Uitgevers bereiden zich voor op iPad

ipadVolgens Apple-topman Steve Jobs moet de iPad het gat tussen de smartphone en de laptop opvullen. Hij ziet de nieuwste creatie van zijn bedrijf als een manier om beter te surfen, te e-mailen, foto’s en video’s te bekijken en e-books te lezen. Vanaf begin april is de iPad te koop in de Verenigde Staten, de releasedatum voor Nederland is nog niet bekend. De eerste mediabedrijven lieten vooruitlopend op de lancering al zien hoe zij hun content gaan presenteren op het nieuwe apparaat. The New York Times, Sports Illustrated en Wired Magazine gaven in filmpjes een impressie. De Telegraaf deed dat ook. Hoe bereiden overige Nederlandse printuitgevers zich voor op de iPad?

Kranten
De Persgroep (meerdere kranten in Nederland en België) vindt het nog te vroeg om te verklaren welke richting het op wil met het apparaat, zegt managing editor Hans Deridder. “De Persgroep is volop bezig met ideeën voor de iPad en andere e-readers en wil daarin op het juiste ogenblik de juiste dingen gaan doen.” Het concern bekijkt wat voor applicaties het wil ontwikkelen en in hoeverre het op de iPad verder wil gaan dan nu het geval is op de iPhone en internet.

Kranten van De Persgroep denken ook zelf na over de digitale toekomst. Jan ’t Hart, adjunct-hoofdredacteur van de Volkskrant (onderdeel van de Belgisch-Nederlandse uitgever), laat weten dat zijn krant de iPad scherp in de gaten houdt. “We zijn er in de breedte al op voorbereid: we hebben een videoteam, we hebben de info en maken die geschikt voor meerdere platforms. Maar als niemand een iPad koopt, gaan we er ook niet teveel energie in steken. We moeten afwachten of het een massaproduct wordt. Het is een groot ding, niet goed draagbaar en er zit geen camera en Flash op. Er is vanuit Azië een nieuwe generatie flexibele e-readers op komst die klein en draagbaar is. Daarvan verwacht ik wél dat het massa wordt. De iPad is desondanks een interessant ding, het is alleen nog de vraag of en wanneer we inspringen.”

Volgens manager van het nieuwe mediateam van NRC Handelsblad Christian ten Hoope moeten critici door de ontbrekende functies van het apparaat heen kijken. “Ik geloof net als Steve Jobs dat er ruimte is voor een apparaat tussen de laptop en de mobiele telefoon. Bij de presentatie was ik ook kritisch op de iPad, maar we willen onze informatie er gewoon beschikbaar op maken. We willen erbij zijn, daardoor bouw je een voorsprong op.”

De krant werkt aan een applicatie voor de iPad. Hoe gaat NRC zijn inhoud presenteren? “Het filmpje van de Telegraaf zal niet onze manier worden, dat is eigenlijk een aangeklede website. Bij ons moet je denken aan een mix: de krant, nieuws van de site, filmpjes en meer beeld. Ons doel is op elk medium gebruik te maken van de mogelijkheden. Met de ruimte die de iPad biedt, kunnen we onze verdiepende journalistiek denk ik goed presenteren.”

Directeur redactionele ontwikkeling en beheer Rob de Spa van Wegener (onder meer zeven regionale dagbladen) noemt het ‘vanzelfsprekend’ dat de uitgever zijn informatie gaat aanbieden op nieuwe platforms als de iPad en soortgelijke tablets. Volgens hem wordt de content in de toekomst echter op een andere manier aangeboden. “Een iPad is geen krant en moet daarom ook anders worden gevuld. Een tablet biedt een andere visuele ervaring, een in theorie oneindige hoeveelheid realtime informatie en mogelijkheden om die af te stemmen op bijvoorbeeld locatie of persoonlijke voorkeur. De informatie zal dynamisch en statisch zijn, schaalbaar, gepersonaliseerd en afstembaar op de plaats waar men verblijft. Het unieke nieuws uit onze eigen bronnen zal worden aangevuld met geaggregeerde content, gebruikers zullen volop input kunnen leveren om de kwaliteit en diepte van de informatie continu te verbeteren.”

De Noordelijke Dagblad Combinatie, uitgever van Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant, volgt de ontwikkelingen en maakt haar data al geschikt om te presenteren op apparaten als de iPad en opvolgers. Het bedrijf weet nog niet of het de krant één op één gaat presenteren of dat er een eigentijdse versie komt.

Uitgever van lokale kranten (onder meer De Barneveldse Krant), tijdschriften en boeken Koninklijke BDU Uitgevers laat weten plannen te hebben voor het apparaat. BDU kan echter nog niet zeggen wat het precies gaat doen. “Al is het filmpje van de Telegraaf bij de ontwikkeling wel een aardig referentiekader,” zegt business development manager Vincent Leenders.

Bladen
Van de tijdschriftenuitgevers is Sanoma het verst met plannen voor de iPad. Het concern van onder meer Libelle, Linda, Revu en Donald Duck maakte bekend zijn bladen beschikbaar te maken voor het apparaat. Directeur Michiel Buitelaar zei op een E-reading event in Eindhoven dat hij niets ziet in kleurloze readers zonder touchscreen. Sanoma zet in op de iPad en toekomstige Android-tablets. “Je kunt daarop meer uit het medium halen en multimediale dingen toevoegen.”

Weekbladpers (Vrij Nederland, Opzij) bestudeert nog hoe het haar content gaat presenteren. Eline Deijs, online uitgever van het bedrijf: “Het is heel leuk wat Sports Illustrated laat zien, maar het blijft de normale content uit het blad. Misschien moet je die wel uitbreiden. Of de lezer zelf keuzes laten maken. Misschien wil die wel alleen verhalen over economie, of alleen de column van een bepaald persoon. De vraag is welke kant we daar mee opgaan. Ik denk wel dat we er mee gaan experimenteren.”

Vanwege de visuele mogelijkheden vindt Elsevier de iPad interessant. Gina ter Elst, verantwoordelijk voor de online marketing van het opinieblad: “Daarom hebben we een aantal ontwikkelaars gevraagd te onderzoeken hoe het blad daar mooi op gepresenteerd kan worden. Een blad is nogal statisch, maar op de iPad zou je foto’s kunnen vergroten of bij een verhaal direct kunnen klikken op links met meer informatie. Een traditionele e-reader is meer voor boeken, hoewel we Elsevier dit jaar ook beschikbaar willen stellen in ePub-formaat.” Elsevier denkt aan de introductie van iPad-abonnementen en hoopt er tijdens de introductie van het apparaat al bij te zijn.

Audax Publishing, uitgever van onder meer HP/De Tijd, Weekend en AvantGarde, laat weten ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media altijd scherp in de gaten te houden, maar nog niks concreets te melden heeft over plannen op de iPad. Het concern oriënteert zich momenteel op het apparaat en eventueel te nemen stappen.

Daan de Hulster

Daan de Hulster is student bij Fontys Hogeschool Journalistiek.

Alle artikelen van Daan de Hulster op De Nieuwe Reporter.