21 Tips voor Plasterks pers (de tweede zeven)

Nu minister Plasterk van Media heeft toegezegd dat hij 8 miljoen euro per jaar vrijmaakt voor vernieuwing van de pers, is de vraag: wat gaan dagbladen met dat geld doen? Anders gezegd: innovatie in de media – hoe werkt dat? Hierbij 21 adviezen voor de pers van Plasterk. Gisteren de eerste zeven, morgen de laatste zeven.

8. Doe Wat Google Doet. Heb duizend ideeën en houdt er tien over (liever dan tien ideeën doodvergaderen). Denk beta . Dat wil zeggen: zet een innovatie eerst in de markt en vraag je daarna af of dat slim was. Zoals Dan Gillmor zei: als je ook maar heel even hebt geaarzeld over het live brengen van de betaversie van een site, heb je te lang gewacht.

9. Vernieuw Nieuws. Vroeger was nieuws: alles wat in de krant stond. En de krant bracht all the news that’s fit to print. Een optelsom van hard nieuws, achtergrond, commentaar, column, uitslagen en aankondigingen. Nu staat elk verhaal op zichzelf. Het nieuws is uit elkaar gevallen. Zoals in een gefragmenteerde wereld niet langer de redactie maar de eenzame auteur het uithangbord is. We lezen straks geen kranten meer, of nieuws, maar schrijvers en hun posts. (Lees Meg Hourihan over de typische vorm van internetposts).

10. Integreer De Redactie. Of doe het niet. Voeg de internetredactie samen met de rest als de tijd rijp is. Maar zet de nerds in een garage met een voetbalspel als dat nodig is. En haal ze terug als de redactie erom vraagt. Et cetera. Ad infinitum.

11. Train. Dagbladredacties zijn gemiddeld ruim boven de veertig. Journalisten zijn in doorsnee niet opgegroeid met internet zoals de Google-generatie van 35min. Sterker: veel journalisten hebben een hekel aan het net omdat het hun bestaan bedreigt. Zonder training heeft al het andere – visie, de beste technologie, een geïntegreerde redactie – geen enkele zin.

12. Neem Je Verlies. Dat bestaande betaalde kranten nog tien jaar meegaan, maar dan uitsterven, moet worden geaccepteerd. Anders komen we niet verder.

13. Tel Je zegeningen. Alleen de verpakking van de journalistiek is stuk, niet het vak zelf, noch de democratie die de pers als waakhond nodig heeft. Zoals Wikipedia bewijst dat er nog steeds behoefte is aan encyclopedische informatie, ook al koopt niemand meer een encyclopedie in twintig delen.

14. Begin Bij Jezelf. Wat drijft innovatie? Persoonlijke frustratie, het technisch vermogen daar zelf iets aan te doen en voldoende geld van vroege investeerders. Zie Google, eBay, YouTube, Delicious en alle verhalen in het boek van Huib Stam. De beste ideeën zijn geen spin-offs van versleten producten.

Henk Blanken

Henk Blanken schreef met Wim de Jong het Handboek Verhalende Journalistiek. Hij werkte als journalist voor Het Vrije Volk, de Volkskrant en Dagblad van het Noorden. HIj schreef diverse boeken, won in 1988 Het Gouden Pennetje en in 2012 de Tegel voor onderzoeksjournalistiek.

Alle artikelen van Henk Blanken op De Nieuwe Reporter.