‘Laten we met zijn allen Manon belachelijk maken’

“Manon Thomas NAAKT!”, kopte De Telegraaf op 19 november op zijn website. “Ai, ai, ai, wat zien we hier? Manon Thomas ziet er voor haar 44 jaar nog zéér goed uit!” Het artikel over een naaktfilmpje met Manon Thomas in de hoofdrol was het startschot voor een reeks publicaties. Behalve het filmpje doken ook diverse naaktfoto’s van de presentatrice op. In een interview met De Nieuwe Reporter kijkt ze terug op de rol die de pers speelde in de affaire en op haar gang naar de Raad voor de Journalistiek. “Ik wilde dat mensen gingen nadenken over waarmee ze bezig zijn. Hoe zou je het vinden als het je moeder overkwam? Zou je er dan ook zo om moeten lachen?”

Wat vind je van de manier waarop de media verslag hebben gedaan van de affaire?
Manon Thomas: “Ik ben een realist: ik heb er geen probleem mee dat erover werd geschreven. Waar ik wel problemen mee heb, is dat het nieuws geregeerd lijkt te worden door de vraag hoe er zoveel mogelijk kijkers en dus kopers – want elke klik is geld waard – kunnen worden getrokken. Het nieuws is dat iemand foto’s van mij heeft gestolen en op internet heeft gezet. Maar in plaats van dat daar feitelijk verslag van wordt gedaan, wordt het: laten we met zijn allen Manon belachelijk maken en smullen van die plaatjes. Dat heeft niets meer te maken met journalistiek.”

Hoe heb je gereageerd toen het filmpje en de foto’s op internet verschenen?
“Ik kreeg heel veel interviewaanvragen. In het begin, toen alleen het videofilmpje was opgedoken, heb ik even kort gereageerd bij RTL Boulevard. Toen vervolgens ook de foto’s naar buiten kwamen, heb ik mijn mond gehouden. Het was een traumatische ervaring. We hebben niemand pijn willen doen met onze privéfoto’s, maar doordat ze uitlekten, is dat wel gebeurd. De mensen waarvan we houden, hebben we daarmee bezeerd. Dat is verschrikkelijk.”

In RTL Boulevard reageerde je nogal ontspannen.
“Ja, omdat de vermoedelijke dader toen al was vastgenomen en had bekend, dachten we dat het voorbij was. Dat de foto’s niet online zouden verschijnen. Ik wilde er verder geen poespas over maken.”

Her en der werd gesuggereerd dat je man, Rudy Veenstra, de foto’s en het filmpje online zou hebben gezet.
“Ja, degene die de foto’s online heeft geplaatst, gebruikte een pseudoniem dat erg leek op de naam die Rudy op internet gebruikt. Erg listig.”

Maar Rudy had het niet gedaan?
“Nee. Die beschuldiging was bijzonder vervelend. Moet je voorstellen dat je slachtoffer bent van een auto-ongeluk en er achteraf ten onrechte wordt gesuggereerd dat je dronken was. Dat doet pijn. En er is wel meer onzin geschreven.”

Zoals?
“Bijvoorbeeld dat de foto’s en het filmpje zijn gestolen, omdat ik gebruik zou maken van onbeveiligd draadloos internet. Dat klopt niet, maar iemand heeft dat ooit opgeschreven, en veel mensen papegaaien dat dan na.”

Hadden sommige misverstanden niet voorkomen kunnen worden? Bijvoorbeeld door eerder te reageren op vragen van journalisten.
“Ik zou het nu niet anders doen. Het enige waar ik spijt van heb, is dat we de politie aanvankelijk niet geloofden toen ze belden dat deze foto’s mogelijk circuleerden. De zaak tegen degene die de foto’s heeft gestolen en verspreid, is ook de reden dat ik niet zoveel naar buiten ben getreden. Die strafzaak is voor ons het belangrijkste. Ik wil geen informatie naar buiten brengen die die zaak in gevaar kan brengen. Ik ga geen munitie weggeven aan de media, die er toch niet goed mee omgaan, om vervolgens van de rechter te horen te krijgen: de dader heeft al genoeg geleden.”

Je bent naar de Raad voor de Journalistiek gestapt. Wat wilde je daarmee bereiken?
“Zo’n stap past bij mij. Ik kan natuurlijk zo ergens een civiele haai ergens opzetten en overal geld vandaan halen, maar wat heb ik daar aan? Ik wilde dat mensen gingen nadenken over waarmee ze bezig zijn. Hoe zou je het vinden als het je moeder overkwam? Zou je er dan ook zo om moeten lachen? En: schrijf je iets op basis van de waarheid of is je artikel gebaseerd op conclusies die anderen hebben getrokken bij een bericht met 535 reacties van pukkelige jongetjes?”

De Raad oordeelde dat er bij de publicatie van het filmpje (onder meer op de site van De Telegraaf) geen sprake was van een ‘disproportionele inbreuk’ op jouw persoonlijke levenssfeer.
“De Raad baseerde dat onder meer op mijn laconieke optreden bij RTL Boulevard. Het is jammer dat ik niet bij de zitting van de Raad aanwezig kon zijn, anders had ik kunnen vertellen dat ik dat filmpje ook al afschuwelijk vond. Maar als ik je dat aan de media gaat vertellen, smullen ze daar natuurlijk van en schrijven ze er nog weken over.”

Eén van de argumenten die Nu.nl, AD en Telegraaf tijdens de zitting van de Raad aanvoerden, was dat een link naar de bron – in dit geval de foto’s – een goed middel is om transparant te werk te gaan. Op die manier kun je het nieuws controleerbaar maken voor de lezers.
“Pfffrt, wat een slap argument. Als je zo redeneert, hadden ze die foto’s ook wel op alle voorpagina’s kunnen afdrukken.”

Een hyperlink is toch een wezenskenmerk van internet?
“Ja, maar je moet ergens een grens trekken. Er zijn wetten in dit land die ons niet alleen wijzen op onze plichten, maar ook op onze rechten. Ik heb toch ook mijn rechten? Daar was de Raad het ook mee eens.”

De Raad stelde je inderdaad voor een belangrijk deel in het gelijk: de links naar de foto’s hadden uit privacyoverwegingen niet gemogen. De aangeklaagde media moesten door het stof. Tevreden?
“Ik was niet op zoek naar genoegdoening. Die zal ik noot helemaal krijgen Ook als die man die de foto’s heeft gestolen, wordt veroordeeld, is dat niet genoeg. Wel moet je op een zeker moment door met je leven. Anders blijf je maar in het verleden hangen.”

Eerder was er sprake van dat je via een civiele zaak een schadevergoeding zou eisen van de media die je eerder voor de Raad hebt gesleept. Is die zaak nu dus van de baan?
Rudy Veenstra bemoeit zich met gesprek: “Absoluut niet.”
Thomas: “We hebben nu een advocaat aangetrokken die is gespecialiseerd in dit soort zaken. We willen mensen aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Ik wil het liefste een voorbeeld kunnen stellen voor de rest. Ergens moet je een grens trekken. Dit heeft niets meer te maken met vrijheid van meningsuiting.”

Ondertussen lijkt het alsof de weblogs en fora die de foto’s hebben verspreid, buiten schot blijven. Waarom pakken jullie die niet aan?
“Ook daar zijn we van plan nog een keer een civiele zaak aan te spannen. Dat moet ook wel om duidelijkheid te scheppen. We willen duidelijk maken dat het je geld kost als je die foto’s herplaatst. We hebben de afgelopen maanden al die fora en weblogs aangeschreven met het verzoek of ze het materiaal er af wilden halen.”

En hoe was de reactie dan?
Veenstra: “Je hebt er bij die zeggen: ‘val dood, vieze vuile klootzak, je hebt het zelf gedaan’. Die kregen dan een briefje van onze advocaat. Of ik stapte naar hun provider.”
Thomas: “Providers hebben de verplichting om illegaal materiaal waarvan ze op de hoogte zijn, te verwijderen. De doelstelling was om de foto’s weg te krijgen. Dan zijn er allerlei wegen die naar Rome leiden en die hebben wij inmiddels allemaal in kaart gebracht.”

17 reacties

  1. Dit doet me allemaal sterk denken aan het Streisand-effect (http://techdirt.com/articles/20060713/0332234.shtml). Dit houdt in dat iemand iets wat op internet of in andere media staat niet bevalt en een rechtszaak begint. Maar juist deze rechtszaak zorgt voor veel meer aandacht hiervoor. Als het negatieve verhaal gewoon genegeerd zou zijn dan zou het na een paar dagen of weken over zijn, maar door de rechtszaak blijft het het onderwerp maar doorslepen en herhalen.

    Het laatste woord hebben voelt vaak goed aan maar zorgt vaak voor weer een reactie en aandacht. Dit interview is typisch een geval van je gelijk willen halen terwijl het gelijk hebben in eerste instantie er niet toe deed.

    Beroemd zijn betekent (helaas) dat je af en toe door het slijk gehaald wordt, tough luck. Alles heeft een keerzijde en als je je aandacht keer op keer op die keerzijde vestigt is dat zonde van je tijd. Manon, zorg dat je weer eens wat positiefs gaat doen en laat dit rusten. De enige die hier van wakker heeft gelegen ben jij.

  2. Rudy schreef op 14 juli 2008 om 12:11

    @ Melle Gloerich

    Manon heeft tussentijds 6 maanden haar mond gehouden
    en de negatieve berichtgeving ging gewoon door .
    De berichtgeving is in stand gehouden door bepaalde internetsite,s enkel en alleen omdat het wel lekker veel hits trekt .
    Misschien is het u inmiddels ook duidelijk dat veel hits hebben( krijgen ) alles te maken heeft met geld ? .

    Uw stelling om maar niet een rechtzaak te beginnen in de hoop dat alles wel vergeten wordt hebben al zovelen gedaan , ik denk dat het tijd wordt om eens een keer niet je mond te houden en op te komen voor jezelf .

    Uw advies om eens iets positiefs te doen wordt dus ter harte genomen maar dan wel op onze manier .

  3. Marcel Vreemans schreef op 14 juli 2008 om 14:44

    Manon is hier met grote klasse uitgekomen. En er is helemaal niets om zich over te schamen. Noch over het materiaal en over haar geweldige reactie al evenmin.

    Een voor mij relatief onbekend en in eerste instantie kleurloos persoon heeft zich op de kaart gezet.

    Vroeg me nog wel af: wie doe je nou pijn met dit materiaal?

  4. @Rudy, tuurlijk gaat het om geld, is me volledig duidelijk. Mijn punt was (en ik hoop dat je op de link heb geklikt om meer te lezen) dat juist door een rechtszaak te beginnen (ook al zeg je niets tegen de media) je extra redenen geeft voor de media om erover te berichten waardoor er nog meer hype omheen komt.

    Als het niet om genoegdoening gaat (zegt ze) maar om de media te laten nadenken over waar ze mee bezig zijn (zegt ze) dan is het toch naïef om te denken dat wanneer het allemaal draait om geld (zeg jullie beide) ze gaan inschikken op morele gronden?

    @Marcel Vreemans: Ik zie een gekwetste vrouw (ik zou ook gekwetst zijn bij zo’n filmpje) die nu een bittere strijd voert. Aan het eerste valt niets meer te doen, aan het tweede wel door het achter haar te laten. Als ze zegt een realist te zijn, zal ze het toch met die redenatie eens zijn?

  5. Rudy schreef op 14 juli 2008 om 20:17

    @ Marcel Vreemans .

    Wie je pijn doet met dit materiaal weet ik niet en is ook niet waar het nu om gaat .

    Het gaat om een persoon die materiaal heeft gestolen
    en dat aanbied op het net , met als eerste reden afpersing . toen dat misliep heeft hij willens en wetens
    dit materiaal aan bekende site,s en kranten aangeboden .

    Persoon in kwestie moet straks aan de rechter uitleggen
    waarom hij dit heeft gedaan en dat lijkt me niet meer dan normaal .

  6. alex schreef op 15 juli 2008 om 12:07

    Het is een goed journalistiek gebruik om de lezer uit te leggen wie de geïnterviewde is. Begrijp uit de inleiding dat zij presentatrice is, maar waarvoor? Ik heb nog nooit van haar gehoord. En waarom is zij het mikpunt?

  7. Manon schreef op 15 juli 2008 om 17:29

    @Melle.. uit uw reacties maak ik op dat u serieus bent en daarom wil ik zelf even kort inhaken op uw vragen.

    Alhoewel ik moet toegeven dat ik in eerste instantie een “bittere” strijd heb gevoerd, kan ik e.e.a. inmiddels loskoppelen van mijn gevoel. Nu ik terugkijk op alles wat wij ondernomen hebben en wat de gevolgen daarvan zijn geweest, dan zou ik het nú niet anders doen. Mijn persoonlijkheid is in deze sterker dan de consequenties, die ik (we) moeten dragen. Het onrecht dat ons is aangedaan vergt mijns inziens wel degelijk actie van onze zijde. Lijdzaam toezien in de hoop dat de ergste storm overwaait, past niet bij mij (ons). De man die bij ons inbrak, maar ook de media mogen in dit geval aangesproken worden op hun gedrag.
    Omdat er niet eerder sprake is geweest van een casus als de mijne (ik kan een lange verhandeling houden over de verschillen tussen de zaak Streisand en de mijne, maar eigenlijk doet dat niet ter zake) vind ik dat ik juist de verantwoordelijke partijen aan het denken moet zetten.
    Geldelijk gewin mag weliswaar een drijfveer zijn voor deze partijen, dat betekent dan niet automatisch dat dat de mijne is. Sterker nog, als dat zo was geweest dan was ik heel anders met deze zaak omgegaan.
    Juist na een periode van onrecht, onjuiste berichtgevingen, speculaties e.d. is het voor ons bevredigend om onze vragen bij de media neer te leggen die de feiten hebben laten liggen en zich verlekkerd hebben aan de sappige details en dito opbrengsten. Persoonlijk zou ik de mensen achter deze media het liefste in de ogen willen kijken terwijl ik mijn vraagtekens zet bij hun acties. Ze daarbij het voorrecht verlenen ook in de mijne te kijken én dan pas hun conclusies te trekken. Media-aandacht heb ik nooit gezocht, dat kwam op mijn pad en heeft de acties van de crimineel die bij ons inbrak versterkt. Dus als (negatieve) media aandacht een bijproduct is van ‘het halen van mijn (ons) recht’ dan zij dat zo. De praktijk heeft inmiddels wel uitgewezen dat er geen verschil is in aandacht, of ik nu wel of niet mijn mond opentrek. Deze materie is blijkbaar zo lucratief, dat men daar maanden lang – ook zonder enige inbreng van mijzelf – op is blijven invreten.
    Ik ben overigens niet de enige, die hiervan wakker heeft gelegen. Al onze geliefden zijn in deze slachtoffer. Onze kinderen, (groot)ouders en overige dierbaren hebben hier niet om gevraagd. Zij verdienen het tevens om, niet het laatste woord, maar wel hun recht te halen.
    (@ Marcel: dat is gelijk het antwoord op uw vraag).

    De hoop op een beter verleden heb ik allang laten varen. Juist om de toekomst op een goede manier het hoofd te bieden (lees: te genieten van het leven, van ons gezin, van ons geluk) is het voor mij noodzakelijk om deze zaak met een goed gevoel af te sluiten.

    Vriendelijke groet,

    Manon

  8. Het zal wel aan mij liggen, maar Manon Thomas doet ook wel erg haar BEST er een drama van te maken. Het slachtofferschap beheerst zij uitstekend en de emotionele chantage wordt tot het uiterste doorgevoerd.

    “Al onze geliefden zijn in deze slachtoffer. Onze kinderen, (groot)ouders en overige dierbaren hebben hier niet om gevraagd. Zij verdienen het tevens om, niet het laatste woord, maar wel hun recht te halen.”

    Gaat het hier om een moord? Een verkrachting? Is de familie van Manon afgeperst en onterecht opgesloten? Een ziekte die langzaam de familie Thomas uitroeit? Woont de familie Thomas in Sudan? Eerwraak wellicht?
    Neen. Niets van dat alles.

    Ja, het is kut als je een foto waarop je met gespreide benen jezelf ligt te vingeren op het internet terugvindt, en als 1.000.000 anonieme lafbekjes met puisten dan ook nog zeggen hoe geil ze dat wel niet vinden ben je vast niet blij. Maar de kinderen, de ouders, de grootouders, de schoonfamilie: iedereen is kennelijk tot diep in de ziel gekwetst door de foto’s van Manon die, zo mag ik hopen, destijds met haar goedkeuren gemaakt zijn. Weliswaar niet om ze het internet op te slingeren, maar toch.

    De gedachte dat digitale foto’s niet te vernietigen zijn door een negatief te verbranden, dat de liefde niet voor eeuwig is en dat digitale foto’s op een laptop nogal voor het grijpen liggen werd op dat moment waarschijnlijk verdrongen door de geilheid?

    Nu staat de familie Thomas op het randje van zelfmoord omdat ze weten dat Manon zichzelf vingert en twee tieten heeft? Goh.

    Ik zou bijna zeggen dat de meerderheid van de gluurders, ik heb ook naar hartelust gekeken, het gewoon standaard naaktfoto’s vond. Van het soort waar er miljarden van op het internet staan en waarvan de boodschap is: ik ben naakt en ik doe erotische dingen met mijn geliefde. Iets wat niet zo heel vreemd is voor mensen. Zelfs Maarten Reijnders heeft wel eens seks.
    Niemand die er van schrikt. Het enige verschil is dat BN’ers zich normaal fors laten betalen voordat ze zich blootgeven en nu lag de handel voor het grijpen.

    Maar kennelijk leeft de familie Thomas nog onder een ijzeren, puriteins, loodzwaar conservatief juk. De kinders Thomas hadden nog nooit blote tieten gezien, opa Thomas wist geeneens wat dat was, vingeren, en de schoonfamilie had wel zo’n donkerbruin vermoeden dat er wel eens gesekst werd in huize Thomas. Naakt! Schande!

    Natuurlijk is het crimineel om foto’s te jatten. Natuurlijk “mag het niet” om deze foto’s dan online te zetten en Albert Verlinde, die ouwe snoepert, had ook best even mogen nadenken voordat hij, een opzichzelf redelijk onschuldig, filmpje vertoonde.

    Maar je kunt je ook LATEN kwetsen.

    Een rechtsgang is natuurlijk prima, als je van mening bent dat “er een statement gemaakt moet worden” en tegen hyperlinks zijn is natuurlijk ook dolletjes (dat vermaledijde internets toch altijd, ze moeten kapot die hyperlinks! Allemaal!), jezelf naar de rand van de afgrond denken omdat anderen je poedelnaakt seksuele handelingen hebben zien uitvoeren is toch echt je eigen probleem.

    Er zijn ergere dingen in filmpjes denkbaar. Ik noem een keeper die een dildo in zijn kont krijgt of een medewerkster van een school die zich door een leerling laat palen in een steegje.
    Daar zijn twee blote jetsers en een potje vingerverf niets bij…

    En voor wat mijn moeder betreft: ik ga er van uit dat mijn ouders de digitale camera buiten de echtelijke sponde houden. Zo niet, dan hoop ik voor ze dat ze een goede firewall en wachtwoord op hun laptop hebben…

  9. @Peter: dank, heb het aangepast.

  10. Pritt schreef op 15 juli 2008 om 23:50

    Bert Brussen
    juli 15th, 2008 at 10:24 pm

    - ik heb ook naar hartelust gekeken -

    Komop Bert! volgens mij heb je wel meer gedaan dan alleen maar gekeken. Viezerik!

  11. Quark schreef op 16 juli 2008 om 01:51

    Bert Brussen
    juli 15th, 2008 at 10:24 pm

    ” ik heb ook naar hartelust gekeken ”

    Niet liegen Bert, je hebt vast wel meer gedaan dan alleen maar gekeken. Viezerik!

  12. Rudy schreef op 16 juli 2008 om 09:53

    Geachte heer Brussen,

    Uw uitgesproken mening zijn wij al vaker tegen gekomen op het net en weten deze danook naar waarde te schatten. U stelt een alinea vol vragen (de derde), geeft daar zelf antwoord op en baseert de rest van uw verhaal gemakshalve op uw eigen conclusies.

    Een goed voorbeeld van de manipulerende werking van zg internetjournalistiek, die zich verre houdt van de feiten/waarheid en parasiteert op sappige, zelf verzonnen details, in de veronderstelling daarmee hits te genereren.

    Rudy

  13. Ik zou graag horen welke “zelf verzonnen sappige details” er in mijn reactie staan.

    Ben ook erg benieuwd naar de “waarde van mijn uitgesproken mening”. Klinkt meer als: “Oh, iemand die het niet met Manon Thomas eens is en dat ook nog eens uitspreekt. Belachelijk! Typisch internet!”

    Ik stel inderdaad een alinea vol vragen, retorische vragen, want het antwoord weet ik al: dat geeft Manon namelijk voortdurend zelf. Schade na vernedering door publicatie naaktfoto’s. Dat is namelijk waar dit hele artikel om draait. Als het wel om moord of verkrachting ging stond dat wel boven dit artikel. Nee, het gaat om “Met z’n allen Manon belachelijk maken”.

    Mijn stelling is dus helder : het slachtofferschap wordt tot het uiterste ingezet, naar aanleiding van “vernedering” door naaktfoto’s.

    Maar ik ben ERG benieuwd welke feiten en waarheden ik nog gemist heb.

    Succes met het bestrijden van hyperlinks.

  14. @Manon Ik vind het top dat je (u?) hier zo uitgebreid reageert! Ik moet helaas constateren dat je “e.e.a.” nog niet hebt losgekoppeld van je gevoel als je zegt dat “om de toekomst op een goede manier het hoofd te bieden [..] is het voor mij noodzakelijk om deze zaak met een goed gevoel af te sluiten.”
    Natuurlijk zou in het ideale geval de persoon en media die dit naar buiten hebben gebracht gestraft moeten worden, maar dan moet je wel accepteren dat er nog veel langer over de foto’s wordt gepraat en geschreven. Misschien dat het nu zo is dat je de straf zwaarder vindt wegen dan nog wat extra (negatieve) aandacht maar ik denk dat als alles opnieuw gedaan kon worden je misschien gewoon nonchalant had moeten reageren. Dan had het misschien 2 weken geduurd en was er niet zo’n hetze ontstaan.

    Denk je overigens echt dat je de roddelmedia (telegraaf, privé, SBS, RTL Boulevard, etc. etc.) van inzicht doet veranderen door deze rechtszaak? Het is nobel als je dat denkt, maar ook naïef. Kijk maar naar Engeland. Die media hebben geen moraliteit dus zullen ze zich ook niet achter de oren krabben met het idee ‘nou, idd misschien moeten we dit maar niet meer doen’. Ze zullen waarschijnlijk nog een keer groot uitpakken als er een rectificatie wordt afgedwongen waarbij zogenaamd jouw kant van het verhaal wordt verteld (“Manon’s Kant!”) om (weer) over jouw rug geld te verdienen.

    Succes.

  15. Rudy schreef op 16 juli 2008 om 12:47

    Maar we hebben wel mooie kippen .

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>