Busramp – mogen journalisten gewetensbezwaren hebben?

Er was veel tumult in België over kranten die op hun voorpagina’s foto’s hadden afgedrukt van de kinderen die waren omgekomen bij het busongeluk in Zwitserland. Ook enkele journalisten maakten kenbaar dat ze het niet eens waren met de publicatie van deze foto’s. Maar wat als je van je chef de opdracht krijgt om bepaalde foto’s te maken of publiceren? Kan je dan weigeren?

Lees verder →

Evaluatie van Regiohack

Vier lessen voor beginnende datajournalisten

Op 10 en 11 november 2011 kwamen journalisten, programmeurs en studenten bij elkaar om mee te doen met RegioHack. De regionale dagbladen de Stentor en TC Tubantia brachten deze mensen samen om datajournalistiek te ontdekken. Wat zijn de grootste knelpunten geweest voor deze beginners in de datajournalistiek? Projectleider Jerry Vermanen zet de lessen op een rij.

Lees verder →

‘Digital First’, de nieuwe koers van Wegener/MGL

Toen Mecom de nieuwe digitale strategie onthulde van Wegener en Media Groep Limburg, stak er meteen een storm van kritiek op. Te laat, onhaalbaar, niemand gaat betalen voor regionaal nieuws, dat waren veel geuite bezwaren. Rob de Spa, directeur redactionale ontwikkeling bij Wegener/MGL pareert de kritiek: “Digital First gaat over een ambitie, een zoektocht, over dingen doen en uitproberen, over mogen vallen en weer durven opstaan.”

Lees verder →

Voorpublicatie uit 'Wie bezit het nieuws?'

Redacties zijn huiverig om verouderde redactiestatuten te actualiseren

Redactiestatuten, wat zijn die tegenwoordig eigenlijk nog waard? Redacteuren weten vaak niet wat erin staat en hoofdredacteuren twijfelen regelmatig aan het nut ervan. Mathilde Sanders vroeg voor haar boek ‘Wie bezit het niuews?’ de redactiestatuten van landelijke kranten en persbureaus op. Dat bleek minder makkelijk gezegd dan gedaan. Sommige redacties zijn er niet erg happig op om dit document vrij te geven. De statuten die Sanders te zien kreeg bleken sterk verouderd. Redacties zouden ze wel willen aanpassen, maar “we zijn er niet over uit of het wel tactisch is om dat nu te doen”.

Lees verder →

Wat doen nieuwsmedia met hun algemene Twitter-account?

Geen tijd en geld voor Twitterredacteuren

Wat doen nieuwsmedia met hun algemene Twitter-account? Meestal niet veel meer dan het automatisch doorplaatsen van berichten die op de website worden gepubliceerd. De BBC is daar mee gestopt, die laten redacteuren handmatig tweets plaatsen. Die kunnen dan meteen reageren op vragen en opmerkingen van twitteraars. Hoe gaan Nederlandse nieuwsmedia eigenlijk om met hun algemene Twitter-accounts? “Ik denk dat het persoonlijk schrijven van tweets beter is, maar ik heb er de mankracht niet voor.”

Lees verder →

Vraag naar lange artikelen op internet

Lang is het nieuwe kort

Lange journalistieke stukken horen niet thuis op het internet. Die veelgehoorde stelregel haalt Longreads onderuit. De website en de hashtag op Twitter dirigeren dagelijks tienduizenden Amerikanen richting ellenlange stukken uit The New Yorker, Vanity Fair en Rolling Stone.

Lees verder →
Datajournalistiek

“Nederland van Boven is de ijsbreker voor de datajournalistiek”

Televisierecensent Hans Beerekamp was teleurgesteld. Na de eerste aflevering van de VPRO-serie Nederland van Boven – die door ruim 1,1 miljoen mensen bekeken werd – schreef hij in NRC Handelsblad dat de serie “weinig verrassende inzichten” oplevert. Maar weinig kijkers delen zijn bezwaar: naar de tweede aflevering keken volgens Stichting KijkOnderzoek ruim 1,2 miljoen mensen. […]

Lees verder →

#Twitcourt – Live vanuit de rechtszaal

Ik ben rechtbankverslaggever en ik twitter. Vrijwel dagelijks. Live vanuit de rechtbank in Groningen en met de hashtag #twitcourt. Maar wie zit er eigenlijk te wachten op hele korte berichtjes over leed en ellende? En wat heb je als journalist zelf eigenlijk aan Twitter? Iedereen heeft een mening over criminaliteit en strafrecht. Maar de rechtszalen […]

Lees verder →