Digitale Stad Nieuwegein

Serie: hyperlokale nieuwssites (1)

Digitale Stad Nieuwegein: Een succesvolle eenmanszaak

Al bijna 16 jaar is Martin Reijmerink de drijvende kracht achter pen.nl, de Digitale Stad Nieuwegein. Hij streeft naar nieuws op straatniveau: “Nieuwegein is net groot genoeg.” Arjan van Bijnen sprak hem over zijn aanpak.

Met 6.500 unieke bezoekers per dag en behoorlijke advertentie-inkomsten is De Digitale Stad Nieuwegein (pen.nl, een afkorting van Public Eye Nieuwegein) een succesvolle hyperlokale eenmanszaak te noemen. Oprichter Martin Reijmerinkwerkt er dan ook al bijna 16 jaar aan. Eerst als hobbyist, naast zijn baan als internetstrateeg bij Planet Internet. Sinds 2000, dankzij een schenking uit het stimuleringsfonds van de lokale Rabobank, is hij er serieus mee bezig. En tegenwoordig is het een fulltime baan geworden waar Reijmerink goed van kan leven.

Businessmodel

Het businessmodel is tamelijk eenvoudig. Tien procent van Reijmerinks inkomsten komen uit advertorials. “Vroeger plaatste ik allerlei persberichten over commerciële evenementen, want je moet toch content hebben. De afgelopen zeven jaar bieden we partijen aan dit voor 250 euro te plaatsen op de site. We behandelen deze zaken niet meer gratis, want er valt journalistiek gezien weinig eer te beleven aan een beurs of iets dergelijks.”

Zeventig procent van de inkomsten komt echter uit banner-advertenties. Reijmerink, die de verkoop zelf regelt, hanteert daarbij geen vaste bedragen. “Op lokaal niveau moet je daar flexibel in zijn. Ik weet dat de ene adverteerder minder geld te besteden heeft dan de andere. Als je daarbij één tarief hanteert, krijg je alleen de rijkere adverteerder mee.” Aan de hand van de tarieven wordt ook de hoeveelheid en locatie van de exposure bepaald. Non-profit organisaties krijgen korting.

De overige inkomsten van Reijmerinks eenmanszaak bestaan uit eigen freelance inkomsten. Voor de lokale weekkrant Ons Nieuwegein schrijft hij enkele rubrieken. Met deze krant, een uitgave van TMG, heeft hij ook een contentdeal: alle scoops en nieuwtjes die bij pen.nl binnenkomen, worden direct doorgestuurd naar journalisten van Ons Nieuwegein. In ruil daarvoor mag Reijmerink de krant als pdf publiceren op zijn website. Zonder advertenties overigens. Ons Nieuwegein beheert zelf geen nieuwssite. “Wij werken als een soort subredactie voor Ons Nieuwegein.”

Concurrentie

Waar TMG op dit punt een vriend is, is het concern ook eigenaar van een concurrent van pen.nl. Maar hoewel hij de activiteiten van TMG met Dichtbij met een schuin oog in de gaten houdt (‘ik zie Dichtbij als concurrent vanwege de kracht van TMG die erachter zit’), maakt hij zich weinig zorgen over de positie van zijn site als dé nieuwssite van zijn woonplaats Nieuwegein. Hij opent alle concurrerende sites (wat er overigens nog bijzonder veel zijn) en maakt bij allemaal dezelfde aantekening: overal hetzelfde nieuws.

“Dat grasduinen naar content, heeft weinig zin. Je ziet overal hetzelfde nieuws, politieberichten en dat soort dingen. Zo bouw je geen community op. Ook het nieuws van pen.nl kom ik op andere sites tegen. Nee, dat vind ik niet erg.”

Hij wijst naar een video op een van de sites. Voorafgaand aan het nieuwsbericht verschijnt eerst een intro waaruit blijkt dat de video van pen.nl komt. Betere reclame kun je niet hebben.

Goed, maar hoe moet het dan wel? Daar is Reijmerink duidelijk in: “Je moet heel erg betrokken zijn bij je eigen gemeente. Het is essentieel dat je er woont, je kunt geen lokale betrokkenheid hebben vanuit een andere plaats. En je moet mensen vinden die net als jij een beetje gek zijn, zodat ze een bijdrage willen leveren.” Want pen.nl mag dan een eenmanszaak zijn, zonder enthousiaste vrijwilligers (Reijmerink staat op de term ‘Betrokken Nieuwegeiners’) was het een stuk stiller geweest op de site.

“Er werken nu zo’n 20 man voor pen.nl, die allemaal zelfstandig in hun gedeelte van het redactiesysteem kunnen inloggen. Een dichter, een fotograaf, een striptekenares, een bioloog, een geschiedkundige, enzovoort. Die doen allemaal wat ze leuk vinden, ongeveer een uurtje per week. Vrijwilligerswerk moet niet teveel tijd opslokken. Maar bovenal moet het leuk zijn. En ze hebben er vaak ook wat aan. Mijn fotograaf verkoopt een heleboel foto’s aan de weekkrant Ons Nieuwegein, waar ik zelf ook mee samenwerk. Zo heeft hij dankzij zijn vrijwilligerswerk voor mij, betaalde werkzaamheden gevonden.”

Naast de foto’s van zijn vaste fotograaf zijn er ook veel Nieuwegeiners die zo nu en dan een kiekje schieten. “Vroeger moest ik overal zelf naartoe, nu komt een groot deel van het nieuws vanzelf deze kant op. Dat is het resultaat van 15 jaar lang netwerken.”

Nieuwegein is volgens Reijmerink de ideale plaats voor een lokale nieuwssite. “Het is hier net groot genoeg. Ik heb er ooit aan gedacht om uit te breiden naar Houten, maar dat is toch een wat te kleine gemeente, met te weinig winkels. (Journalist Dick Kiers gaat binnenkort in Houten of IJselstein werken met Reijmerinks technische concept, red.). Utrecht is juist weer veel te groot, daar is het moeilijker een goede community op te bouwen. Dat zou je op wijkniveau moeten aanpakken.”

Nóg lokaler

Dat gezegd hebbende: het kan voor Reijmerink niet lokaal genoeg zijn. Als het aan hem ligt, kunnen we in de toekomst per straat op pen.nl naar ‘nieuws’ zoeken: “Herkenning is de basis van nieuws op lokaal niveau. Ik rubriceer al het nieuws nu al per wijk. Maar ik wil in de toekomst graag naar straatnieuws toe. Je moet dan niet denken aan hard nieuws per straat, maar bijvoorbeeld aan blogs van de bewoners.”

Naast redactioneel werk is Reijmerink ook zelf verantwoordelijk voor de advertentieverkoop. Ook op dit gebied profiteert hij van zijn netwerk. “Op lokaal gebied kun je niemand belazeren. Ik heb dus goed contact met de ondernemers in Nieuwegein. De vernieuwing van de site heb ik kunnen bekostigen dankzij een deal met een aantal preferred partners. Zij kunnen me tot 2014 laten weten wanneer zij nieuws hebben en dan plaats ik dat.”

Dat klinkt niet bepaald journalistiek onafhankelijk. Reijmerink relativeert dit: “Nieuws is nieuws, dus dat zou ik sowieso wel plaatsen. En het is niet zo dat adverteerders buiten schot blijven, al kun je veel zaken ook net op een ander moment brengen dan wanneer het zich aandient. Natuurlijk, als iets écht nieuws is, dan moet je het gewoon brengen. Maar schandalen en gevoeligheden, die spelen weinig op lokaal niveau. Ik heb in al die jaren dan ook nog nooit een probleem hiermee gehad.”

De andere afleveringen in deze serie zijn hier te vinden.

Deze serie is tot stand gekomen in samenwerking met Persinnovatie.nl.

Eén reactie

  1. Uw boekhouding, administratie, jaarrekening en aangiften tegen een vooraf vastgestelde lage prijs.Wij leveren diensten op het gebied van uw complete bedrijfsadministratie, salarisadministratie en belastingaangiften.

    Als u op zoek bent naar een boekhouder in Almere, bent u bij Admini-Desk Administratie en Belastingen aan het juiste adres. Wij zijn een dynamisch advies- en administratiekantoor dat de klant centraal heeft staan.

    Wij denken met u mee………………!
    Ons administratiekantoor in Almere gaat verder dan het administreren, het doen van aangiftes en het samenstellen van jaarstukken, wij denken namelijk echt mee met uw business en voorzien u zo nodig van deskundig advies.

    Administratiekantoor Almere Admini-Desk B.V.
    Venusstraat 4
    1363VN Almere
    Tel: 036-8411376

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>