Serie: hyperlokale nieuwssites (3)

Ditiswijk bereikt helft van bevolking Wijk bij Duurstede

Het levert nog onvoldoende op, maar met een indrukwekkend bereik en steun voor een goedlopend jongerenproject mogen we Ditiswijk.nl al een aardig hyperlokaal succes noemen. Hoofdredactrice Nynke de Monchy: “Je moet er wel echt in geloven.”

Ditiswijk.nl is een hyperlokale nieuwssite over Wijk bij Duurstede. De Utrechtse gemeente kent twee lokale kranten. Nynke de Monchy werkte bij een van die kranten, de Wijkse Courant van mediaconcern Wegener, maar miste daar naar eigen zeggen het ‘werken vanuit de klei’. “Ik liep aan tegen het gecentraliseerde beleid, met bijvoorbeeld een eindredactie die niet in Wijk bij Duurstede zat. Omdat ik zelf wel in Wijk woon, werd ik daar regelmatig op aangesproken door bewoners. Waarom niet zelf iets beginnen?”

Bezoekcijfers

Dat deed ze. Aanvankelijk met drie collega’s begon ze in 2009 Ditiswijk.nl. Een website – inmiddels is er ook een iPhone app –, want er waren al twee papieren Wijkse kranten. Anno 2012 is er nog maar één collega over, maar de redactie wordt aangevuld met een grote groep vrijwilligers. Een verdienmodel is er nog niet echt. “We krijgen wel inkomsten uit advertentieverkoop, maar dat steken we meteen in faciliteiten voor de vrijwilligers. Ondernemers weten ons inmiddels heus wel te vinden, maar zelf hebben we geen tijd om structureel acquisitie te plegen. Je moet er wel echt in geloven, want we werken al lange tijd hard zonder dat het ons een inkomen oplevert. Maar we doen het niet zonder reden, want we zien dat we echt iets toevoegen.”

Dat blijkt ook uit de bezoekcijfers. De Monchy claimt 10 à 11 duizend unieke bezoekers per maand, die de site elke maand zo’n 30.000 maal bezoeken. Dat is veel, gezien de gemeente Wijk bij Duurstede slechts 23.083 inwoners kent. Voor niet-Wijkenaren is er bovendien weinig reden om zich bij de bezoekers te voegen, want Ditiswijk.nl concentreert zich uitsluitend op de eigen gemeente.

Jongerenportaal

Bijna de helft van de inwoners van je gemeente bereiken na een kleine drie jaar bikkelen, het is geen geringe prestatie. Dat vonden ze bij de gemeente ook, waar het plan voor een speciale jongerensite voor Wijk bij Duurstede werd goedgekeurd voor een subsidieverstrekking van twee jaar.

Dit project, Ditiswijk.nl jong, ontstond vanuit de maatschappelijke stage projectweek. Voor deze projectweek, waarin brugklassers een week lang op maatschappelijke stage worden gestuurd bij instellingen en bedrijven in de regio, werd Ditiswijk al in 2009 gevraagd om plek te bieden aan enkele brugklassers. “Leerlingen hebben toen bij ons verslag gedaan van de maatschappelijke stages die hun klasgenoten deden. Dat was hartstikke leuk en het jaar daarop deden we het weer zo.” Het beviel zo goed, dat De Monchy het idee opvatte om permanent met jongeren te gaan werken, ook als kweekvijver voor Ditiswijk.nl.

“Dit keer moesten er wel direct inkomsten tegenover staan, anders kon het er niet meer bij”, vertelt De Monchy, die naast het bestieren van de website ook haar eigen freelance-schrijfklussen heeft. “De gemeente subsidieert een proef van twee jaar, op voorwaarde van nauwe samenwerking met jongerenwerkers van stichting Binding. We zijn nu druk bezig met het opbouwen van een jeugdredactie en dat gaat goed. Er zijn nu zes redacteuren in de leeftijd van 12 tot 20 en de maatschappelijke stages lopen ook door.”

Spaarpas

De jongeren komen met de website in aanraking via sociale media of via het jongerenwerk, waardoor ook veel jongeren ‘met een rugzakje’ hun talenten op de website kunnen ontplooien. Ze doen het niet voor niets. Ter stimulans hebben ze allemaal een spaarpas gekregen die bij 40 winkels in Wijk bij Duurstede geldig is. “Onze vaste redactieleden krijgen punten op die pas wanneer ze goed hun best hebben gedaan en zich aan de afspraken hebben gehouden. Zo verbinden we de jeugd ook weer met de lokale middenstand.”

Er zijn geen keiharde targets afgesproken voor het jongerenportaal. “Er is wel een achterliggende gedachte om de kloof tussen (hang-)jongeren en volwassenen wat te dichten, maar concrete afspraken daarover zijn er niet. De burgemeester heeft echt zijn nek uitgestoken voor ons, maar hij zit in zijn laatste ambtsjaar. We moeten dus zorgen dat we ons onmisbaar maken.”

Sociale Media

Om voldoende bereik te krijgen hebben ze bij Ditiswijk.nl zowel offline als online flink campagne gevoerd. “Ditiswijk is een lokale website, dus het is belangrijk dat mensen weten dat wij hem maken. Met een lokale fietsenhandelaar heb ik een barterdeal gemaakt. Ik fiets nu rond op een fiets met reclameborden van zowel Ditiswijk.nl als die fietsenmaker erop. Ook hebben we zo een heleboel zadeldrooghouders verspreid. Ook zitten we wekelijks in een café met een open tafel. Dan kan iedereen bij ons aanschuiven om vragen te stellen of een verhaal te vertellen.”

Online zet Ditiswijk.nl in op sociale media ter promotie van de site en voor het vullen ervan. Partners vullen via Google Calendar de evenementenpagina aan en de redactie checkt in bij bepaalde evenementen via Foursquare. Twitter (bijna 1000 volgers) en Facebook (bijna twee duizend vrienden) worden ingezet om alle artikelen te promoten, maar ook voor interactie met lezers. Zij kunnen zaken aankaarten op de Facebook-wall van Ditiswijk, maar de redactie houdt ook conversaties op Twitter goed in de gaten. “Daar komen regelmatig nieuwsitems uit. Mensen praten online over zaken die hen bezighouden, dus het is een ideale plek om plaatselijke thema’s te ontdekken.”

De andere afleveringen in deze serie zijn hier te vinden.

Deze serie is tot stand gekomen in samenwerking met Persinnovatie.nl.

Arjan van Bijnen

Arjan van Bijnen is freelance journalist.

Alle artikelen van Arjan van Bijnen op De Nieuwe Reporter.