‘Journalist moet beschaafdheid afdwingen’

dangillmorDat journalisten hun werk beter moeten gaan doen, is inmiddels bekend. Maar lezers, kijkers en luisteraars schieten eveneens tekort, zegt Dan Gillmor. De journalistiek innovator en directeur van het Knight Center for Digital Media Entrepreneurship aan Arizona State University is daarom begonnen met het project Mediactive: Creating a User’s Guide to Networked Media. Met deze combinatie van boek en website hoopt Gillmor mediaconsumenten tot actieve, zelfs activistische, gebruikers te maken. Het project moet begin volgend jaar af zijn.

Waarin blijven de nieuwsconsumenten in gebreke?
“Ze zijn passieve consumenten en dat is niet voldoende in een tijd waarin het aantal mediabronnen onbeperkt is en het media-ecosysteem ingrijpende veranderingen ondergaat.”

Je hebt vijf principes voor consumenten opgesteld. Ze hebben er een dagtaak aan om die op elk nieuwsonderwerp toe te passen.
“Ik verwacht niet dat gebruikers dat doen voor alles wat ze lezen, alleen voor de onderwerpen die hen aan het hart gaan. Daar heb je geen dagtaak aan, net zomin als aan het burgerschap. Je moet erachter komen welk medium je kunt vertrouwen. Als je niet weet waarover je praat, kan dat leiden tot bar slechte beslissingen.”

Zie de consternatie over president Obama’s voorgestelde hervorming van de gezondheidszorg.
“Ik heb zelden een meer abject falen van de traditionele media gezien. Al die berichtgeving over het gevecht rond niet-bestaande death panels (die volgens Sarah Palin over het lot van ernstig zieken en ouderen zouden beslissen – HS)! Ondertussen hebben de media nog steeds niet uitgelegd wat er nou eigenlijk in het wetsvoorstel staat. Die voorkeur voor een goed gevecht, in plaats van de informatie geven die het volk nodig heeft, is walgelijk en gevaarlijk en standaard. De traditionele journalistiek zou worden gedwongen tot verbetering als mensen betere informatie eisten. Zolang ze daar niet op staan, krijgen we het niet.”

Dat is de achterliggende gedachte van het Mediactive-project?
“Ik hoop dat het daartoe leidt. Er is een enorme hoeveelheid anecdotisch bewijs voor mijn hypothese, zoals bloggen, maar we hebben nog geen generatie die doet wat ik hoop dat ze gaat doen. Het positieve nieuws is dat mensen goede informatievoorziening belangrijk gaan vinden. Ik ben optimistisch, want er zijn duizenden experimenten gaande in de journalistiek en de verdienmodellen om dit gat te vullen. Experimenten die ver afstaan van de manier waarop de traditionele media opereren.”

Geef eens een voorbeeld.
“De onthullingen van de New York Times over het ziekenhuis in New Orleans waar patiënten tijdens Katrina een dodelijke injectie kregen. ProPublica, een non-profit, financierde dat onderzoek. Maar ook de Yahoo-groep in mijn oude wijk in Palo Alto waarin bewoners buurtnieuws rapporteren.”

Een van de interessantste adviezen die je gebruikers geeft, is buiten hun ‘comfort zone’ treden, iets doen wat ze normaal niet doen. Als voorbeeld geef je de Things I Believe-lijst die je als journalist bijhield en die je dwong je meningen bij te stellen. Zo’n tip zou voor journalisten minstens even nuttig zijn.
“Journalisten moeten beginnen met de tips voor gebruikers omdat ze niet ver komen met de journalistieke kant als ze de gebruikerskant niet begrijpen. Ik ben zelf meer gebruiker dan bedenker en dat zijn we denk ik allemaal. Een andere tip die ik geef, is bronnen lezen met wie je het oneens bent, maar die je wel moet begrijpen. Soms hebben deze nog een sterk argument ook.”

Je vindt dat gebruikers het heft in eigen handen moeten nemen, maar je beschouwt het ook als de taak van de media om hen op te leiden.
“De media hebben veel educatieve mogelijkheden, zoals linken naar materiaal, uitleggen hoe ze aan achtergrond-bronnen komen, praten over hoe journalistiek werkt, wikifiëren wat ze doen.”

Welke van de vijf principes die je vermeldt voor journalisten wordt het moeilijkst voor hen?
“De eerste vier zijn standaard voor traditionele media, maar transparantie is nieuw. Het voornaamste is dat je open bent over je wereldbeeld, of je nu een blog hebt of de New York Times bent. Bloggers maken over het algemeen geen geheim van hun standpunten, maar het probleem is dat er een heel nieuwe categorie blogs is dat mensen betaalt om bepaalde standpunten in te nemen of bepaalde ideeën te verkondigen. PayPerPost doet dat bijvoorbeeld. Ik zou graag een plug-in voor mijn browser willen die aangeeft wanneer een organisatie niet is wat ze beweert te zijn. Nu kun je dat op websites als SourceWatch achterhalen. En ik wil weten of een journalist zo’n organisatie citeert zonder te vertellen wie erachter zit, want ik houd journalisten evenzeer verantwoordelijk. Wij, journalisten, moeten elkaars gebrek aan transparantie ter sprake brengen. Anders dan bloggers volgen journalisten elkaar niet met dezelfde gretigheid waarmee ze anderen volgen. Terwijl zij daartoe het meest verplicht zijn. Ze horen machtige instituten in de gaten te houden en daar vallen de media eveneens onder.”

Je schrijft dat leraren en ouders kinderen tot kritische mediagebruikers moeten opvoeden, zodat deze leren dat media kunnen worden gebruikt om te manipuleren. Stel je lesmateriaal ter beschikking?
“Ik ben van plan in het boek en op de site alle bronnen op te nemen die ik kan vinden. Mijn uitgever en ik overwegen ook zelf lesmateriaal te ontwikkelen.”

Een van de voorwaarden voor betere communicatie tussen journalisten en gebruikers – en dus betere journalistiek – is volgens jou dat de gebruikers beschaafd blijven. Een veelgehoorde klacht onder journalisten is dat lezers steeds vaker anoniem op de man spelen.
“Dat komt omdat die commentaar-rubrieken niet worden gemodereerd. Het is de verantwoordelijkheid van de journalist om beschaafdheid af te dwingen, zodat een gast niet op je tapijt spuugt. Het feit dat zo weinig journalisten dat doen, is echt een probleem. De reacties op de Washington Post-website bijvoorbeeld zijn van riool-niveau. Ik meng me niet eens in een discussie als er geen eisen aan het gedrag worden gesteld.”

Zelfs op De Nieuwe Reporter, een weblog voor de journalistieke sector zelf, doet dit verschijnsel zich voor, schreef een journalist begin september.
“Echte namen zijn beter dan pseudoniemen en die zijn beter dan geen namen. Ik zou niet eisen dat mensen hun eigen naam gebruiken, maar wel aanmoedigen dat media het voorbeeld van El Tiempo volgen. Die Spaanse krant plaatst de reacties van de lezers wiens namen zijn nagegaan boven de rest. Amazon is een ander voorbeeld, dat gebruikt nu een Real Name-aanduiding. Ze kunnen verifiëren dat jij het bent, want ze hebben je credit card. En die reacties zijn steevast kwalitatief beter en interessanter. Ik vermoed dat Amazon uiteindelijk alleen nog Real Names zal plaatsen, want het voegt veel waarde toe aan de site.”

7 reacties

  1. Miriam schreef op 18 september 2009 om 09:00

    Er is een verschil tussen het ondertekenen van je reacties met je voornaam en anonimiteit. Deze discussie wordt een herhaling van zetten omdat het onderwerp al eerder aan de orde is geweest.

    Als ik hier alleen met Miriam onderteken, ben ik toch niet anoniem omdat de redactie mijn email-adres kent. Maar ook zonder die informatie zou de redactie flauwekulreacties kunnen verwijderen. Vooral als de man wordt gespeeld in plaats van de bal, zou dat een teken van beschaafdheid kunnen zijn. Je kunt dat probleem dus niet alleen bij de lezer leggen.

    Het verifiëren van de identiteit van de gebruiker is naar mijn mening op meerdere manieren mogelijk, daar hoef je niet een creditcard voor te hebben. Maar nog belangrijker is de vraag of het wel zou moeten gebeuren. Ik denk het niet want we hebben al genoeg problemen met het beschermen van de privacy. Een nieuw Big Brothertje zal naar mijn mening niet leiden tot betere journalistiek.

    PS. “wiens namen”? Liever “van wie de namen” of als het echt moet “wier namen”. Ook met het correct toepassen van de genitief kun je beschaafdheid afdwingen ;) (sorry, ik kon het niet laten)

  2. Miriam schreef op 18 september 2009 om 11:37

    Zojuist bedacht ik me dat ik als consument van dit artikel nog niet heb voldaan aan punt 4 van het lijstje van Gilmor: stel vragen.

    Dan Gilmore zegt: “Ze zijn passieve consumenten en dat is niet voldoende in een tijd waarin het aantal mediabronnen onbeperkt is en het media-ecosysteem ingrijpende veranderingen ondergaat.”

    Mijn vraag is even eenvoudig als fundamenteel. Waaruit blijkt dat passief consumeren niet voldoende is? Dit is een aanname die dusdanig verstrekkende gevolgen heeft – het hele betoog van Gilmore is er blijkbaar op gebaseerd – dat ik als lezer/consument van Hélène verwacht dat ze op zijn minst dieper op in gaat.

  3. Helene Schilders schreef op 18 september 2009 om 20:31

    @Miriam. Volgens mij legt Gillmor zijn stelling vlak onder dat antwoord uit. Als consumenten -in een tijd waarin met name in Amerika het aantal media explodeert, en spin en infotainment steeds vaker voor nieuws doorgaan- niet actief op zoek gaan naar betrouwbare informatie, zijn ze onvoldoende geïnformeerd in o.m. het politieke proces. Gillmors tweede argument is dat burgers kwalitatief hoogwaardiger informatie moeten eisen, zodat de journalistiek beter wordt.

    Wier namen – je hebt helemaal gelijk :-)

  4. Laura schreef op 20 september 2009 om 14:39

    Het lijkt me als mediaconsument juist erg onverstandig om overal je naam onder te zetten. Dat gaat alleen goed als de consument een wijze cosument is die inderdaad weet hoe hij met media om moet gaan. Wanneer consumenten bijvoorbeeld reacties geven op nieuwsberichten of discussiepunten waar zij niet goed over hebben nagedacht of een standpunt innemen waar zij later misschien anders over denken, dan is dat wel vereeuwigd op het internet, met je naam erbij. Op internet is alles terug te vinden, dus ook door de overheid of een bedrijf waar je voor solliciteert. Consumenten durven dan geen extreme of aparte standpunten meer in te nemen, want je weet niet wat ermee gedaan kan worden en wie het ziet. Big Brother is watching you. een moderator kan prima alleen de zinnige reacties plaatsen,

  5. Jabir schreef op 20 september 2009 om 15:53

    Wat een onzin. Consumenten zijn per definitie niet in gebreke, die behoor je op hun wenken te bedienen.

  6. Lotte schreef op 21 september 2009 om 17:34

    @Jabir. Natuurlijk behoor je de consument op z’n wenken te bedienen, maar iedereen kan tegenwoordig vanalles op internet kwakken en daar moet je je als consument wel van bewust zijn. Het mooist zou zijn als journalisten hun werk naar behoren zouden doen, maar dat is nu eenmaal niet zo. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de burgerjournalistiek. Als consument/lezer moet je dus wel een schifting maken tussen betrouwbare minder betrouwbare en onbetrouwbare bronnen/informatie. Persoonlijk vind ik NRC Handelsblad bijvoorbeeld betrouwbaarder dan De Telegraaf.

  7. renzo schreef op 23 september 2009 om 17:59

    Inderdaad Lotte. En toch moet je ook heel wat info uit nrc met een korrel zout nemen en kritisch lezen en zijn sommige dingen daarin beweerd onwaar en onvolledig. en lees ik soms in de telegraaf zeer evenwichtige dingen..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer over Blog (676 van 891 artikelen)


'Maar dit heeft toch helemaal niks met web 2.0 te maken?', vraagt ...