Conferentie: Storytelling in het digitale tijdperk

Het thema van de jaarlijkse conferentie van de Stichting Verhalende Journalistiek is in 2016: storytelling in het digitale tijdperk. Voor het eerst cureert een deskundige buitenstaander de conferentie: Amy O’Leary.

Amy O’Leary was producer bij de populaire Amerikaanse radioshow This American Life en werkte in acht jaar tijd in diverse functies bij The New York Times. Ze was een van de belangrijkste auteurs van het Innovation Report, in 2014, over de toekomst van de krant.

Ze klom op tot adjunct-chef buitenland, maar met een grote belangstelling voor het meten en vasthouden van de aandacht van het publiek, verliet ze de Times om hoofdredacteur van Upworthy te worden.

In haar toespraken benadrukt Amy al enige tijd dat informatie dank zij het web oneindig, maar onze aandacht eindig. Hoe kunnen de media – nu ze ook concurreren met gam
es, Facebook en on demand tv – de strijd om de aandacht winnen? Welke nieuwe mogelijkheden biedt het internet daarbij?
Elke mediaorganisatie zoekt manieren om lezers te bereiken in het digitale tijdperk – in een wereld vol informatie.

Gevestigd in New York en werkzaam in de frontlinie van dit gevecht, nodigt Amy voor ons de interessantste verhalenvertellers in het digitale tijdperk uit. Wie zijn de briljante geesten waar zij zich aan laaft? En wat kan er en waar gaat het naartoe met de narratieve journalistiek online?

Datum: 22 april 2016

Locatie: Pakhuis De Zwijger, Amsterdam

Meer informatie op de website VerhalendeJournalistiek.nl.

Redactie

Alle artikelen van Redactie op De Nieuwe Reporter.