John D. Sutter foto

Interview CNN online columnist John D. Sutter

“Facebook, Snapchat en andere sociale media kunnen het journalistieke werk zinvoller en democratischer maken”

Zijn publiek bepaalt het volgende avontuur van CNN online columnist John D. Sutter. Tijdens zijn onderzoek helpen lezers en kijkers hem met het vinden van informatie en als het verhaal er eenmaal is, draagt hij de fakkel aan hen over om ervoor te zorgen dat er ook iets gedaan wordt aan de situatie. Lange leve social media. Toch?

Lees verder →

Mayke Blok, mediastrateeg van De Correspondent

“De Correspondent wil de wereld voor de hele wereld begrijpelijker maken”

Gisteren maakte De Correspondent bekend het platform uit te breiden met een Engelstalige versie – The Correspondent. Voordat dit nieuws bekend werd sprak Gonnie Spijkstra met Mayke Blok. Als mediastrateeg en als protégé van uitgever Ernst-Jan Pfauth houdt ze zich bezig met de groei van het bereik en van het aantal leden. Een gesprek over diversiteit, podcasts en de internationale groeiplannen.

Lees verder →
gertjaap

Gert-Jaap Hoekman: “NU.nl is een timeline, net als Facebook en Twitter”

In de jacht naar pageviews verliezen veel uitgevers hun unieke signatuur, betoogt freelance contentstrateeg Gonnie Spijkstra: ‘Fuck bereik, ga voor impact’. In deze serie vraagt ze journalisten naar hun missie en de keuzes die ze maken als het gaat om verhalen, vorm en distributie. In deze aflevering: Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl. “We hoeven niet populair te doen om aan ons bereik te komen.”

Lees verder →
sjors-frohlich-578

Sjors Fröhlich (BNR): “Radio is impactvoller dan tv, en podcasts zijn impactvoller dan radio”

In de jacht naar pageviews verliezen veel uitgevers hun unieke signatuur, betoogt freelance contentstrateeg Gonnie Spijkstra: ‘Fuck bereik, ga voor impact’. In deze serie vraagt ze journalisten naar hun missie en de keuzes die ze maken als het gaat om verhalen, vorm en distributie. In deze aflevering: Sjors Fröhlich, hoofdredacteur van BNR dat volop investeert in podcasts.

Lees verder →
soenens

“Ik dacht dat er een grote behoefte aan constructieve journalistiek was, maar het werd gezien als nestbevuiling”

Als hoofdredacteur van het VRT-journaal pleitte Björn Soenens voor een meer constructieve vorm van journalistiek. Hij kreeg steun, maar stuitte ook op weerstand en onbegrip. Na drie zware jaren legde hij afgelopen september zijn functie neer. ‘Constructieve journalistiek is in dit pand een besmette term.’

Lees verder →
adblock

Web Summit 2016

Topman Adblock Plus: Media moeten op zoek naar nieuwe verdienmodellen

‘We’ zijn het beu: advertenties op websites. En daarom installeren we, redelijk massaal ook, een adblocker. Hiermee krijg je minder of geen advertenties te zien en word je niet gevolgd op het internet. Adblock Plus telt meer dan 100 miljoen actieve gebruikers en schudt de wereld van online journalistiek op. Want hoe verdienen media nog geld als niemand meer advertenties ziet?

Lees verder →
step0001

Web Summit 2016

“Een kop moet weinig verhullend zijn”: Zo maakt VICE viral content

VICE lanceerde vorig jaar een platform voor vrouwen: Broadly. Geen site met de laatste modenieuwtjes of stukken over bekendheden, maar een feministische site met verhalen ‘die verteld moeten worden’. Nu, een jaar later, heeft het medium meer dan 45.000 volgers op Twitter en ruim 25.000 op Instagram. Je moet er maar om komen. Zing Tsjeng (28) is editor voor Broadly in het Verenigd Koninkrijk en sprak op techconferentie Web Summit met Maike van Leeuwen en Marissa van Loon over de strategie en het succes.

Lees verder →
img92873

Web Summit 2016

‘Next big thing’ in online journalistiek: Mobile video

Tien video’s. Iedere werkdag. Voor een jong publiek, dus het moet niet te lang duren, snel en duidelijk zijn. Persbureau Reuters, bekend van de 24-uurs nieuwsstroom in tekst, foto en video, is in augustus een nieuwe afdeling gestart, die zich volledig toespitst op het maken van mobile video. Maike van Leeuwen en Marissa van Loon spraken op techconferentie Web Summit met videoproducer Serena Chaudhry (31): “Het is, naast het werk wat we al deden voor onze klanten, een nieuw verdienmodel. We bereiken jongeren.”

Lees verder →
ward-wijndelts-mindshakes

Interview Ward Wijndelts (Mindshakes)

“Mindshakes voegt de ‘w’ van ‘wat nu?’ toe aan de journalistiek”

Een jaar geleden, op 1 oktober 2015, werd Mindshakes gelanceerd. Het is een online journalistiek initiatief dat zich specifiek richt op millenials, grofweg de generatie die tussen 1981 en 2000 is geboren. Gonnie Spijkstra sprak met Ward Wijndelts, grondlegger en hoofdredacteur van Mindshakes. “Journalisten moeten alle technologische middelen benutten om mensen te boeien en om ze te raken.”

Lees verder →