Verplichte registratie: bezoek aan Times-website stort in

timesDat het invoeren van betaalde toegang tot de website van The Times lezers gaat kosten, zal niemand verbazen. Maar ook de eerste stap op weg naar het digitale tolpoortje – de invoering van een verplichte registratie voor lezers – heeft al grote gevolgen voor de bezoekcijfers. Volgens cijfers van Hitwise is het bezoek aan de site van The Times bijna gehalveerd sinds lezers verplicht zijn om zich te registreren. Hitwise heeft ook uitgezocht waar bezoekers naartoe gaan op het moment dat ze op de registratiepagina stuiten: een derde blijft hangen op de site van The Times, maar de rest gaat ergens anders naartoe. Veel bezoekers wijken uit naar een andere nieuwssite (met name naar de Daily Telegraph en The Guardian) of naar Google. “De grote impact van deze simpele verandering laat zien dat sites die overwegen om geld te vragen voor hun content, voor een grote uitdaging staan”, schrijft Ars Technica op basis van de ervaringen van The Times.

3 reacties

  1. jaap lodewijks schreef op 29 juni 2010 om 13:13

    Volgens mij werkt dit ook alleen als alle uitgevers wereldwijd registratie invoeren (of te beginnen nationaal), zoals dagbladen ooit besloten abonnementsgeld te heffen voor inhoud en bezorging. Als 1 uitgever het doet, gaat de consument ergens anders algemeen nieuws zoeken. Dus ik zou een G20 Media bijeen roepen. Zoveel grote uitgevers zijn er niet meer op aarde.
    Jaap Lodewijks

  2. @Jaap Lodewijks: Er zijn in verschillende landen voorbeelden te noemen van ontwikkelingen die uw standpunt ondersteunen. In Mexico bijvoorbeeld kreeg dagblad Reforma qua verkeer naar de website geweldig op zijn donder na het invoeren van verplichte registratie (deels betaald).

    Toch hoeven de gevolgen niet altijd negatief te zijn. Reforma’s grote concurrent El Universal kende plots een enorme groei in korte tijd kende, won de online-concurrentiestrijd met Reforma en kon door toenemende advertentie-inkomsten allerlei nieuwe succesvolle initiatieven ontwikkelen (http://www.denieuwereporter.nl/2010/03/mexicaanse-krant-met-hyperlokaal-nieuws-en-gezelschapsdames/).

    Het gevaar komt in zulke scenario’s natuurlijk wel om de hoek kijken dat we monopolistische media-consortia ontstaan…

  3. ellen schreef op 1 december 2010 om 11:57

    BIG BROTHER IS WATCHING YOU
    langzaam maar zeker wordt ALLES van ons vast gelegd

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>