EenVandaag: “Facebook zorgt voor meer en betere reacties op de website”

Op 31 oktober meldde ik op DNR dat reageerders op de site van de Leeuwarder Courant voortaan moeten inloggen met hun Facebook-account. Het was aan mijn aandacht ontsnapt dat andere Nederlandse media al eerder waren overgestapt op dit systeem. Zoals EenVandaag. Wie wil reageren op EenVandaag.nl heeft sinds half augustus een profiel op Facebook nodig, anders is het einde oefening. Internetredacteur Johan Boef legt uit hoe de ervaringen tot nu toe zijn. “Dankzij Facebook krijgen we nog maar 1 of 2 ongewenste reacties per week.” 

Wat was voor EenVandaag de reden om over te stappen op Facebook?

“Verbreding van de discussie, grotere verspreiding van de EenVandaag-content en meer sociale controle.”

Grotere verspreiding van content? Leg eens uit.

“De reacties van bezoekers worden niet alleen op EenVandaag.nl getoond, maar verschijnen ook op de Wall van degene die een reactie heeft geplaatst. Hierdoor kan een olievlekwerking ontstaan, waarbij zijn of haar vrienden zich in de discussie mengen, waarop ook hun vrienden weer reageren, enzovoort. De discussie wordt op deze manier verbreed en het hierbij horende item verschijnt op tal van Facebook-walls. Bezoekers van EenVandaag.nl vergroten zelf de spreiding van het artikel.”

En de sociale controle die je noemde?

“Die is dus fors groter doordat mensen niet meer anoniem reageren. In het verleden moest, afhankelijk van het onderwerp, tussen de 10% en 30% van de reacties worden verwijderd. Sinds de introductie van Facebook-comments is dit minder dan 1%. In absolute aantallen moeten we nu hooguit één of twee reacties per week verwijderen. Een wereld van verschil.”

Welk verschil bemerken jullie qua reacties sinds de overstap op Facebook?

“De reacties zijn meer inhoudelijk, meer afgewogen. Primaire schreeuwreacties komen incidenteel nog wel voor, maar niet in de omvang van voor de invoering van de Facebook-comments. In aantallen hebben we in het begin een flinke terugval gehad, maar na een paar weken zaten we weer op het niveau van voor de invoering. En we gaan hier inmiddels ruim overheen.”

Is moderatie nog nodig? Of komen er nu geen ongewenste commentaren meer?

“Moderatie blijft altijd nodig. Alleen is het aantal reageerders dat over de scheef gaat nu fors kleiner dan in de oude situatie. Zoals gezegd moesten we in het verleden tussen de 10% en 30% van de reacties verwijderen. Nu worden hooguit 1 of 2 reacties per week geblokkeerd. Om die reden durven we het nu dan ook aan om pas achteraf te modereren, en niet vooraf, zoals in het verleden. Een post staat nu dus direct online, terwijl in het verleden het een aantal uur kon duren. En een bijkomend voordeel is trouwens dat een verwijderde reactie niet verdwijnt op de Facebook-wall van de reageerder, maar alleen van onze site.”

Wat vinden jullie van de kritiek dat je hiermee Facebook nog meer macht geeft?

“Het is waar dat bedrijven als Facebook steeds meer van ons te weten komen. Maar speelt dit niet sowieso voor iedereen die online actief is? De meeste Twitter-accounts zijn ook publiekelijk toegankelijk, om nog maar te zwijgen van allerhande profielsites als Hyves en Partypeepz.”

Ik zag onder dit item een vraag staan aan de makers van de reportage. Maar daar reageert de redactie niet op. Gebeurt dat nooit?

“Het is zeker wel de bedoeling dat er gereageerd wordt op reacties van kijkers. Probleem is alleen dat we niet kunnen reageren vanuit onze corporate EenVandaag-account. We hebben deze vraag dan ook bij Facebook neergelegd en hopen dat deze mogelijkheid zo spoedig mogelijk in gebruik genomen kan worden.”

7 reacties

  1. Wat geeft het als EenVandaag-redacteuren reageren? Waarom een corporate account?

  2. Mark Klein schreef op 8 december 2011 om 13:54

    Ik zie de voordelen wel, maar een nadeel is dat je bezoekers zonder facebook-account buitensluit. Ik ben benieuwd naar de gedachten van EenVandaag daarover, en of ze daar kritiek van bezoekers over hebben ontvangen.

  3. Beste Peter, Facebook staat formeel geen friend-accounts toe voor bedrijven en instellingen. Dit om spam te voorkomen. Het is dus aan onze redacteuren en verslaggevers persoonlijk of ze reageren of niet. Uiteraard moedigen wij dit vanuit de internetredactie wel aan.

    Het punt van buitensluiting intern een punt van discussie geweest. We hebben aanvankelijk bij Fresheads, de bouwers van onze site geopteerd voor een dubbele reactiemogelijkheid, maar dit kon helaas niet gerealiseerd worden.
    En ja, er zijn bezoekers geweest die hebben aangegeven niet bereid te zijn een facebook-account aan te maken om te kunnen reageren op EenVandaag. We beseffen dat dit helaas een kleine groep buitensluit, maar hebben dit nadeel tegen de vele voordelen gewogen en de voordelen de doorslag laten geven.

  4. alec schreef op 8 december 2011 om 16:15

    Het HUMAN-programma Het Filosofisch Kwintet gebruikt ook Facebook om comments te modereren. Ze starten zelfs discussies op Facebook. Resultaat is mooie, authentieke en inhoudelijke reacties. Erg waardevol. Het hangt er ook wel vanaf welk soort programma je hebt. Ik kan me voorstellen dat de reacties op de website van het AD heel anders zijn dan die van bijvoorbeeld Zembla.

  5. Hé de Leeuwarder Courant, dat is een lid van de noordelijke club media vullers en software ontwikkelaars. Chapeau voor hun inzet. Ze probeerde voorheen heel schattig met balletjes en sterretjes de reacties in goede banen te leiden en lekker opvoedkundig bezig te zijn. Toen ik echter op een dag met de verkeerde kleur (blauw) bal zijwaarts instroomde, schoten ze dusdanig in de stress dat ze bijna An masse van de dijk af sprongen. Those where the days.
    Naar ik nu begrijp moet de drempel Facebook de buitenlui uitsluiten. Nou succes ermee, vast drukte alom.

    Ik heb net even gekeken – zowel bij LC als EenVandaag –, maar volgens mij is het bij een badmintonclub op een doordeweekse dag, zelfs een stuk drukker. Met het weghalen van 2 ongewenste reacties – volgens Johan 1% van het totaal, dus 200 reacties per week – lijkt de site wel op een Bonsai. Mooi als je daar van houdt.
    Mij lijkt het voor een landelijk platform van een spraakmakend programma als EenVandaag, lachwekkend weinig. Ik zou daar eerst maar eens mee aan de slag gaan.

    Facebook is eng, staat onder toezicht van verkeerde morele filters, en marketingtechnisch erg fout. Ik moet het in ieder geval niet. Dan maar de discussie elders voeren. De anonimiteit is juist één van de sterke punten van het internet, daar waar de body language, geuren en blikken ontbreken, ontstaat er een andere realiteit en een manier van communicatievoering. Internet is een tamelijk statisch geheel, terwijl ik als mens plastisch door het leven ga. Reacties staan in steen gebeiteld en worden met een beetje pech nog jaren nagedragen, waarschijnlijk tot in de eind-cloud aan toe en ver daarna.

    Door de opgeworpen drempel krijg je sociaal gewenste dialogen en een overhand aan communicatieve sterke braverikken met een dubbele agenda. Je sluit een deel van opponenten uit, vergroot de klooft tussen groepen. Krijgt geen inzicht in de onderbuik gevoelens of wat er werkelijk aan de keukentafel leeft. Ook geniale inzichten, wellicht beroerd of gebrekkig verwoord, zal je erdoor missen.

    Ik zeg al jaren dat ‘men’ met schillen moet gaan werken, benut de voordelen uit. Laat in de inner-circle de publieke figuren boeren, en buiten de lijntjes de anoniemen roeptoeteren. Wil je het niet horen (of eigenlijk lezen) druk je op de mute knop van de één of de andere schil. Technisch kan het vast maar willen de intimi er gewoon niet aan, die hebben het al druk zat om hun eigen gelijk te exploiteren.

  6. Alexander Pleijter schreef op 10 december 2011 om 21:46

    @Robert: Zo’n systeem als jij voorstelt, bestaat, namelijk bij Tweakers.net. Werkt mooi.

  7. @Alexander. Dat is mooi, dan moet Tweakers.net dat gauw verder gaan uitrollen. Ik ga er eens kijken bedankt voor de tip.

    Mare wat vind jij van de hoeveelheid reacties die ‘men’ gemiddeld krijgt. Zijn de aantallen niet treurig laag? Ik krijg eerder het gevoel dat de media helemaal niet zit te wachten op reacties. Ze laten de discussie blijkbaar liever aan zich voorbij gaan. Terwijl het m.i. wel een maatschappelijke taak van ze is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>