angelique_jong010 - rosan_chinnoe

Magisch: Rotterdamse kinderen lezen eigen lokale krant

Angelique van Tilburg, hoofdredacteur Jong010

De Albert Schweitzerschool in Overschie heeft sinds september een echt schoolorkest. Er zijn in Rotterdam mensen die zwerfkatten vangen. En waarom heeft de nieuwe Rijnhavenbrug als bijnaam ‘de taartschep’?

Deze nieuwsberichten staan in Jong010, een gratis krant voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar. Elke maand, behalve in de zomervakantie, rijden vrijwilligers met een geleende tuktuk door de stad om de krant te bezorgen op vierentwintig Rotterdamse basisscholen.

De kinderkrant heeft een positieve toon, maar er staat ook hard nieuws in. Jong010 probeert dat zo te brengen dat de kinderen er geen naar gevoel van krijgen.

Zwaar nieuws

Hoofdredacteur en oprichter Angelique van Tilburg (28) noemt als voorbeeld het nieuws over de moord op de tienjarige Jennefer: “Dat was echt nieuws, in Rotterdam, binnen de doelgroep van Jong010. Dan is de vraag: hoe brengen we dat? Op de voorpagina? Je kunt niet zulk zwaar nieuws plaatsen en dan een leuk bericht ernaast over de voetbalclub.”

Het werd een foto van een jongetje bij bloemen en knuffels, met een artikeltje eronder over rouwverwerking. “Het was zo mooi geworden. We hebben er veel reacties op gehad. Kinderen namen de krant mee en voerden er thuis gesprekken over. Daar ben ik heel trots op.”

Papier

Tussen het idee en het eerste nummer zat een jaar voorbereiding. Veel mensen die Van Tilburg toen sprak vonden een papieren krant geen goed idee. Sommigen zeiden dat de krant digitaal moest. “Die mensen kunnen wel veel meer ervaring hebben dan ik, maar ik werkte veel met kinderen. Ik zag dat papier voor deze doelgroep veel beter werkt. Ze hebben pas net leren lezen hè. Moet je dan zeggen ‘je kunt de krant niet nu lezen, maar straks als je thuiskomt, op de computer…’? Dat werkt natuurlijk niet.”

De eerste editie kwam uit in november 2010 en vooralsnog gaat het goed. De totale oplage is 4.100 exemplaren van twaalf pagina’s. De hoofdredacteur is fulltime in dienst van haar eigen stichting. Inmiddels delen negentien scholen in Kralingen-Crooswijk en vijf in Overschie de krant uit, in groep 5 tot en met 8. “Ik had geen idee waar ik aan begon, maar het heeft goed uitgepakt. Soms helpt het om eigenwijs te zijn.”

Beginnersfout

Natuurlijk ging niet meteen alles goed: “Ik wilde de krant een dag voor de kerstvakantie bezorgen. Bleek dat veel klassen al vroeg vrij hadden of dat ze er niet waren. Toen is misschien wel de helft van de oplage niet terecht gekomen. Tsja, beginnersfout. Soms ga je op je bek en dan probeer je het de volgende keer beter te doen.”

Er bestonden al wel bladen voor basisschool-leerlingen, Samsam en Kidsweek. “Volgens mij kunnen we goed naast elkaar bestaan. Wat ik nu maak, bestaat verder niet. Het voordeel is: wij zijn gratis. En ik bied een medium met lokaal nieuws. Het is echt een gat in de markt.”

Magisch

Angelique van Tilburg kreeg het idee voor een kinderkrant toen ze werkte als freelance journalist en op basisscholen les gaf over journalistiek. Ze had een flinke klantenkring, maar wilde iets anders.

Dat zouden meer journalisten moeten doen: “Freelancers zitten soms in zo’n zeur-cirkeltje. Dat is heel erg een tendens in de journalistiek, zeuren over eisen van opdrachtgevers of over tarieven. Maar als je het niet leuk vindt, dan moet je wat anders gaan doen. Niet iedereen is even ondernemend natuurlijk, maar er zijn altijd wel manieren te bedenken. Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad als nu. Ik hou van positieve verhalen uit de wijken. Die kan ik nu maken.” En meteen erachteraan, lachend: “En ik heb nog nooit zoveel behoefte gehad aan nachtrust.”

Aan freelancers komen is geen probleem. Na een oproepje op Twitter kreeg Van Tilburg meteen heel veel reacties. Ze werkt nu een pool van zo’n vijftien redacteuren, bezorgers, fotografen, een striptekenaar en een vormgever. “Ik wil graag jonge freelancers. Kinderen zijn meer open naar mensen van begin twintig dan naar veertigers. En daarbij heb ik liever enthousiaste mensen dan mensen die heel ervaren zijn maar het toch vooral doen voor het geld.”

De doelgroep zelf werkt ook mee: “Iedere maand krijgt een andere school een hele pagina. Met een redactie van kinderen van die school gaan we twee uur zitten om te bespreken wat er op die pagina moet komen. Uiteindelijk zien ze zichzelf in de krant staan. Dat vinden ze magisch.”

Ze staat zelf ook elke maand vrij prominent met haar foto in de krant: “Dat is hartstikke handig. Als ik naar een school ga, komen kinderen al op het schoolplein naar me toe met onderwerpideeën.”

Sponsors

Jong010 wordt nu grotendeels betaald uit subsidies van de Rotterdamse deelgemeenten. Dat is best spannend; het kan zomaar afgelopen zijn als één van de subsidiegevers ermee stopt.
Het plan is om een steeds grotere oplage te halen, waardoor advertenties uiteindelijk de hoofdmoot zullen zijn van de inkomsten. Nu al sponsort de Rabobank een hele pagina met een rekenquiz en ook de achterpagina is betaald door een sponsor. Van Tilburg: “Ik wil dat Jong010 gratis is voor scholen en voor kinderen. Ook kinderen die normaal geen krant zien, moeten hem kunnen krijgen.”

In de krant moet er dus wel eens rekening worden gehouden met wat de adverteerder wil. Dat leidt soms tot pittige discussies met betrokken freelancers over welke verhalen er gemaakt worden. “Het is zoeken. Journalistiek onafhankelijk is belangrijk, maar ik heb geen betalende abonnees. Ik moet dus zakelijk denken en zorgen dat er voldoende geld binnenkomt.”

Er zijn wel grenzen aan wat adverteerders mogen vragen: “De verhalen moeten wel kinderen aanspreken. Ik wil dus geen artikelen van adverteerders die eigenlijk bedoeld zijn voor de ouders.”

Fantaseren

Rotterdam heeft veertien deelgemeenten, zodat er nog veel ruimte is om te groeien. “Binnen drie jaar wil ik de krant in heel Rotterdam uitbrengen.” Lachend: “En tot nu toe heb ik al mijn doelen gehaald!”

Over wat er dáárna gebeurt, heeft Van Tilburg natuurlijk ook al wel gefantaseerd: “Als het hier een succes wordt, dan kunnen we misschien naar andere steden. Jong070 bijvoorbeeld. Maar ik weet niet of dit ook elders goed kan. Ik hou vooral veel van Rotterdam, dus misschien moeten andere steden een franchise worden.”

Blijven haar lezers in de toekomst ook kranten lezen? “In de media krijg je het idee dat alle kinderen alleen maar gamen en dat ze niet lezen. Nou misschien is dat omdat er niks is dat ze aanspreekt! Kinderen uit achterstandswijken willen verhalen uit hun wijk. Misschien krijgen ze niet veel aandacht, maar nu zien ze zichzelf in de krant. Scholen en kinderen vinden dat tof.”

De foto van Anqelique van Tilburg bovenaan dit artikel is gemaakt door Rosan Chinnoe.

Dit artikel is tot stand gekomen dankzij sponsoring door [De Redactie][De Redactie] bemiddelt crossmediale redacteuren of communicatieprofessionals. [De Redactie] Trainingen biedt een uitgebreid programma cursussen, workshops en incompanytrainingen op de gebieden schrijven, beeld en social media.

Jaap Meijers –

Jaap Meijers is freelance journalist, webontwikkelaar en docent webschrijven.

Alle artikelen van Jaap Meijers op De Nieuwe Reporter.

  • http://www.oopsfotos.nl Arend Bloemink

    Een geweldig initiatief van een geweldige, innovatieve freelance journaliste. Waartoe een open mind, open oren en open ogen kunnen leiden.
    Angelique, je bent een voorbeeld voor velen!

  • Nico Drok

    Top !!