het om 35 jongeren gaat en niet om een hele wijk valt ook onder het kopje nuance maar dat kon de zichzelf verhittende verontwaardiging amper remmen.

Technologie heeft de journalistiek wel versneld en maar niet verdiept. Ik kijk op mijn horloge en geef een nieuw adres in op het gps-systeem. De zon schijnt op het schermpje. Klik, weg is Slotervaart.


78 reacties:

Jeroen Mirck
24 oktober, 2007

Als journalist en inwoner van Slotervaart heb ik ook wel eens verzucht dat het geschetste beeld niet klopt, maar de media hebben me nooit om een reactie gevraagd. Zelf een weerwoord bloggen is nooit in me opgekomen, al kaart ik het onderwerp regelmatig relativerend op Twitter aan. En ik plaats onschuldige wijkfoto’s op Flickr. Een brandende auto heb ik nog nooit gezien hier. Slecht nieuws is goed nieuws, dus haalt die brandende auto het nieuws. En de verslaggevers stuiven bij voorkeur af op verontwaardigde allochtonen of verongelijkte autochtonen. Stadsdeelraadvoorzitter Marcouch gaf overigens wel regelmatig een afgewogen beeld, maar dat werd helaas door veel mensen niet geloofd.

Zal ik binnenkort eens Slotervaart Safari’s gaan organiseren?

Erick
24 oktober, 2007

Is dat beeld er dan van een wijk in Beirut? Ik (ver weg wonend van Amsterdam) vind het vooral een lokale aangelegenheid waar in grote maten lokale randstadblaadjes als het Parool en AD over berichten. Als dit was gebeurd in Vlissingen of Sneek had er geen haan naar gekraaid. Achtertuinjournalistiek.

Willem Kleijn
24 oktober, 2007

Van Jole had de handschoen ook zelf kunnen oppakken. Zijn comfortabele en bovenal oppervlakkige reltoerisme helpt niet echt een genuanceerd beeld van Slotervaart neer te zetten.

Werner de Graaf
24 oktober, 2007

Behaagzieke media? Ik zie toch vooral weer de klassieke streken uit de journalistieke trucendoos. En dat zijn ingesleten gewoonten, geen bewuste pogingen om het publiek naar de mond te praten.

Mooi voorbeeld vandaag op Telegraaf.nl:

“Invalidenauto in de fik in onrustig Slotervaart”

Je moet een keer klikken om erachter te komen dat er geen enkele aanwijzing is dat dat ding in brand is gestoken. Maar de kolom is gevuld, het nieuws gemaakt (het beeld TERLOOPS bevestigd).

Dit noemden we vroeger het ‘Biafra-bruggetje’.

“Vliegtuig crasht in roerig Biafra”

Als je het trucje eenmaal door hebt, ligt het nieuws plotseling voor het oprapen.

“Groenteboer dood in roerig Biafra”

Heerlijk vak, toch.

Peter
24 oktober, 2007

Dat ‘de’ journalistiek niet zo consequent de nuance zoekt, is een constatering die zo oud is als de uitvinding van de boekdrukkunst. Zeker wanneer er sprake is van dramatisch tv-beeld, verdwijnen oorzaken razendsnel naar de achtergrond.
Interessant zijn twee constateringen van Francisco: (1) dat ondanks of juist door de heftige mediaconcurrentie de vervlakking genadeloos toeslaat, maar (2) dat de vooronderstelde zegeningen van internet voor de kwaliteit van de journalistiek nog ver te zoeken zijn; integendeel: in plaats van burgerjournalistieke correcties voeren schreeuwerige opinies de boventoon. Het op deze site niet ongebruikelijke hekelen van journalisten om hun behaagzieke gedrag doet aan die laatste constatering niets af. Die twee sombere constateringen zijn niet tegen elkaar weg te strepen, maar vullen elkaar juist aan in tragische oppervlakkigheid.

Robbert Minkhorst
24 oktober, 2007

Wat een goed stuk is dit. Ik stoor me al langer aan de vooringenomenheid en het naar de mond praten in (en van)de pers. Slotervaart staat echt niet op zich. Francisco, was je niet ook degene die het VVD-deelraadslid aanhaalde dat juist het beeld wilde nuanceren, waarna een tv-journaal diens uitspraken uit zijn verband rukte? Kennelijk zijn journalisten al bereid de waarheid te verminken om hun eigen versie te kunnen pluggen. Bah.

Nico
24 oktober, 2007

Ik heb een klein jaartje gewerkt in dat oranje pand naast het betreffende plein en ik kan je verzekeren dat het daar niet echt leuk is. Overdag bewaking in het hele pand en alles continue moeten afsluiten omdat alles met een grote bek, bedreigingen en zelfs klappen onder je reet vandaan wordt gejat. Door groepjes jochies van 10 jaar oud, maar ook gasten van in de 20.

Minstens wekelijks oproer in de AH omdat diezelfde gasten daar de boel leegjatten. Meerdere keren auto’s van collega’s met ingetikte ruiten en grove vernielingen, wederom overdag, ondanks dat er niets te halen viel.

Misschien een idee om eens (’s avonds) een rondje te voet te doen of wat vaker je neus te laten zien voor je mooi weer speelt. Lekker makkelijk dit.

Bert Brussen
24 oktober, 2007

Ik zie niet wat er nog te nuanceren valt aan “weer auto in de brand gestoken”. Lijkt mij nieuws zoals nieuws is.
De enige reden waarom je dat zou willen nuanceren is omdat je koste wat kost de lezer het idee wilt geven dat er niets aan de hand is. Dat is er wel: een groep van 35 jongeren steekt avond na avond auto’s in de brand en blijven ongestraft.
Prima, genuanceerd maar vervelend nieuws.

Max
24 oktober, 2007

Hier een poging van vriend Prem:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1055361.html

Sjoerd
24 oktober, 2007

Laten we dan eens kijken naar de achtergrond van die 35 jongens, waarom zij zich genoopt voelen om auto’s in de brand te steken. Wellicht ligt daar een schrijnend verhaal van werkloosheid, achterstelling en discriminatie achter.

Maar dat is geen populaire item in een maatschappij die die jongens wil stigmatiseren als “relmarokkanen” en vooral ook bestraffen?

Zou het echt beter gaan in die wijk als die jongens in een cel verdwijnen? Ik denk van niet.

Robert C.
24 oktober, 2007

Met zo veel zaken geldt ook nu weer, de waarheid ligt in het midden. Het is makkelijk scorende (sensatie)pers tegenover bagataliserende, censurerende en (over)nuancerende overheidsinstanties.

Zo ook dit prachtige stukje. Gewoon doen alsof er weinig tot niets aan de hand is, terwijl er zo’n beetje elke dag auto’s in de brand worden gestoken. Nee mijnheer van Jole, ook dit gaat er bij mij niet in.

Zoals ik al zei, de waarheid ligt zoals vaak in het midden.

Gerard de Vries
24 oktober, 2007

Als inwoner en ondernemer in Slotervaart weet ik dat er wel degelijk wat aan de hand is.Natuurlijk worden de verhalen in de media gebracht met groot vertoon.Maar juist de kleine gebeurtenissen zoals bedreiging en itimidatie zijn aan de orde van dag hier.Maar helaas die problemen komen weer niet in de media.Maar voor de sensatiezoekers tot nog branden er elke avond auto mischien tegen de kou of als sfeerverlichting maar een ding is zeker ze branden niet allemaal door kortsluiting.En de burger die met sabbelen een auto wist te kopen wordt hier weer door de mangel gehaald terwijl voor iedere crimineel heel team aan hulpverleners klaar staat.Maar aanstaande zaterdag een positief geluid met een demonstratie voor een rustige buurt.Aftrap om 14uur.Nu maar hopen dat het dan ook aandacht krijgt van de media die verdient en onze stadsdeelvoorzitter aanwezig is
ben benieuwd

Don
24 oktober, 2007

Dapper hoor. Lekker met het zonnetje in je rug naar Slotervaart rijden om te concluderen dat alle verhalen zwaar overtrokken zijn.

Als je de nieuwsberichten die je via Google tegenkwam ook daadwerkelijk had gelezen, was je erachter gekomen dat die auto’s niet overdag maar ’s nachts in de fik zijn gestoken.

Sjaak
24 oktober, 2007

“Wellicht ligt daar een schrijnend verhaal van werkloosheid, achterstelling en discriminatie achter.”

Als die jongens gewoon hun school afmaken, of naar een uitzendbureau gaan is er niks aan de hand. Als ze een beetje eigen initiatief tonen is er werk zat. En ook al zou het waar zijn is het geen excuus om auto’s in de fik te steken. Die mensen waarvan hun eigendom in de fik is gestoken krijgen van de verzekering geeneens uitbetaald omdat het onder molest valt. En als je ze een trap voor hun hoofd geeft mag je brommen. Nederland is krom gegroeid.

Hans van Willigenburg
24 oktober, 2007

Bij Van Jole is het altijd leerzaam om te lezen wat er NIET staat. Er staat NIET dat de vermeende sensatiezoekers een ander beroep moeten kiezen of hun kop moeten houden. Er staat NIET dat zij verantwoordelijk zijn voor de verloedering van Nederland en de opkomst van ellendige types als Fortuyn en Verdonk. Er staat NIET dat Van Jole een trofee van gezond verstand en voorstreffelijk links engagement is, die het verdient om op prime time terug te keren ten einde het Nederlandse volk ordentelijk op te voeden. En er staat NIET dat wij allen beter af zouden zijn als alle journalisten klonen van Van Jole waren, die de godganse bezig zijn met de vraag hoe we de sociale rust in Nederland zo goed mogelijk kunnen bewaren. Waarschijnlijk behoort het tot zijn ‘goede manieren’ om dat allemaal niet zo, op die manier, te noteren. Vraag: hoe vreemd is het dat nieuwsconsumenten de nuance zat zijn als uit de hooghartige en betweterige breinen van Van Jole & co dit soort getut blijft komen? Van Jole’s eeuwige gezuig is zo langzamerhand voldoende om tientallen zenders vol keihard sensatienieuws in de lucht te houden…;-). — ‘SBS supports van Jole’.

joeri
24 oktober, 2007

@sjoerd: Jij wil dus zeggen dat iemand die met frustraties te kampen heeft kan doen en laten wat hij/zij wil?

Ik kan je zeggen dat ik regelmatig gefrustreerd ben over tal van zaken. Dat is voor mij nog geen excuus om andermans eigendommen of een persoon schade of geweld aan te doen. Die jongens moeten gestraft worden voor hun vandalisme. Klaar. Dat jij ze daarna persoonlijk wil begeleiden om ze op het rechte pad te krijgen vind ik prima.

joeri
24 oktober, 2007

@sjoerd: Jij wil dus zeggen dat iemand die met frustraties te kampen heeft kan doen en laten wat hij/zij wil?

Ik kan je zeggen dat ik regelmatig gefrustreerd ben over tal van zaken. Dat is voor mij nog geen excuus om iemands eigendommen of een persoon schade of geweld aan te doen. Die jongens moeten gestraft worden voor hun vandalisme. Klaar. Dat jij ze daarna persoonlijk wil begeleiden vind ik prima.

ron
24 oktober, 2007

Dus jij gaat een keer op een vage middag een kijkje nemen in de wijk, treft daar geen rellen aan, en dus is je conclusie dat alle aandacht in de media overdreven is. Deze redenering getuigt van een schokkend gebrek aan intellect!
Maar dat is nog niet alles.
Als klap op de vuurpijl kom je dan vervolgens tot de conclusie dat de media dat doen om het publiek te plezieren. Uiteraard zonder daar enige zinnige onderbouwing voor aan te dragen. dat kan ook niet omdat je conclusie haaks staat op de dagelijkse realiteit. In “de media” vliegt de politiek correcte propaganda van links en rechts je om de oren. Zelfs wetenschappers en het koningshuis zijn inmiddels in de politiek correcte strijd geworpen. als de media er inderdaad op uit zouden zijn om het publiek te behagen dan zou je juist het tegenovergestelde verwachten van de boven bedoelde propaganda. getuige de hele berichtgeving (of juist het ontbreken daarvan) omtrent het door de strot duwen van een door een ruime meerderheid van het publiek ongewenste EU-verdrag.
Mensen zoals jij zijn inmiddels een ernstig onderdeel van het probleem en al lang niet meer een deel van de oplossing. Maar klooit vrolijk voort: Het publiek luistert al lang niet meer!

ObserverT
24 oktober, 2007

De nieuwe reporter is blijkbaar een journalistiek medium dat op het gebied van dhimmitude de traditionele media links inhaalt. Zien wat je wil zien door je roze bril. Vooral niet dieper in willen gaan op de wezenlijke problemen en achtergrond van een kleine groep rellers die onderdeel is van een veel grotere groep. Wie is hier nou vooringenomen?

Paul
24 oktober, 2007

Ten eerste, als je een stuk wilt schrijven over rellen die er niet zijn volgens jou, ga dan vooral op zondagmiddag kijken. Als je het echte beeld wil laten zien, wees dan een vent en ga ’snachts eens op pad. Spreek willekeurig wat jongens aan die op straat lopen en beschrijf dan eens wat er gebeurt.
@ Sjoerd: Zouden het niet gewoon etterbakken kunnen zijn die ook eens lekker los wilden gaan zonder daarvoor gestraft te worden? Zonder dat ze zijn achtergesteld, gediscrimineerd of werkeloos zijn?

ajmh
24 oktober, 2007

Doet mij een beetje denken aan het verhaal van de sportverslaggever Frans Henrichs. Die reisde een jaar of 25 geleden door het geboycotte Zuid-Afrika, het Zuid-Afrika van de apartheid. Maar dhr. Henrichs, waarschijnlijk uitgebreid rondgeleid door blanke vrinden, meldde doodleuk dat hij niets van enige misstanden gemerkt had en dat het gewoon een erg keurig land was. En zo rij ik dus ook regelmatig door die wijken in Amsterdam, uiterlijk is er weinig aan de hand, dat klopt maar dat wat daar onder suddert is zorgwekkend genoeg om nadrukkelijk bij stil te staan.

HLW
24 oktober, 2007

Ik heb niet te lang geleden jarenlang op het HLW in Slotervaart gezeten en ben het helemaal eens met het artikel!
Kan me geen betere of leukere plaats bedenken om mijn middelbare-school jaren doorgebracht te hebben en zou het zo over doen, zelfs als ik de keuze zou gegeven zijn uit elke school van de wereld.

Grasgriezel
24 oktober, 2007

U woont zeker zelf in een gezellig Vinex-wijkje?
Ik heb vrijwel mijn hele leven in Rotterdam gewoond en ik ben blij dat ik er inmiddels weg ben.
Misschien moet u proberen om er ’s avonds heen te gaan. Als u een camera meeneemt zullen ze niet zo snel iets ondernemen, dus misschien moet u die maar thuis laten.
En, als je schade aan je auto hebt door niet-aanwijsbare personen, is dat op zijn zachtst gezegd heel vervelend. Je krijgt helemaal niets vergoed.

IdiotUberStijl
24 oktober, 2007

Ik ben wel benieuwd of dhr Jole van dit uitermate interessante uitstapje uberhaupt foto’s heeft gemaakt… laat die capuchonnetjes eens zien dan. Heeft u die al gefotografeerd ?

Zo niet, daag ik u uit eens 24 uur rond te lopen in slotervaart, zonder GPS, zonder auto, maar met fototoestel, en zaklantaarn, mobieltje mag ook nog net. Een soort van ‘dropping’ zeg maar. Ik koop wel een turkse pizza en ayran voor de lunch, bij de turk op het allebépleintje. Vannacht om 00:00 in de Jan Tooropstraat beginnen !
Chouffe en Brigand indrinken mag best, honkbalknuppel meenemen voor het geval dat ook.

Kijken of er achteraf nog zo ontzettend slap gezwetst wordt over hoe journalistiek wel niet bedreven zou moeten worden, wat een slap geouwehoer.

Max verwees in de comments naar een filmpje van prem, dat zegt veel (nog niet eens alles), zo is het, dat zijn de feiten. Nee, niet elke dag, maar de dreiging is er constant.

Het feit dat je met je TomTom het aandurfde een uurtje naar Slotervaart te rijden en terug, waarna je het lef had een stuk over genuanceerde journalistiek te zwammen, maakt mij duidelijk dat je ondanks je TomTom, volledig de weg kwijt bent geraakt.

Jan van Brinckhuisen
24 oktober, 2007

Tja… een heel kort door de bocht stukje. Wij hebben een heel gevaarlijk stukje weg door het dorp. 12 doden alweer dit jaar. Ben er gisteren eens heengelopen, ik heb geen dode gezien. Nuance is inderdaad een zeldzaam iets.

Filip Dewinter
24 oktober, 2007

Dit ‘artikel’ is ook terug te brengen tot 1 bekend Duits zinnetje. Wir haben es nicht gewusst. Blij dat de linkse propagandastroming nog op volle kracht draait. Stel je voor dat mensen de realiteit onder ogen zien. He Bah. Gaan ze nadenken en rechts stemmen. Whoe…maar dan ziet de wereld er wel beter uit.

Spuyt12
24 oktober, 2007

Ik wordt een beetje moe van mensen die woorden als dhimmitude gebruiken. Zo quasi-intellectueel… Wat is er mis met je moerstaal? Zelf ben ik een paar maanden geleden wegverhuist uit Slotervaart. Er is weldegelijk wat aan de hand, het is een verre van ideale wijk. Maar zoals het nu in de media gebracht wordt herken ik het niet. Zoals altijd ligt ook hier de waarheid in het midden. Dus een avondje Slotervaart zal Van Jole ook nog wel overleven, maar een beetje intimidatie zit er dan vast wel in, mocht hij in de buurt komen van groepen jongeren.

roelf
24 oktober, 2007

Nou, dan kan Ella Vogelaar dat geld voor nieuw behang en andere stoeptegels lekker aan iets anders besteden.
Of: Als het daar allemaal zo mooi en netjes is wat zou dan de oorzaak van het geweld zijn? Het zal toch niet aan sommige bewoners liggen? Nee, dat kan het niet wezen. Dat is verboden gebied. Taboe.

lia
24 oktober, 2007

Gek genoeg zijn het vaak journalisten die de context vergeten.

- Maar je hebt het toch gezegd?

- Inderdaad, maar in een andere context, en woorden ontlenen hun betekenis aan de context.

- Je hebt het wel gezegd.

- Wil je nu aan je lezers vertellen wat er op jouw bandje staat, of wil je lezers vertellen wat mijn ideeën zijn?

(http://weblogs.nrc.nl:80/weblog/joris/2007/08/07/komt-dat-schot/)

Wat je ook zou kunnen zeggen is dit:

- Maar je hebt het toch gezegd?

- Inderdaad, maar in een andere context, en woorden ontlenen hun betekenis aan de context.

- Je hebt het wel gezegd.

- Gaat het je er nu om je eigen gelijk te bewijzen of wil je lezers vertellen wat ik bedoel?

H van Broekhoven
24 oktober, 2007

Er zijn nogal wat mensen die geloven dat de overheid dit soort escalaties heel bewust in stand houdt. Zo wordt de bevolking immers alleen maar beter te controleren. Verplichte identificatie, overal camera’s, straks wordt het heel normaal dat telefoonlijnen en pc’s gemonitord worden. Ga zo maar door.
Soms ga ik die theorie bijna geloven. Ik kan me namelijk geen enkele andere reden bedenken waarom de overheid (en zéker de politiek) dit soort situaties in stand houdt en er niets concreets aan doet. Verdeel en heers was het toch?

lia
24 oktober, 2007

Door de journalistiek worden kwesties uitvergroot, of, zoals journalisten het zullen zeggen, er wordt op kwesties ingezoomd. Probleem is, zij vergeten erbij te vertellen dat dat waarover geschreven/bericht wordt, slechts een deel is van het verhaal en van wat er in de wereld gebeurt, terwijl ook lezers vergeten te bedenken dat dat waarover geschreven/bericht wordt slechts een deel van het verhaal is en van wat er in de wereld gebeurt.

Ten tijde van de moord op Theo van Gogh was ik in de Randstad; álles stond in het teken van de moord (die, laat er geen twijfel over zijn, ongehoord brutaal en een groffe schending van de grenzen van ieder mens zijn). Er leek niets anders meer te bestaan. Op de dag van zijn begrafenis was ik in het noorden van het land. Waar men het nieuws volgde, en ondertussen zei de eerappels moet’n wel van ‘t veld want aans heb wij vanaovend gien eetn op ‘t börd. Ik moet zeggen, het laatste beviel me stukken beter dan dat gehakketak in Amsterdam.

Wat ik maar wil zeggen, nieuws is zo groot als je het maakt. Of ik daarmee zeg dat Theo’s dood minder groot had moeten worden gemaakt? Zeker niet. Wat ik wel zeg is dit: Maak het verhaal van de ander net zo groot.

PBW
24 oktober, 2007

Probleem is, dat de wijken in amsterdam, in West en in Oost, er door de stadsvernieuwing al keurig uitzien. plantsoenen in topconditie, geen zwerfvuil etc
Het echte probleem is dat door de veranderende demografie, deze wijken alleen maar “gekleurder” worden. daar kan geen stadsvernieuwing tegen op. de sociale cohesie verdwijnt en de wijk zakt af. zelfs supermarkten verdwijnen. stadsvernieuwing werkt dan niet meer, het enige wat wel werkt, is laten merken dat leren en werken resultaat heeft en dat misdaad NIET LOONT. door keihard op te treden, BINNEN DE WIJK.

milan
24 oktober, 2007

Ziende blind, meneer van Jole. Aan wat al als reactie is gegeven wil ik nog toevoegen dat wat raadplegen van wat statistieken je snel uit je multiculti droom helpt.

En achtergesteldheid? Er is meer geld in deze figuren gestopt, meer aandacht, tijd, moeite of wat dan ook dan in de gewone hollands burgers. Vind je het gek dat je geen baan krijgt als je met je 15e van het vmbo bent gestapt.

lia
24 oktober, 2007

@H. van Broekhoven: tip voor je: zoek eens wat oudere radio-uitzendingen uit met zekere programmamakers en zet op een rij wie welke onderwerpen onder de aandacht probeert te krijgen in tijden dat het maatschappelijk evenwicht zoekraakt.

ronflon
24 oktober, 2007

Zelden heb ik zo’n stukje onnozele journalistiek gelezen! Je gaat overdag rondrijden in een wijk waar al verschillende nachten elkaar 1 of meerdere auto’s in de fik worden gestoken. Zoiets is nog nooit vertoond in dit land en dan concludeer je dat het aanstellerij van de ‘media’ is.
Je kan ook even de Gazastrook op huppelen met een Jood en Palestijn die elkaar kussen en dan zeggen: “ach, het valt allemaal wel mee!”.

TRS
24 oktober, 2007

Het toppunt van vervlakking is toch eerder een ’screensaver’ met commerciële boordschap (does it ring a bell, anyone?)

Wat zou er van van Jole terecht zijn gekomen, ware dit ooit een succes zijn geworden?

erik
24 oktober, 2007

Net of dit ‘goede’ journalistiek is: ik stap in de auto en ga een uurtje rondkijken. Ik zie niks ernstigs dus is er niks aan de hand en wordt alles door de media overdreven. Wat een simpele gedachtengang.

Pedro
24 oktober, 2007

Flikker toch een eind op Jole. En met jou al die andere goedpraters.

Het is dankzij de “niks-aan-de-hand-brigade” waar jij klaarblijkelijk vooraanstaand lid van bent, dat de “nuance” om zeep kon worden geholpen de afgelopen 20 jaar.

Rij met je gps-systeem maar snel weer naar je luxe appartement, waar je lekker met de laatste MP3′tjes op je nieuwste Ipod door het raam over de daken van Rotterdam kunt turen…

Marco
24 oktober, 2007

Ach van Jole, wie neemt hem nog serieus? Het schijnt dat Wim de Bie, de minst getalenteerde van het fameuze duo en geweten van links nederland nogal gecharmeerd is van zijn eenzijdig gemanipuleerde beschouwingen en columpjes.
Maar de Bie vindt ook de website van Anja Meulenbelt een verademing door de nuance en de mogelijkheid tot weerwoord en discussie die zij biedt op haar site.
Mensen die daar wel eens een blik werpen kunnen daar slechts hartelijk om lachen.
Wat wil Van Jole nu eigenlijk zeggen? Dat er eigenlijk niets aan de hand is? Als ik de meeste kranten lees lijkt dat zo. De inmiddels tientallen, autobranden worden straal genegeerd en daar zit vast en zeker een strategie achter. Hopen dat het door er geen ruchtbaarheid aan te geven vanzelf overgaat bijvoorbeeld.
Maar de tijd dat de man in de straat zich als een hond terug in de mand liet sturen bij de minste vorm van kritiek ligt goddank achter ons. Die hele babyboom generatie waar van Jole z’n ideologische veren vandaan heeft zit eigenlijk met de handen in het haar.
Ze weten het niet meer. Met man en macht wordt geprobeerd de boel te downplayen. Wat een heimwee zullen deze mensen hebben naar de tijd dat een sukkel als Janmaat met vereende krachten kaltgestelt werd en ze zelfgenoegzaam konden genieten van het aan de goede kant staan.
Net zoals Van Jole die ten tijde van Salman Rushdie’s Duivelsverzen demonstratief met z’n T-shirt aan de goede kant stond. Inmiddels hoor je van Jole niet meer over Rushdie, net zo min als Van Dis, ook zo’n held in veilige tijden. Waarom niet? Omdat Rushdie de Nederlanders als een laf volk heeft bestempelt in de zaak Hirsi Ali en daardoor nu zelf aan de verkeerde kan staat.
In m’n hart zou ik eigenlijk willen dat Van Jole gelijk had, maar een ieder die z’n ogen opent ziet dat er van alles mis is. Een hele generatie die de steden bevolkt spuugt in het gezicht van de maatschappij zoals wij die kenden. Dat zijn er geen 35, dat zijn er veel en veel meer en men kan daar emmers met geld en begrip tegenaan smijten, lullen als brugman, de allerbeste intenties hebben, maar dat het gigantisch aan het spaak lopen is daar helpt geen moedertjelief meer aan. kinderen die voor god noch gebod respect hebben (allah daargelaten) en elkaar om niets aan het mes rijgen is helaas de dagelijkse realiteit.
Gelukkig voor hen komt Wilders ook bijna dagelijks met ongenuanceerde uitspraken waardoor van Jole en consorten hun gram kunnen halen en zodoende de aandacht af kunnen leiden van het multiculturele drama dat zich onder onze ogen afspeelt. de berovingen, intimidaties, pesterijen, de straatterreur, het toenemend extremisme. De aandacht daarvoor wordt mooi afgeleid als Wilders bijvoorbeeld zegt de Koran te willen verbieden.
Maar de weldenkenden, zoals wijlen Theo hen placht te noemen worden inmiddels dagelijks met de neus op de keiharde feiten gedrukt en hun pogingen tot nuancering en relativering worden steeds minder serieus genomen. Hun sussende mantra’s zijn uitgewerkt.
Van Jole en co doen me nog het meest denken aan de hardnekkige communisten die in ‘89 nog in de revolutie geloofden. Erg zielig, maar medelijden heb ik niet met hen.

Dick
24 oktober, 2007

Als van Jole echt zo stoer is om naar Slotervaart te gaan, moet ie dat eens voor de gein ’s nachts doen en er hand in hand gaan lopen met zijn vriendje. Kijken hoe een genuanceerd stukje er dan geschreven wordt….

Wel grappig om te lezen hoe het geweld/ vandalisme hier weer vergoeilijkt wordt door sommige lieden. Het is allemaal de schuld van ons, de blanke dikke uitbuiters. Wij geven hun geen werk en wel diskriemienaaasie. Dus moeten er auto’s in de fik.

Hoe zit het dan met -doorgaans blank- voetbal vandalisme? Ook een gevolg van diskriemienaaaasie? Of gewoon een gevolg van een groep tuig die het wel leuk vindt om geregeld een trein te slopen, een kroeg te verbouwen en met elkaar op de vuist te gaan.

Zoals volgen mij hier ook het geval is: er is een groep in Slotervaart die het wel lachen vindt om nu en dan eens een paar auto’s in de fik te zetten en flink met de politie te sarren. Niks werkeloosheid en diskriemienaaasie, gewoon godvergeten tuig zonder normbesef.

Dick.

Magister Dixit
24 oktober, 2007

Schande, die persschooiers doen geen onderzoek! En u, reaguurder, bent al helemaal geen knip voor de neus waard. Nee, dan ik, Sint Fransisco, navigeer er ECHT even heen. Hoezo auto? Was de heer Van Jole ooit, toen ‘ie nog wel “jong en hip” was, niet anti-auto? Waarom is onze zelbenoemde internetschijnheilige niet per trein gegaan, eventueel afgemaakt met een metroritje? Omdat Fransje, als hij de uitgang van de halte al gehaald zou hebben zonder beroofd te worden van zijn maagdelijke naïviteit, waarschijnlijk huilend rechtsomkeert had gemaakt. Iedereen (met een relatief normale geest) die wel eens een ritje met de metro heeft gemaakt in zuidwest of zuidoost Amsterdam weet wat ik bedoel. Nee, toer maar een kwartiertje rond met je deuren op slot, held… Doorlopen mensen, niets te zien, Fransisco weet het beter. Idioot!

Ron Geerbuis
24 oktober, 2007

het A.Allebeeplein is al vijfentwintig jaar een plein met een kudtsfeer..Toen daar een practige bioscoop was opgezet, heeft die moeten sluiten , door de straatterreur van jaloerse (?) mokrootjes, die het plein op een onprettige manier wilden controleren, als was het een dorpsplein in een onprettig, en onvrij landje.
En aan de omgeving, en bebouwing lag het niet.Het is geen Rotterdamse afbraakbuurt, derhalve voelt straatterreur daar duidelijker aan.

theo
25 oktober, 2007

Er is niets aan de hand. Alles gaat goed. iedereen doet lekker mee toch? Maar is dat eigenlijk wel zo? Doe es de Haagse brandweer bellen van Jole, die leggen het wel ff uit.
In Belgie zijn er rellen en is er een ruit van een koerdische winkel ingegooid door Turken. Maar is dat eigenlijk wel zo? Ja van Jole. De politie stond er bij en keek er naar.
Daar zijn een paar honderd Turkse rellers opgepakt omdat ze boos zijn op de PKK. (3e generatie 3000 kilometer verderop, maar dat terzijde) Maar is dat eigenlijk wel zo? Ja van Jole. Het was net op het Belgische journaal.
Ik snap werkelijk waar niet wat je doel is van Jole. Ben je echt zo blind?

Lia
25 oktober, 2007

UW NORMEN ZIJN MIJN NORMEN NIET, EN HOE MEER U DRUKT, HOE MINDER ZIJ HET WORDEN.

Hou toch eens op met dat verrekte gekanker op alles wat anders is en iedereen die het anders doet als jij. Hoe meer je iemand in een hoek drukt, hoe meer iemand zich afzet. Kijk eens in de spiegel en denk nog eens terug aan hoe vroeger werd gescholden:

Wat je zegt ben je zelf.

theo
25 oktober, 2007

re Lia:
Het is nooit, maar dan ook werkelijk NOOIT de schuld van iemand anders, als iemand 2 agenten neersteekt, een auto in de fik zet, of zich schuldig maakt aan straatterreur.
Dat gekanker waar jij het over hebt is een GEVOLG niet een OORZAAK.
.
Wat je zegt ben je zelf? Nee hoor. Ik steek geen mensen neer bij een meningsverschil.

Xtremy
25 oktober, 2007

Ik heb zo’n flauw vermoeden dat Van Jole HELEMAAL NIET in z’n autootje mét TomTom naar slotervaart is gereden. Ik heb het sterke vermoeden dat hij dit “artikel” gewoon heeft zitten verzinnen op z’n zolderkamertje. Hoe kun je zo naïef zijn?? Hij stemt vast en zeker Partij Van De Allochtonen(PvdA). En hij vind het helemaal niet leuk dat met de opkomst van internet ook de opkomst van terug pratende mensen is gekomen, mensen die de dingen ‘live’ mee maken, in tegenstelling tot de meeste journalisten. Daar heeft hij al eens eerder over geschreven. Hij schijt 7 kleuren sinds je kan reageren op internet.

Lia
25 oktober, 2007

Hallo Theo, als je in plaats van te oordelen ruim op tijd oorzaken onderzoekt, lopen zaken minder uit de hand. Ik zeg niet dat dit nu goed is gebeurd. Een teken aan de wand is wel dat visie ontbreekt. Waarheen willen wij gaan met z’n allen: naar een leven zoals de Jan Wolkers dat heeft geleid, die met ons zijn liefde voor de natuur en de Wadden deelde en iedereen verder rustig z’n (lees ook: haar) eigen leven liet vormen en leiden? Of willen we met z’n allen gaan naar een leven waarin we een ander het niet gunnen z’n eigen leven te leiden? Zeker moet je bijsturen hier en daar, maar alles begint met een ander het gevoel geven dat hij of zij er ook zijn mag. Net zoals jij er mag zijn Theo, net zoals jij er mag zijn.

Xtremy
25 oktober, 2007

LIA. sorry, maar “op tijd oorzaken onderzoeken én aankaarten” heeft Pim F. zijn leven gekost, Geert W. wordt bedreigd, Ayaan H.A. is het land uit gevlucht, want zij hadden de oorzaken maar al te goed in de gaten.Zij wilden er iets aan doen. Maar door mensen als Van Jole en Balkenende of Abhouthaleb (weet ik veel hoe je zn naam schrijft) of Ella Vogelaar, worden die zaken “ge-downplayed” en daardoor dus niet meer gehoord, laat staan dat er dan wat aan gebeurd. Mooi voorbeeld zijn de auto’s in slotervaart. Ik gun iedereen het beste in zijn leven op de manier zoals ze het zelf willen, maar helaas zijn er veel ‘nieuwe Nederlanders’ die ons dat zelfde niet gunnen.

theo
25 oktober, 2007

Lia,
dus in plaats van te oordelen moest er een beter beleid klaar liggen bedoel je? ‘We’ hadden het beter moeten inschatten? Het ligt weer niet aan de daders. Die zijn zielig. Zie mijn post hierboven. Je zegt dus eigenlijk dat rellen en steekpartijen voorkomen hadden kunnen worden als wij…ehm… (vul hier je oplossing die je in gedachten had ook maar in…)
.
Dat “gevoel geven dat hij of zij er ook zijn mag” word echt al heel veel gedaan. Er worden al HEEL ERG VEEL dingen georganiseerd, gesubsidieerd en geregeld om mensen die mee willen doen, mee te laten doen. Werkgroepen, buurtmedewerkers, gezinscoaches, NMO, kopjes thee met Job Cohen … noem de hele zooi maar op.
Maar er is nu eenmaal volk dat het vertikt om mee te doen. Zie: steekpartijen, radicalisering, auto’s in de fik, straatterreur, bedreigingen, aanrandingen, eerwraak, etc etc.
Maar ok. Je hebt gelijk. Die idioten valt niets te verwijten en dienen geholpen te worden; is namelijk mijn schuld. Ga toch fietsen.

Lia
25 oktober, 2007

Sorry.

Lia
25 oktober, 2007

Sorry. Ik heb de wijsheid niet in pacht. Niet alleen in pacht. Ik dacht dat we hem misschiet met z’n allen in pacht zouden kunnen hebben. Ik ga schilderen, niet fietsen. Groeten

theo
25 oktober, 2007

Van Jole wil dus eigenlijk zeggen dat het komt door de ‘reaguurders’ (mensen die op internet reageren op nieuwsberichten) dat ehmmm, ja wat eigenlijk… dat het hun schuld is dat het in Slotervaart uit de hand is gelopen. Oh nee. Er is niets aan de hand. Hij rijdt rond met zijn tomtom en ziet niets en dus valt alles wel mee! Sherlock Holmes door de bocht. HET KOMT DOOR DE MEDIA!
En alweer: het komt niet door de mensen die het doen, maar het komt door de media. Die blazen alles op. (erger nog: van Jole beweert hier doodleuk dat het niet eens gebeurt…)
Ga toch schilderen.

Nick
25 oktober, 2007

Een paar maanden geleden moest ik op het August Allebéplein zijn. Ik werk bij een adviesbureau dat onder meer plannen om winkelgebieden op te knappen (in alle opzichten) maakt en uitvoert.
Als wij een offerte maken dan illustreren we die meestal met wat foto’s van de plaats waar het om gaat. Ik zal niet snel nog eens foto’s proberen te maken op het AA-plein. De stenen vlogen me letterlijk om de oren, gegooid door de plaatselijke hangjongeren, al dan niet met capuchons. Het stadium van doordringend aankijken zijn zij kennelijk al voorbij.
Wat dat betreft is de vergelijking met Beirut zo gek nog niet.

Jan van Brinckhuisen
25 oktober, 2007

Wat de oorzaak is maakt niet uit. Of je minder kansen hebt gehad in je leven, in de maatschappij of waar dan ook, dat doet er niet toe. Als jij een auto van een ander in de brand steekt moet je de consequenties daarvan dragen. Als je iemand een mes in zijn buik steekt ook. En als je een vrouw van 80 in elkaar trapt voor 100 Euro ook. Als dit soort dingen recht gepraat gaan worden zal de toekomst dit zelf op gaan lossen. En ik ben bang met harde hand. En hoe vaker onze linkerhelft dit soort gedrag goedpraat, hoe sneller die dag komt. Dus downplayers en oproerkraaiers, laat maar komen, de geschiedenis verteld de toekomst.

Hans van Willigenburg
25 oktober, 2007

Eerlijk = eerlijk. In één opzicht is die Van Jole onmiskenbaar goed bezig: hij heeft binnen een halve dag meer dan vijftig woeste reacties losgepeuterd. Als er nog ergens een leerstoel ‘Publiekelijk Plagen’ vrij is, zou ik er ‘m, eventueel met subsidiepotje, zonder aarzelen op zetten. Want even voor alle duidelijkheid: al dat plagen van hem is een residu van het schoolplein waarop hij vroeger zelf werd geplaagd. Hetgeen een garantie is dat hij zijn ‘vak’, plagen dus, zijn hele leven lang verder uit zal diepen. ‘Ruim baan voor doctor Van Jole, hoogleraar in de Kunst van het Plagen!!!’

chino
25 oktober, 2007

Uiterst vermakelijk dit stuitende stukje Orwelliaanse berichtgeving van de notoir wegkijkende, ontkennende, oudlinkse kerkganger van Jole. Fijn voor hem dat de schattig naieve schilderes Lia nog een beetje op zijn hand is, maar het doet me deugd te zien dat de overgrote meerderheid van de door hem zo gehate reaguurders gewoon hun ogen en oren open hebben en zich niet langer de les laten lezen door de betwetende struisvogel Van Jole en zijn slag.Een beetje op een zonnige zondagmiddag met de deuren op slot door de wijk rijden en dan verkondigen dat we voorgelogen worden. Wat een ontstellend simpele en dwaze gedachte.

Lia
25 oktober, 2007

eindelijk erkenning hahaha: naieve kunst. ;-)

Werner de Graaf
25 oktober, 2007

En vroeger haalde je je gelijk gewoon nog in de kroeg en was je, op dit punt aangekomen, stuitend lazerus en merkte je op dat de chef bibueco mee naar huis ging met de naieve schilderes en dat je zelf op schoot zat bij je collega die je uren eerder nog een betwetende struisvogel noemde.

En was het morgen maar zondag, dacht je dan.

Uit de curieuze/hilarische horoscoop van De Pers, afgelopen zaterdag:

“Een kwellend vraagstuk los je niet op door krampachtig te bedenken hoe je erover moet denken. Denken over denken leidt tot niets. Bovendien gaat je frontale kwab ervan klapwieken.”

Lia
25 oktober, 2007

Maar Werner toch, ik denk erover omdat geen zichzelf als docent journalistiek profilerende activist met starre denkkaders over hoe je journalistiek bedrijven moet (”het gaat om invloed Lia”) mij uitleggen kon dat er niet één maar wel tienduizend wegen naar Rome zijn, die lopen over berg en door dal, en dat als je er om welke reden dan ook over de ene weg niet komen kunt er nog 9999 andere te bewandelen zijn. “Dit is het” zei de man die liever mensen beschadigt, dan dat hij luistert en er eens in durft te geloven dat een ander niet op de wereld is om hem een rottig leven te bezorgen. Hij wilde dat wij zijn stukken schreven in plaats van die van onszelf. Niks mee mis, maar aan mij is het niet besteed: ik denk liever zelf.

hem vertelt danwel hardop zijn eigen onhandigheid toegeven zal. Fouten maken

Werner de Graaf
25 oktober, 2007

En de chef voegde zich de volgende dag weer op de burelen met glazige blik en een gemompeld excuus: “An exaggeration is a truth that has lost its temper.”

Lieve Lia, de tristesse van mensen als Chino (en hoe ze zich verder ook noemen hierboven) die hun bestaansrecht ontlenen aan het afzeiken en afgezeken zien worden van Francisco van Jole, schoot me even in het melancholieke keelgat.

Tegenover de zogenaamde linkse kerk is, sinds de komst van internet, blijkbaar een kapel verrezen met een dwerggalerij vol valse koorknaapjes. Maar face to face, aan de tap, zijn ze geen knip voor de vinger waard.

Werner de Graaf
25 oktober, 2007

Overigens, Lia, natuurlijk zijn er vele wegen die naar Rome leiden, maar, zoals Jan Damen dan placht te zeggen: je moet je eerst en vooral afvragen of je daar wel naartoe wilt.

Wouter Engler
25 oktober, 2007

Ik stel voor dat Van Jole gewoon eens voor De Researcher gratis een reportage schrijft over de betreffende wijk in Amsterdam. Uiteraard inclusief fotomateriaal. Voorwaarde: Van Jole moet minstens een dag in Slotervaart vertoeven en praten met de ‘rellende’ jeugd.

chino
25 oktober, 2007

Werner, Afgaande op de drankreferenties in je korte pogingen tot een intellectuele bijdrage is de enige manier voor jou om face to face een beetje beslagen ten ijs te komen waarschijnlijk met een halve liter jonge jenever in je mik. Niet ongebruikelijk in jouw kringen.
En ik leen mijn bestaansrecht geenszins aan het afzeiken van Van Jole, hij zal me verder aan m’n reet roesten. Ik wilde slechts even laten weten hoe terecht ik de tientallen woedende reacties hierboven vind. gewoon fijn om te zien dat er steeds meer mensen zijn die hun ogen niet langer in de broekzak hebben zoals bij jou waarschijnlijk het geval is. Proost!

Werner de Graaf
25 oktober, 2007

Ja proost. Overigens: scheutgewijs een ondersteek vol adjectieven tegen iemands naam pissen en dan doodleuk beweren dat de beste man je aan de reet zal roesten? Kom nou toch, dat halve litertje verdooft misschien, maar maakt niet blind.

Lia
25 oktober, 2007

Dank je Werner. Naar Rome wou ik wel gaan, toen ik begon te lopen had ik die keuze al gemaakt. En toch vandaag voor alle zekerheden nog maar eens de über-vrome kunst van calvinistisch Nederland bekeken in het Catharijneconvent. Zoveel zwartgalligheid in één angstig land, het is van alle tijden. De Silezische meesterwerken uit de Middeleeuwen die er ook te bewonderen is, steekt er vriendelijk huizenhoog bovenuit.

Lia
25 oktober, 2007

Rome dus. En bijstellen doe je onderweg. Je hoeft toch zeker niet meteen alles met je docenten te delen. Of zijn zij zo naief, dat zij denken dat student dat wel doet?

Jan van Brinckhuisen
25 oktober, 2007

Misschien is het hier wel vele malen beter dan in de illusie die Rome heet. Misschien dat deze aan de horizont wapperende fata morgana uw onderbuikgevoelens tot een minimum beperkt en zich tot een inspiratiebron ontwikkeld voor toekomstige “naieve” kunst. Er is echter geen canvas voor het minder artistieke individu en zonder creatieve outlet blijft er maar één ding over; nauwlettend en consequent de regressie van het Nederlandse straatbeeld registreren voor het verre nageslacht. Zo moet het dus niet.

Lia
26 oktober, 2007

Make it work Jan.

Lia
26 oktober, 2007

Maar besef ook dat met het opschrijven van de geschiedenis van vandaag, de geschiedenis voor dat verre nageslacht wordt gemaakt. Actie. Reactie.

Lia
26 oktober, 2007

Ik zeg daarmee niet dat je niet moet schrijven, maar wel dat het goed is te bedenken over hoe het wordt geschreven. En daaraan voorafgaand is het goed dat iedere journalist bedenken zou wat zijn uitgangspunt om journalistiek te bedrijven is.

Derek
26 oktober, 2007

Waar blijven die foto’s, ramptoerist.

jan
26 oktober, 2007

Na het lezen der artikel + reacties kon ik mij ineens de woede der vandalen inleven; het zalvende woord van de journalist en gebrek aan daad der gezag dat alles behalve respect afdwingt; het hypocriete der nederlander die bewust niet zegt wat hij denkt en alles doet wat hij kan om confrontatie te vermijden; het is onoprecht, niet integer en laf bovendien.

Lia
26 oktober, 2007

Jan the man. Bedoel je nou dat de journalist niet integer, onoprecht en laf is omdat hij de confrontatie niet aangaat? Maar die is toch de onafhankelijke derde, en de burger verkeert toch niet in een verhouding tot hem?

Wibaut jr.
26 oktober, 2007

Haha, ‘Werner’, opgewonden als vanouds. Slecht geluimd omdat niemand je Torpedo koopt??

jan
26 oktober, 2007

Hoi Lia, ik denk dat de journalist in de ogen van de relschoppers het stadium van onafhankelijke derde reeds lang voorbij is; zie de reacties alhier op dit artikel en aanschouw de immense kloof tussen de journalist en zijn onderwerp; er worden lukraak conclusies getrokken zonder weerwoord der betrokkenen. Wel over iets of iemand praten, maar niet MET. Tekenend voor MSM berichtgeving welke de journalist zelf als vertegenwoordiger van de media in de ogen van de vandalen haar onafhankelijkheid en respect doet verliezen. Het heeft geen zin om partij te kiezen als je de betrokkenen niet aan het woord laat; het artikel verliest geloofwaardigheid door gebrek aan authenticiteit; de journalist is dan met de beste wil ter wereld niet meer objectief te noemen en wordt zelf gezien als partij/belanghebbende. Onaangekondigd, niet uitgenodigd, en met winstoogmerk.

oobio
26 oktober, 2007

“Technologie heeft de journalistiek wel versneld en maar niet verdiept.”

Het zijn de gebruikers van de technologie welke het eindproduct bepalen, de technologie zelf haar daar niets mee van doen.

Hooguit kun je constateren dat journalisten die de techniek zelf niet beheersen daardoor hierin eerder een bedreiging zien dan een uitdaging om een beter produkt af te leveren.

Bovendien moet je als journalist steeds meer van alle markten thuis zijn. Je had makkelijk een paar plaatjes kunnen schieten, een video interviewtje op straat kunnen doen en het allemaal hier met ons kunnen delen.

Een kleine moeite, maar het nalaten betekent dat je de geboden mogelijkheden van de technologie niet benut.

Jet Mok
29 oktober, 2007

Interessant artikel, goed dat iemand in Slotervaart is gaan kijken om te constateren dat de wijk niet in brand staat. Jammer alleen dat Jole op het August Allebeplein is gebleven. Ik woon er honderd meter vandaan en daar is het zeker gezelliger dan op een begraafplaats. Slotervaart is meer dan alleen dat plein, dat zien niet alleen ‘de media’ over het hoofd, maar Jole ook. Als Jeroen Mirck een Slotervaart Safari begint, wil ik wel gids worden. :-)

Matthijs
1 januari, 2008

Ik heb tot mijn 12 in Slotervaart gewoond. Aan de Hanxleden Houwertstraat. Dat is nu 10 jaar geleden. Toen al was het daar een puinhoop. Onder mij was een illegaal bordeel gerund door de familie Mandalay. Mijn buurman is gaan praten met die mensen om tot een oplossing te komen omdat de woningbouw vereninging de mensen niet weg kreeg. Hij werd met een pistool bedreigt. De volgende dag waren alle banden van zijn auto doorgesneden, zijn ruiten ingegooid en zijn kelderbox in de fik gestoken.

Elk jaar met oud en nieuw werd er een fikkie gestookt in het trappenhuis. Eenmaal op weg naar huis heb ik een mes met bloed er op gevonden op de trap. Op de St. Henricus school werden mijn lunchguldens door Khalid en Diego afgepakt. De politie daar deed niks. Slotervaart is voor mij een verloren gebied. De bewoners intimideren de politie op zo een manier dat het een vrijplaats is geworden voor terroristen, drugshandelaars en ander gespuis.

Ik hoop dat het ooit nog goed komt daar. De media geeft zeker geen verkeert beeld weer van Slotervaart.


Laat een reactie achter »