NPOX en ONJO: Crossmediaal werken en publiceren in de onderzoeksjournalistiek

Maandag 20 april 2009 van 13.30 uur tot 16.15 uur, Mediacentrum, Hilversum

Eerst ging de muziekindustrie kapot, vervolgens kelderden de krantenverkopen en nu verdwijnen reguliere winkels ook al uit het straatbeeld. De schuldige? Het internet, natuurlijk. Ook programmamakers spelen het web graag de zwarte Piet toe: Waarom vallen de kijkcijfers tegen? Vanwege het internet.

Maar hoe kunnen we – in plaats van op het internet af te geven – het maximale uit dit medium halen? Crossmediaal werken, schijnt het antwoord te zijn. Maar hoe doen we dat? NPOX, het netwerk voor publieke omroepers en ONJO organiseren speciaal voor onderzoeksjournalisten een bijeenkomst op 20 april om hierop in te gaan.

Eerst zal Henk van Ess, journalist van De Nieuwe Reporter en nieuwe media specialist in gaan op The Long Tail: een toverterm waarmee op internet een lange termijn effect wordt aangeduid. Een voorbeeld: vroeger verkochten boekwinkels veel van enkele titels, Amazon verkoopt nu weinig van heel veel titels, maar haalt daar het grootste deel van de omzet binnen.

Volgens van Ess loont het om je materiaal op deze manier uit te venten: ‘Zestig procent van alle Nederlanders zoekt in Google niet naar hoofdzaken, maar naar details. Dat heeft gevolgen voor onderzoeksjournalisten. Producties krijgen, mits met liefde en kennis op het web gezet, een tweede leven dat veel langer duurt dan de uitzending zelf.’

Vervolgens willen we jullie uitnodigen je ervaringen te delen in een
discussie onder leiding van Twan Huys. Wat gaat goed, wat kan beter?

We hebben Tim Overdiek, Adjunct-hoofdredacteur NOS Nieuws gevraagd om te komen vertellen over zijn ervaringen als ‘one man band’. Hij laat ook zien wat crossmediaal publiceren de NOS heeft opgeleverd: uitzending Gemist op mobiel, de Tour de France volgen op de computer en het laatste nieuws van Teletekst op de iPhone; zijn stuk voor stuk grote projecten die succesvol blijken.

Dan hebben we even genoeg gepraat en gaan de handen uit de mouwen tijdens twee parallelle workshops:

Beter publiceren, met Jaap Stronks

Welke mogelijkheden zijn er om op internet te publiceren, en hoe zet je deze doelmatig in? Weblogs, podcasts, RSS en Twitter passeren de revue, vage begrippen als cross- en multimedia worden teruggebracht tot hanteerbare proporties. Aandacht voor het ‘sociale web’ ontbreekt niet: content ontsluiten is immers relatief eenvoudig, een relatie opbouwen met het publiek en hen deelgenoot maken van het journalistieke proces is wellicht een grotere uitdaging.

Jaap Stronks (www.jaapstronks.nl) is adviseur en trainer op het gebied van publiceren op internet. Onder de vlag van zijn onderneming Stronks Nieuwe Media traint hij journalisten en redacties in het praktisch en strategisch inzetten van alle mogelijkheden die het web te bieden heeft.

Beter vinden, met Henk van Ess

Een klein lek in een organisatie vormt soms de sleutel tot een onthulling. Leer in deze workshop, die eerder aan Amerikaanse media werd gegeven, hoe je verborgen informatie weet te vinden in documenten en websites. Lees mee wat ABN AMRO binnenskamers besprak, ontdek hoe een minister de steun verloor in een kabinetsbesluit over Borssele, leg willekeur bloot bij het medisch tuchtcollege of omzeil voorlichters omdat je aan de hand van metadata precies weet wie de auteur van een stuk is. Kortom, doe forensisch onderzoek met internet. Kom meer te weten over autoriteit, identiteit en betrouwbaarheid van bronnen aan de hand van ogenschijnlijk onzichtbare informatie.

Henk van Ess is naast journalist en nieuwe media specialist beheerder van Voelspriet.nl

Aanmelden: stuur een mailtje naar npox@omroep.nl. Dit mailadres kun je ook gebruiken voor vragen of opmerkingen.

Wat? NPOX en ONJO: Crossmediaal werken en publiceren in de onderzoeksjournalistiek
Wanneer? 20 april 2009 van 13.30 uur tot 16.15 uur, aansluitend borrel
Wie? Tim Overdiek, Henk van Ess en Jaap Stronks, moderator Twan Huys
Waar? Mediacentrum op het mediapark, zaal Twitter1 en Twitter2

Redactie

Alle artikelen van Redactie op De Nieuwe Reporter.