Vraag naar lange artikelen op internet

Lang is het nieuwe kort

Lange journalistieke stukken horen niet thuis op het internet. Die veelgehoorde stelregel haalt Longreads onderuit. De website en de hashtag op Twitter dirigeren dagelijks tienduizenden Amerikanen richting ellenlange stukken uit The New Yorker, Vanity Fair en Rolling Stone.

Lees verder →
Datajournalistiek

“Nederland van Boven is de ijsbreker voor de datajournalistiek”

Televisierecensent Hans Beerekamp was teleurgesteld. Na de eerste aflevering van de VPRO-serie Nederland van Boven – die door ruim 1,1 miljoen mensen bekeken werd – schreef hij in NRC Handelsblad dat de serie “weinig verrassende inzichten” oplevert. Maar weinig kijkers delen zijn bezwaar: naar de tweede aflevering keken volgens Stichting KijkOnderzoek ruim 1,2 miljoen mensen. […]

Lees verder →

#Twitcourt – Live vanuit de rechtszaal

Ik ben rechtbankverslaggever en ik twitter. Vrijwel dagelijks. Live vanuit de rechtbank in Groningen en met de hashtag #twitcourt. Maar wie zit er eigenlijk te wachten op hele korte berichtjes over leed en ellende? En wat heb je als journalist zelf eigenlijk aan Twitter? Iedereen heeft een mening over criminaliteit en strafrecht. Maar de rechtszalen […]

Lees verder →