Kenniscafé Groningen ONDERZOEK: NIEUWS OF BROODJE AAP?

Populaire media berichten regelmatig over onderzoek. Maar wat kan de lezer of kijker geloven? De ene keer is een glas rode wijn goed voor je, enkele weken later juist weer niet. In de talkshow De Wereld Draait Door mocht een onderzoeker zonder enig weerwoord beweren dat kanker binnen twintig jaar een chronische aandoening is. De […]

Lees verder →

Debat: Blijft lokale politiek nog nieuws?

De aandacht voor de lokale politiek door de regionale en lokale media loopt terug. Dat baart zowel politici als journalisten zorgen. Op initiatief van de gemeenteraad van Leeuwarden en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) wordt er een discussieavond over dit onderwerp georganiseerd.

Lees verder →

VVOJ Mediacafé: De communicatieoorlog

Op 18 februari vindt het Mediacafé, de Vlaamse variant van het VVOJ Café, bij hoge uitzondering plaats in Nederland. Het evenement wordt, behalve door de VVOJ, georganiseerd door deBuren, het Fonds Pascal Decroos voor Bijzondere Journalistiek en het Amsterdamse debatcentrum De Balie. Thema: Onderzoeksjournalisten en communicatie-experts, de gladiatoren van de nieuwsarena.

Lees verder →

VVOJ Mediacafé: Vernieuwers in de journalistiek

Voorbij zijn de tijden waarin nieuws en informatie uitsluitend van de journalist naar de burger stroomden. De digitale revolutie heeft de weg geopend naar nieuwe vormen van (onderzoeks)journalistiek.Een VVOJ Mediacafé over innovatie in de journalistiek.

Lees verder →

Met een schone lei?!

Historisch gezien is de betrokkenheid van de overheid in onze journalistiek – zoals via haar steun voor nationale en regionale omroepen – verklaarbaar. Maar is deze vorm van betrokkenheid in het huidige medialandschap nog wel te legitimeren? Waarom worden omroepen wel gesubsidieerd en krantenuitgevers niet?

Lees verder →

VVOJ Café: Online onderzoeksjournalistiek: onvolwassen of overvraagd?

De Loep voor digitale producties is bestemd voor onderzoeksjournalisten die de toegevoegde waarde van publiceren op internet volledig weten uit te buiten. Van prijswinnaars wordt niet alleen verwacht dat ze digitale onderzoeksmiddelen aanwenden om informatie te verzamelen en te verwerken, maar ook dat ze aan digital storytelling doen. De Digitale Loep wordt dit jaar – […]

Lees verder →

Talkshow Inktspot – politiek tekenaars spreken zich uit

Ruben L. Oppenheimer (NRC), Jos Collignon (de Volkskrant) en Hajo (o.a. NRC en 360) gaan onder leiding van Paul Steenhuis (NRC) in gesprek over hun getekende commentaren op de actualiteit. Hoe kies je uit onderwerpen als inkomensongelijkheid, moestuinen voor senioren, polder-jihadisten, Zwarte Piet, gasdeals met Poetin en de Haagse politiek. Hoe werkt de verbeelding en […]

Lees verder →

Mediacafé 18: Journalistiek en ondernemerschap

Ondernemerschap is een onderbelicht element in de journalistieke wereld. Toch wordt het voor een journalist steeds belangrijker om ondernemend te zijn. Door de evolutie naar een systeem dat werkt met freelancers wordt erkenning als beroepsjournalist almaar moeilijker en vallen er massaontslagen bij de grote mediahuizen. Hoe ondernemend moet een journalist zijn om nog aan de […]

Lees verder →

Het grote Jatdebat: profiteren of delen?

De meningen over het voortdurende online overnemen van andermans nieuws zijn verdeeld. Sommige vertegenwoordigers van de ‘traditionele’ media beschuldigen de concurrentie van diefstal. Anderen pleiten voor juist meer vrijheid in nieuwsdistributie: meer lezers en aandacht voor de oorspronkelijke nieuwsbron. De sectie Internet van de NVJ houdt op woensdag 2 april om 20.00 uur een debat […]

Lees verder →