Jos Timmers, hoofdredacteur GPD

“GPD werd verrast door persdienst van Wegener”

Afgelopen week was er volop aandacht voor de reorganisatieplannen bij Wegener. Opvallend genoeg bleef het stil over het mogelijke verdwijnen van de GPD door het besluit van Wegener om een eigen persdienst op te tuigen. De redacteuren van de GPD werden verrast door het nieuws; ze hoorden het via-via. “Dat zorgde wel voor enige boosheid op de redactie”, vertelt hoofdredacteur Jos Timmers.

Lees verder →

Simon Rogers, The Guardian

“Data journalism will be ‘just’ journalism”

Dat datajournalistiek momenteel in de schijnwerpers staat, bleek donderdag 9 februari ook weer tijdens het congres Curating Reality, georganiseerd door het Mediafonds en het Sandberg Instituut. Datajournalist Simon Rogers van The Guardian liet zien welke tien veranderingen datajournalistiek teweeg brengt. Maar volgens Rogers spreken we over tien jaar niet meer over datajournalistiek. Niet omdat het dan niet meer bestaat, maar omdat elke journalist het dan kan.

Lees verder →

Hans Snijder, hoofdredacteur Leeuwarder Courant

“Doel van innovaties is behoud van de band met onze lezers”

Sinds het aantreden van hoofdredacteur Hans Snijder in 2009, investeert de Leeuwarder Courant (LC) veel in digitale innovatie. Het ontwikkelen van applicaties voor iPad, iPhone en Android-toestellen gebeurt aan de lopende band. “We verdienen er nu nog geen bakken met geld mee en het kan mislukken, maar op de redactie ontstaat wel een sfeer van vernieuwing.”

Lees verder →

“NU.nl is meer dan een nieuwspomp. Wij vervullen een gidsfunctie voor onze lezers”

Binnen twee jaar van nul naar honderd miljoen pageviews per maand van mobiele gebruikers: de dominantie van NU.nl, vanaf het begin marktleider onder de nieuwsleveranciers op internet, neemt voorlopig alleen maar verder toe. Naar eigen zeggen is de site bovendien al jaren winstgevend. Daarom investeert NU.nl nu ook in achtergronden, analyses, opinies en onderzoeksjournalistiek. De […]

Lees verder →

Ernst-Jan Pfauth (24), de nieuwe chef internet van NRC Handelsblad

“Ik wil de site van de snelle duiding maken”

Ernst-Jan Pfauth is een van de meest succesvolle bloggers van Nederland. De meeste webbies trappen vooral hard tegen de oude media aan: “dooie bomen”, “elitair”. Zo niet Pfauth. Hij koos ervoor de nieuwe media te verbinden met de oude. Bij NRC Media. Eerst bij nrc.next, waar hij een nieuw blog opzette. En sinds enkele weken […]

Lees verder →

Harald Doornbos: ‘Je denkt toch niet dat ik op mijn blog iets met die Deense cartoons zou doen?’

“285.000 kijkers, in amper zestig uur! Dat geloof je toch niet?” Eerder was Harald Doornbos erg cynisch over bloggende journalisten. Dat is nu verdwenen. “Ik ben helemaal om.” Hij werd gelinkt door CNN, heeft referenties in Wikipedia en haalt de Youtube-hitlijsten. Een vraaggesprek met blogger Harald Doornbos in Beiroet. ‘The Flying Terrorist’ is een kort […]

Lees verder →

Online herkansing voor opinieplatform Pitch

Na de lancering in november 2005 verschenen er vier nummers van het opiniemaandblad Pitch. Eind april 2006 was uitgeverij Pitchmedia BV alweer failliet. Toch blijft oud-hoofdredacteur Rupert Parker Brady in het Pitch-concept geloven. Namelijk dat twintigers willen inbreken in het ‘door babyboomers gedomineerde’ publieke debat. En dus komt er dit najaar een doorstart. Niet in print, maar online (dit is een voorlopige site). Niet met een gewone redactie, maar met studenten journalistiek. De nieuwe naam van de uitgeverij is PitchMedia Europe bv. Parker Brady noemt het Pitch 2.0, verwijzend naar Web 2.0. Een opinieplatform voor de ‘onbekende expert’. Een interview met Rupert Parker Brady.

Lees verder →