Murdoch onder druk door nieuwe ‘phone hacking’-onthullingen

Rupert Murdoch (79) en zijn derde vrouw, Wendi Deng (42)

Rupert Murdoch (79) en zijn derde vrouw, Wendi Deng (42)

Mediamagnaat Rupert Murdoch krijgt komende week een heropening voor zijn kiezen van de phone hacking-affaire rond zijn schandaalkrant News of the World. Op last van de rechter moet Scotland Yard uiterlijk woensdag een deel van zijn onderzoeksdossier in deze zaak overhandigen aan de advocaten van sporthelden-agent Skylet Andrew, een van de vele beroemde Britten wiens mobiele telefoon werd afgeluisterd door verslaggevers van News of the World, in de hoop op scoops over hun privéleven. Dat meldde de zondagskrant The Observer afgelopen weekend. Een maand geleden kwam zusterkrant The Guardian al met nieuwe onthullingen in de rechtszaak tegen News of the World van een ander slachtoffer, de actrice Sienna Miller.

Hoogst ongelegen

Voor de hoogbejaarde Murdoch (79) komt de nieuwe aandacht voor de manipulaties van zijn journalisten – hier een overzicht op De Nieuwe Reporter – hoogst ongelegen. De oorspronkelijk Australische tycoon, die zich in 1985 tot Amerikaan liet naturaliseren om zijn Fox News-tv-imperium te kunnen uitbouwen, probeert al vanaf de zomer van 2010 de 61 procent van de aandelen in handen te krijgen die hij nog niet bezit van BSkyB, eigenaar van de Britse satelliet-betaalzender Sky. Murdoch’s News International is al jaren veruit de grootste Britse krantenuitgever; behalve de schandaalbladen News of the World en The Sun bezit het concern ook de serieuze kranten The Times en The Sunday Times. Met de inlijving van heel BSkyB wordt hij ook de enige serieuze concurrent van de publieke omroeporganisatie BBC, die zijn kranten al jaren te vuur en te zwaard bestrijden. Murdoch is berucht om de systematische manier waarop hij al zijn media-organen inzet om politici en zakelijke concurrenten te maken en te breken.

Een gelopen race

Toch leek de overname van heel Sky aanvankelijk een gelopen race. Murdoch is al vanaf het begin in 1990 de facto de baas over de betaalzender; de overname van de resterende aandelen leek daar weinig aan te veranderen. Dat gaf de Conservatieven, de dominante partij in het nieuwe Britse coalitiekabinet met de Liberaal-Democraten, een goed excuus de overname geen strobreed in de weg te leggen. De Tories koesteren de steun van de Murdoch-kranten, die zij genieten sinds het aftreden van Tony Blair als Labour-leider. Andy Coulson moest begin 2007 aftreden als hoofdredacteur van News of the World, nadat twee van zijn medewerkers – royalty-verslaggever Clive Goodman en privédetective Glenn Mulcaire – veroordeeld waren tot gevangenisstraffen in het phone hacking-schandaal. Twee jaar later werd hij hoofd Communicatie van Tory-leider David Cameron, die ook als premier Coulson tot op de dag van vandaag stug blijft verdedigen.

Oppositie

Maar vanaf september 2010 kwam alsnog een oppositie op gang tegen Murdoch’s BSkyB-overname. Een van de leiders was de eigenaar van The Daily en Sunday Telegraph, bijgenaamd The Torygraphs vanwege hun trouwe steun aan de Conservatieven, maar ook felle concurrenten van de Murdoch-bladen. In het kabinet-Cameron was de Liberaal-Democratische minister voor het Bedrijfsleven Vince Cable verantwoordelijk voor de beslissing of de overname van heel BSkyB wel of geen ongeoorloofde machtsconcentratie zou opleveren. Undercover-journalisten van The Daily Telegraph, die zich voordeden als kiezers uit Cable’s Lagerhuis-district, wisten de minister allerlei pikante ontboezemingen te ontlokken over de rivaliteit tussen Tories en LibDems. Die publiceerden zij, tot grote verlegenheid van beide partijen in het kabinet.

Vince Cable verklaart Murdoch “de oorlog”

Maar één opmerking lieten zij onvermeld. Cable had hen ook verteld dat hij “de oorlog had verklaard” aan Murdoch, en ieder legaal middel zou gebruiken om diens overname van BSkyB te blokkeren – en daarmee bewezen niet in staat te zijn tot het objectieve, onpartijdige oordeel dat van de minister mocht worden verwacht. Via een klokkenluider binnen de Telegraph-redactie kon de BBC die opmerkingen alsnog publiek maken.

Jeremy Hunt, de Britse minister die moet beslissen over Murdoch's Sky-deal

Jeremy Hunt, de Britse minister die moet beslissen over Murdoch's Sky-deal

Een gevoelig dossier

De onthulling leidde tot groot rumoer in Engeland. Over de Telegraph-journalisten – zij leken een scoop te hebben ingeslikt omdat die hun uitgever slecht uitkwam in diens strijd tegen het Murdoch-imperium. En over Cable – hij mocht aanblijven als minister, maar werd door Cameron van het BSkyB-dossier afgehaald. Dat verhuisde naar zijn Conservatieve collega Jeremy Hunt, minister van Cultuur, Sport en Media. Hunt besloot alsnog advies te vragen aan Ofcom, de toezichthouder op de Britse media. Op grond van de Ofcom-analyse zal Hunt waarschijnlijk besluiten de deal voor te leggen aan de Competition Commission, de Britse kartelwaakhond, waarmee hij weer zes maanden tijd wint voordat hij een knoop moet doorhakken. Hoe gevoelig het Sky-dossier is, blijkt uit het feit dat Hunt zichzelf en zijn ambtenaren ieder contact heeft verboden met de mensen van News International, die belet hadden gevraagd bij de minister, en enige andere betrokkene in de zaak.

Onder de pet

‘Cablegate’ leek de definitieve doodssteek voor de oppositie tegen de BSkyB-overname. Ook vóór de déconfiture van de minister leek het al een uphill battle om de deal te blokkeren op grond van tamelijk abstracte argumenten over marktaandelen en vrije concurrentie. Maar de nieuwste ontwikkelingen in het phone hacking-dossier voorzien Murdoch’s tegenstanders van veel dodelijker munitie. News International heeft altijd volgehouden dat de telefoontaps het werk waren van een paar cowboys binnen de organisatie, waarvan de leiding van News of the World niet op de hoogte was. Het concern ontsloeg hen, en Andy Coulson, en kocht de rechtszaken van enkele slachtoffers af met miljoenen ponden. Daarmee leek de kous af, mede dankzij de hulp van Scotland Yard, dat ook warme banden onderhoudt met Murdoch’s media-organen. De speurneuzen van de legendarische politie-organisatie hielden de resultaten van hun recherche jarenlang onder de pet, tot woede van vele politici en slachtoffers van de taps, die wilden weten wat de Murdoch-kranten over hen te weten waren gekomen om tegen News International te kunnen procederen.

Afgeluisterd: actrice Sienna Miller

Afgeluisterd: actrice Sienna Miller

Opdracht: kraak Sienna Miller’s mobiel

De advocaten van Sienna Miller hebben inmiddels alsnog een deel van dat verborgen materiaal boven water gekregen. Volgens The Guardian blijkt daaruit dat Ian Edmondson, adjunct-hoofdredacteur van News of the World, persoonlijk opdracht heeft gegeven de mobiele telefoons af te tappen van Miller, haar moeder, haar perswoordvoerder en een van haar beste vrienden, en van acteur Jude Law, destijds haar partner, en diens secretaresse. Steeds nadat Miller haar mobiel en telefoonnummer veranderde, slaagde de krant erin die opnieuw te kraken. Dat bevestigt wat iedereen allang vermoedde: dat de telefoontaps staande praktijk waren bij News of the World, met medeweten, goedkeuring en zelfs in opdracht van de hoofdredactie van het zondagse schandaalblad.

Ian Edmondson: Murdoch’s tweede offer

De advocaten van sportagent Skylet Andrew zullen vanaf komende week ongetwijfeld met soortgelijke nieuwe onthullingen op de proppen komen. Wie weet volgen er meer. Adjunct Ian Edmondson is inmiddels geofferd door News International. Maar het concern kan niet eeuwig doorgaan met het ontslaan van individuele werknemers, en het afkopen van individuele slachtoffers. De Britse media beginnen hun aandacht voor de BSkyB-overname nu eindelijk te verleggen van mededinging en machtsconcentratie in de media naar de echte hamvraag: kun je de grootste betaalzender van Engeland laten overnemen door een mediamagnaat die leiding geeft aan een criminele organisatie?

“De stank van corruptie”

“Hoe kan Murdoch Sky in handen krijgen terwijl de stank van corruptie blijft hangen?,” vraagt columnist Henry Porter zich af in The Observer. Het Murdoch-imperium lijkt niet alleen misdadige activiteiten te hebben ontplooid, zo merkt hij op, maar vervolgens ook politie en justitie medeplichtig te hebben gemaakt aan de cover-up daarvan. Labour-politici richten het vizier nu op David Cameron’s communicatieman Andy Coulson, kennelijk in de hoop het Tory/LibDem-kabinet in verlegenheid te brengen. Flauwekul, vindt Porter. Hij noemt het “onaanvaardbaar” dat de BSkyB-deal überhaupt nog serieus wordt bekeken door de Britse autoriteiten “zolang deze ernstige kwesties” van illegale telefoontaps op grote en systematische schaal “niet zijn opgelost”.

“Als Rupert Murdoch en zijn zoon James”, verantwoordelijk voor News International, “het kleinste greintje fatsoen zouden hebben, dan zouden ze zich nu terugtrekken” uit de BSkyB-deal, aldus Porter, “en een grondig intern onderzoek in gang zetten”.

Eén reactie

  1. Ikke schreef op 8 augustus 2012 om 19:22

    Vieze gore geld wolf met z’n stink vrouw.
    Dit soort mensen maken de wereld alleen maar
    Slechter

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>