cnn

Nieuws breken is makkelijker dan nieuws corrigeren

Het is 28 juni, 10:06:40 lokale tijd. In het Amerikaans Hooggerechtshof in Washington begint opperrechter John Roberts aan de uitspraak van het Hof over de zorgwet van Obama, het paradepaardje van de Amerikaanse president.

Tegelijkertijd wordt in een zaaltje onder de rechtszaal de uitspraak uitgedeeld aan de journalisten. Die zijn al maanden bezig met deze zaak en de uitspraak van het Hof is van groot belang. Wordt het ‘individuele mandaat’ – iedere Amerikaan is op straffe van een kleine boete verplicht een zorgverzekering af te sluiten – van tafel geveegd, dan is dat een pijnlijke nederlaag voor Obama. Als het Hof de wet goedkeurt dan zou dat een historische beslissing zijn.

Race om het nieuws

De journalisten beginnen door de uitspraak te bladeren, die op dat moment alleen nog op papier beschikbaar is. In de race om het nieuws zo snel mogelijk te brengen maken de producers van CNN en FOX News precies dezelfde fout. Ze lezen slechts een deel van de uitspraak en sturen binnen een minuut hun verkeerde conclusie de wereld in.

 

Slecht enkele seconden later komen de producers van CNN en FOX erachter dat ze een fout hebben gemaakt. Op dat moment zijn ze de enige journalisten binnen de twee mediabedrijven die daadwerkelijk de uitspraak in handen hebben en blijkt nieuws breken makkelijker te zijn dan nieuws corrigeren. Minutenlang blijven de twee nieuwszenders verkeerde informatie brengen.

In een uitgebreide reconstructie blikt Tom Goldstein van het veelgeprezen SCOTUSblog terug op de negen minuten tussen de uitspraak van het Hof en het moment dat CNN wel het juiste nieuws naar buiten bracht.

Goldstein sprak met alle betrokkenen en is nagegaan welke informatie op welk moment via welk kanaal naar buiten werd gebracht. Het stuk van ruim zevenduizend woorden over die luttele minuten is fascinerend leesmateriaal, waaruit vooral blijkt hoe geolied de nieuwsmachine van CNN is. Tenminste, zolang het nieuws één kant opgaat.

“But it is already too late. CNN has been carefully orchestrating its transformation into a shockingly efficient news distribution company. They have been planning to saturate every screen in reach with this story as fast as possible, and the producer’s initial go-ahead pulled the trigger. On the air, Wolf Blitzer is sending the coverage to the Courthouse steps. And as planned the reporter is putting her phone down to go on the air, which cuts herself off from the only CNN employee with access to the opinion.

No less important, the network’s web and social media teams are plugged directly into the call through CNN central. They immediately publish unequivocal tweets and a breaking news email saying that the mandate had been invalidated.”

Voorspelbaar nieuws is niet brekend

Goldstein pleit ervoor om dit soort gebeurtenissen niet als ‘breaking news’ te beschouwen. Iedereen wist al dagen dat de uitspraak op dat moment te verwachten was. Of, zoals Amy Sulivan op de site van The New Republic schrijft:

Has any publication ever received a Pulitzer for being the first to report a major announcement?

De aanbevelingen van Goldstein zijn voor de hand liggend. Zorg dat je het bij het juiste eind hebt en wacht anders iets langer.

Belangrijker is echter dat als je geconvergeerde nieuwsorganisatie ervoor zorgt dat niet één fout van één persoon onomkeerbaar wordt.

Want dat iets wel snel en juist kan, ook bij een ingewikkeld onderwerp als een uitspraak van een Hooggerechtshof, bewees Bloomberg. Slechts 52 seconden nadat opperrechter Roberts aan de uitspraak begon kopte het persbureau:

“OBAMA’S HEALTH-CARE OVERHAUL UPHELD BY U.S.SUPREME COURT.”

2 reacties

  1. Frank Nuijens schreef op 11 juli 2012 om 17:10

    Het Amerikaanse Gallup heeft gisteren onderzoeksresultaten naar buiten gebracht over het vertrouwen dat de Amerikaanse nieuwsconsument heeft in TV nieuws (en kranten), dat volgens hen een historisch dieptepunt heeft bereikt. Ze melden daarbij dat hun resultaten nog voor deze foute berichtgeving zijn verkregen, dus de situatie zal er op dit moment nog minder rooskleurig voorstaan. Lees het Gallup bericht op http://www.gallup.com/poll/155585/Americans-Confidence-Television-News-Drops-New-Low.aspx

    Is er eigenlijk recent onderzoek over het vertrouwen van de Nederlander in TV nieuws en kranten?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>