Webredacties Parool, Trouw en Volkskrant verhuizen naar Rotterdam

persgroep

De internetredacties van de Volkskrant, Trouw en Het Parool worden losgekoppeld van de krantenredacties en verhuizen naar Rotterdam. Aan de Marten Meesweg – in het pand waar ook het AD en NRC zitten – komt één centrale redactie van vijftien fte die binnenkort een algemene nieuwsfeed voor alle sites verzorgt.

De nieuwe centrale webredactie krijgt een eigen hoofdredacteur. Daarmee valt de verantwoordelijkheid over de sites niet langer onder de huidige hoofdredacties. Naast het nieuws van de algemene webredactie krijgt iedere titel straks enkele webredacteuren die er voor moeten zorgen dat iedere webtitel een eigen gezicht krijgt. Trouw (2 fte) gaat zich profileren met de thema’s groen en politiek, de Volkskrant (7 8 fte) gaat zich richten op politiek en opinie, en Het Parool (2 fte) richt zich straks vanuit Rotterdam op Amsterdam, cultuur en uitgaan (zie update beneden voor een overzicht).

Het AD – dat met een eigen hoofdredacteur voor AD.nl al langer volgens ‘De Persgroep-methode’ werkt – blijft zich richten op sport en showbizz, maar vormt ook onderdeel van de nieuwe Persgroep Digitaal, zoals de nieuwe internetredactie voorlopig wordt genoemd. De verhuizing begint op 21 februari, vanaf 1 maart moet de nieuwe redactie van start gaan.

Barbara van Beukering, hoofdredacteur van Het Parool, spreekt van een ambitieus plan waarmee de concurrentie met succesvolle nieuwssites als NU.nl kan worden aangegaan. “We hebben straks veel meer slagkracht. Nu hebben we vier fulltime webredacteuren die een groot deel van hun tijd bezig zijn met het plaatsen van algemeen nieuws. Dat wordt straks centraal gedaan, zodat de twee redacteuren die we over hebben zich vol op het Parool-nieuws kunnen storten.”

Volgens Van Beukering is het geen bezuiniging, maar investeert De Persgroep juist in internet. Volgens Wouter Bax, chef internet bij Trouw, gaat het totaal aantal fte’s omhoog. “Natuurlijk is het wel aan elke huidige webredacteur om te beoordelen of de nieuwe werkwijze bij hem of haar past. Iedereen zal die overweging nog moeten maken, want er zijn nog veel vragen over de nieuwe werkwijze en de inhoud van het werk,” vertelt Bax.

Het was al langer bekend dat de websites van De Volkskrant, Trouw en Het Parool rode cijfers schreven. Wat dat betreft kunnen de redacties volgens Van Beukering niet om de veranderingen heen. “Met al het respect voor al het werk van de webredacties de afgelopen jaren, maar het is ons gewoon niet gelukt om genoeg bezoekers te trekken en geld te verdienen.”

Verhuizing Rotterdam
Volgens Bax is vooral de verhuizing naar Rotterdam “vrij hard” gevallen bij de redacteuren, maar rekenen ze erop dat de Persgroep de redactie tegemoetkomt als het gaat om het mogen werken in Amsterdam. Volgens Van Beukering is het geen probleem dat het Amsterdamse nieuws straks vanuit Rotterdam wordt gemaakt. “Een webredacteur kan overal ter wereld zijn werk doen. Daarnaast is toegezegd dat we een team ‘jonge honden’ krijgen dat dagelijks de straat op gaat om direct verslag te doen voor onze website. Bijvoorbeeld bij branden en ongelukken.”

Bij de Vlaamse kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws werkt de Persgroep al langer met één ploeg die de webversies van de verschillende kranten maakt. De online titels vallen daarbij niet meer onder de verantwoordelijkheid van de ‘papieren’ hoofdredacteur. Dat de Persgroep van plan was om dit systeem ook bij haar Nederlandse kranten in te voeren lag al een tijd in de lijn der verwachting, maar stuitte tot nu toe op hevige kritiek bij de verschillende hoofdredacties. Daarbij was vooral de Volkskrant fel tegen de nieuwe plannen. De veranderingen betekenen dan ook het definitieve einde van de integrated newsroom, waarbij het online nieuws zich in het hart van de krant bevindt.

Update 14.57 uur
De nieuwe hoofdredacteur van ‘Persgroep Digitaal’ wordt Bart Franssen, de huidige hoofdredacteur van AD.nl.

Update 16.30 uur
Van Hans de Ridder, managing editor van de Persgroep België en Nederland, kregen we een volledig overzicht van de fte’s en unique selling points per titel.

Totaal Persgroep Nederland Digitaal: 40 fte

  • Chef Persgroep Nederland Digitaal: 1 fte
  • Centrale Digitale Nieuwsredactie: 15 fte
  • VK.nl: 8 fte
  • Trouw.nl: 2 fte
  • Parool.nl: 2 fte
  • AD.nl: 12 fte

Uitwerking van de unique selling points per titel

  • AD.nl: Sport, populaire showbizz en female
  • VK.nl: binnenlandse politiek, buitenlandse politiek (vooral mondiale kopstukken), opinie, muziek (“doelgroep is de Lowlandsbezoeker”), film en media
  • Trouw.nl: groen (“milieu, olierampen en dergelijke, maar ook de schoonheid van de natuur met mooie en uitbundige fotografie”), opinie (“over groene onderwerpen en over politieke onderwerpen die echt
  • Parool.nl: Amsterdams nieuws, cultuur in Amsterdam, uitgaan in Amsterdam (“de beste uitgaansagenda voor Amsterdam”), Amsterdamse sport (“vooral veel Ajax, maar ook veel amateursport”)

Voor meer duiding over deze operatie van De Persgroep, lees het interview op De Nieuwe Reporter met managing editor Hans Deridder en de aanstaande chef van de nieuwe webredactie, Bart Franssen.

Alexander Pleijter en Lex Boon

Alle artikelen van Alexander Pleijter en Lex Boon op De Nieuwe Reporter.

  • Pytrik

    In hoeverre is dan na 1 maart de volkskrant site nog Volkskrant?
    Ik ben zeer benieuwd.

  • Arnoud

    De 1-aprilgrappen vallen vroeg dit jaar…

  • Volkert Deen

    “Een webredacteur kan overal ter wereld zijn werk doen.”

    Inderdaad – en daarom plaats je ze daar waar het nieuws is. Een Parool-redactie met dit argument in Rotterdam plaatsen is een wel heel overtuigend brevet voor onvermogen. Geef die gasten liever een laptop en laat ze zelf een werkplek zoeken. Thuis, in de kroeg, in het Vondelpark desnoods – maar toch zeker niet in Rotterdam?

    Volkomen van het toilet getrokken en gespeend van ieder begrip van nieuwe media, dit plan.

  • Is het nou internetredactie of webredactie?

    Ik neem aan webredactie. Het internet bestaat uit meer dan het Web.

  • Ook een krant moet je zien als een merk. Daarom is het een zeer slechte zaak als de redactionele eindverantwoordelijk voor print- en internettitels wordt gesplitst. De weg van de minste weerstand ook: een hoofdredacteur anno nu moet beide mediumtypen tegelijk kunnen leiden. Ik vraag me af of de hoofdredacteuren van de Volkskrant, Trouw en Het Parool dit hadden laten gebeuren als ze wèl winstpotentieel voor hun sites hadden gezien. Maar die winst komt er natuurlijk geheid, als je geduld hebt. En je er in investeert en ze nog beter maakt dan ze nu al zijn. Verder is het delen van algemene nieuwsfeeds natuurlijk prima en efficiënt ook.

  • Doet ff een spellinksjek foordat je publieseert!

  • Angelique

    ”Met al het respect voor alle het werk van de webredacties de afgelopen jaren, maar het is ons gewoon niet gelukt om genoeg bezoekers te trekken en geld te verdienen.”
    Wat heeft Rotterdam meer dan Amsterdam dat je daar wel geld kunt verdienen?

  • cvt

    Wat ik me altijd afvraag, waarom moet er een splitsing zijn tussen webredactie en een krantenredactie?
    Waarom kunnen de krantredacteuren die voor een krant schrijven niet een korter en voor het beeldscherm makkelijker te lezen bericht schrijven?

    Om als voorbeeld te nemen, de brand in moerdijk: een krantredacteur die belt, vraagt en maakt een artikel over de giftige stoffen. Moet de webdredacteur dat nou ook doen? Of moet hij slechts het bericht samenvatten voor internet?

    Mijn vragen samengevat: Wat doet een webredacteur precies? En waarom is hij anders dan een krantredacteur?

  • KS

    @cvt weleens audio/video in een krant gezien? Ik niet in ieder geval.

    Verder een heel slecht plan, al die kranten gooien in één keer de eigen identiteit in de prullenbak. En als dat afval is meegenomen door de vuilnisman zie het dan nog maar eens terug te vinden.

  • cvt

    Aan KS: Dus dat is het? Er moet zogenaamd a/v content op de websites komen? Is dat de ambitie van de krantenbazen voor hun websites? Zit de lezer daar op te wachten? Welke mensen willen ze aantrekken op hun websites? Wat is sowieso de ambitie van de krantensites?

  • De websites van de Persgroep-kranten gaan niet multimediaal werken, zie daarvoor het vandaag gepubliceerde achtergrondverhaal: http://www.denieuwereporter.nl/2011/01/%e2%80%9cinternetredacties-werden-gehinderd-door-kranten-mensen-die-het-web-niet-kennen-en-willen-kennen%e2%80%9d/
    Daarin lees je ook wat de ambitie is van de krantensites.

  • Het streven van de Volkskrant naar steeds meer beïnvloeding en sturing van de publieke meningsvorming en politieke besluitvorming wordt nu beloond met het opiniemonopolie over binnenlandse politiek, buitenlandse politiek en opinie. Een beetje eng is het wel zoals die dingen gaan. Dat het allemaal niets met democratie te maken heeft, zullen reageerders en bloggers merken.

  • “Ook een krant moet je zien als een merk,” merkt Michiel van Os hierboven terecht op. Dat zag je wel aan de manier waarop de NRC in het afgelopen jaar met het nieuwe beeldmerk > en de slogan ‘Ik denk NRC’ in de markt werd gezet.

    Journalistiek is lucratieve handel in verkoopbaar nieuws. Nieuwshandel, dus. Daarnaast is het een efficiënte (want niet democratische) manier om de publieke meningsvorming te beïnvloeden en zodoende de politieke besluitvorming in een gewenste richting te sturen. Journalistiek is dus ook een vorm van politiek bedrijven en belangen behartige’. Deze laatste suggestie wordt echter nog zwaarder opgevat dan de constatering dat het uiteindelijk allemaal om geld gaat. Sommige agenda’s moeten kennelijk zorgvuldig verboregn blijven. Voor WikiLeaks ligt hier nog een heel terrein braak, maar er is geen krant die de vondsten zal publiceren.

    De ontwikkeling van ongebonden, onafhankelijke en belangenloze journalistiek naar nieuwshandel, ‘journalitiek’ en belangenbehartiging heeft geleid tot de verwording van onze democratie tot een mediacratie.

    Aandeelhouders, bedrijfsleiding en noodgedwongen ook de (hoofd)redactie komen steeds meer op één lijn te zitten als het gaat om de wens respectievelijk de noodzaak om winst te maken. Het internet is daarbij zowel een belofte als een bedreiging.

    De democratie met zijn onzakelijke doelstellingen en de burger met zijn onafhankelijke opvattingen en onvoorspelbare meningen laten zich maar moeilijk vangen in een ‘business case’ of marketingplan.

    Als bedrijven het niet meer weten, gaan zij adviseurs en interim-managers inhuren. Die verzinnen dan weer een zoveelste interne reorganisatie en de verhuizing naar een nieuw bedrijfspand.

    Met de samenvoeging van verschillende webredacties en hun verkassing naar Rotterdam werden twee vliegen in één klap geslagen: de krantenredacties waren verlost van het tijdrovende tweerichtingsverkeer met hun kritische lezers (‘reaguurders’; ik ben al een jaar verbannen door de Volkskrant) en er was een bestemming gevonden voor de lege kantoorruimte in Rotterdam na de verhuizing van de NRC naar Amsterdam.

  • Ik ben erg benieuwd hoe het onderscheidt wat ze uit willen gaan dragen duidelijk gaat worden.

  • Lijkt mij allemaal niet slim.
    Waarom niet Amsterdam of op het Mediapark in Hilversum ?
    Dicht bij het nieuws, even binnenlopen etc.

  • Pingback: Groei internetnieuws vlakt af « www.bastimmers.nl()

  • Pingback: Het bereik van nieuwssites stagneert | De nieuwe reporter()

  • Pingback: College 1: Nieuwstitels / -organisaties: who’s who? | Marketing voor Nieuws en Media()

  • Pingback: Van de VK redactie nog geen reactie! | Wonen in Wonderland()