Crash laat zien dat we een wijze man nodig hebben in de Twitter-kroeg

Turkish AirlinesTwitterpaniek. Er is een vliegtuig neergestort vlakbij Schiphol en dat houdt het gros van twitterend Nederland in een greep. Berichten – tweets – met verschillende cijfers van gewonden en doden worden via Twitter het web op geslingerd.

Tussen de 100 en 250 mensen zouden aan boord zijn, schrijft Bright op basis van nieuwsberichten en tweets. Of zijn het er toch maar 80? Ligt het vliegtuig in twee of drie stukken? Of is het van de baan geschoven en is er dus veel minder aan de hand dan gedacht wordt? De ene tweet struikelt over de andere.

De gevestigde media buitelen tegelijkertijd over elkaar heen met allerlei (onbevestigde) cijfers. De tweets van breaking news twitteraar BreakingNewsOn geven dat als geen ander weer. Het is een rat race zoals die zich vaker afspeelt bij breaking news.

Terwijl deze blogpost geschreven wordt, haalt de waarheid mij in. In de persconferentie van 13.30 uur wordt gemeld dat er meer dan 50 gewonden en 9 doden zijn gevallen. Wat er precies gebeurd is en hoeveel gewonden of doden er geteld zijn, doet er voor deze post ook niet toe.

Medium of bron?
Wat er wel toe doet is de vraag of door steeds snellere media en de drang van nieuwsorganisaties om als eerste het breaking news naar buiten te brengen, de waarheid in het gedrang komt. En doet Twitter daar aan mee? Sterker: maakt Twitter het nog wat erger?

Het antwoord hangt af van hoe je Twitter – snelle, persoonlijke, korte én vaak ongecontroleerde informatie – beschouwt. Is het een medium? Of een bron?

Iedere nuchtere en gezonde journalist weet dat Twitter geen bron is, maar een medium. En dan ook nog een medium met veel mitsen en maren. Misschien is het zelfs wel niet meer dan een doorgeefluik. De kracht van Twitter zit ‘m in de snelheid en het interactieve karakter. Een bericht is in drie seconden getikt, heel de wereld kan het lezen en er op reageren.

Maar dat maakt de informatie die via Twitter de wereld in wordt geslingerd nog niet waardevol voor de journalistiek. Gecontroleerde en controleerbare feiten, die zijn van journalistiek waarde.

Is het daarom het medium op zich ook minder waardevol? Zeker niet. Twitter laat zien dat er een behoefte is aan het snel en makkelijk delen van relevante informatie – of het nu gaat over een huisdier of brekend nieuws. En dat gebruikers van dat medium ook snel en makkelijk op elkaar willen reageren.

‘Publish information that replaces speculation’
Het doet mij denken aan een kroeg. Een volle kroeg waarin ik iedereen ken. De een wat meer, de ander wat slechter. Maar waar wel iedereen mogelijk wat relevants voor mij heeft. Waar ik vaak goede informatie vindt en ideeën opdoe. En waar zeker ook plek is voor journalisten.

Maar af en toe raakt die kroeg in de ban van brekend nieuws of een interessant gerucht. Voordat de kroeggangers het zelf door lijken te hebben praat iedereen door elkaar. Struikelt het ene nieuwtje over het andere.

Op dat moment heb ik behoefte aan de wijze man in de kroeg. Die met Hollandse nuchterheid zich weinig van al die nieuwtje aantrekt, zwijgt en er op uitgaat. Een journalist die uitzoekt wat er daadwerkelijk aan de hand is. Een die niet meedoet aan de rat race. Die zich houdt aan het eerste gebod uit The Universal Journalist van David Randall: “Discover and publish information that replaces rumour and speculation.”

Juist wat dat betreft lieten professionele nieuwsorganisaties het vandaag afweten. Tijdens de live uitzending van het NOS Journaal hoorde ik met pijn in mijn oren de presentator zeggen dat tot nu toe alle berichten nog “onbevestigd” waren. Pardon? Of The Associated Press die via Twitter meldde dat “all passengers survived Amsterdam plane crash” en dat toeschrijven aan de Turkse vliegtuigmaatschappij. Zulke berichten stijgen niet boven het niveau van de kroeg genaamd Twitter uit.

Ik begrijp het niet. Waarom verkiest een journalist snelheid boven betrouwbaarheid? Om de lezer, luisteraar of kijker te dienen? Volgens mij is die daar juist he-le-maal niet mee gediend. Geruchten vertellen feitelijk niets. En als ik bij het ene medium hoor dat er 1 dode is en bij het andere lees dat het er 5 zijn. Maar beide voegen daar nog zonder pardon aan toe dat het om onbevestigde cijfers gaat, dan denk ik: had dan nog niets verteld.

Want wat koopt die lezer, luisteraar of kijker voor al die berichten met onbevestigde cijfers die over elkaar heen rollen? Beter verwoorden dan een treinpassagier die ik vanmiddag trof kan ik het eigenlijk niet. Terwijl al mijn aandacht uitging naar de tweets op mijn mobiele telefoon ontnuchterde zij mij. “Hoeveel doden en gewonden zijn er gevallen?”, vroeg ze aan haar vriendin. Ik kon niet horen wat haar vriendin door de telefoon antwoordde. Maar de reactie van mijn medepassagier zei genoeg: “Oh, dan lees ik het morgen in de krant wel.”

Met dank aan Pim Nauts.
Foto overgenomen van: David El Nomo.

39 reacties

  1. Stefan TT schreef op 25 februari 2009 om 19:44

    Je hebt zo enorm gelijk. Ik heb me vandaag kapot geërgerd aan de NOS. Het was echt van een absurdistisch slecht niveau. Zelf heb ik meegedaan aan de speculaties wat betreft het aantal doden op Twitter. Heb ik achteraf wel spijt van, maar ja. Ik heb ook alleen maar professionele bronnen gebruikt. Jammer dat ik niet bij die persconferentie aanwezig was…

  2. jan meijnten schreef op 25 februari 2009 om 19:50

    Wat een dommig, zurig stukje. Ik laat het graag hierbij.

  3. Toch fijn als je een medewerker van calamiteitenbestrijding van schiphol in je vriendenkring hebt, die twittert. O.a.:”het is geen oefening, er is er echt een neergestort” en “we mogen geen mededelingen doen over aantallen doden of gewonden”. Voor mijn eigen newsflow van vandaag was zij de wijze ‘man’. Misschien komt hier dus ook weer de kracht van een goed netwerk naar voren. Je kan natuurlijk onmogelijk iedereen kennen maar het internet maakt het volgens mij wel makkelijker om een goed netwerk te bouwen van betrouwbare bronnen op relevante plekken.

  4. Mooi stuk, Paul!

    Mij trof de zinssnede: “dan denk ik: had dan nog niets verteld.” Een journalist die niets verteld? Dat wringt toch een beetje. Ik denk dat het kan als erbij wordt verteld waar informatie op gebaseerd is. Dus wat de bron is. En dat gebeurt vaak niet. Je kan als journalist best melden: “Turkish Airlines meldt dat er geen doden zijn gevallen. Maar het is onwaarschijnlijk dat die informatie klopt, want de Nederlandse autoriteiten doen hier nog geen mededelingen over.” Op die manier kan je juist mogelijke geruchten nuanceren.
    Wat niet kan: “We hebben gehoord dat er geen doden zijn gevallen.” Op die manier geef je informatie waar je publiek niks mee kan omdat niet gezegd wordt wat de bron is en hoe waarschijnlijk het is dat de informatie kan kloppen. Dan kan je inderdaad beter je mond houden.

  5. Willem schreef op 25 februari 2009 om 20:09

    @ Stefan: Het is doorgaans gebruikelijk om een stelling met argumenten te onderbouwen. Dus: wat was er dan zo amateuristisch? En als je spreekt over het gebruiken van professionele bronnen, dan neem ik aan dat je het dus niet over de NOS hebt? In vergelijking met de Turkse media, die aanvankelijk de omvang van de ramp bagatelliseerden, deed de NOS het helemaal niet zo slecht.

  6. Dit is echt schrikken, dat een internet docent (Alexander Pleijter) spreekt van een ‘mooi stuk’. Het is juist een heel dommig stuk.

    “Iedere nuchtere en gezonde journalist weet dat Twitter geen bron is, maar een medium. ”

    Hier spreekt iemand die net zo rabiaat is als iemand die Twitter evangeliseert. Twitter is een leeg kladblok dat je zelf vult met bronnen die je al dan niet vertrouwd. Had je de tweets van een stuk of zeven journalisten gevolgd, @2525, @henkvaness , @loekessers en nog een paar, dan had je juist steeds heel snel en deskundige kritische opmerkingen gekregen en bovendien verifieerbaar. Daarnaast waren er zeven ooggetuigen die steeds verwezen naar bronnen die eenvoudig te checken zijn.

    Om 11.01 kwam Trouw met een liveblog, met daarin feeds uit Twitter
    Om 11.30 volgde De Pers
    En om 11.51 sloot de Volkskrant de rij

    Steeds corrigeerden de deskundige posters elkaar. De Volkskrant kwam met een passagierslijst van een Belgische krant, die deze weer geplukt had van een obscure Turkse site. De juiste passagierslijst werd via Twitter bekend, in die zin dat het op dit moment de meest volledige lijkt (nog wel met spelfouten).

    Ik schrik enorm van dit stuk en de reactie van Pleijtier. Twitter is een van de vele kleurtjes op het pallet van een journalist. Ik roep jullie op om allemaal naar het VVOJ cafe te komen op 23 maart, misschien snap je dan wat beter wat er journalistiek te halen valt en wat je moet mijden.

    “Op dat moment heb ik behoefte aan de wijze man in de kroeg”

    Die wijze man en je zelf. Een journalist hoort uit een z

  7. Sorry , er ging wat mis. Die wijze man ben je zelf. Een journalist hoort uit de zee van informatie datgene te pikken wat waar is voor zijn doelgroep.

    “Ik begrijp het niet. Waarom verkiest een journalist snelheid boven betrouwbaarheid”

    Obligate opmerking. Als overal mensen ongeduide bronnen kunnen vinden en de journalisten braaf blijven wachten op een persfconferentie, wat denkt het publiek dan? Ik had graag een krant gezien die deskundig alle internetbronnen op een rijtje had gezet en had aangegeven wat onjuist is en wat niet. Maar ja, als de Volkskrant al zelf obscure Twitterbronnen gebruikt en kennelijk niet #schiphol heeft geraadpleegd, dan is dat waarschijnlijk een dagdroom van me.

    “Het doet mij denken aan een kroeg. Een volle kroeg waarin ik iedereen ken. De een wat meer, de ander wat slechter. Maar waar wel iedereen mogelijk wat relevants voor mij heeft. Waar ik vaak goede informatie vindt en ideeën opdoe. En waar zeker ook plek is voor journalisten.”

    wAT een afgezaagde beeldspraak.. wat een lijdzame opstelling. Uit de kakafonie van geluiden haal je zelf de grondtoon als journalist die je vervolgens probeert te hercomponeren via quotes van officiele instanties.

  8. @jan meijnten: misschien had ik er even bij moeten zetten waarom ik het een mooi stuk vindt, namelijk omdat het de discussie aanzwengelt over het journalistieke nut van Twitter. En dus niet mooi omdat ik het volledig eens ben met de strekking van het stuk. Dat bleek volgens mij ook wel uit mijn reactie, waarin ik juist aangeef dat je best snel informatie kan geven, als je maar duidelijk bent over je bron en de waarde van die bron. En dat kan prima via Twitter, juist door het interactieve karakter van Twitter waardoor mensen elkaar voortdurend aanvullen en verbeteren.

  9. @pleijter Maar de default stand bij een journalist is juist dat Twitter onbetrouwbaar is, zeker de mensen die langer in het vak zitten! Ik zit echt niet te wachten op nog een stuk waarin dat wordt uitgelegd, maar wil gewoon feiten, zoals ik ze zelf heb geprobeerd op een rijtje te zetten in een mijn commentaar. Ik vind het een slecht stuk van een onervaren journalist en schrik van de bijval van jou, omdat je toch ook moet zien dat een kop als ‘waar is de wijze man’ volledig opinierend is en niet feitelijk.

  10. Theo Dersjant schreef op 25 februari 2009 om 20:59

    @jan meijnten: Je hebt een hoop grote woorden nodig (dommig, zurig, … hier spreekt iemand die net zo rabiaat is …). Laten we het hoofd koel houden. Net zoals de journalistiek dat vandaag had moeten doen, maar te vaak niet deed. Ik heb vandaag ook wat websites gevolgd en er werd voor half twee (persconferentie) meer misgeschoten dan dat er feiten gebracht werden. Twitter is op zich niet slecht (integendeel), maar wakkert de ratrace om de seconden nog meer aan. Steeds wordt er vermeld wie er als eerste iets bracht. Alsof dat een doel op zich is geworden.

    “Uit de kakafonie van geluiden haal je zelf de grondtoon als journalist die je vervolgens probeert te hercomponeren via quotes van officiele instanties.”

    Hercomponeren van een grontoon via quotes? I beg your pardon? De grondtoon was vandaag (nogmaals: voor half twee): elkaar nakakelen.

    Ik zou denken – en ben het daarover hartgrondig met de auteur eens – dat de feiten al lastig genoeg zijn! Maar in de eerste uren na de crash telden de feiten minder dan de ‘presence’. Er zijn en zendtijd vullen of letters publiceren. Alles – volgens mij – vanuit de angst om het verwijt te krijgen ‘te laat’ te zijn. Ik zou zeggen: liever laat maar goed dan vroeg en fout!

    Overigens een les voor iedere voorlichter: de onwaarheden blijven over elkaar heen stuiteren totdat er een officiële persconferentie is. Want journalisten kunnen toch de neiging niet onderdrukken om maar alvast (‘… onbevestigde berichten…’) iets te melden (anders hebben ze de door de baas betaalde reiskosten naar Amsterdam niet waargemaakt).

    Ik vond overigens de voorzichtige terughoudendheid van het Volkskrant live-blog keurig, evenals de tijdlijn van de NOS.

  11. m. schreef op 25 februari 2009 om 21:08

    als de docenten op de universiteit al niet kunnen spellen, dan is het wel heer erg mis met de journalistiek….

    @jan meijnten: misschien had ik er even bij moeten zetten waarom ik het een mooi stuk vindt, namelijk omdat het de discussie

  12. @theo De Volkskrant blog was helemaal niet voorzichtig:

    - de misser van de Belgische krant (verkeerde passagierslijst)
    - laten inlopen van verkeerde feeds
    - overbodig t.o.v. veel betere Trouw en De Pers

    Ga nu naar Trouw en De Pers, vergelijk hun live blog met die van de VK. Hieronder nog een keer je eigen woorden:

    Ik vond overigens de voorzichtige terughoudendheid van het Volkskrant live-blog keurig.

    -

  13. @theo Hercomponeren van een grontoon via quotes? I beg your pardon? De grondtoon was vandaag (nogmaals: voor half twee): elkaar nakakelen.

    Ik beweer juist het tegendeel, maar gelukkig ziet een goede lezer dat vanzelf al. Jij bent dat duidelijk niet.

    http://screencast.com/t/uyoTKv5KUD

  14. Stefan TT schreef op 25 februari 2009 om 21:55

    @Willem

    “Tijdens de live uitzending van het NOS Journaal hoorde ik met pijn in mijn oren de presentator zeggen dat tot nu toe alle berichten nog “onbevestigd” waren. Pardon? Of The Associated Press die via Twitter meldde dat “all passengers survived Amsterdam plane crash” en dat toeschrijven aan de Turkse vliegtuigmaatschappij. Zulke berichten stijgen niet boven het niveau van de kroeg genaamd Twitter uit.”

    Daar ben ik het gewoon heel erg mee eens. Ik dacht dat dat wel duidelijk was met mijn reactie, sorry. Er zat een dame bij Herman van der Zandt. Ze zei constant dat het “gissen” was. “Maar dat blijft speculeren.” “Maar dat is nog niet bevestigd.” Ik vind niet dat je van de kijker mag verwachten dat die nuance tot hem/haar doordringt. Doe niet mee aan die speculaties, maar wacht op officiële informatie.

    Ik doelde met die professionele bronnen die ik in mijn Tweets gebruikte ook op de NOS. Ik heb ze nog steeds heel hoog zitten, hoor. Maar we moeten wel kritisch zijn.

  15. Pingback: Twitterende beelden | MyMark

  16. kwins schreef op 25 februari 2009 om 22:35

    Ik denk zelf dat iets niet klopte met de landing. want
    1) waarom vloog de vliegtuig zoooo laag ? mmmm

    Misschien schatting van de bemanning.( kan ook )

    2)De oorzaak van de crash denk ik aan lucht gaat.
    Als je in een lucht gaat beland dan kan je niks meer doen met de vliegtuig,het vliegtuig gaat in stall ( airplane stall ) chek ff de foto http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Deep_Stall.png/300px-Deep_Stall.png

  17. De verwarring na de crash vertelt ons slechts iets over de verwarring na de crash.
    Er is quod non een vliegtuig uit de lucht gevallen. Iedereen is in kennelijke staat van opwinding, de journalistiek incluis. Het minutieus becommentariëren van iedere stap in het proces van verslaggeving op een dag als vandaag zoals NieuweReporter hier doet is veel te makkelijk, een beetje dom ook. Om met Cruijff te spreken: “Achteraf ken je elke wedstrijd winnen”

    En wat is eigenlijk het directe belang dat gediend wordt met de vaststelling van het juist aantal doden? Er waren veel overlevenden voor een vliegtuigongeluk, zo zou je het nieuws ook kunnen ‘consumeren’ …. en er was grote consternatie…bij iedereen. Het is geen Joop van de Endeproductie.
    De nieuwsconsument zou moeten weten dat een stapje terug in dit soort gevallen verstandiger is dan met je neus erop gaan zitten.

    Doublechecks, achtergronden en nuances zijn voor de krant van morgen. Als daar fouten bij worden gemaakt mag je het de journalist kwalijk nemen.

  18. @cvdb schreef op 25 februari 2009 om 23:26

    @Paul Vereijken, je schrijft:
    “Ik begrijp het niet. Waarom verkiest een journalist snelheid boven betrouwbaarheid? Om de lezer, luisteraar of kijker te dienen? Volgens mij is die daar juist he-le-maal niet mee gediend. Geruchten vertellen feitelijk niets.”

    Wellicht maakten de media die snelheid hebben verkozen een andere afweging dan jij. Zij zien dat een gedeelte van hun doelgroep niet op zoek is naar de waarheid, maar naar informatie, naar nieuws.
    Met andere woorden: als ‘professionele nieuwsorganisatie’ erken je dat je meerdere doelgroepen moet en wil bedienen. A volgt het nieuws via radio of tv, B drukt constant op F5 op de verschillende nieuwssites. C houdt Twitter non-stop in de gaten. D bemerkt het nieuws ‘pas’ als hij om 20:00 uur de televisie aanzet. En E leest het – zoals je schrijft – de volgende dag wel in de (gratis) krant.

    Verschillende doelgroepen die een medium via verschillende wegen kan bereiken. Twitter kan de doelgroepen van ‘nieuwssites’ en ‘Twitter’ prima dienen.

    Wie het nieuws via liveblogs en Twitter tot zich neemt, begrijpt de doorgeefluik-eigenschap van Twitter. En dat weten de media ook. Ik denk dat juist door die wetenschap de doelgroep die het nieuws van internet plukt vandaag goed bediend is. Zolang de media online berichten op een wijze die voor de doelgroep als vertrouwd aanvoelt (door altijd informatie door te geven met vermelding van de bron), komt de betrouwbaarheid van de berichtgeving niet in het geding. De lezers weten hoe zij deze informatie moeten wegen.

    Daarom ben ik het niet met je eens als je zegt: “Maar dat maakt de informatie die via Twitter de wereld in wordt geslingerd nog niet waardevol voor de journalistiek. Gecontroleerde en controleerbare feiten, die zijn van journalistiek waarde.”

    Voor sommigen vormt juist die brei aan ongecontroleerde geruchten het nieuws. Die doelgroep (waartoe ik zelf behoor) zit te stuiteren achter het computerscherm.

  19. Stefan TT schreef op 26 februari 2009 om 00:30

    @@cvdb

    Ik heb net toevallig Quantum of Solace gekeken. De laatste James Bond. Ik zat te stuiteren voor de tv. Erg spannend!

    Moet ik het grote verschil tussen jou en mij nog schetsen?

    Het vliegtuigongeluk van vandaag was echt. Echte emoties van echte mensen. Dat jij een van de consumenten bent die geniet van sensatie, betekent niet dat de journalistiek in al zijn vormen in die behoefte moet voorzien.

    Waarheidsvinding is veel belangrijker dan een snelle voorziening in nieuws. Een combinatie ervan is mooi meegenomen. Ik weet niet wie je bent, maar ik hoop niet dat je een grote journalistieke verantwoordelijkheid draagt.

  20. Bij lezers die uit het stuk opmaken dat ik geen journalistiek nut in Twitter zie, is de boodschap niet goed overgekomen. Die zie ik zeker. Sterker: ik gebruik Twitter iedere dag. En zoals ik ook in mijn stuk schrijf kom ik er voor mij relevante en nuttige informatie tegen. Vaak zijn dat verwijzingen naar plekken elders op het web, boeken, kranten of andere media. Of het zijn discussies die ik boeiend vind om te volgen. Of het zijn tweets van ooggetuigen van het een of ander die mij nieuwsgierig maken. Enzovoort.

    Elk journalistiek medium dat nog geen account heeft bij Twitter zou ik dan ook aanraden om er nu een aan te maken. Dat Twitter nut heeft is gisteren wel bewezen – voor de zoveelste keer overigens, want bijvoorbeeld ook bij de aanval in Mumbai bleek het veel nut te hebben.

    Maar het feit dat er nu een voor de journalistiek nuttig medium – of hoe je het ook wil noemen – bestaat dat gekenmerkt wordt door snelle, persoonlijke en korte berichten, is nog geen vrijbrief om iedere tweet maar voor waar aan te nemen. Daarmee is echter niet gezet dat tweet in het algemeen minder waardevol zijn. Prachtig dat er allerlei mensen in hun honger naar het allerlaatste nieuws over zo’n crash aan hun beeldscherm gekluisterd zitten en dat er op twitter een stroom aan het laatste (onbevestigde) nieuws over de crash ontwikkelt. Maar journalisten horen wat mij betreft hun informatie wel te bevestigen voordat ze het de wereld in slingeren. Of zoals Alexander Pleijter zegt kraakhelder te zijn over je bron en de waarde van de informatie die je geeft – dank voor die hele goede aanvulling, Alexander.

    En het zijn dan ook een aantal professionele nieuwsorganisaties die ik wat verwijt. Niet de twitteraars. Zoals Charlotte van de Berg (@cvdb) al zegt zijn er meerdere doelgroepen en nemen bepaalde doelgroepen het wel voor lief dat feiten ondanks dat ze onbevestigd zijn toch al gemeld worden en willen andere doelgroepen daar niets van hebben. Ik vind het geweldig dat er zulke verschillende doelgroepen en journalisten zijn. Laat die er vooral ook blijven.

    De belangrijkste boodschap die ik in dit opiniërende artikel wilde geven, is dat ik hoop dat professionele nieuwsorganisaties, zoals een NOS of AP, snelheid nooit verkiezen boven het checken van feiten. Dat is alles.

    Ik geloof namelijk helemaal niet dat een lezer, luisteraar of kijker kiest voor het medium dat meldt dat er vijf doden zijn en daarna aan toevoegd dat alle berichten onbevestigd zijn zonder verdere informatie te geven over hoe ze die onbevestigde feiten hebben verkregen of wat de waarde er van is. Ja, de man of vrouw die altijd het laatste nieuws wil volgen, accepteert dat wellicht. Maar de rest niet. Volgens mij kiest hij of zij veel liever voor een website die een half uur later met de feiten op tafel komt, maar waar ze wel kloppen. Of een medium dat nog niet direct aan het doorgeven van geruchten en speculaties gaat. En daarvoor hoef je helemaal niet op een persconferentie te wachten.

    Snel het nieuws willen brengen, omdat de rest het ook zo snel brengt, is wat mij betreft geen goede houding. Prioriteit één is zorgen dat de feiten kloppen. Daarna komt pas de snelheid.

    Tot dusver mijn algemene reactie op alle bovenstaande reacties. Dan nog wat reacties op ieder die een reactie achterliet apart:

    @Stefan: Ik denk dat ik helemaal niet “enorm gelijk heb”. Dat was ook niet de bedoeling. Ik wilde vooral een discussie aankaarten. Even stilstaan, omkijken en onszelf – of in ieder geval mijzelf – afvragen wat we nu eigenlijk aan het doen zijn. Reflecteren dus. Niet omdat er iets ontzettend mis of. Maar omdat reflecteren sowieso noodzakelijk is.

    @Jan Meijnten: In mijn algemene reactie ga ik volgens mij op veel van jouw reactie in. En nogmaals: ik ben de eerste die het nut van Twitter zal verkondingen. Het stuk is ook helemaal geen aanval op Twitter. Zo is het niet bedoeld. Maar dat heb ik volgens mij wel eerder in deze reactie duidelijk gemaakt. Laat ook vooral duidelijk zijn dat de discussie over het journalistieke nut van Twitter en hoe de journalistiek met Twitter moet omgaan voor mij geen of-of discussie is maar een en-en discussie. Hopelijk spreek ik je tijdens het VVOJ-Café.

    @Alexander Pleijter: Zoals ik in mijn algemene reactie al schrijf, ben ik het geheel met je eens. Dank voor deze aanvulling!

    @Raymond Franz: Het minutieus becommentariëren van iedere stap in het proces van verslaggeving op een dag als vandaag zoals NieuweReporter hier doet is veel te makkelijk, een beetje dom ook. Om met Cruijff te spreken: “Achteraf ken je elke wedstrijd winnen.” Om bij Cruijf te blijven: ik hoef de wedstrijd ook helemaal niet te winnen. Waartoe ik probeer op te roepen is een terugblik op die wedstrijd.

  21. @paul “Waartoe ik probeer op te roepen is een terugblik op die wedstrijd.”

    Ja maar je kopieert daarbij de gemakkelijk te vinden dommige tweets en laat die van andere, ervaren journalisten (2525) buiten beschouwing.

  22. @Jan Meijnten: Er zijn natuurlijk journalisten die het goed hebben gedaan. En, ja, waarschijnlijk zou ik daar de volgende keer ook wat regels aan besteden. Maar zullen we niet blijven hangen in gebabbel over wiens tweet ik wel heb genoeg en welke niet? Laten we de discussie aangaan over het belang van snelheid vs. het belang van de feiten.

  23. Sanne schreef op 26 februari 2009 om 10:02

    Ik ben het zeer eens met Paul wat betreft eerst feiten checken en dan pas publiceren.

    Tijdens mijn treinreis naar Utrecht gisteren heb ik me regelmatig verbeten terwijl ik de tweets aan het lezen was en nieuwssites in de gaten hield. Je merkt dat mensen zoals @cvdb het ook zegt stuiteren achter je scherm en maar refreshen. Op een gegeven moment was ik het echt beu dat er verkeerde info naar buiten werd gestuurd. En ik – als journalist – schaam me ervoor dat er journalisten zijn die zich achter de snelheid van het nieuws scharen om erbij te horen en om maar niet te horen te krijgen dat ze te langzaam zijn wat betreft het brengen van nieuws. Schoenmaker blijf bij je leest en check those facts!!!

    Daarnaast vond ik het zeer goed dat de Pers en VK een liveblog bijhielden. Daarbij heb ik het niet over de kwaliteit van beide blogs, maar dat er mensen zijn die het wel snappen. En gewoon feiten checken voordat ze deze het net opknallen.

  24. Theo Dersjant schreef op 26 februari 2009 om 11:19

    @jan meijnten: Laten we – bij wijze van voorbeeld – eens voor een thuiswedstrijd van Feijenoord aan iedereen die in het stadion aanwezig is, vragen de uitslag van de wedstrijd te voorspellen. Ik geef je op een briefje dat er altijd mensen zijn die een juiste voorspelling doen. Kan een journalist zich daarom in het vervolg verlaten op voorspellingen?
    Natuurlijk waren er gisteren voorzichtige geluiden. Mensen of media die het goed deden. Maar de grondtoon (dank voor het lenen van het woord) was nu juist dat er maar wat raak werd gekletst.
    Dat het gisteren uit de bocht vloog, is overigens niet ‘terugkijken na de wedstrijd’. Die geluiden waren gisteren namelijk al tijdens de wedstrijd te noteren.

  25. Ik raad jullie allen aan het boek ‘De krant moet kiezen, van Hans Wansink eens te lezen. Hierin wordt de berichtgeving op radio en TV direct na de moord op Fortuyn tegen het licht gehouden. Je begrijpt meteen waarom het de moeite waard is om voor de serieuze dagbladjournalistiek op te komen.

  26. We kunnen ons ook afvragen waarom journalisten, groepen of organisaties (schijnbaar) zo’n drang hebben om als eerste zaken te publiceren. Daarover blijft het stuk vrij oppervlakkig.
    In het geval van bijvoorbeeld nu.nl is dat wel te begrijpen. Ze kunnen door continue updates mensen aan de site gekluisterd houden. En zo (erg) veel advertentieinkomsten verkrijgen. Ik ben benieuwd naar de cijfers, het zou me niets verwonderen als nu.nl gisteren een recordomzet haalde.

    In het geval van een AP of Reuters is het minder voor de hand liggend. Je zou kunnen verwachten dat de afnemers toch vooral journalisten zelf zijn, die het dan op hun media weer “aan de man brengen”. Dus kun je ook wel verwachten dat hier feitelijke en onderzochte stukken juist beter scoren dan andere.

    En dat een TV of radioverslaggeving ook grossiert in ongeverefieerde feiten, gissingen en geruchten is ook verklaarbaar: kijk- en luistercijfers. Als je vijf minuten lang niets te melden hebt (omdat er gewoon niets te melden meer is) zappen of scannen kijkers en luisteraars weg. Naar de concurrent. Die is twee knopjes verderop en heeft misschien wel iets nieuws te melden.

    Kranten hopen, vooral online, net als een nu.nl mensen aan hun site te kluisteren. Bezoekers te scoren, die dan Het Merk van de krant zullen associeren met nieuws. Een krant die pas de volgende ochtend op haar site het voorpaginaartikel over de ramp heeft staan, heeft misgeschoten. Mensen die gisteren op het werk, onderweg of ‘savonds op zoek gingen naar nieuwe beelden of feiten komen dan bij de concurrent uit, die dat nieuws al wél online had staan. En kranten zullen ook online advertentieinkomsten hebben sien stijgen. Wie weet dat met het oog op een hogere oplage vanochtend de advertentieverkopers gisteren ook wel veel betere zaken hebben kunnen doen? Het is niet ondenkbaar dat een krant die zichtbaar bovenop deze verslaggeving zat vandaag veel hogere advertentieinkomsten zag.

    Kortom. Moeten we niet eens nagaan of we de uiteindelijke kwaliteit (kloppende feiten, onderbouwde berichtgeving, diepgravende artikelen) beter kunnen belonen dan de ratrace-winnaars?

  27. @Bèr Kessels: Je werpt een goede vraag op. En inderdaad, daarover blijft mijn stuk oppervlakkig. Het mooie aan een blog is dan ook dat er ruimte is (in de reacties) voor discussie. Hoe zie jij zelf dat belonen dan voor je? Ben erg benieuwd namelijk.

  28. @Paul @Ber @Alexander

    In de VS, waar spinning, bias en framing zijn uitgevonden, bestaan al tientallen jaren professionele factcheckers. Soms van rechtse signatuur (www.factcheck.org), links (www.fair.org)of onafhankelijk (www.regrettheerror.com). Ook TV stations en kranten kennen vaak hun eigen fact checkers (http://voices.washingtonpost.com/fact-checker/).

    Met de snelle ontwikkeling van het semantisch web in de VS zal het (dubbel) checken van feiten steeds gemakkelijker worden en uiteindelijk geheel geautomatiseerd plaatsvinden. Eerste pogingen daartoe zijn te zien op http://www.memeorandum.com/ (wel even het greasemoney scriptje installeren)
    Wat het semantisch web voor factchecking kan betekenen blijkt duidelijk uit de vergelijking tussen http://www.opencongress.org en onze eigen Parlando http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

    Binnen afzienbare tijd kan van iedere ‘url’ zowel de politieke kleur, als de objectieve kwaliteit van de gepresenteerde feiten worden vastgesteld. Zowel mensen die graag lezen wat ze willen lezen als mensen die objectiviteit belangrijk vinden, komen zo aan hun trekken en goede journalisten zijn weer te onderscheiden van die slecht geïnformeerde boze vooringenomen anonieme stukjespoepers.

  29. Pingback: Rampenverslaggeving als altijd « Toekomst van de Journalistiek

  30. Pingback: Twitterpaniek: geen nieuw patroon « De nieuwe reporter

  31. @Paul Vereijken “Hoe zie jij zelf dat belonen dan voor je? Ben erg benieuwd namelijk.”

    Ik eigenlijk ook :).

    Een mooie voorbeeld is http://www.tvrecensies.nl/ Zie #THE WINNER IS : RTL-BOULEVARD (geen permalink!) waar de recensent RTL-boulevard tot winnaar uitriep. OF ze qua kijkcijfers en dus reclameinkomsten ook winnaars zijn is te betwijfelen. Dat is jammer.

    Wikipedia is wat mijbetreft ook een winnaar in dezen. Zie de tijdlijn van het artikel http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Turkish_Airlines-vlucht_1951&action=history.

    Misschien zien we hier al wel de eerste voortekenen van zulke veranderingen. Wikipedia heeft geen verdienmodel. Wikipedia “wint” alleen maar met correcte informatie. Die is daar vele malen belangrijker dan het winnen van een ratrace. Als ik eens rondkijk op alle online media die gisteren verslag deden was m.i. wikipedia het betrouwbaarst. (Dit is een leuk onderzoekje waard, dunkt me!)

    Ook is het belangrijk als wij (De Internetter) kritisch blijven en vooral keihard zijn naar alle verslaggeving toe. Kwam nu.nl met foute gegevens, of verkeerde gissingen? Laten we dat dan vooral breed uitmeten. Zodat mensen in de toekomst steeds beter weten wat ze aan nieuwsbronnen hebben. Een blogger die telkens foute facts naarbuiten brengt en daar door collegabloggers mee door het slijk gehaald wordt houd het ook niet lang vol (alhoewel, geenst…).

  32. Wat in dit stuk niet eens genoemd is, is dat er niets nieuws ondr de zon is. Het melden van geruchten gebeurt slechts massaler en sneller. Maar ook vroeger gingen journalisten af op iets “wat ze ergens hadden gehoord” of van een belletje van iemand die een vliegtuig had zien neerstorten.

    Maargoed, factchecking moet natuurlijk altijd gebeuren. Journalisten zouden vooral duidelijker moeten zijn met het vermelden hoeveel de informatie waard is die ze verstrekken.

  33. Pingback: Crash laat zien dat we een wijze man nodig hebben in de Twitter-kroeg | Ger Timmer

  34. Pingback: Twitter, de nieuwe journalistieke valstrik | Sander S

  35. Niek schreef op 28 februari 2009 om 21:59

    Hoi Paul, leuk onderwerp al deel ik je conclusie geheel niet. Alleen de live-uitzending van het journaal is door miljoenen mensen bekeken. Net als de website nos.nl. Mensen hebben tijdens grote nieuwsgebeurtenissen een enorme behoefte aan nieuws en informatie. Wij (journalisten) voorzien in de behoefte. Maar de kunst is juist om feit en fictie te scheiden. In een nieuwswereld die steeds sneller wordt, wordt dat aspect juist steeds belangrijker. Ik vind dat we bij het journaal erin zijn geslaagd om volledig nieuws te verschaffen, zonder onzin te verkopen.
    Ik was betrokken bij de nieuwsvoorziening en voel me daarom aangesproken door je blog. Daarnaast vraag ik me af hoe jij als journalist te werk was gegaan.

  36. @Niek:

    Waar ik mij bij Het Journaal aan stoorde was dat er eerst een hele rits aan onbevestigde feiten werd genoemd om vervolgens te melden dat ze nog niet bevestigd waren. Wat ik dan zelf had gedaan was meer informatie gegeven hoe ik aan die onbevestigde feiten kwam. Hadden verslaggevers zaken gezien en baseerde Het Journaal zich daarop? Of hadden jullie iets gehoord en praten jullie dat na? Wat het ook is: ik probeer als journalist altijd zo duidelijk mogelijk te zijn over mijn bronnen. Hoe betrouwbaar zijn ze? Waar komen de (onbevestigde) feiten vandaan? Enzovoort. Zie ook de eerste reactie van Alexander Pleijter op dit artikel. Hij verwoordt precies wat ik bedoel. En inderdaad in een nieuwswereld waar alles steeds sneller wordt is niets zo belangrijk als het scheiden van feit en fictie. Hoe je dat precies moet doen, weet ik ook niet. Dit stuk was dan ook vooral een oproep tot discussie over deze kwestie. Wellicht draai ik helemaal bij als ik de andere kant van het verhaal hoor. Maar een ultra scherpe en doordachte mening presenteren was ook niet het doel van dit stuk. Wat wel het doel was: discussie uitlokken. Ben dan ook blij dat je reageert.

  37. Pingback: Metareporter » Twitterjournalistiek

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer over Blog (961 van 980 artikelen)


De redactie van NRC Handelsblad sprak zich op 18 februari jl. uit ...