De website van nrc.next verandert vanaf maart in een weblog. Bas Blokker, adjunct-hoofdredacteur innovatie van NRC Handelsblad, vertelt aan De Nieuwe Reporter waarom nrcnext.nl aan een weblog gaat.
“De vormgeving van nrcnext.nl van nu valt het beste te omschrijven als een mooie doos bonbons. Maar door de verpakking kunnen er maar heel weinig bonbons in en kunnen mensen ook niet zien wat voor bonbons er in de doos zitten”, vertelt Blokker.
Wie nrcnext.nl bezoekt, begrijpt wat Blokker bedoelt. De website is voor een internetpagina van een krant erg compact vormgegeven en er is op de voorpagina weinig ruimte voor artikelen. Het is lastig een overzicht te krijgen van het laatste nieuws of andere stukken die op de website te lezen zijn. Op sites van andere kranten krijgt de bezoeker dat overzicht beter.
Transparantie
Blokker: “De vormgeving is heel goed en mooi bedacht vanuit vormgevers, maar slecht geredeneerd vanuit mensen die een krantenwebsite bezoeken. Die bezoekers willen transparantie en snel zien wat ze kunnen bekijken. Op iedere website van een nieuwsmedium kun je snel zien wat je kunt krijgen. Dus waarom zouden wij onze website dan ingewikkeld maken? Het is net alsof je de krant zo opvouwt dat ‘ie eerst onleesbaar is. De bezoekers – die overigens wel waardering hadden voor nrcnext.nl – die er in veel te geringe aantallen kwamen, hebben ons daar hardhandig op gewezen.”
Volgens Blokker wordt het weblog duidelijker, transparanter en interactiever dan de huidige website. Bezoekers zien direct wat de laatste nieuwe berichten zijn en kunnen zonder veel moeite een reactie achterlaten.
“Maar ik kan de nieuwe website beter laten zien, dan dat ik er over praat”, zegt Blokker. De adjunct-hoofdredacteur loopt naar de net aangetreden redacteur Ernst-Jan Pfauth. Samen met redactrice Thalia Verkade gaat Pfauth het weblog vullen.
“Geen kopie van de krant”
“Op het weblog komen posts over onderwerpen die wel bij nrc.next passen, maar ze hoeven niet perse ook in de krant te staan. Het weblog moet geen kopie worden van de krant”, vertelt Pfauth. De twee bloggers werken onafhankelijk van de redactie van de krant zelf. Pfauth: “We bepalen zelf waar we over willen schrijven. Wel maken we gebruik van de kennis die op de redacties van nrc.next en NRC Handelsblad aanwezig is. Als we een specifieke vraag hebben over Obama gaan we bijvoorbeeld naar de buitenlandredactie.”
Hoe is het nieuwe nrcnext.nl vormgegeven? Blokker en Pfauth lopen naar de vormgever. Op het scherm verschijnt een blog dat in de basis niet verschilt van andere blogs. Alle berichten staan in chronologische volgorde onder elkaar. Vanzelfsprekend oogt de stijl waarin het weblog wordt ontworpen als de vormgeving van de krant. Een felrode balk met de witte letters ‘nrc.next’ staat aan de bovenkant van het scherm. Een opvallende foto dient als achtergrond van het weblog – natuurlijk afgekeken van de fotospread in de krant.
Over een paar weken moet de website al online staan, vertelt Blokker. “Ik moet voorzichtig zijn. Want bij elke vernieuwing gebeurt er iets dat je niet hebt voorzien. Maar we willen graag online gaan in de eerste week van maart.”
Pingback: NRCNext.nl gaat alleen nog maar bloggen - Sargasso()
Pingback: Nrcnext.nl gaat alleen nog maar bloggen | Ger Timmer()
Pingback: Nrcnext.nl zojuist gelanceerd als weblog | Bijgespijkerd()