De Staten-Generaal der Nederlandse pers

Dinsdag 7 april, 20.00 – 22.00 uur Kan de overheid de pers redden? Wat mag er niet ontbreken in het advies van de commissie Brinkman? Kranten, tijdschriften en nieuwsbladen hebben het moeilijker dan ooit. Het lukt de meeste betaalde bladen niet hun oplage en omzet op peil te houden. Het publiek vindt het niet meer […]

Lees verder →

Infographics Congres IC09

Het congres heeft dit jaar als thema ‘De transitie van 2D naar 4D’. De opvallendste spreker op het congres is Nigel Holmes, voormalig graphic director van Time Magazine en auteur van standaardwerken als ‘Wordless Diagrams’. Daarnaast spreken onder anderen: striptekenaar Gerrit de Jager, hoofd graphic-design van RTL Nieuws Barbara van Os, filmregisseur Gert de Graaff, […]

Lees verder →

Internationaal live-blog vanaf DNA 2009

Op initiatief van De Nieuwe Reporter zullen journalistenblogs in vier Europese landen tegelijk deelnemen aan een live-blog. Op 4 en 5 maart doen twee docenten en twee studenten van Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg verslag via de conferentie Digital News Affairs (DNA) 2009. Het Engelstalige live-blog wordt tegelijk gepubliceerd door De Nieuwe Reporter, Onlinejournalismus.de, Mediakritiek.be […]

Lees verder →

Musical over krant in nood

Een vrolijke musical over een droef onderwerp? Van 11 tot 14 maart presenteert M-Lab een musical over een noodlijdende krant die te kampen heeft met dalende inkomsten. De titel van de musical kon overigens niet clichématiger: ‘De Deadline’. Op de website van M-Lab lezen we: “Oude journalistieke idealen dreigen ingeruild te worden voor amusement, oppervlakkigheid […]

Lees verder →

Digital News Affairs 2009

4 en 5 maart in Brussel, Hotel Le Plaza. DNA 2009 will be tackling the big issues facing media companies large and small alike. The hosts for the conference will be Richard Gizbert, presenter of Al Jazeera’s “The Listening Post” and Ben Hammersley, Associate Editor of Conde Nast’s “Wired” Magazine in the UK. Meer informatie: […]

Lees verder →

Het nieuwe kijken

We kijken steeds minder TV via de beeldbuis. De consument gebruikt zijn Ipod voor vodcasts, internet en zijn mobiele telefoon voor het laatste nieuws en zijn setup box, Playstation of Wii voor de beste films. De mogelijkheden zijn legio. Maar: – Hoe vindt de consument zijn weg in de wirwar van apparatuur en content? – […]

Lees verder →