Submarine en nrc.nl experimenteren met vertelvormen en formats

Nrc.nl verkent samen met het Amsterdamse multimediabedrijf Submarine de grenzen van nieuwe journalistieke vertelvormen. Innoveren en experimenteren staan centraal in de coproducties, hoewel het duo ook speelt met creatieve oplossingen op financieel vlak.

De eerste twee coproducties van nrc.nl en Submarine, Last Hijack en Who Are The Champions, staan online. De samenwerking tussen de twee bedrijven ontstond toen Submarine met het idee naar NRC toekwam. Wieland van Dijk, chef online bij NRC: “We experimenteerden met producties à la Snow Fall, zoals de Berry, het stuk over Lehman Brothers en de productie over de kunsthal – die recent overigens nog een prijs won. Submarine zag dat en klopte bij ons aan.”

Goede symbiose van vorm en inhoud

De twee bedrijven vullen elkaar goed aan, volgens Van Dijk: “De samenwerking is voor ons gericht op experimenteren met nieuwe vertelvormen. We luisteren graag naar goede ideeën; voor Submarine geldt nog extra dat zij een sterke audiovisuele achtergrond en ervaring hebben die bij ons als krantenbedrijf minder aanwezig is.”

Experimenten staan centraal, maar moeten liefst wel een concept opleveren dat vaker te gebruiken is: “We proberen formats te vinden die werken en die we kunnen hergebruiken. Dat maakt het rendabel. Zoals ook bij de Berry: de eerste daarvan kostte veel werk, de daaropvolgende producties waren aanmerkelijk sneller. Tegelijkertijd proberen we wel bij elke productie weer met iets nieuws te experimenteren.”

“Van Last Hijack leerden we onder meer dat techniek soms lastig is. Op tablets en op mobiel werkte deze slecht, het is een zware site. Die ervaring hebben we meegenomen in Who Are The Champions.”

Een nuttige vooruitgang  – hoewel bij mobiel bezoek van de website blijkt dat die ervaring nog niet helemaal geoptimaliseerd is.

Inhoudelijke verhaal is leidend

Volgens Yaniv Wolf van Submarine zijn journalistieke vorm en experiment niet per se zaligmakend: “We willen eerst en vooral een verhaal vertellen. De vorm komt daar dan logisch uit voort. Het verhaal is leidend, we willen de belevenis van de inhoud dichterbij brengen.” De gereedschapskist van Submarine biedt ruim mogelijkheden want het bedrijf heeft ervaring met videoproductie, audio en tekst, maar ook animatie, en belangrijk: apps, en grafisch en interactief webdesign.

Taakverdeling

Binnen de samenwerking is NRC verantwoordelijk voor het redactionele, journalistiek-inhoudelijke deel. Van Dijk: “Het moet betrouwbare en onafhankelijke journalistiek zijn. Een logische keuze dat wij daarvoor zorg dragen.”

Ook de correspondenten van NRC komen daarbij van pas: voor het Braziliëhoofdstuk van Who Are The Champions heeft Floor Boon in Rio de Janeiro volgens Van Dijk veel reportagewerk gedaan, en voor het deel uit Zuid-Afrika zullen onder andere stukken van Koert Lindijer worden gebruikt.

Financiën

Een groot struikelblok voor mooie, grote multimediaproducties zijn altijd de kosten. Om een deel van die kosten terug te verdienen heeft nrc.nl in het verleden geëxperimenteerd met een donatie-knop, met als extra lokkertje een e-book. Van Dijk: “De e-book constructie die we bijvoorbeeld bij het Kunsthal-project gebruikten werkt wel en niet. Veel mensen blijken bereid iets te doneren, maar opgeteld levert dat bij lange na geen kostendekkende bijdrage op. Voor de Kunsthal bijvoorbeeld leverde het misschien een paar honderd euro op.”

In plaats daarvan heeft Submarine voor Who Are The Champions een lijst subsidieverleners en een enkele privé-investeerder aangetrokken. Subsidie aantrekken voor bijzondere journalistieke projecten is niet nieuw, maar de explicitiete combinatie van experiment en zoektocht naar formats kan waardevolle resultaten opleveren.

Het feit dat Who Are The Champions een privé-investeerder heeft is nog extra interessant omdat het in theorie winst faciliteert – iets dat veel subsidieverstrekkers verbieden in hun voorwaarden.

Zo noemt Wolf de ontwikkeling van spin-off producten, zoals voor Who Are The Champions een audiotour app. Met de app zouden bezoekers van het gebied rond de WK-stadions de audioreportages kunnen beluisteren op precies de plekken waar die reportages over gaan. Het is de vraag hoeveel belangstelling een gemiddelde toerist zal hebben in deze specifieke toepassing, maar het feit dat Submarine en nrc.nl ondernemend en creatief proberen hun producties te gelde te maken is lovenswaardig.

Simon van Woerden –

Simon van Woerden is freelance buitenlandcorrespondent. Zijn grootste interesses zijn ontwikkelingsjournalistiek en journalistieke ontwikkeling. Online is hij te vinden op @svwrd. Lees meer van zijn hand op Contently.

Alle artikelen van Simon van Woerden op De Nieuwe Reporter.