Wouter Bax, de hoofdredacteur van Nu.nl. Foto: Jaap Meijers.

Wouter Bax, de hoofdredacteur van Nu.nl. Foto: Jaap Meijers.

‘Nieuws is pas nieuws als Nu.nl er iets mee doet’

Honderd dagen is Wouter Bax nu hoofdredacteur van Nu.nl. Jarenlang werkte hij voor kranten, maar zijn overstap naar de grootste nieuwssite van Nederland voelt als thuiskomen. “Ik ben zó blij dat ik weg ben bij die kranten.”

Wouter Bax is een vrolijk mens. Hij lacht graag, hij is hartelijk en — met zijn 43 jaar — jongensachtig energiek. Sinds 1 mei is hij hoofdredacteur van Nu.nl. In zijn eerste honderd dagen daar is vooral Bax’ positieve instelling opgevallen, zeggen zijn nieuwe collega’s: “Wouter is onmogelijk bitter of zuur te krijgen. Ik ken niemand die dat zo sterk heeft. Hij is altijd optimistisch. Altijd een glimlach, altijd energie.”

Het enthousiasme straalt er ook vanaf als de hoofdredacteur praat over zijn eerste maanden bij de nieuwssite. “Nu.nl is een vrolijke, slimme club. Er is enorme eagerness om nieuws te maken. De mensen die met ICT en product management bezig zijn, zijn inventief en leuk om mee te werken. Er is hier ontzettend veel mogelijk.”

Bax heeft al een interessante carrière achter de rug. Hij studeerde werktuigbouwkunde, journalistiek én rechten. Hij kan smakelijk vertellen over het freelancen in Antwerpen, over hoe slecht Het Volk, de Gazet van Antwerpen en Het Laatste Nieuws betaalden. Vanaf 1997 werkte hij vast bij dagblad Trouw, eerst als correspondent in Brussel en later als redacteur in Amsterdam.

Van de vijftien jaar bij die krant, was Bax 2,5 jaar chef van de internetredactie. Toen de Persgroep PCM overnam, werd die functie overbodig verklaard en moest hij terug naar het papier. Een jaar later vertrok hij naar Nu.nl.

Hoe zijn je eerste honderd dagen bevallen?

“Enorm goed. Ik ben zó blij dat ik weg ben bij die kranten. Echt waar. Nu.nl voelde een beetje als thuiskomen, om dat cliché maar te gebruiken. Ik ben superblij om weer online bezig te zijn.

Hét grote voordeel van Nu.nl is dat het niet gebonden is aan een papieren titel. Dat scheelt enorm. Je hoeft niet de hele tijd met de hoofdredactie van een papieren titel te overleggen. Al die stomme discussies de hele tijd, over ‘hoeveel geef je weg’ of ‘bijt het elkaar niet’, die heb je niet. Je kunt gewoon helemaal denken vanuit wat Nu.nl is.”

Wat was het eerste dat je hier veranderde?

“Mijn eerste grote beslissing was afscheid nemen van de columnisten. Bij die columns begon je tussen de regels door te lezen: ‘waar zal ik het deze week eens over hebben’.

Die beslissing moest ik wel de hele dag op Twitter gaan zitten uitleggen, maar dat was eigenlijk alleen met mensen uit de mediasector. Geen enkele bezoeker mailde of twitterde: ‘ik ga altijd naar Nu.nl en dan onmiddellijk naar mijn favoriete columnist en wat jammer’. De bezoekers hebben we er niet over gehoord.

De kranten staan vol met columnisten en ze barsten van de meningen en analyses. Daar zijn ze ook voor. Maar wij moeten daarvan wegblijven en de ongekleurde, niet-opiniërende feitenbrenger voor iedereen zijn. We zullen columnisten alleen nog inschakelen bij grote nieuwsevenementen, zoals het EK of verkiezingen. Dat haakje naar de actualiteit is echt een voorwaarde.

Ik wil dat Nu.nl zich nog meer concentreert op het ‘hier-en-nu-nieuws’. Het eigen nieuws genererende vermogen moet omhoog. Het nieuws linea recta doorgeven zal altijd een belangrijk deel van onze business blijven. Wij blijven altijd alles zo snel mogelijk online zetten. Maar we zullen ook steeds vaker het gesprek van de dag bepalen.

Ik timmer hard aan de weg om bronnen meer aan ons te verbinden. Nu.nl is gigantisch groot. Als je nieuws hebt, en je heet Mark Rutte of ABN Amro of weet ik veel wie, dan ben je eigenlijk wel gek als je dat nieuws niet bij ons bekendmaakt.

Je kunt best een interview geven aan NRC, maar even heel gechargeerd gezegd: níemand leest NRC. Ik heb laatst een keer getwitterd: ‘Een artikel in NRC wordt pas relevant als Nu.nl er wat mee doet’. Beetje pesterig natuurlijk, omdat Peter Vandermeersch ook een beetje flauw deed over Nu.nl. Maar het klopt wel. Als je zeven miljoen unieke bezoekers per maand hebt, dan ben je eigenlijk de rechtstreekse lijn naar de Nederlander toe.

Politici zijn zich er al van bewust dat Nu.nl een handige manier is om je boodschap te brengen. Nebahat Albayrak wilde aankondigen dat ze uit de politiek stapte na de verkiezingen en deed dat bij Nu.nl. Dat is natuurlijk ook logisch, want het staat er onmiddellijk op en met die link kun je gaan twitteren en facebooken. Iedereen weet het dan ook gelijk.”

Waarom moeten jullie meer eigen nieuws hebben? Nu.nl draait toch goed op de content van persbureaus?

“Persbureaus zijn heel belangrijke bronnen voor ons. Je kunt wel alle kaarten blijven zetten op het doorgeven van de ANP-feed, maar dat kan een keer afgelopen zijn.

Ze kunnen nu nog alles doen. Het ANP is een behoorlijk goed persbureau, maar alle media halen de buikriem aan. Novum is ook een hartstikke leuk bedrijf, maar als je erop moet gaan varen, dat is wel een beetje eng. Daarbij verwacht ik dat Google nog wel een beetje strenger wordt met afrekenen op originele content.

Als journalistiek medium is het belangrijk dat we serieus worden genomen. We zijn het aan onze stand verplicht dat we met eigen dingen komen en niet alleen schaapachtig dingen overnemen.

Je kunt zeggen, en daarom ben ik optimistisch over toekomst van de media, dat de poet aardig verdeeld is. In de afgelopen anderhalf jaar lijkt het alsof media bewuster zijn gaan kiezen welke groepen ze willen bedienen. Als je die goed weet aan te spreken, dan blijkt daar een hele goede boterham mee te verdienen.

Ik gun elk medium zijn eigen doelgroep, maar claim die van het algemene nieuws van hier en nu. Er zijn ook dingen die we niet doen, zoals grote analyses schrijven over wat je van iets moet vinden. Nieuws, nieuws, nieuws, dat is wat wij goed doen.”

Gunnen de andere media Nu.nl ook haar bestaan?

“Ik had meer kinnesinne verwacht. Die bestaat natuurlijk wel. Peter Vandermeersch die zegt: ‘wij maken het nieuws en jullie gaan ermee vandoor’. Maar we worden best gewaardeerd. Dat is een deel van mijn missie. Ik wil dat Nu.nl als online nieuwsmedium serieus wordt genomen. In het algemeen moet online journalistiek veel serieuzer worden genomen. Daarom is het goed dat de sectie Internet van de NVJ nieuw leven wordt ingeblazen en dat er een vereniging van online journalisten (de Vereniging Online Journalisten Nederland (VOJN), red.) aan het ontstaan is.”

Je bent de opvolger van Laurens Verhagen, die juist bij de Persgroep aan de slag ging als hoofdredacteur van hun websites. Hij vertrok vanwege onenigheid over de koers van Nu.nl. Sta jij wel achter de koers?

“Ik weet eigenlijk niet of we het hebben over dezelfde koers.” Bax begint uit zichzelf over de redactionele onafhankelijkheid van zijn redactie: “Wat me heel erg bevalt, is dat de redactionele onafhankelijkheid in ieder geval goed is gewaarborgd. Voor de bezoeker zijn commercie en redactionele content goed gescheiden.”

“We zitten in het concern Sanoma, met wel tweehonderd titels, waarvan een dikke tachtig tijdschriften. Hun markt staat onder druk. Wij hebben 800 miljoen pageviews per maand, inclusief mobiel en tablet. Het is aanlokkelijk voor tijdschriften om zich te presenteren op zo’n gigantisch groot platform. Er wordt dus veel gelonkt en daar moet je wat mee. Je kunt niet alleen maar die deur dichtkwakken, het is wel één concern.

Uitgever Sander Stallinga en ik hebben een waterdicht verhaal tegenover marketing en de andere titels: Nu.nl is een betrouwbare nieuwssite die journalistiek onafhankelijk moet zijn en geen deals kan maken. Als Nieuwe Revu, Story of Panorama nieuws hebben, nou prachtig! Als het echt nieuws is, dan publiceren we dat graag en dan verwijzen we graag naar de bron. Verder kun je eigenlijk niet gaan.

Ik had begin mei een superleuk gesprek met Laurens. Allebei zagen we een leuke taak voor onszelf: het verdedigen van de online journalistiek. Dat gaf wel een gevoel van verbondenheid.”

Wiens taak is moeilijker?

“Ik denk die van hem. Ik heb zelf ook een tijdje met een krantenredactie en hoofdredacties gewerkt. Het kan een superdankbare taak zijn om die titels online goed neer te zetten, maar dan moet je wel de kans krijgen. Ik wens hem echt toe dat hij die krijgt.”

Als hoofdredacteur hoor je nu ook bij het Genootschap van Hoofdredacteuren. Tien dagen na je aantreden was je eerste bijeenkomst. Hoe was dat?

“Het Genootschap van Hoofdredacteuren is een redelijk onnozel gezelschap. Dat mag je best opschrijven. Wel een aangenaam gezelschap hoor, dat wel. De eerste borrel laat nooit lang op zich wachten. Maar daar kun je nou echt de oorlog niet mee winnen.

Het mooiste was de toespraak van de voorzitter. Die verkondigde met gedragen stem: ‘mensen voelen zich niet meer afhankelijk van één enkel medium’. Nou, er ging een golf van verbijstering door de zaal. Ik vond het grappig dat in die als grafrede uitgesproken speech elke zin eigenlijk goed nieuws was voor online media. Ik probeer al een tijdje de tekst van die speech te krijgen. Waarschijnlijk moet zijn keurige handschrift eerst overgetikt worden.

Er was ook een debat over sociale media. Dat ging zo van: ‘zijn er sociale media? En zo ja, moet je er wat mee?’ Dat is best wel erg. Het was een discussie die natuurlijk tien jaar geleden al gevoerd had moeten worden. Ik vind het wel komisch, maar ook ergerlijk. Ik vind media te belangrijk om het alleen maar grappig te vinden dat het zo gaat.”

Wat mis je dan precies bij je collega’s?

“Echte nieuwsgierigheid ontbreekt. Ik vind het ongelofelijk hoe bij oude media het kwartje niet valt en ze online journalistiek heel gemakkelijk afdoen als iets dat minderwaardig is. Terwijl juist daar de ontwikkelingen zijn. Juist mensen die online actief zijn, lijken het meeste na te denken over wat je met kranten en tijdschriften zou kunnen doen. Daar komen veel meer goede ideeën vandaan dan uit de papieren sector zelf.

Toen dat cruiseschip op zijn kant ging laatst, in de nacht van vrijdag op zaterdag. Het aantal kranten dat die maandag opende met de kop ‘cruiseschip gekapseisd’… Terwijl er een wereld aan je voeten ligt als krant om daar leuke dingen mee te doen. Dat vind ik ongelofelijk. En ontzettend stom. Als je verdomme twee dagen de tijd hebt om daar wat moois van te maken… Op zo’n moment denk ik: ‘jongen, als je failliet wil gaan, nou dan ga je toch’.”

Nu.nl bestaat zelf ook al dertien jaar, sinds 1999. Is het niet overmijdelijk dat het zelf bij de ‘oude media’ gaat horen?

“Nou dat ga ik voorkomen. We zijn er van doordrongen dat we voorop moeten blijven lopen qua innovatie. Je moet nooit zeggen ‘nou het gaat eigenlijk wel lekker’.

Rond de verkiezingen gaat ons grote verkiezingsplatform los, ‘Nupubliek’. Verder komen in september vernieuwde versies uit van onze vier apps.”

Nu.nl is met een personalisatie-project bezig. Aan de hand van tags en een persoonlijk profiel op Facebook moet je je Nu.nl-nieuws kunnen personaliseren. “Je kunt dan jezelf berichten laten sturen over dingen die je interessant vindt. Ik geloof dat we nu 285.000 vrienden op Facebook hebben en bijna 300.000 volgers op Twitter. We kunnen dat publiek veel meer aanspreken.”

Net op dat moment komt er een mailtje binnen van adjunct-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman: “We zijn door de magische grens van 3,5 miljoen gedownloade Nu-apps gebroken! Handjes in de lucht.”

Wouter Bax glimlacht: “Het normale bezoek aan de website blijft ongeveer hetzelfde, maar het aantal pageviews van mobiele telefoons en tablets groeit ontzettend. Ons doel is 1 miljard pageviews per maand en dat zouden we best eens dit jaar al kunnen halen. Dat is deels wishful thinking, maar de curve gaat wel die kant op. Het is heel erg leuk om hoofdredacteur te zijn van een medium dat zo lekker gaat.”

“Er zal een keer een moment moeten komen dat iemand zegt: ‘die Wouter Bax, dat kan ik beter, die ga ik van zijn stoel afschoppen’. Voor deze baan is misschien vijf jaar wel het maximum. Niet omdat het zo zwaar is, maar omdat je moet blijven vernieuwen.

We hebben een bescheiden vaste redactie, lean and mean, die toch veel voor elkaar kan krijgen. Dus geen enorme last van mensen waar je mee moet werken. De vaste redactie is zo’n twintig fte en we hebben structureel contact met veertig freelancers. Dat maakt je flexibel.

Je hebt wel een vaste kern nodig van mensen die wónen in het CMS. Mensen die van een kilometer afstand ruiken, voelen, proeven of iets bij Nu.nl past of niet.

Dat is het mooiste van Nu.nl, dat het een ontzettend toegewijde club is. Ook als er groot nieuws is ‘s avonds of in het weekend, dan zijn er gelijk vijf mensen online. Als hoofdredacteur kun je je niet beter wensen.”

Dit artikel is tot stand gekomen dankzij sponsoring door [De Redactie][De Redactie] bemiddelt crossmediale redacteuren of communicatieprofessionals. [De Redactie] Trainingen biedt een uitgebreid programma cursussen, workshops en incompanytrainingen op de gebieden schrijven, beeld en social media.

9 reacties

  1. Maarten Versteeg schreef op 14 augustus 2012 om 10:23

    Ik gun nu.nl hun succes. Ik lees de site graag. Maar de laatste tijd valt het woord journalistiek heel vaak. Daar heeft die site natuurlijk weinig mee van doen. Het is doorprakken van waar een ander op heeft gezweet. Soms worden hele interviews overgeschreven. In Den Haag halen ze nog wel eens nieuws, maar de borstklopperij of de schijn van ´vernieuwend journalistiek´ bezig zijn daar trap ik echt niet in. Als ANP echt wegvalt en hij moet gaan werken met echte redacteuren die zelf ideeen hebben moet men deze hoofdredacteur nog eens bellen.

  2. roy schreef op 14 augustus 2012 om 14:31

    “Geen enkele bezoeker mailde of twitterde: ‘ik ga altijd naar Nu.nl en dan onmiddellijk naar mijn favoriete columnist en wat jammer’. De bezoekers hebben we er niet over gehoord.”

    Het klopt dat ik me tijdens het afschieten van de columnisten niet geroerd heb, maar daarvoor heb ik nu herhaaldelijk gemaild over de krankzinnige plek van de columns in de App (onvindbaar) en de inefficiënte navigatie via de homepage. Nooit direct naar de aangehaalde column, maar altijd via een tussenstap. Los van de plek van de columns op de voorpagina (onder de schermbreek). Iets met dood paard en trekken. Bax is in ieder geval al goed geïntegreerd bij de club waar feiten vaker ondergeschikt zijn aan het verhaal.

  3. renzo schreef op 15 augustus 2012 om 17:06

    IN elk geval een deel van het verhaal klopt niet. http://www.nusport.nl stikt van de columnisten die vaak ook nog eens over dezelfde onderwerpen (het ned. wielrennen en nieuwe generatie die eraan komt./ zou aankomen) schrijven. Het hele jaar door en niet alleen bij evenementen. Mijn vraag aan de heer BAx, wilt u hem ook hier beantwoorden: is nusport.nl een onderdeel van nu.nl?

    Op mijn computer en die van anderen wel. Hoe zit dat met uw computer?

    vriendelijke groeten

    Renzo

  4. @ Renzo: NUsport is in 2010 gefuseerd met Sportweek (ook van Sanoma). Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat op NUsport nog wel columns staan.

  5. veldman schreef op 18 augustus 2012 om 12:31

    Het is jammer dat onze ‘journalistieke leidsmannen’ zo stil zijn op dit portaal. Of vergis ik mij?

  6. Dag Renzo, beetje late reactie (vakantie) maar je nuancering over de columns is terecht.

    Ik heb de vaste columns op NU.nl geschrapt, maar er blijven op NUzakelijk en ook op NUsport (waar ik niet over ga) wel degelijk columns en ook in de actuele context (bijvoorbeeld bij grote (sport)evenementen, verkiezingen of superactuele zaken, zullen we columnisten blijven uitnodigen. Het ‘nieuwshaakje’ is de voorwaarde.

    Overigens past er over de columnisten nog een nuancering, namelijk dat het niet aan hun kwaliteit lag. Het zijn allemaal uitstekende columnisten, maar bij ons bleek heel duidelijk uit de bezoekcijfers dat de bezoeker er niet voor komt. De echte, keiharde actualiteit, daar komen onze bezoekers voor.

    Groet, Wouter Bax

  7. Wouter Bax schreef op 26 september 2012 om 19:47

    @ Maarten Versteeg
    Dit is wel een hele late reactie, geef ik toe, maar ik zie ‘m dan ook slechts toevallig. Wel degelijk is NU.nl volwaardige journalistiek met professionele redacteuren en elke dag veel eigen nieuws. Ik beweer zelfs dat onze journalistieke lat qua bronvermelding en feitelijkheid hoger ligt dan bij vele andere media, en dat gaan we zorgvuldig zo houden.
    Dat we interviews overschrijven, zuig je uit je duim… Mogelijk heb je eens een interview gezien dat we hebben overgenomen van een persbureau ofzo, maar dan vermelden we dat luid en duidelijk. Mocht je anders hebben gezien, bewijs me dat dan, dan zet ik het onmiddellijk recht.
    Hartelijke groet van Wouter

  8. Eikel schreef op 6 december 2012 om 13:24

    DE man die iedereen bycot van een commentaar als het niet zijn mening is en dat noem je journalistiek je bedoelt we moeten jou mening delen anders word je geboycot op nu never nooit niet.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer over Interview (27 van 40 artikelen)
frank nuijens


Frank Nuijens, hoofdredacteur van universiteitsblad TU Delta, maakt zich enige tijd geleden ...