Belgische krantenmakers: ‘Nederlandse kranten zijn oubollig’

KrantenkioskTerwijl de kwaliteitskranten in Nederland moord en brand schreeuwen over hun dalende oplages lijkt het goed te gaan met de kwaliteitsgazet in Vlaanderen. De Morgen, De Standaard en zakenkrant De Tijd lijkt een neergang bespaard te blijven. Hun oplages zijn stabiel en alle drie groeiden ze in 2008 zelfs een beetje. Is Vlaming hopeloos ouderwets of doen de kranten het in Vlaanderen gewoon beter?

Het afgelopen jaar viel bij ons in Brussel dagelijks een behoorlijke berg papier op de deurmat. Het thuisfront hielden we in de gaten met NRC Handelsblad terwijl het Belgische nieuws bij de koffie werd geleverd door afwisselend De Morgen en De Standaard. Na een periode wennen aan nieuwe woorden en (Germaanse) zinsconstructies zoals “ministers die afkomen”, “pistes die bewandeld worden” en “politiekers die er nochtans niet uit geraken,” viel ons pas echt op wat het verschil is: de Vlaamse kwaliteitskranten staren vooral naar hun Vlaamse navel.

Als voorbeeld leggen we op de “normale nieuwsdag” vrijdag 20 februari De Standaard en NRC Handelsblad eens naast elkaar. Even tellen laat meteen het grote verschil zien: de Vlaamse tabloid besteedt maar liefst tien pagina’s aan binnenlands (lees: vooral Vlaams) nieuws waarvan er twee zelfs regionaal zijn en vier(!) alleen over de Belgische en Vlaamse politiek gaan. NRC Handelsblad op groot formaat besteedt evenveel pagina’s aan binnenland als buitenland, namelijk twee. De aandacht voor economie is bij beide kranten ongeveer gelijk.

In deze telling lieten we de voorpagina’s even buiten beschouwing maar ook die verschillen. De Standaard heeft een opmerkelijk eigen verhaal over Fairtrade-goederen, volgens de krant doen die het ondanks de crisis goed. NRC Handelsblad geeft een overzicht van het nieuws dat we gedurende de dag al op nu.nl voorbij zagen komen en een foto van een nieuwe atlas over bedreigde talen.

Oubollig
“Ik verwonder me over Nederlandse kranten”, zegt Peter Vandermeersch, al tien jaar algemeen hoofdredacteur van De Standaard. “Ze zijn zo oubollig. Alleen NRC Next, die krant kan mij bekoren.” We ontmoeten de energieke Vlaming in zijn bescheiden kantoor op de redactie in Groot-Bijgaarden, even buiten Brussel. “De frisheid van Next zie ik niet bij NRC, niet bij Trouw en ook niet bij De Volkskrant. Ze hebben het stoffige karakter van kwaliteitskranten in de jaren tachtig. Je voelt gewoon dat zo’n krant als NRC Handelsblad zal sterven met zijn generatie lezers. Eigenlijk hadden ze van het gewone NRC meteen Next moeten maken.”

Peter Vandermeersch

Na deze stevige woorden wijzen wij voorzichtig op de stoffige kanten van zijn eigen krant, de nimmer aflatende stroom Wetstraat-avonturen, de overkill aan lokale drama’s en de summiere blik naar de wereld buiten Vlaanderen. Vandermeersch glimlacht: “Ik luister veel beter naar de markt dan mijn Nederlandse collega’s. Vijf jaar geleden bleek uit een enquête dat mijn lezers meer regionaal nieuws willen. Dus heb ik dat ingevoerd.” Met succes: de oplage van De Standaard steeg in 2008 met 1,3 procent naar ruim 83.000. “De gemiddelde Vlaming is een beetje bang voor de boze buitenwereld”, weet Vandermeersch. De Standaard brengt daarom vier lokale edities in samenwerking met Het Nieuwsblad, de andere krant van uitgever Corelio. “Lezer vraagt en is tevreden!”

Dure correspondenten heeft Vandermeersch afgeschaft. “Een kwart van ons redactiebudget ging naar correspondenten die toch grotendeels de New York Times en Le Monde overschreven.” Nu koopt De Standaard stukken van bijvoorbeeld NRC, de redactie schrijft zelf iets of maakt soms gebruik van een freelance correspondent. Vandermeersch: “De kwaliteit van onze buitenlandberichtgeving? Die is niet zo goed als die van de Volkskrant of NRC, maar ik ben ervan overtuigd: we zijn goed genoeg.”

Verkopen kan Vandermeersch wel, niet voor niets werd hij verkozen tot “Vlaams Marketeer 2007″ De strak in het pak zittende hoofdredacteur is niet alleen verantwoordelijk voor de inhoud van de krant maar ook voor de manier waarop deze in de markt wordt gezet. “Als hoofdredacteur maagdelijk willen zijn, dat is typisch Nederlands.” Vandermeersch doelt op de eeuwige strijd tussen uitgever en hoofdredactie. Daar heeft hij duidelijk geen last van.

redactie De Standaard

Te veel kwaliteitskranten
PCM heeft volgens Vandermeersch te veel kwaliteitskranten. “Een concern met drie kranten die allemaal min of meer hetzelfde schrijven is zinloos”, vindt Vandermeersch. “Ik heb hier wel eens een test gedaan. Neem verschillende stukken over de overwinning van Obama, knip de kop eraf en leg ze naast elkaar. Niemand kan zeggen uit welke krant het komt. Pluralisme stamt uit een periode dat de kranten nog verzuild waren. Die tijd ligt achter ons, ook in Nederland.” Vandermeersch weet zeker dat Van Thillo, momenteel op oorlogspad in Nederland, met één kwaliteitskrant verder wil. “Je kunt je tegenwoordig sowieso afvragen of we niet verder kunnen met één kwaliteitskrant in Vlaanderen en één in Nederland.”

De naam Van Thillo, die menige redactie doet sidderen, is gevallen. Christian Van Thillo is zonder twijfel de machtigste man in het Vlaamse medialandschap. Zijn concern De Persgroep is onder meer eigenaar van de Vlaamse Telegraaf Het Laatste Nieuws, delen van de commerciële TV-zender VTM, roddelblad Dag Allemaal en De Morgen, die andere kwaliteitskrant in Vlaanderen. Over de grens kocht de saneerder eerder al Het Parool, nu heeft hij zijn pijlen gericht op uitgever PCM. In plaats van bang voor zijn concurrent te zijn spreekt Vandermeersch vooral zijn bewondering uit voor de Vlaamse Murdoch. “Ik zou van hem heel veel kunnen leren. We elkaar een paar keer gesproken en ik zou zelfs wel voor hem willen werken.” Winstgevendheid, dat is ook voor Vandermeersch het allerbelangrijkst. “Zo laten ze ons met rust.”

Red uw Gazet
Van Thillo is onbereikbaar en ook andere hoge piefjes van De Persgroep houden hun lippen stijf op elkaar. Misschien zijn zij vooral bezig met de mogelijke overname van PCM. Dan maar eens te raden gaan bij de redactie van De Morgen. Laten die nou net een feestje organiseren in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) in Brussel.

Smoezelige journalisten in vale spijkerbroek, ongeschoren en met vettige haren staan vrijdagavond aan de bar pintjes weg te tikken. Dit zijn de makers van de krant die dagelijks door 52.000 Vlamingen wordt gelezen en die zijn oplage vorig jaar zag stijgen met 4,1%. Alle reden voor een feestje zou je denken, maar niets is minder waar. Vanavond wordt er gedronken uit protest want ondanks een stijging van de oplage lijdt de krant verlies en dreigt een kwart van het achtennegentig koppige personeel ontslagen worden. Stukken meer dan bij De Standaard waar de ontslagen op twee handen te tellen zijn.

‘Red Uw Gazet!” schreeuwen de buttons op de jasjes. “Onafhankelijk bloedbad”, lezen we boven het podium. Het stikt vanavond van de Bekende Vlamingen (BV-ers) in de KVS. Schrijver David Van Reybrouck, diverse Vlaamse politici en een heel kordon aan muzikanten steken de krant een hart onder de riem. Tom Barman en Flip Kowlier treden op. De Vlaamse trots Arno Hintjes kreunt “Stand Up For Your Right.” We wanen ons helemaal in de jaren tachtig.

Tijdens het debat horen we weinig nieuws, ondanks de stijgende oplages in Vlaanderen dalen de inkomsten en staat de kwaliteitsjournalistiek onder druk. “Deze bezuiniging zal leiden tot een slechtere krant waardoor de lezers vanzelf weg zullen lopen”, weet mediaprofessor Karin Raeymaeckers. De politiek bij monde van Vlaams minister-president Kris Peeters vraagt zich wanhopig af wat hij kan doen. Voorzitter van de Vlaamse Vereniging van Journalisten Marc Van de Looverbosch wijst Van Thillo als schuldige aan. “Iedereen schreeuwt moord en brand terwijl Van Thillo bezig is Nederlandse kranten over te nemen. Dit is geen Persgroep dit is een pestgroep!” schreeuwt de gesubsidieerde Vrt-journalist.

Geen duivel
Zowel de hoofdredactie als de directie van De Morgen zijn de grote afwezigen. Politiek redacteur Liesbeth Van Impe voert het woord namens de bezorgde redacteuren. De redactie van De Morgen gelooft niet in de methode Van Thillo. “Eigenlijk is onze redactie al heel klein”, vertelt Van Impe. “Wij worden geacht een kwaliteitskrant te maken met minder dan honderd man. Een nog slankere redactie zal meer moeten produceren en nog afhankelijker zijn van de persbureaus.” Door dit verschil van inzicht heeft De Morgen van alle onderdelen binnen De Persgroep de meest moeizame verhouding met de grote baas.

Gek genoeg is Van Impe niet louter negatief over de man die soms de Vlaamse Berlusconi wordt genoemd. “Van Thillo is geen duivel, een krant heeft iemand nodig die er geld in stopt. Van Thillo is zo iemand. Hij heeft zelfs een hart voor kranten maar kan tegelijkertijd niet inschatten wat er nodig is voor het maken van een kwaliteitskrant.”

Gevolg is dat ook De Morgen uitblinkt in Vlaamse verhalen. “Nog voor De Standaard zijn wij begonnen met te schrijven wat de lezers willen”, vertelt Van Impe. “Kwaliteit zit hem niet in het soort onderwerpen maar in de manier waarop je ze benadert. Daarmee citeert Van Impe de opvallend afwezige hoofdredacteur van De Morgen Yves Desmet die halverwege de jaren negentig een trend zette met deze postmodernistische opvatting van kwaliteit. “In zekere zin zijn wij het tegenvoorbeeld van een klassieke krant als Le Monde.” Bij iedere nieuwe lay-out moet er geknokt worden voor het aantal buitenlandpagina’s.”

Het feestje wordt een echte doorzakker. De journalisten drinken en dansen tot zes uur in de morgen. Of dit de krant zal redden, weet niemand. Onze zoektocht naar het succes van de Vlaamse krant mondt uit in een teleurstelling. Zelfs een stijgende oplage blijkt geen garantie voor kwaliteitsjournalistiek.

24 reacties

  1. Pingback: Belgische krantenmakers: ‘Nederlandse kranten zijn oubollig’ | Ger Timmer

  2. Je kunt de levenswandel en levensvisie van de (Nederlandse?) kwalitetisjournalist het beste omschrijven als een constante vlucht voor de eindgebruiker: de lezer!

  3. … de Vlamingen zijn dus, voor de goede orde, een stap VERDER dan wij!!!

  4. Jammer dat u met Peter Vandermeersch enkel over De Standaard hebt gesproken. Hij is immers algemeen hoofdredacteur van De Standaard én Het Nieuwsblad (en tot voor kort ook van Het Volk, maar dit dagblad bestaat sinds kort niet meer, ook al drukte men het ooit op 220.000 exemplaren).

    Hij verwijt NRC oubollligheid, maar is een gretige afnemer van NRC-artikels omdat die goedkoper zijn.

    De Standaard kun je bezwaarlijk een kwaliteitskrant noemen. Waarom niet? Het zuiden van het land wordt niet systematisch belicht. Het dagblad schenkt nauwelijks of geen aandacht aan één van de belangrijkste politieke machten in dit land (EU).

    Kwaliteitsmedia spelen ook internationaal meer en meer een rol. Daarom zetten ze ook engelstalige sites op (zie NRC, Trouw, Frankfurter Algemeine, Der Spiegel, …).

    De Standaard zou nochtans een belangrijke rol kunnen spelen, indien het investeert in EU- en NAVO-verslaggeving en een engelstalige site. Maar helaas benut de krant niet het voordeel dat ze in Brussel (hoofdkwartier van de Navo en officieuze hoofdstad van de EU) is gevestigd. Het houdt zich om marketingredenen enkel met Vlaanderen bezig.

  5. Beste Ides,

    Onze insteek van het stuk was het (relatieve) succes van de Vlaamse kwaliteitskranten, vandaar dat het stuk niet over Het Nieuwsblad en Het Volk gaat. De Standaard neemt inderdaad veel stukken over van het NRC maar ze korten die meestal in. Dat de krant weinig tot niets schrijft over het zuiden van het land valt ons ook op. Wallonië is voor de krant eigenlijk ook buitenland. Het zou de lezer ook niet interesseren. De chef buitenland van De Standaard liet ons overigens weten dat de krant in het verleden wel eens geëxperimenteerd heeft met meer buitenland berichtgeving maar dat project is gestopt omdat onderzoek uitwees dat het de lezers weinig kon schelen.

    Groet, Pieter-Bas en Sophie

  6. Sent Wierda, freelance journalist; s.wierda@home.nl schreef op 27 februari 2009 om 15:15

    Het artikel van het duo Van Leeuwen/Van Wiechen geeft redelijk goed weer waar het in de Vlaamse pers om draait. Toch passen er enkele kanttekeningen bij, omdat het toch wat genuanceerder ligt dan is vermeld.De positie van De Standaard in het Vlaamse medialandschap is opmerkelijk. De Standaard is verreweg de grootste Vlaamse kwaliteitskrant. Toch heeft deze krant een oplage die zelfs nog kleiner is dan die van het Nederlandse Trouw. Terwijl ik notabene deze week een Vlaamse notabele (directeur van een farmaceutisch concern in de Benelux) heb horen zeggen dat de Nederlandse krant Trouw weinig voorstelt vanwege de geringe oplage. Hoeveel stelt dan de oplage van De Standaard voor…De Standaard zou (naar analogie van de totale oplage van de kwaliteitskranten in Nederland) moeiteloos een oplage van 200.000 moeten kunnen halen; meer dan een verdubbeling van de huidige oplage. Zolang dat niet het geval is, is er toch duidelijk sprake van een groot probleem. Peter Vandermeersch maakt ontegenzeggelijk een fantastisch goede krant – maar waarom laten de meeste Vlamingen die een kwaliteitskrant zouden kunnen lezen, De Standaard links liggen? Peter Vandermeersch heeft hiermee een nog op te lossen probleem dat in Nederland sinds jaar en dag niet bestaat.De oorzaak is duidelijk: de gemiddelde Vlaming is geen echte krantenlezer, zoals de gemiddelde Nederlander dat wel is.En als Vandermeersch met zoveel woorden zegt dat in Nederland en Vlaanderen plaats is voor slechts 1 kwaliteitsdagblad, dan laat hij in feite weten dat De Morgen (van concurrent Van Thillo van De Persgroep) geen lang leven meer is beschoren. De geringe middelen waarmee De Morgen nu moet worden gemaakt bieden weinig hoop: De Morgen-baas Van Thillo kan zo ineens de stekker eruit halen. Nog een opmerkelijk punt: volgens Van Leeuwen/Van Wiechen is Van Thillo zonder twijfel de machtigste man in het Vlaamse medialandschap. De feiten wijzen mijns inziens anders uit. Behalve als eigenaar van de grootste Vlaamse krant (Het Laatste Nieuws) speelt Van Thillo geen machtige rol binnen de Vlaamse media. Op tijdschriftgebied is hij vooral bekend door het Story-achtige blad Dag Allemaal. De echt belangrijke tijdschriften behoren tot andere mediaconcerns: Humo bij Sanoma en Knack bij Roularta.Op radio- en tv-terrein speelt Van Thillo geen bepalende rol. Hij bezit geen radio- en tv-zenders. Samen met zijn grote concurrent Roularta heeft hij een 50% belang in enkele zenders. Om Van Thillo ‘de machtigste man in het Vlaamse medialandschap’ te noemen is een brug te ver…

  7. De redacties in Vlaanderen zijn heel wat kleiner dan in Nederland. Met zo’n kleine bezetting moet je je beperken: geen EU-verslaggeving, geen buitenlandcorrespondenten, geen nieuws uit het zuiden van het land, goedkoop nieuws van persagentschappen, veel (gratis) opiniestukken, geen feitencontroleurs, veel freelancers, veel regionaal nieuws … De kleinschaligheid heeft uiteraard ook te maken met het aantal Nederlandstaligen (het potentieel publiek is 3x groter in Nederland). Dat heeft zo zijn gevolgen op de kwaliteit van de krant. Waarom Vlamingen hun kranten meer en meer links laten liggen, is niet omdat dit potentieel publiek geen kranten wil lezen. Wel kun je alles wat in de krant staat gratis online terugvinden. En voor wie buitenlands nieuws of EU-verslaggeving wil lezen, heeft niets aan Vlaamse media (om het wat scherp te stellen, maar dat hebben media graag).

  8. Trees Verleyen schreef op 27 februari 2009 om 16:40

    Wat is de kip, wat het ei? Vraagt de nieuwsconsument het nieuws dat de media brengen of willen ze op de duur alleen maar wat ze de hele tijd te lezen / horen krijgen en waar ze dus mee vertrouwd zijn?

    Als (bijna) alle media amper over het buitenland berichten dan kweek je een generatie die dat buitenland (bij ons dus ook Wallonië) niet eens meer kent. En onbekend is onbemind.

    Als je politici met simpele recepten voor complexe samenlevingsproblemen almaar opvoert en hun mening over van alles en nog wat vraagt, dan geef je ze een visibiliteit en credibiliteit die buiten proportie is. Als je diezelfde politici ook nog vaak in allerlei leuke spelprogramm’s opvoert, worden zij en hun standpunten nog prominenter.

    Als je als medium je lezers er maar zelden op attent maakt hoe belangrijk de Europese beslissingen zijn, dan is het voor de modale hard werkende burger lastig om dat zelf altijd maar uit te zoeken.

    Als je bepaalde kleine partijen amper aan het woord laat omdat die te veel in cijfers na de komma denken en niet meteen pasklare oplossingen voorop schuiven, dan weten mensen soms niet eens meer dan er nog andere standpunten bestaan.

    Als je als redactie je lezers / luisteraars over heel ingewikkelde vraagstukken met een simpele Voor of Tegen laat antwoorden, dan crëeer je het idee dat alles heel simpel op te lossen valt.

    Zo kan ik nog wel een eind doorgaan. Van een kwaliteitsmedium verwacht ik dat die ingewikkelde problemen op een voor een leek begrijpelijke én vlot leesbare manier kan uitleggen, zonder alle nuance kwijt te raken en me de ogen opent voor fenomenen van over de hele wereld.

    Maar ja, ik zal wel ….

  9. Sent Wierda, freelance journalist; s.wierda@home.nl schreef op 27 februari 2009 om 16:42

    Vlamingen zijn -helaas- geen fervente krantenlezers zoals Nederlanders dat wel zijn. De cijfers tonen dat aan. Het potentieel publiek in Nederland is 3x groter. De oplage in Nederland is 6x groter.
    N.a.v. de opmerking van Ides Debruyne: ‘Wel kun je alles wat in de krant staat gratis online terugvinden’. Dit is grote onzin. Wel eens de inhoud van de Standaard-pagina’s vergeleken met wat gratis online staat?

  10. Wat verslaggeving betreft, heb ik het meeste al via andere media (en meestal online) gelezen (via RSS, SMS, e-mail, radio, …). Akkoord, over de EU lees ik vandaag niets (!) in mijn krant (noch in De Standaard, noch in De Morgen), maar wel (gratis) online. Zo kan ik bijvoorbeeld bij de zgn. ‘oubollige’ kwaliteitskrant het NRC Handelsblad online terecht. (http://www.nrc.nl/europa/)
    Vlaamse media informeren niet of nauwelijks over de EU. Vanuit democratisch oogpunt is dit een ernstig probleem.

  11. Sent Wierda, freelance journalist; s.wierda@home.nl schreef op 28 februari 2009 om 16:27

    Wie (Ides Debruyne of iemand anders) geeft mij een weerleggend antwoord op mijn stelling dat het grote onzin is dat je alles wat in de krant staat gratis online kunt terugvinden. Bijv. De Standaard van vandaag (zaterdag 28 februari): waar vind ik online de Seintjes (de kleine advertenties) zoals die o.a. op pag. 12 staan? Of hetgeen staat op pag. 46/47: de overlijdensberichten (eufemistisch Familie nieuws genoemd)? Waar vind ik online gratis de gehele inhoud van De Standaard van vandaag + gratis de gehele inhoud van De Standaard van zes maanden geleden en van zes jaar geleden? Volgens mij is dit alles niet gratis online beschikbaar. Daarentegen: een ieder die de gedrukte exemplaren heeft (bewaard) of die een betaald online abonnement heeft, beschikt wel over alle informatie.

  12. Sent Wierda, freelance journalist; s.wierda@home.nl schreef op 28 februari 2009 om 18:28

    Goed overzichtsartikel (Kranten op de ‘bietenbrug’) van redactrice Karin de Ruyter in De Standaard van 28 februari.
    Twee schoonheidsfoutjes. 1. Karin de Ruyter heeft twee landelijke Nederlandse dagbladen over het hoofd gezien: het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad – beide voor protestanten met resp. een strengere en een veel strengere signatuur dan het landelijke dagblad Trouw.
    2. Onjuist is de vermelding over het samenwerkingsverband van de Noord-Hollandse Dagbladcombinatie met Concentra. De Noord-Hollandse Dagbladcombinatie bestaat niet. Bedoeld is NDC/VBK, de regionale dagbladuitgever in Noord-Nederland (Groningen en Leeuwarden) en ook landelijk zeer actief als boekenuitgever. In Nederland ligt Noord-Holland in een andere regio dan Noord-Nederland. Overigens: vijf weken geleden is bekend geworden dat NDC/VBK en Concentra samen een boekenuitgeverij gaan beginnen: Linkeroever Uitgevers in Antwerpen; met de ambitie een belangrijke positie te verwerven op de Vlaamse markt. NDC/VBK is in Vlaanderen reeds actief met Houtekiet.

  13. Jan-Albert Hootsen schreef op 2 maart 2009 om 00:10

    Was overigens ook al eerder te vinden in De Journalist!

  14. Jan Servaes schreef op 2 maart 2009 om 05:51

    Ik verblijf sinds 2003 in het ‘verre buitenland’ (eerst Australia, nu de VSA) en poog de dagelijkse ‘headlines’ van Belgische en Nederlandse pers via kranten.com te volgen. Vaak zijn die ‘headlines’ dezelfde, vooral als je De Morgen en De Standaard vergelijkt. Op ‘buitenlandse vlak’ valt er inderdaad weinig nieuws te rapen, en aangezien ik minder geinteresseerd ben in ‘human interest’ of sport, blijft mijn overzicht van de Belgische pers vaak tot een ‘oogopslag’ beperkt.

  15. Sent Wierda, freelance journalist; s.wierda@home.nl schreef op 2 maart 2009 om 11:02

    Reactie n.a.v. Jan Servaes. Kranten bestaan uit meer dan enige ‘headlines’ die op kranten.com staan. Kranten lezen via kranten.com geeft een onvolledig en sterk vertekend beeld van wat de kranten te bieden hebben. Een papieren of digitale versie is toch echt onontbeerlijk voor een juiste meningsvorming over de inhoud van kranten.

  16. Dag Sent,
    Die seintjes vind je allemaal op passe-partout.be en spotter.be (Corelio) of hebbes.be (Persgroep). Veel praktischer dan de printversie en een ruimer aanbod én gratis. Moeten die zaken trouwens nog wel in een krant staan? Overlijdensberichten vind je bij familiebericht.be en inmemoriam.be. Gratis te raadplegen.

    Voor de archieven van media heb je archive.org. Die digitale archieven van kranten zijn inderdaad wel een meerwaarde. Daar maak je een punt. Maar ik opteer toch wel voor mediargus.be. Dit is een digitaal archiefc sinds 1988 en dit van 14 kranten, 56 tijdschriften,… Je kunt per dag of per artikel betalen. Of je stapt naar de openbare bibliotheek. Daar kun je die databank gratis consulteren. Ook docenten en studenten krijgen gratis toegang tot die databank.

    Trouwens arhive.org is een heel nuttig instrument. Ook de site van Eric Hennekam archieven.org kunnen een interessante hulp zijn. De Vereniging van Onderzoeksjournalisten geeft hierover ook cursussen. vvoj.be of vvoj.nl

  17. Sent Wierda, freelance journalist; s.wierda@home.nl schreef op 2 maart 2009 om 16:15

    Dag Ides,Het is een ‘kip of ei’-probleem en wellicht houdt het ook verband met leeftijd. Digitale archieven kunnen een enorme kennisbron zijn – de ontsluiting van archieven van kranten en tijdschriften is een zeer kostbare zaak en is daarom altijd relatief duur voor de raadplegers (behalve als zeer fors wordt gesubsidieerd. Een voorbeeld: hierdoor is de Leeuwarder Courant vanaf 1752 gratis te raadplegen). Voor het raadplegen van artikelen via mediargus.be moet veel worden betaald.Wat betreft de seintjes en de overlijdensberichten: volgens mij zijn voor een goed overzicht nodig zowel de echte pagina’s als de websites met overzichten. Op familiebericht.be en inmemoriam.be staan lange overzichten (zoals in Nederland op mensenlinq.nl dat ik zeer vaak raadpleeg). De overlijdensberichten die vandaag in de krant staan (ik controleerde de twee berichten in De Standaard) staan ‘s middags nog niet op familiebericht.be (en uiteraard ook niet op de Concentra website inmemoriam.be).

  18. Zomaar wat opmerkingen: Belgische kranten werken o.m. goedkoper omdat ze nieuws van zuterbladen overnemen. De Morgen neemt bijvoorbeeld economisch nieuws af van De Tijd en La Libre heeft geen eigen regioredactie, maar toch 2 pagina’s regio elke dag, van een zuster dus. De bezorgkosten van de Belgische kranten zijn laag omdat ze allemaal door de post verspreid worden, en de overheid dat heel zwaar subsidieert. En er wordt ook verdiend aan al die boekenseries die de kranten verkopen, veel meer marketing dan in NL. Wat alle kranten (en radio en tv) in België missen is zelfgemaakt consumentennieuws, alleen Het Laatste Nieuws doet daar wat aan. En kranten plaatsen bijzonder weinig infografieken.

  19. Jurgen Benteyn schreef op 10 maart 2009 om 14:55

    Foei, Ides, hebbes.be is niet van De Persgroep maar van Concentra…

  20. Pingback: Slaap Lekker, Volkskrant « Spezzatura

  21. Pingback: Eerlijke verslaggeving « Radio Plasky

  22. Pingback: Het buitenland is goedkoper « Radio Plasky

  23. Peter V. is reeds jaren hét boegbeeld van de Vlaamse kwaliteitspers en zal voor NRC een echte aanwinst zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer over Blog (1502 van 1533 artikelen)


Twitterpaniek. Er is een vliegtuig neergestort vlakbij Schiphol en dat houdt het ...