Verzonnen nieuws in de media

VWO-klas zet journalisten te kijk

Rondslingerende bangalijsten op het ministerie van Economische Zaken, betere schoolcijfers dankzij dagelijkse masturbatie, zenders die het ontvangstsignaal van gsm’s op school blokkeren; het zijn voorbeelden van door leerlingen verzonnen nieuwsberichten. 5 vwo-leerlingen van het Fons Vitae Lyceum in Amsterdam testten deze maand voor het vak maatschappijwetenschappen hoe goed journalisten bronnen checken. Hun nepnieuws kwam op Radio 1.

Een oude aflevering van het televisieprogramma Rambam (VARA) dient ter inspiratie. De leerlingen zien dat verschillende (kwaliteits)media nepberichten van Rambam klakkeloos overnemen: CDA’ers gaan het meest vreemd, het Songfestival-liedje van Joan Franka is gepikt van een Kroatische artiest, de Elfstedentocht introduceert digitaal stempelen, en een Griekse Europarlementariër is boos over 96.000 euro subsidie voor het kunstwerk ‘Olifantenpoep’.

Wat volgt is een brainstormsessie in de klas in kleine groepjes. Er komt vanalles voorbij: de zesjescultuur die zou verdwijnen door schoolklassen tegen elkaar te laten strijden, een (school)verbod op tatoeages en kleding van Ajax, minder agressie bij jongens dankzij verplichte knuffelsessies tijdens de les, en onderzoek dat uitwijst dat netjes schrijven en hoge cijfers verband met elkaar houden.

Lees verder op Gevaarlijk Spel.

Jordi Vermeulen

Jordi Vermeulen is freelance journalist en docent maatschappijwetenschappen op het Fons Vitae Lyceum.

Alle artikelen van Jordi Vermeulen op De Nieuwe Reporter.