The Next Step: wat komt er aan in de internetjournalistiek?

Stilstand is achteruitgang, en dat geldt zeker in de internetjournalistiek. Wil je nu al weten met welke innovaties we over drie maanden of een half jaar te maken krijgen? De internetsectie van de NVJ geeft je de kans op een exclusieve ‘preview’ in de nabije toekomst. Wat heb je als journalist aan nieuwe apparaten als […]

Lees verder →

VVOJ Café Vernieuwende vertelvormen voor onderzoeksjournalistiek

‘In Colorado, in een dorpje aan de rand van de Rocky Mountains, ligt al twintig jaar een bevroren lijk in een schuurtje.’ Zo begint het verhaal dat Lex Boon maakte over een ingevroren man die ooit weer tot leven gewekt zou moeten worden. De Diepvriesman is geen doorsnee-verhaal, het is een longread van 10.000 woorden […]

Lees verder →

KIM Lezing 2014 – Paus Franciscus: een mediahype?

Toen de Argentijn Jorge Bergoglio vorig jaar maart tot paus werd verkozen, kende amper iemand hem. Nu is hij de meest bekende en mogelijk meest invloedrijke religieuze leider van de wereld. In een jaar tijd heeft hij met eigenwijze optredens alle aandacht op zich gevestigd. In hoeverre dankt hij zijn verovering van de wereld aan […]

Lees verder →

De Staat van Nederland

Gerenommeerde wetenschappers presenteren de feiten over Nederland en analyseren de miljoenennota. Geen politieke spin, maar een realistische blik op de feiten van de professional. Een uitgelezen kans voor journalisten om verse ideeën voor verhalen op te doen. Entree: vroegboekkorting tot 1 juni: 95 euro. Daarna: 155 euro (incl. BTW). Reserveren

Lees verder →

Grote Expertisedag Nieuwe Media

Aron Pilhofer, managing editor digitale strategie bij de New York Times is keynote speaker op de Grote Expertisedag Nieuwe Media die voor de vierde wordt georganiseerd. Pilhofer is verantwoordelijk voor de strategie van de NYT op het gebied van technologie, sociale media en betaalde internetdiensten en behandelt de do’s and don’ts in dit uiterst actuele […]

Lees verder →

VVOJ Café: Demonstratie Open Data in de praktijk

Geloof het of niet, maar veel interessante overheidsinformatie ís al openbaar. Je moet het alleen weten te vinden. Daar helpt diezelfde overheid een handje bij met het portaal data.overheid.nl. Toch is er nog altijd veel informatie niét openbaar, of niet in bruikbare vorm voor journalistiek onderzoek. Daarom is HackdeOverheid, het initiatief waarmee programmeurs, journalisten en […]

Lees verder →

VVOJ Jongerencafé: hoe begin ik met datajournalistiek?

Je wilt al tijdenlang met datajournalistiek aan de slag, maar hoe begin je daar mee? Wat moet je vooral wel en niet doen om data te leren verzamelen, interpreteren en presenteren? Twee experts op dit gebied delen hun geheimen tijdens het VVOJ Jongerencafé op dinsdag 25 februari. Dick van Eijk (NRC Handelsblad) is de grondlegger […]

Lees verder →

Wat is de rol van journalistiek en communicatie tijdens een politieke campagne?

Woensdag 12 februari om 12 uur bezoekt Arie Slob van de ChristenUnie de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). De Academie Journalistiek en Communicatie en de ChristenUnie fractie van Ede organiseren een speciale College Tour met als onderwerp “Wat is de rol van journalistiek en communicatie tijdens een politieke campagne”. Marcel Catsburg (docent Communicatie), Simon Fousert (tweede […]

Lees verder →

De avond van de ZZP’er

TPO Magazine organiseert een avond speciaal voor ZZP’ers. Freelancejournalist Pierre Spaninks, die veel schrijft over ondernemerschap, zal deze avond al je vragen beantwoorden over de plannen die het kabinet heeft met zelfstandigen zonder personeel. In een programma van een uur praat Spaninks je bij over de plannen van het kabinet met het ZZP-pensioen, de VAR, […]

Lees verder →