Duic

Serie: hyperlokale nieuwssites (2)

Duic.nl moet Utrechts nieuws verrijken

De nieuwsvoorziening in Utrecht is enorm verschraald, vinden de initiatiefnemers van Duic.nl. De site, die in 2011 van start ging, moet hier verandering in brengen. Arjan van Bijnen had een gesprek met mede-initiatiefnemer Joris Daalhuisen.

De Utrechtse Internet Courant, beter bekend als Duic.nl is een nieuwssite die vanaf juni 2011 nieuws brengt over de stad Utrecht. De site werd opgericht door twee marketeers: Martijn Rademakers(marketing manager Trouw) en Joris Daalhuisen(eigenaar communicatiebureau DDK).

De passie voor kranten van beiden is duidelijk. Rademakers verdiende zijn sporen bij Trouw, waar hij Daalhuisen leerde kennen, die met zijn bureau DDK al jaren de pr en communicatie doet voor verschillende kranten. Zo was DDK verantwoordelijk voor de pr-introducties vannrc.next en De Pers en nauw betrokken bij project Illiad, het innovatieproject van NRC dat acht jaar geleden werd gestart.

Ruimte voor engagement

Daalhuisen en zijn medewerker Maurice Hengeveld, die het grootste gedeelte van de redactionele taken op zich neemt, vinden dat er weinig echt serieuze pers meer is in Utrecht. “De laatste jaren is de nieuwsvoorziening in Utrecht enorm verschraald, ook met het opgaan van het Utrechts Nieuwsblad in het AD”, zegt Daalhuisen. “Niet dat het AD geen goede journalisten in dienst heeft, maar de berichtgeving is allemaal vrij opruiend en subjectief. De Nieuwe Utrechter (DNU) doet het heel goed wat betreft het scherp in de gaten houden van de politiek, maar is daardoor vrij onregelmatig in de berichtgeving. Wij willen een partij zijn die dagelijks objectief nieuws brengt, met in onze columns meer ruimte voor engagement.”

Belangrijker dan de website is de dagelijkse nieuwsbrief. Daalhuisen droomt van een Utrechtse krant die vergelijkbaar is met Het Parool. “Bij die krant hebben ze goed begrepen hoe je Groot Amsterdam uitlicht.” Voor Duic.nl nam hij echter een voorbeeld aan de Groningse Internet Courant (Gic.nl), dat sinds 1997 actief is.

ANP Regio

Toch is Duic.nl zeker geen kopie van Gic.nl geworden. Wat direct opvalt is de visuele aanpak waarvoor is gekozen. “Er is veel discussie geweest over die keuze, ook in de markt. We laten nu onderzoeken hoe het valt bij het publiek, maar wij krijgen nu in ieder geval veel positieve reacties.”

De visuele keuze vraagt om voldoende interessante foto’s. Mede hiervoor werkte Duic.nl kort samen met het ANP, dat in het kader van het hyperlokaal project ANP Regio foto’s en video’s zou leveren. Daarnaast zou het persbureau een aantal maanden redactie inzetten om de Utrechtse politiek voor Duic.nl te verslaan. Een experiment dat Daalhuisen slecht is bevallen. “Het ANP kwam de afspraken niet na. Er werd zelfs op het laatste moment afgezegd toen burgemeester Aleid Wolfsen zich weer moest verantwoorden voor de gemeenteraad. Dat was landelijk interessant nieuws, en zelfs daar lieten ze het afweten.”

Partners

De samenwerking mag zijn tegengevallen, het inspireerde wel tot een eigen oplossing voor de beeldbehoefte. Met een aantal lokaal opererende fotografen heeft Duic.nl een eigen beeldbank op Flickr ingericht. Hier plaatsen de fotografen al hun Utrechtse foto’s. Duic mag hier gratis gebruik van maken, maar andere partijen moeten betalen voor de foto’s. De opbrengst gaat voor de helft naar de fotograaf, de andere helft komt bij Duic in de kassa.

Het is bepaald niet de enige samenwerking die Duic is aangegaan. Zo wordt veel wijknieuws geleverd door de wijkkranten. Ook werkt de internetcourant samen met het ondernemersnetwerk ‘Utrechts Netwerk’. “Ondernemen is een belangrijke peiler van Duic.nl. Veel organisaties zijn op zoek naar een platform van waaruit zij het publiek kunnen bereiken. Als die organisaties ons waardevolle content kunnen leveren, hebben wij daar ook wat aan.”

Wat dat zegt over de journalistieke onafhankelijkheid? Oordeel zelf: “Tegenwoordig weten mensen donders goed of iets een gesponsord bericht of nieuws is. Als je positie in de stad belangrijker wordt, willen mensen met je samenwerken, kritisch of niet.”

En: “Het moet wel commercieel interessant zijn, anders heeft het geen continuïteit. Wie van subsidie leeft, loopt het risico dat die subsidie ineens wordt ingetrokken.” Inhoudelijke samenwerking kan dan ook resulteren in commerciële samenwerking, zoals in gesponsorde dossiers.

Businessmodel

Voorlopig steunt het businessmodel vooral op een aantal andere pijlers. Natuurlijk is er de bannerverkoop, maar daar verdient Duic vooralsnog de ontwikkelkosten niet mee terug. Daar heeft Daalhuisen iets op gevonden: het platform dat Duic.nl ondersteunt wordt namelijk doorverkocht aan andere partijen. “De initiële kosten om te beginnen zijn onmogelijk”, stelt Daalhuisen. “Op deze manier verdienen wij onze investering terug en bespaart de kopende partij een heleboel opstartkosten. We hebben ons platform al aan twee partijen verkocht.”

Momenteel trekt Duic.nl zo’n 1.000 unieke bezoekers per dag. Daalhuisen verwacht dat dit aantal aan het eind van 2012 gestegen is naar 5.000 unieke bezoekers per dag. In de tussentijd zal men niet stilzitten. Daalhuisen is van plan om debatten te gaan organiseren in samenwerking met de gemeente Utrecht en andere partijen, in een nieuw pand waar zowel zijn DDK en Duic als andere mediamakers hun intrek zouden kunnen nemen. “Daar ben ik financieel al ingedoken.”

De andere afleveringen in deze serie zijn hier te vinden.

Deze serie is tot stand gekomen in samenwerking met Persinnovatie.nl.

4 reacties

  1. wouter schreef op 8 augustus 2012 om 13:33

    Maf dat deze meneer AD/UN subjectief noemt, terwijl Duic tegelijk het ene na het andere stuk uit diezelfde krant overschrijft.

  2. Erik schreef op 8 augustus 2012 om 13:44

    Maf dat je het woord maf gebruikt.

  3. Taalman schreef op 8 augustus 2012 om 22:07

    Bedankt voor de tip. Ik ben een nieuwsjunk uit Utrecht en ik had nog nooit van deze site gehoord.

    De opbrengst gaat voor de helft naar de fotograaf, de andere helft komt bij Duic in de kassa.

    Dus Duic verdient aan foto’s die ze gratis krijgen? Dat hebben ze slim geregeld! Daar zullen de professionele fotografen blij mee zijn.

  4. Berber Bast schreef op 9 augustus 2012 om 11:58

    Geef mij maar DeStadUtrecht voor Utrecht nieuws!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer over Achtergrond (31 van 49 artikelen)
Digitale Stad Nieuwegein


Al bijna 16 jaar is Martin Reijmerink de drijvende kracht achter pen.nl, ...