alblasserdamsnieuws

Serie: hyperlokale nieuwssites (4)

“Adverteerders komen gek genoeg helemaal vanzelf naar Alblasserdamsnieuws.nl”

De hyperlokale nieuwssite Alblasserdamsnieuws.nl wordt beheerd door één journalist, die er zijn boterham mee verdient. Aan sales heeft oprichter Peter Stam nog niet gedaan. “Ik heb nog nooit iemand benaderd, ze komen allemaal vanzelf naar me toe.”

De Alblasserdamse journalist Peter Stam werkte als freelancer voor de huis-aan-huiskrant Klaroen, onderdeel van Het Kontakt (Koninklijke BDU Uitgevers). Het werk voor de huis-aan-huiskrant kende wat beperkingen voor Stam: “Soms ging je om 3 uur ‘s nachts de deur uit voor een autobrand, maar het duurde dan een paar dagen totdat je stuk geplaatst werd. Dan kun je net zo goed het persbericht afwachten.”

Geen fratsen

Stam nam in 2010 zijn toevlucht tot een WordPress-weblog waarop hij het snelheidsvoordeel van internet in de berichtgeving kon gebruiken. Eerst als persoonlijk weblog waarop hij ook schreef over de nieuwsfeiten waarvan hij verslag deed. Na korte tijd werd Alblasserdamsnieuws.nl een volwaardige hyperlokale nieuwssite.

Stam is dus met eenvoudige middelen begonnen en werkt daar nog steeds mee. “Ik ben niet van plan om op een ander systeem over te schakelen. Ik ben gewend aan het WordPress-cms en kan ook nieuws plaatsen vanaf mijn telefoon. Bovendien zijn de bezoekers gewend aan de presentatie met al het nieuws onder elkaar.”

Ook wat betreft de onderneming geen fratsen. Stam heeft geen vrijwilligersnetwerk opgebouwd, geen salesapparaat opgetuigd en geen social media strategie toegepast. Hij schrijft gewoon, zoveel mogelijk, en rekent op tips en nieuws vanuit de lezers. “In het begin ben ik overal naartoe gegaan, van auto-ongelukken tot rommelmarkten. Zo, maar ook gericht, leerde ik steeds meer mensen in Alblasserdam kennen. Dat was wel nodig, want toen ik begon was mijn netwerk nog niet zo groot. Vanuit mijn huidige netwerk ontvang ik vaak tips.”

Sales

Ook de advertenties worden vrijwel automatisch bij Stam aangevraagd. “Ik heb nog nooit iemand benaderd, adverteerders komen gek genoeg altijd naar mij toe.” Die komen natuurlijk uit dat zelfde netwerk, zou je denken, maar Stam ontkent dat: “De meeste adverteerders ken ik helemaal niet. Ondernemers worden vaak op mijn site gewezen door hun werknemers.” Een comfortabele situatie, maar wat Stam betreft is het niet genoeg. Hij is van plan om binnenkort toch maar eens de boer op te gaan, in de hoop het gemiddelde advertentie-aantal op de site op te schroeven van twintig naar dertig stuks.

Het is gissen naar de precieze reden van het succes van Alblasserdamsnieuws.nl. Natuurlijk, het is een kleine, christelijke gemeente. We zien daar wel vaker dat men wat trouwer en meer betrokken is bij de leefomgeving. Dat zou onder meer de voor een lokale site vele reacties kunnen verklaren en de bereidwilligheid van adverteerders en tipgevers. Voor de advertenties geldt dat de site een vrij nauwkeurig beeld geeft van wat de adverteerder van een plaatsing kan verwachten en hoeveel hem dat kost. Openheid die de meeste sites niet geven, wat Stam hogelijk verbaast: “Waarom zou je dat niet doen? Het is zo veel gemakkelijker voor adverteerders om te beslissen. De drempel is daardoor lager.”

Dat de site geen directe concurrentie heeft is ook belangrijk, maar simpelweg hard werken lijkt toch de uiteindelijke reden voor het relatieve succes. Stam koos ervoor zoveel mogelijk te plaatsen en noemt daarbij de ’112-berichten’ als succesfactor. “Als er hier een politiesirene klinkt, kun je vaak al heel snel bij mij op de site zien wat er aan de hand is. Daar komt veel bezoek op af. Dit 112-nieuws doe ik ook voor de naastgelegen dorpen Oud Alblas en Nieuw Lekkerland, waar ik verder geen berichtgeving over heb.” De bezoekcijfers zijn inmiddels opgeklommen tot rond de 250.000 bezoeken per maand.

Jatwerk

Niet alles wat in de omgeving speelt hoort thuis op de site. Zo heeft Stam besloten het sportnieuws een eigen plek te geven. “Er zijn weinig mensen geïnteresseerd in het lokale sportnieuws, behalve zij die zelf bij die sportclubs actief zijn. En er zijn toch erg veel berichten vanuit de sportverenigingen, het wordt als storend ervaren wanneer die het gewone nieuws verdrukken.” Veel doet hij niet met het onderwerp, omdat hij het niet leuk vindt.

Bovendien heeft hij het al druk genoeg met zijn eenmanszaak. Naast zijn werk voor de website besteedt hij een klein deel van zijn tijd aan artikelen en foto’s voor het Algemeen Dagblad, De Telegraaf en de Klaroen. Af en toe stuit hij op een bekend probleem voor online hyperlokale nieuwsmakers: er wordt door andere media nogal vaak afgekeken. “Het gebeurt heel regelmatig dat ik een verhaal schrijf over iets, waar geen andere journalist bij is geweest, maar dat de volgende dag toch in de krant staat. Het is lastig te bewijzen dat zo’n verhaal van je gejat is. Eenmaal had ik een verhaal over een ongeluk, waarbij ik me vergist had in de straatnaam. Ik trof de volgende dag een verhaal aan in de krant met dezelfde fout. Als het jatwerk overduidelijk is, stuur ik gewoon een rekening.”

De andere afleveringen in deze serie zijn hier te vinden.

Deze serie is tot stand gekomen in samenwerking met Persinnovatie.nl.

3 reacties

  1. Heel goed hoor Peter! Mijn complimenten. Ik doe het in Nieuwegein al 16 jaar met mijn eenmanszaak. Een eigen uiterlijk, zo hoort iedere stad of dorp het te hebben en gemaakt door iemand die ook midden in de samenleving staat. Beter dan het kopieer en jat model van dichtbij. :>)

  2. @Martin, dankuwel voor de complimenten! Ik doe het met heel veel plezier en hoop het nog wel een paar jaartjes vol te houden. Er is, aan de bezoekcijfers te zien, een duidelijke vraag. Zo lang die vraag blijft, wil ik op jacht naar nieuws. Succes met het werk in Nieuwegein.

  3. Guido schreef op 23 april 2014 om 13:46

    Wij zijn sinds vandaag ook een wordpress blog gestart. Wel in een andere markt maar toch. Ik denk dat u naast kwaliteit en gedrevenheid ook geluk hebt gehad met uw nieuwswebsite. Als je nu kijkt naar het aantal verschillende nieuws websites dan zijn dat er een hoop!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer over Achtergrond (29 van 49 artikelen)
ditiswijk


Het levert nog onvoldoende op, maar met een indrukwekkend bereik en steun ...