Verkiezing beste uitzending van 20 jaar Argos

Zou er zonder Gerard Legebeke een diepgaand onderzoek naar de gebeurtenissen in Srebrenica zijn geweest, gevolgd zelfs door een parlementaire enquête? Vermoedelijk niet. Dat onderzoek, dat moest helpen om het land van een complex trauma af te helpen, kwám er door het aanhoudend hameren van enkele media, in de eerste linie streed steeds Argos. Aldus Ad van Liempt in de Volkskrant, 9 augustus 2008.

Op 9 oktober 1992 werd de eerste Argos uitgezonden. Het ging toen over de mislukte overname van Fokker door DASA. Sinds die datum zorgt het onderzoeksprogramma wekelijks voor achtergronden bij het nieuws of genereert aandacht voor zaken die nieuws zouden moeten zijn. Goede en betrouwbare onderzoeksjournalistiek is belangrijker dan ooit. Steeds vaker is informatie gestuurd door voorlichters en spindokters. Of het zijn oncontroleerbare beweringen op internet. Argos is een baken in deze stroom van (des-)informatie.

Van de IGZ tot de gemeenteraad in Emmen, van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds tot Greenpeace, iedereen met macht verdient het wantrouwen van de onderzoeksjournalist. Argos legt zichzelf daarbij de strengste journalistieke normen op. De keuze van de onderwerpen worden met het hart gemaakt, het journalistieke handwerk met het hoofd. Argos laat niet los. Als Argos een onderwerp bij de kop neemt dan wordt het grondig uitgezocht en langdurig gevolgd.

Argos stelt voortdurend grote en kleinere affaires aan de orde. Ruziënde artsen in het VUmc, Nederlandse geheime operaties voor de voorbereiding van de oorlog in Irak, het buiten mandaat opereren van Special Forces in Afghanistan, atoomspion Abdul Khan en zijn Nederlandse zakenvriend Henk Slebos, kindermishandeling, schrijnende behandeling van vluchtelingen, samenwerking met inlichtingendiensten in Arabische landen, de ‘Ndrangheta in Nederland, de ondergang van het Historisch Museum en de werkende armen. Regelmatig heeft dat grote impact, genereert het vermeldingen in andere media en leidt het Kamervragen of debatten. Soms ook levert het niet meer op dan een uur onthullende en spannende radio. Niets is zo onvoorspelbaar als het nieuws.

Argos bestaat 20 jaar en daarom wordt luisteraars gevraagd de beste Argos ooit te kiezen. Dat kan via onjo.nl . De redactie maakt op basis van de reacties een Argos top 20. Van de uitzending die als beste uit de bus komt, reconstrueert Argos een ‘making of’. Hierbij worden de hoofdpersonen van die uitzending opnieuw benaderd met de vraag hoe zij erop terug kijken.

Sam van Kempen

Sam van Kempen is werkzaam bij de afdeling marketing en communicatie van de VPRO.

Alle artikelen van Sam van Kempen op De Nieuwe Reporter.