angelique tilburg

Angelique van Tilburg en Suzzanne Huig van Jong010

“In 2020 moet elke stad en regio in Nederland een eigen kinderkrant hebben”

Angelique van Tilburg en Suzanne Huig runnen de Rotterdamse kinderkrant Jong010. Nu hebben ze plannen om de rest van Nederland ook kinderkranten te bezorgen. Dat gaan ze niet zelf doen, maar ze gaan mensen intensief ondersteunen en coachen, zodat ze daarna een eigen kinderkrant kunnen beginnen. “We vinden het belangrijk dat iemand zelf verantwoordelijk is voor zijn kinderkrant. We willen geen manager zijn en niet overal zelf bovenop zitten.”

Lees verder →
John D. Sutter foto

Interview CNN online columnist John D. Sutter

“Facebook, Snapchat en andere sociale media kunnen het journalistieke werk zinvoller en democratischer maken”

Zijn publiek bepaalt het volgende avontuur van CNN online columnist John D. Sutter. Tijdens zijn onderzoek helpen lezers en kijkers hem met het vinden van informatie en als het verhaal er eenmaal is, draagt hij de fakkel aan hen over om ervoor te zorgen dat er ook iets gedaan wordt aan de situatie. Lange leve social media. Toch?

Lees verder →

Mayke Blok, mediastrateeg van De Correspondent

“De Correspondent wil de wereld voor de hele wereld begrijpelijker maken”

Gisteren maakte De Correspondent bekend het platform uit te breiden met een Engelstalige versie – The Correspondent. Voordat dit nieuws bekend werd sprak Gonnie Spijkstra met Mayke Blok. Als mediastrateeg en als protégé van uitgever Ernst-Jan Pfauth houdt ze zich bezig met de groei van het bereik en van het aantal leden. Een gesprek over diversiteit, podcasts en de internationale groeiplannen.

Lees verder →
gertjaap

Gert-Jaap Hoekman: “NU.nl is een timeline, net als Facebook en Twitter”

In de jacht naar pageviews verliezen veel uitgevers hun unieke signatuur, betoogt freelance contentstrateeg Gonnie Spijkstra: ‘Fuck bereik, ga voor impact’. In deze serie vraagt ze journalisten naar hun missie en de keuzes die ze maken als het gaat om verhalen, vorm en distributie. In deze aflevering: Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl. “We hoeven niet populair te doen om aan ons bereik te komen.”

Lees verder →
sjors-frohlich-578

Sjors Fröhlich (BNR): “Radio is impactvoller dan tv, en podcasts zijn impactvoller dan radio”

In de jacht naar pageviews verliezen veel uitgevers hun unieke signatuur, betoogt freelance contentstrateeg Gonnie Spijkstra: ‘Fuck bereik, ga voor impact’. In deze serie vraagt ze journalisten naar hun missie en de keuzes die ze maken als het gaat om verhalen, vorm en distributie. In deze aflevering: Sjors Fröhlich, hoofdredacteur van BNR dat volop investeert in podcasts.

Lees verder →