Breaking News: Het nieuws moet gemaakt worden

breaking-newsNiets mooier dan breaking news. Maar wat moeten we nu het nieuws in de meest letterlijke zin aan diggelen ligt? Het nieuws is stuk. Het verdienmodel van dagbladen, een eeuw lang een betrouwbare financier van de journalistiek, is defect. Commerciële televisie, gratis kranten en internet hebben de bodem weggeslagen. Het nieuws moet gemaakt worden.

Ook ‘gemaakt’ heeft een dubbele betekenis. De journalistiek moet wat stuk is herstellen, we worden gedwongen een nieuw verdienmodel te vinden, of – zoals zal blijken – vele kleinere bronnen waaruit journalistiek kan worden betaald. Dat is nodig omdat nieuws niet vanzelf ontstaat, alsof het een natuurverschijnsel is, maar gemaakt – geproduceerd – moet worden.

Maandagavond praat ik over dit onderwerp mee tijdens een VVOJ-cafe in Nieuwspoort. Vandaag las ik een lang en goed gedocumenteerd artikel in American Journalism Review, waarvan ik vermoed dat het maandag wel aan de orde zal komen omdat het de panacee voor al onze sores beschrijft: zet een betaalmuur om internet en maak die zo hoog mogelijk.

Gratis mag niet
Build That Pay Wall High is een zinnig verhaal. Washington Post-verslaggever Paul Farhi komt in elk geval met argumenten en tegenargumenten in de door Rupert Murdoch begonnen Gratis Mag Niet-discussie. Dat debat hangt van onnozele open deuren en oppervlakkige dogma’s aan elkaar, terwijl er warempel meer over te zeggen valt dan dat het weggeven van content de grootste fout ooit van dagbladen is.

Farhi betoogt dat er nog altijd geen verdienmodel is voor dagbladen online. Dat lezers online maar heel even langskomen (bij zijn krant tien minuten – per maand) en dus niet erg interessant zijn voor adverteerders. Dat betalen-per-artikel ook niet echt van de grond komt. Dat betalende krantenlezers veel loyaler zijn dan we denken en dat er, als kranten niet meer gratis op het net te lezen zouden zijn, vanzelf wel vraag naar hun journalistiek offline gaat ontstaan.

Farhi heeft deels gelijk, maar niet helemaal. Inderdaad verdienen de meeste kranten niet genoeg op internet om hun journalisten te kunnen blijven betalen. Maar dat wil niet zeggen dat je aan nieuws online geen geld kunt verdienen: Google verdient miljarden. Een volgende Google-achtige innovatie kan misschien wel worden ingezet om journalistiek te financieren, maar dan moeten we die wel willen bedenken.

Dat betalende lezers loyaal zijn aan kranten, is waar. Een leven lang lid op de krant – dat is de norm. Probleem is natuurlijk dat er geen nieuwe betalende lezers bij komen, dat de Googlegeneratie even vanzelfsprekend geen abonnement neemt als de Babyboomers dat wel deden. De oplagedaling heeft veel minder te maken met opzeggers als met het opdrogen van de stroom nieuwe abonnees.

Een levensgrote gok
In feite zegt Farhi: alles wat kranten tot nu toe hebben geprobeerd online, werkt niet. Dus is het beter een hele grote stap terug te doen. Geef niets meer gratis weg op internet. Maar hij maakt volgens mij drie riskante, levensgrote fouten.

1. wie zal beweren dat kranten alles al hebben geprobeerd, of voldoende?

2. wie garandeert mij dat een huizenhoge betaalmuur zoals Farhi die voorstelt wel werkt (hij hoopt het slechts, en geeft uitgerekend hier geen argumenten).

3. Farhi speelt een alles of niets-spel. All in, zoals dat in poker heet. Het is de hele krant op internet of niets. Terwijl het nieuws, beweer ik al een tijdje, niet moet worden bekeken als bulkproduct, maar als stukgoed. We maken veel soorten nieuws, verdeeld in veel genres, verdeeld in veel functies. Al die vormen van nieuws kunnen op een bepaald moment, op een bepaalde plaats, aan een bepaalde consument tegen een bepaalde prijs worden gesleten. Dat heet marketing.

Het aanbod is groter
Tenslotte verzwijgt Farhi iets wat hij niet helemaal kan weten, misschien. Zijn premisse is dat de Amerikaanse dagbladen bijkans onmisbaar zijn voor Google en de lezers van Google News. Maar dat ligt in Nederland en nog wat buitenlanden anders. Zoals trouwens ook The Times van Rupert Murdoch niet vergelijkbaar is met elke andere krant, vanwege de bijzondere reputatie van die krant en het Engelse taalgebied.

Er zou veel verdwijnen als de Nederlandse betaalde kranten offline zouden gaan, maar het nieuws zou niet opdrogen, niet genoeg – vrees ik – om de Googlegeneratie te dwingen tot een abonnement. Dat ligt aan die G-generatie: ze lezen ook Engelse bronnen, zijn – vrees ik – minder geinteresseerd in het dagbladennieuws, of – vrees ik nog meer – in de samenleving as such, en zullen hun houding van nieuws-is-nu-eenmaal-gratis niet snel loslaten, of helemaal niet.

Maar waar Farhi echt te weinig rekening mee houdt, is het aanbod van andere nieuwsbronnen dan de betaalde dagbladen. In Nederland betekent dat onder meer de gratis kranten, het persbureaunieuws dat via Nu.nl en soortgelijke nieuwssites wordt verspreid, en niet te vergeten de omroepen. Zolang de NOS miljoenen heeft om dagbladen op internet te beconcurreren, zal voor eerstelijns nieuws, voor breaking news, geen aanbodtekort ontstaan.

En dan heb ik het niet over burgerjournalistiek – ernstig overschat, maar nog steeds iets om rekening mee te houden.

Hoe dan wel?

De kracht van Farhi’s betoog zit ‘m in de marsroute die hij ondertussen ook beschrijft. Kranten hebben alleen een kans, zegt hij, als ze betere verhalen gaan vertellen en die beter gaan vertellen (mijn oneliner, niet de zijne). Ze moeten het niet hebben van het nieuws dat iedereen al heeft gevonden, maar van onderzoeksjournalistiek, splijtende en briljant geschreven analyses en van opinies die ertoe doen.

Nieuws is geen bulkproduct. Maar stukgoed. Het is geen alles-of-niets. Breng het snelle nieuws kort op internet, maak de Google-generatie vertrouwd met je merk, en laat zien dat je gezag hebt. En ga een krant maken die zoveel gezag heeft, zoveel overredingskracht dat er iets anders ontstaat dan de krant zoals we die nu kennen. En bedenk bij elk type nieuws, elk genre, elke “product-markt-combinatie” een manier om het te slijten, gratis of bijna gratis, per artikel betaald, of per deel-deel-deel-abonnement.

Gaat dat wel werken? Ik weet het niet zeker, maar in elk geval is de stukgoedbenadering van het gebroken nieuws kansrijker – of tenminste het onderzoeken waard. En dat onderzoek moet dan maar in een volgend boek. Breaking News. Volgend jaar.

Bovenstaande bijdrage verscheen eerder op het weblog van de auteur.

21 reacties

  1. Niels schreef op 19 september 2009 om 20:03

    Als iemand van de Google-generatie moet ik zeggen dat ik weinig fouten kan vinden in deze conclusie. Wanneer ik het nieuws lees doe ik dat via de Sp!ts, Metro of Pers, of kijk ik op NOS.nl. Ik kan niet echt een reden bedenken waarom ik een krant-abbonement zou nemen als ik het nieuws ook gratis kan krijgen wanneer ik maar wil. Ik ben ook vrij goed in Engels, dus in het geval dat alle Nederlandse nieuwssites off-line gehaald worden kan ik gewoon ergens anders gaan voor de laatste info.

    Daarnaast ben ik zeker eens met de bewering dat kranten nog niet alles hebben geprobeerd. Het plan in deze strip
    http://www.leasticoulddo.com/comic/20090507
    is maar een voorbeeld wat er allemaal mogelijk kan zijn.

    Conclusie: eens met artikel, geen kritiek en ga zo door.

  2. Tim van Huis schreef op 20 september 2009 om 14:38

    Ik ben het eens met dit artikel.
    kranten moeten online gratis dingen niet meer weggeven, maar men moet wel bedenken wat ze dan tegen het feit kunnen doen dat internet steeds populairder wordt. internet is overal en zeer makkelijk, als kranten en dagbladen hier op inspelen kunnen ze ook nog geld verdienen met internet. Ipod een idee?

    maar goed, net artikel, ga zo door

  3. Jabir schreef op 20 september 2009 om 15:26

    De vanzelfsprekend gratis beschikbare ‘web only’ nieuws/opinie voorzieningen lopen zich al warm (per 1 oktober DeJaap.nl!). Persoonlijk kan ik papieren kranten niet genoeg aanmoedigen geld te gaan vragen voor de webversie van hun stukjes, want het zal de pijnlijke doodsstrijd van de kranten aanzienlijk bekorten. In die zin is het de humane oplossing.

  4. Liesbeth schreef op 20 september 2009 om 15:30

    Stel dat alle kranten hun online-content in een betaalsysteem zetten. Dat schiet niets op, nu.nl is geen krant en zal dus meer bezoekers trekken. De interactie op sites als NU.nl moet bij andere sites op komen. Zodat de site geen gratis nieuws verstrekker worden, maar een bijtak.

    Kranten als New York Times en Wall Street Journal hebben een goed lopend, online systeem. Vaak kijken we naar de dalende cijfers van kranten-abonees. Kijk eens naar de stijgende online-abonees. Internet bied zoveel mogelijkheden.. Er is gewoon te weinig geld om tot een goed innovatief idee te komen.

  5. Jabir schreef op 20 september 2009 om 15:34

    Kranten zouden er goed aan doen te kijken wat er gebeurde met andere soorten websites die eerst gratis waren en toen geld gingen vragen. Er is geen aanleiding te veronderstellen dat het bij kranten op het web anders zou lopen, alleen maar omdat het kranten zijn.

    Kijk nou bijvoorbeeld naar de problemen die datingsites ondervonden: pijnlijk voorbeeld is het ooit breed gebruikte love@lycos. Dat liep goed tot ze geld gingen vragen. Drie dagen later was er al een extragratis tegenhanger waar iedereen lid van werd en was love@lycos helemaal leeggelopen.

  6. Jabir schreef op 20 september 2009 om 15:38

    het zal wel te ‘profaan’zijn, maar in de porno industrie zie je precies hetzelfde gebeuren. Die is helemaal kapot aan het gaan aan de gratis beschikbare content. Om de parallel naar burgerjournalistiek te trekken: amateurfilmpjes zijn net zo populair als Jenna Jameson. Het verdienmodel zal dus toch echt een advertentiemodel moeten zijn, abonneesystemen beginnen hun kracht te verliezen.

  7. Jabir schreef op 20 september 2009 om 15:49

    @liesbeth: heb je het dan over betaalde online abonnementen of het feit dat je soms even je email adres op moet geven om bij die ene op-ed op de NYT of Washington Post te komen?

  8. Liesbeth schreef op 20 september 2009 om 16:48

    @Jabir: Kranten als The Wall Street Journal en de Financial Times laten bezoekers al betalen voor een deel van hun berichtgeving. The New York Times overweegt het (ik dacht dat ze er al mee waren begonnen).

    Een deel van de informatie is dus wel verkrijgbaar via een nieuwsbrief, maar een deel niet. Nou kan je ook wat zeggen over de doelgroep van: de Financial Times, sommige beroepen zijn afhankelijk van hun informatie en daarom zullen ze ook betalen. Of dit werkt in Nederland.. Een Volkskrant lezer kan zijn werk nog goed doen als hij (omdat hij niet wil betalen) overstapt naar De Trouw.

  9. Sent Wierda schreef op 21 september 2009 om 09:14

    Het is dagwerk om op alle onzin van Jabir te reageren. Toch maar een enkele poging. Gratis datingsites zijn per definitie onmogelijk, zoals ook gratis een huis huren onmogelijk is. Overigens is Lycos een jaar geleden opgeheven, vanwege de rode cijfers.

  10. Renee schreef op 21 september 2009 om 09:56

    Ik ben het eens met dit artikel.
    Het gebeurt nu al steeds vaker dat mensen het nieuws online halen. Zolang de gratis nieuwssites doorgaan zal er minder gekeken worden naar de betaalde (online)dagbladen.
    1)Wie garandeert mij, het nieuws dat nieuwssites plaatsen betrouwbaar is(omdat het gratis is en snel wordt geplaats)?
    2)Is er wel genoeg geld verdiend door gratis nieuwssites om goed journalistiek werk te verichten(want groot/veel/goed onderzoek kost geld)?
    Ik betwijfel het. Daarom vind ik dat je zou moeten betalen voor onlinedagladen zodat er meer geld komt om (goede) journalisten te betalen die goed journalistiek werk kunnen verichten.

  11. René schreef op 22 september 2009 om 02:32

    Volledig eens met Henk.
    Kranten hebben kansen laten liggen door mee te gaan in de race naar kort, snel en… onzorgvuldig. Met als gevolg dat als het ANP nu blundert, er overal op internet dezelfde blunder te lezen is.
    Sites als nu.nl kunnen nooit fatsoenlijk journalistiek werk verrichten, domweg omdat ook zij geen goed verdienmodel hebben en het daarom moeten doen met een handvol overtypende leerlingen.

    Een krant kan zich onderscheiden door graafwerk, speurwerk en onderzoek (als dat niet allemaal hetzelfde is). Geen opinies, die lees ik al veel te veel, maar feiten. Dat kost geld, dat is duidelijk, want er moeten banen bij in plaats van weg. Maar ‘onderscheid door kwaliteit’ is volgens mij het enige waarmee uitgeverijen het op den duur gaan redden. Voor nieuws wil ik ook niet meer betalen, voor een goed dossier wel.

  12. Jabir schreef op 22 september 2009 om 11:02

    @liesbeth…. ik zit bij allemaal en betaal niets, ben nog nooit gehinderd geweest in het bereiken van content die ik wil. Zal nog eens rondklikken bij de Wall Street Journal, want krijg het nu allemaal in feeds binnen.

    @sent: wat een onzin! Ik ken zelf zeker dertig gratis datingsites die zeer goed draaien en bouwde er zelf ook nog een. Inderdaad is Lycotz kaputt, en love@lycotz al helemaal, maar dat was mijn punt dan ook een beetje.

  13. Jabir schreef op 22 september 2009 om 11:33

    Als je niet helemaal dood wilt gaan op het internet, moet je content te pureren zijn met alle andere content. Je moet deel uitmaken van ‘the cloud’ om uberhaupt relevant te zijn en die hele ‘cloud’ is gratis. Als je jouw content gaat blokkeren door ervoor te laten betalen, heb je jezelf net UIT die cloud gemikt en ben je irrelevant geworden. Ook als je eerst een heel grote belangrijke papieren krant was. Zeker jongere consumenten hebben daar verder geen boodschap aan.

    Overigens laten die feeds meteen zien wat er mis is. Als consument stel ik wel nieuwsbronnen in, maar sorteer die anders. Niet op krant, maar op onderwerp in mijn feed reader, waarmee ik hoogstwaarschijnlijk heel veel plannetjes doorkruis die kranten nou juist hadden met mij als consument op hun site. Als bepaalde content via mijn feeds niet beschikbaar is, zijn er altijd nog tachtig andere kranten die exact hetzelfde verhaal brengen en twintig die de betaalde content voor je parafraseren. Een krant die ineens geld wil hebben voor zijn content zal dus irrelevant worden in mijn reader. Verder niets.

    Wat ook vergeten wordt, is dat de nieuwscyclus sinds de introductie van het internet heel veel korter geworden is. Dat maakt nieuws minder waardevol, want over een paar uur heeft het zijn nieuwswaarde al verloren en is er weer een nieuwe hype. Het is onredelijk mensen te laten betalen voor nieuws dat al zo snel bedorven is.

  14. Wat een gelul Sent. In Amerika zit een jongetje die elke dag tonnen binnensleept aan zijn gratis datingsite. Iets met Fish dacht ik, en zo zijn er nog vele voorbeelden.

  15. Sytze Vliegen schreef op 22 september 2009 om 15:39

    Ik ben eventueel bereid om voor een verdieping te betalen… Eventueel. Eventueel als de professionele journalistiek mij meer kan bieden dan de burgerjournalistiek. Het heeft alles met kwaliteit te maken en aangezien ik niet op opinie zit te wachten (die maak ik zelf wel) maar op feiten, is de kans op eventueel bitter klein.

    Sent: ook gratis bestaat.

  16. Sent Wierda schreef op 22 september 2009 om 17:32

    Gratis bestaat maar het stelt niets voor. Jabir en Bert Brussen beweren nogal wat over gratis datingsites. Beste DNR-lezers, mijn stelling is: Gratis datingsites zijn per definitie onmogelijk zoals ook gratis een huis huren onmogelijk is. Natuurlijk kun je een huis kraken en dat is dan gratis. Natuurlijk kun je gebruik maken van een gratis datingsite maar dan krijg je in feite niets. Vaak levert het bovendien een hoop frustratie op. Kijk eens op http://www.datingwebsites.nl en vul in: Knuz. Knuz is de grootste gratis datingsite in ons land.
    Bert Brussen noemt de Amerikaanse gratis datingsite Plenty of Fish. Inderdaad: miljarden pageviews. Bert Brussen verwart kwantiteit met kwaliteit. Bij Plenty of Fish werken drie mensen en Bert Brussen gelooft kennelijk dat die werkweken maken van elk 5000 uur.

  17. Jabir schreef op 22 september 2009 om 18:56

    Ehh sorry hoor sent, maar jij bent hier degene die de hele tijd buitenissige, Al Sahaf achtige dingen zit te beweren die weersproken worden door alle feiten en eigenlijk ook wel de meerderheid van de artikelen op deze site. Wat je dan als reactie daarop doet is die feiten negeren en met de zoveelste onwaarachtige, nietszeggende statistiek aanzetten, of nog nietszeggender link. Je weerlegt niets, maar herhaalt je stellingname nog eens, waarvan eigenlijk al vaststond dat die bezopen is. Maar de weerlegging daarvan negeer je dan weer.

    Overigens was het vooral Bert’s punt, dat die fish het qua geen reedt te doen hebben en toch binnenlopen goed bekeken heeft. Ook dat punt lijkt je een beetje ontgaan te zijn.

  18. renzo schreef op 23 september 2009 om 18:43

    hoi Jabir
    Natuurlijk kunnen gratis datingsites. alleen jij gebruikt het als argument voor dat er eigenlijk geen betaalde datingsites kunnen bestaan.
    wel RP, lexa. match4me en heel wat andere sites hebben heel wat betalende leden (minder dan ze zeggen ok). dus je argumentatie van love@lycos klopt in dat geval wel. Maar bij andere datingsites niet, die bestaan gewoon

    en tja kranten, nee dat wordt niets betaald op het net. die moeten gewoon niets meer weggeven zoals ze nu doen, stelletje dombo’s zijn het: gewoon dingen weggeven voor niets!

  19. Jabir schreef op 23 september 2009 om 23:50

    hoi Renzo, inderdaad, RP enzo. Maar die hebben toch van meet af aan geld gevraagd en je kunt toch ook van functionaliteiten gebruik maken als je geen lid bent? Het succes van RP is wel verklaarbaar. RP had al een basis gelegd toen abonneemodellen nog wel werkten en ze hadden al een groot marktaandeel gepakt toen de markt nog niet opgesplitst was in nichedating sites. Daar kunnen ze zo nog een paar jaar op teren, maar dat houdt wel ergens op denk ik.

    Ik had het model in mijn achterhoofd, waarin een site eerst gratis is en dan geld gaat vragen. Dat is wat vooral niet werkt volgens mij.

  20. Teun schreef op 24 september 2009 om 14:27

    Ik denk niet dat het nog gaat werken als de kranten nu ineens geld gaan vragen online. Voor het nieuws gaan de lezers dan zeker naar nu.nl en nos.nl.
    En ik denk dat de doelgroep die wel interesse heeft in die splijtende analyses en onderzoeksjournalistiek net even te klein is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>