BUZZICOON

Samenwerking De Gelderlander en Omroep Gelderland

deBuzz luistert naar mensen

In het project deBuzz werken Omroep Gelderland en De Gelderlander gebroederlijk samen aan het ontdekken en maken van journalistieke verhalen. Vaak beginnen die verhalen bij één persoon, maar ze monden uit in een groter verhaal van maatschappelijk belang. Na een jaar heeft deBuzz tientallen van dit soort verhalen opgepikt en uitgewerkt. Frank Bolder, projectleider van deBuzz, vertelt over het hoe en wat van dit project.

De scootmobiel van Marie van Grol (84) staat ongebruikt in de kelder van het appartementencomplex in Zevenaar. Er is een aparte parkeer- en oplaadkelder voor scootmobielen, maar de uitrit is zo steil dat ze er niet op en af durft te rijden. “Ik neem de lift, maar dat vinden de medebewoners niet altijd leuk.”

Persoonlijke ergernis

Marie van Grol meldde zich met deze ergernis bij deBuzz, de rijdende redactie van De Gelderlander en Omroep Gelderland. Het verhaal kwam in de krant en op televisie was te zien dat ze de kelder alleen via de lift kan verlaten. De reportage zorgde er voor dat de gemeente en de huiseigenaar een oplossing proberen te zoeken en ook ouderenbond Anbo bemoeide zich er mee. Veel ouderen hebben moeite met de scootmobiel, zegt de Anbo. Gebrek aan rij-ervaring en de inrichting van de openbare ruimte zijn de grote boosdoeners. Verkeersdrempels blijken een ware schrik onder scootmobielrijders. Enkele duizenden van de 150.000 scootmobiels in Nederland worden daarom niet gebruikt.

Het is een typisch onderwerp voor deBuzz. Een persoonlijke ergernis is het begin van een journalistieke reportage in de krant en op televisie. deBuzz rijdt ruim een jaar door Gelderland, 240 plaatsen zijn bezocht, op de teller staat 15.000 kilometer. deBuzz kreeg bezoek van 2600 mensen; op Facebook telt deBuzz 1600 volgers, op Twitter 3000. Twintig procent van onze contacten loopt via telefoon en mail.

Kleine ergernissen

Het logboek van deBuzz staat vol met verhalen zoals hierboven beschreven. Het zijn kleine ergernissen – zoals ook van een 91-jarige vrouw die belde dat ze voor het eerst in haar leven geld heeft moeten lenen. Haar bank slaagt er niet in haar een nieuw pasje te bezorgen en daarom belde ze deBuzz. Niet het grootste nieuws, en vaak ook niet het nieuws waarvoor ze de krant of de omroep bellen. Soms kan deBuzz deze zaken oplossen door de bank te bellen, voor commentaar op deze zaak, maar soms wil de instantie serieus een oplossing zoeken.

In Heteren ontmoette een Buzz-redacteur een schoenverkoper die zich afvraagt of hij de crisis overleeft. Hij kwam uit bij een internetwinkel en gaat nu schoenen verkopen op internet. En hoe zit het met andere middenstanders, vraagt een journalist zich af. Komen er minder winkels in het centrum van Arnhem door een toenemende webverkoop? Wat begint bij een kleine schoenverkoper kan zo eindigen bij een verhaal over het centrum van Arnhem en hoe dat er over vijf jaar uitziet.

deBuzz in actie

Het zijn goede onderwerpen voor deBuzz, verhalen met een journalistieke potentie, die beginnen bij één persoon maar gelden voor veel meer mensen. Interactie – vooral via social media – is een middel om deze onderwerpen uit te diepen, oplossingen te zoeken en ervaringen te delen. Na een jaar heeft deBuzz tientallen van dit soort verhalen opgepikt en uitgewerkt via De Gelderlander, Omroep Gelderland, www.debuzz.nl, plus Facebook en Twitter.

Elke week werkt deBuzz een van deze onderwerpen verder uit voor een opiniepagina in De Gelderlander. De problemen van veel dorpshuizen, bijvoorbeeld; de subsidiekraan gaat steeds verder dicht en dan? Is maatschappelijke dienstplicht een oplossing, een schema waarin dorps- en wijkbewoners een paar uur vrijwilligerswerk per week verrichten? Of wordt het tijd voor subsidieloze dorpshuizen, zoals een blogger bepleitte.

Werkwijze van deBuzz

deBuzz rijdt in de periode van 1 maart 2011 tot 1 maart 2013 en bestaat uit vier jonge verslaggevers en twee projectleiders van De Gelderlander en Omroep Gelderland. Het project krijgt financiële steun van het Stimuleringsfonds voor de Pers.

De opdracht bestaat uit drie onderdelen:

  1. nieuws zoeken op de plekken waar het gebeurt;
  2. interactie met mensen – bij deBuzz en via social media;
  3. een nauwe samenwerking tussen De Gelderlander en Omroep Gelderland.

deBuzz gaat dagelijks op pad en heeft intussen alle steden en dorpen van Gelderland een of meerdere keren bezocht. We parkeren deBuzz op een plek en gaan op zoek naar onderwerpen.

“]

deBuzz op het marktplein in Westervoort [Foto: Henk Rodrigo

In het dorp Elden bij Arnhem ontmoetten we bijvoorbeeld een man die in zijn vrije tijd auto’s repareert voor vrienden en bekenden. Maar nu krijgt hij ook mensen die vanwege hun financiële situatie eigenlijk geen auto meer kunnen rijden en dankzij de vriendenprijs van Bart de auto nog niet weg hoeven te doen. Op Omroep Gelderland is het bezoek aan Elden ‘s ochtends aangekondigd op de radio door een verslaggever vanuit Elden die met een dorpsbewoner het laatste nieuws doorneemt.

Het tv-item van monteur Bart wordt ‘s avonds uitgezonden in een Buzz-blokje, net voor het Gelderse nieuws. In De Gelderlander staat elke dag een Buzz-blok, prominent op de tweede nieuwspagina, dit keer ook gewijd aan monteur Bart, voorzien van een stelling over de monteur in Elden om interactie te starten. De stelling gaat over auto’s en het recht op een auto, maar ook over hoge prijzen die garages tegenwoordig berekenen. Op Twitter en Facebook wordt deze stelling uiteengezet en aangemoedigd.

Het onderwerp van monteur Bart komt ook nog terug op een – wekelijkse – Buzz-opiniepagina in De Gelderlander, deels gevuld met de vruchten van de sociale mediadiscussie, een cartoon over het onderwerp en een opiniestuk met een verdiepingsslag met een deskundige over het al dan niet zegenrijke werk van monteur Bart.

deBuzz besteedt veel aandacht aan jongeren. We bezoeken wekelijks een school met een stelling en een discussieonderwerp; ook hebben we in het voorjaar 1000 scholieren op deze scholen geënquêteerd over het koningshuis en de zin van herdenken op 4 mei. Beide onderwerpen zijn groot gebracht bij De Gelderlander en Omroep Gelderland.

Bij deBuzz werken redacteuren die alles moeten kunnen: schrijven, filmen, monteren, website bijhouden, social media als hun broekzak kennen en vooral een journalistieke antenne hebben om de goede onderwerpen op te pikken, onderwerpen die er journalistiek toe doen. De scholen van journalistiek hebben ons niet kunnen helpen deze nieuwe generatie journalisten te vinden. Het was of schrijven of beeld; wij hebben voor de eersten gekozen en de camjo-vaardigheden in de praktijk bijgebracht.

De lessen van deBuzz

Als het Buzz-project begin volgend jaar wordt afgesloten, is de belangrijkste vraag: wat hebben De Gelderlander en Omroep Gelderland gehad aan het Buzz-project?

De kracht van deBuzz is dat we mensen opzoeken en spreken. Eerst vooral in de dorpen en wijken, nu ook steeds gemakkelijker op sociale media. Anders dan reguliere media heeft deBuzz nauwelijks contact met instituten en voorlichters. Nog geen tien procent van onze bronnen komt uit deze hoek, ruim negentig procent van onze bronnen zijn mensen, d.w.z. individuele mensen, jongeren, vrijwilligers, of mensen die namens een vereniging spreken. Volgens onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen, die deBuzz begeleiden, zijn deze percentages bij door hen onderzochte regionale media precies andersom. De mensen reageren positief op het werk van deBuzz, ze zijn positief over de maatschappelijke impact van deBuzz.

De grootste kracht is een werkwijze die deBuzz in staat stelt om goede journalistieke onderwerpen op te pikken. Verder is interactie een belangrijk pluspunt voor deBuzz en blijken Facebook en Twitter meer en meer uit te groeien tot een zeer geschikt middel om discussie op gang te brengen. Facebook heeft de potentie om ons in alle hoeken van de provincie ogen en oren te geven, met influencers die kunnen uitgroeien tot bronnen.

In de laatste periode gaat deBuzz op basis van onze journalistieke expeditie thema’s benoemen die in Gelderland spelen. deBuzz wil een gezicht geven aan de maatschappelijke ontwikkelingen in Gelderland: wat leeft er in de samenleving en wat zijn de trends. deBuzz zal daarvan producties maken voor de weekendbijlages van De Gelderlander en avondvullende programma’s samenstellen voor Omroep Gelderland.

Dit artikel is ook gepubliceerd op Persinnovatie.nl.

2 reacties

  1. Meer dan een jaar geleden was ik – mogelijk – onderwerp van deBuzz. Ik heb dat als heel vervelend ervaren. deBuzz twitterde allerlei onwaarheden rond. Via twitter en andere wegen heb ik ze daar op aangesproken. Dit zagen zij als nieuwsgaring, zo liet een redacteur weten. “Op deze manier lokken we reacties uit.” Ondertussen gingen die onwaarheden een eigen leven leiden. Ik heb ook van andere bronnen vernomen dat ze in het geheel niet gelukkig waren met de manier waarop deBuzz inhoud geeft aan verslaggeving.

  2. Johnny schreef op 11 september 2012 om 18:57

    Jullie zijn niet de enigen die deze ervaringen met dhr. Bolder hebben gehad. Medio januari heeft een van zijn journalisten, Niek Verhoeven een uiterst suggestief stuk geschreven over mij. De wijze waarop de heer Bolder mij te woord gestaan heeft in de afhandeling hiervan kan het daglicht moeilijk verdragen. De zaak is voorgekomen bij de Raad voor de Journalistiek, waar hij bij de zitting door de leden ongenadig afgemaakt werd; en de uitspraak is een reflectie hiervan. http://www.rvdj.nl/2012/29 Tot op de dag van vandaag heeft de (verplichte) plaatsing van deze uitspraak nog niet plaats gevonden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer over Achtergrond, Blog (497 van 1536 artikelen)
stimuleringsfonds


Driekwart miljoen euro heeft het Stimuleringsfonds voor de Pers uitgetrokken ter ondersteuning ...