omroeper

Reclamemakers worden journalisten, of iets wat er op lijkt

‘Brand journalism’  is de nieuwe trend  in de pr-wereld. In plaatst van via advertenties en televisiespotjes benaderen ze de consument liever op een journalistieke manier via hun eigen weblog en sociale media. Daarmee zullen niet alleen de reclamecampagnes verdwijnen, maar worden ook de onafhankelijke media omzeild. “Alleen maar roepen ‘Koop ons product’

werkt niet. Een bedrijf kan op zijn eigen weblog, via eigen kanalen relevante verhalen vertellen, dat genereert geloofwaardigheid. Als het een betrouwbare partij is, zal de klant daar ook eerder kopen.’’

Lees verder op Gevaarlijk Spel.

2 reacties

  1. Jan Bierhoff schreef op 7 september 2012 om 10:55

    Het lijkt me nuttig ‘brand journalism’ (embedded publishing, brongebonden journalistiek) niet als een losstaand fenomeen te zien, maar het te begrijpen als een logisch gevolg van het dominant worden van digitale informatiestructuren. Daarbinnen is direct contact tussen producent en consument technisch mogelijk, sneller, doelmatiger (goedkoper) en efficiënter. Niet alleen voor handige of vooruitziende bedrijven, ook voor overheden, sportclubs of milieubewegingen. Leuk of niet, het wordt de norm. De gevestigde journalistiek (core business: indirecte, gemedieerde informatie) zal het lastig vinden dat functieverlies in te calculeren, maar er zullen ongetwijfeld nieuwe mediagroepen ontstaan die de belangengebonden informatie aanvullen met onafhankelijke berichtgeving en analyse. Ook de kennisinstellingen zullen op dat terrein hun partijtje meespelen. Kortom, het komt goed.

  2. ik citeer:

    ‘belangengebonden informatie.’ elke informatie is gebonden aan belangen. de commerciele massamedia zijn een en al belangengebonden. vandaar de oppervlakkigheid van de berichtgeving. lees het werk van c. wright mills, of dat van walter lippmann, of van robert fisk etc.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer over Gevaarlijk spel (1 van 14 artikelen)
fake


Rondslingerende bangalijsten op het ministerie van Economische Zaken, betere schoolcijfers dankzij dagelijkse ...