Data J Lab: een virtueel lab voor datajournalistiek

Vandaag kwam Data J Lab online. Wat is het? Wie zitten erachter? Waarom? Hille van der Kaa van de Universiteit van Tilburg legt uit: “We willen laten zien wat we allemaal met datajournalistiek aan het doen zijn.”

We hadden al enige tijd het JournalismLab van de Hogeschool Utrecht. Nu is er ook het Data J Lab. Het is een initiatief van een team van onderzoekers die verbonden zijn aan de mastertrack ‘data journalism’ van de Universiteit van Tilburg. “Ieder heeft hierbij zijn eigen expertise”, vertelt Hille van der Kaa, coördinator van de opleiding. “De een weet meer van datamining, de ander meer van storytelling en de volgende weer meer van visualisatie.”

Behalve onderzoekers, spelen ook studenten een voorname rol in het Data J Lab. “De studenten zijn binnen ons lab net zo belangrijk als de docenten. Zij worden bij alle onderzoeken betrokken. Voor hen is het lab ook een plek om potentiele werkgevers te ontmoeten.”

Universiteitsmuren

Het lab moet vooral zichtbaar maken wat er aan de Universiteit van Tilburg wordt gedaan aan datajournalistiek. “We hadden nog geen plek waar zowel projecten van studenten, het werk van de onderzoekers binnen onze faculteit, en onderzoek met externe mediapartners samen komen. Oftewel: het werk bleef binnen de universiteitsmuren. Met de komst van het lab en de website die hier bij hoort, willen we laten zien waar we zoal mee bezig zijn.”

Volgens Hille zou het mooi zijn als op deze manier nieuwe samenwerkingen tot stand komen. “De website is vooral ook een open uitnodiging aan andere onderzoeksinstituten, mediabedrijven en journalisten om met ons samen te werken aan dataprojecten op het snijvlak van journalistiek en computer science. Maar het kan wellicht ook een aardige plek zijn voor journalisten die willen weten wat er gebeurt in datajournalistiek land.

Lab on tour

Verder is het de bedoeling dat het lab ook echt de wijde wereld in trekt. “We gaan met het lab ‘on tour’. Zo zijn we met vijftien man sterk aanwezig op het VVOJ congres met een reizend lab waar bezoekers bijvoorbeeld met drones kunnen spelen, maar waar bezoekers ook terecht kunnen met data journalistieke vragen. We zullen dat ook een aantal van onze onderzoeken laten zien, die wellicht interessant zijn voor media partijen. Ons onderzoek moet de universiteitsmuren uit en richting het werkveld. En het werkveld moet weten dat onze deur altijd open staat.”

Ook is het de bedoeling dat op de website data beschikbaar worden gesteld. “We gaan een ‘data hub’ bouwen, waarbij data die we gebruiken open willen stellen aan iedereen die het maar wil. Maar dat is nog work in progress.”

Alexander Pleijter –

Alexander Pleijter is lector 'journalistiek & innovatie' aan de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg en hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Ook blogt hij op zijn persoonlijke weblog Toekomst van de Journalistiek.

Alle artikelen van Alexander Pleijter op De Nieuwe Reporter.