WAN (5): Voor de jeugd doet de krant er niet toe

Ruim 1800 hoofdredacteuren, uitgevers en aanverwante specialisten zijn vier dagen bijeen in het Zweedse Gothenburg. De World Association of Newspapers (WAN) en het World Editors Forum (WEF) houden er hun jaarlijkse congres. Bart Brouwers, hoofdredacteur van Sp!ts, doet verslag.

Jongeren in Nederland vinden tv veel geloofwaardiger dan kranten. Tv is ook relevanter, leuker breder en handiger. Tv is bovendien veel populairder onder je vrienden. Daar staat – schrale troost – tegenover dat je een krant nodig hebt voor de diepgang. Deze conclusies zorgden vanmiddag voor een behoorlijke schok onder de aanwezige hoofdredacteuren. Ze komen uit een onderzoek naar het mediagebruik onder jongeren, uitgevoerd door Robert Barnard van het Canadese onderzoeksbureau D-CODE. Een deel van het onderzoek (dat naast Nederland ook de VS en Finland omvat) is vorige week ook in Den Haag gepresenteerd.

In totaal zijn hiervoor 3500 jongeren tussen 15 en 29 jaar ondervraagd. De stichting Krant-in-de-Klas is in Nederland betrokken geweest bij het veldwerk.

Zeker, jongeren zijn geïnteresseerd in nieuws. Maar ze stillen die behoefte op een totaal andere manier dan hun ouders deden. Tv is met afstand de belangrijkste nieuwsbron, op ruime afstand gevolgd door radio, kranten en internet. En dat is ook niet zo gek, wanneer je kijkt naar hoe jongeren de verschillende mediumtypes waarderen.

Volgens Barnard is het trouwens niet zo gek dat de Nederlandse kranten de jongeren kwijt zijn geraakt. “Daarvoor hoef je alleen maar te kijken naar hun interessegebieden en dat wat de kranten op die terreinen doen.” Meer concreet: 70% van de jongeren houdt van muziek, 60% van film, 30% van sport, 30% van lokaal nieuws en 5% van politiek. “Kijk met die kennis eens naar een gemiddelde voorpagina en je weet genoeg.”

De cijfers in Nederland komen volgens Barnard vrijwel een-op-een overeen met die van de Verenigde Staten en Finland. De komende tijd wordt de studie, die in opdracht van de WAN plaatsvond, nog uitgebreid naar andere landen.

Barnard heeft ondanks deze trieste cijfers, de hoop nog allerminst verloren. “De kranten hebben jongeren nodig, maar de jongeren zouden de kranten ook kunnen gebruiken. Alleen dan moeten de krantenmakers het wel anders aanpakken.”

Belangrijkste factoren daarbij, aldus de Canadese onderzoeker: pak ze zo jong mogelijk bij de kladden (ouders en docenten hebben een grotere invloed op ze dan hun vrienden), let op ze als ze het ouderlijk huis verlaten (dat is hét uitstapmoment om nooit meer terug te keren) en focus op een maatschappelijke betrokkenheid die aansluit bij die van de doelgroep.

Zo niet, dan rest slechts de conclusie dat een (tabloid)krant ook voor jongeren een ideale muismat is.

Meer informatie bij www.wan-press.org/nie of www.decode.net/youthmediadna

Bart Brouwers –

Bart Brouwers is hoogleraar journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen en mede-eigenaar van e52.

Alle artikelen van Bart Brouwers op De Nieuwe Reporter.

  • om eerlijk te zijn: ik vind de onvermijdelijke teloorgang van verreweg de meeste kranten niet zo’n probleem. Maar gezien deze resultaten is het natuurlijk ongelofelijk dat in de genoemde landen de investeringen in televisienieuws van hoge, diverse, en diepgravende kwaliteit gestaag achteruitgaan. Als de televisie de grote integrator is – en dat is de televisie in feite altijd al geweest; een invele aspecten verreweg superieur medium dan de krant (en dat zeg ik als voormalig dagbladjournalist) – moet juist nu de televisie alle aandacht krijgen. En dan is het toch ook triest om de adverteerder juist op dit moment te zien vertrekken naar internet, waar omroepen het vreemd genoeg op het gebied van nieuws (nog) veel slechter doen dan kranten. Omgekeerde wereld.

  • Pingback: Media Bouwen()

  • Hans Roodenburg

    Als inmiddels grijze dagbladjournalist (63) wil ik erop wijzen dat betaalde kranten altijd al oudere lezersbestanden hadden. Jongeren worden op een gegeven moment ook ouder; zij zullen dan – misschien minder dan vroeger – ook kiezen voor een betaalde krant. Tegenwoordig moet het dan wel om kwaliteit gaan en de verschijningsvorm is ook van groot belang.
    Papieren producten blijven voor grote groepen aantrekkelijk: wat is er lekkerder dan om op je gemak je krant te zitten lezen als je partner naar iets anders op tv zit te kijken? Internet blijft hoe dan ook een primaire informatiebron waarvan men de portee meestal al gauw is vergeten.