Waar blijft de Nederlandse Elements of Journalism?

Mag ik heel even reclame maken? Ik weet wel dat de vakantie vrijwel voorbij is, maar dit onlangs gereviseerde en opnieuw uitgegeven boekje verdient het. Het is zo compact en heeft tegelijkertijd zo’n hoge informatiedichtheid, dat het ook buiten de Provence met gemak te consumeren is. Hier, ter DNR, wil de discussie over de journalistiek […]

Lees verder →

Wie leidt er nog ambachtelijke journalisten op?

Jaarlijks komen er tientallen stagiairs bij de dagbladen over de vloer. Voor studenten dé gelegenheid om binnen te rollen bij een krant. Voor kranten dé gelegenheid om het talent eruit te pikken. Maar leveren de opleidingen wel de stagiairs waar de dagbladen om vragen? En worden zij op de redactie goed begeleid? De afstemming tussen […]

Lees verder →

Slimme combinaties van print en online in bedrijfsjournalistiek

Bedrijfsjournalistiek is een omvangrijk werkveld voor journalisten, zo bleek in 2003 uit onderzoek naar de vacatures op Villamedia. En het aantal viagra sale bedrijfsmedia is sindsdien nog verder toegenomen. Net als publieksjournalisten hebben bedrijfsjournalisten te maken met grote veranderingen in hun beroep, veelal ingegeven door de mogelijkheden van nieuwe media. De Nieuwe Reporter raadpleegde kenners […]

Lees verder →

Pers en openbare bibliotheken: goede informatie heeft een prijs

De Volkskrant gaat een gratis krant beginnen, die qua inhoud ergens tussen de Spits en de Volkskrant in komt te staan. De nieuwe krant “zal zich niet richten op verdieping en achtergrond zoals de overige kranten van PCM dat doen”, aldus een woordvoerder van het uitgeefconcern tegenover NRC Handelsblad. Vanuit een marktlogica heeft de Volkskrant […]

Lees verder →

Online herkansing voor opinieplatform Pitch

Na de lancering in november 2005 verschenen er vier nummers van het opiniemaandblad Pitch. Eind april 2006 was uitgeverij Pitchmedia BV alweer failliet. Toch blijft oud-hoofdredacteur Rupert Parker Brady in het Pitch-concept geloven. Namelijk dat twintigers willen inbreken in het ‘door babyboomers gedomineerde’ publieke debat. En dus komt er dit najaar een doorstart. Niet in print, maar online (dit is een voorlopige site). Niet met een gewone redactie, maar met studenten journalistiek. De nieuwe naam van de uitgeverij is PitchMedia Europe bv. Parker Brady noemt het Pitch 2.0, verwijzend naar Web 2.0. Een opinieplatform voor de ‘onbekende expert’. Een interview met Rupert Parker Brady.

Lees verder →

Terugloop aantal correspondenten komt nog, verwachten buitenlandredacties

Uit het onderzoek naar het Nederlandse correspondentenbestand dat twee weken geleden op De Nieuwe Reporter werd gepubliceerd, bleek onder vendita cialis in italia andere dat het aantal correspondenten nauwelijks is afgenome generic cialis no prescription n in de afgelopen tien jaar. Dat verbaasde een aantal lezers en redacteuren. Het gaat immers toch slecht met de […]

Lees verder →

Tringo… bingo!!

Onderzoeksthema Second Life, deel II. Je kúnt ongelooflijk rijk worden in de virtuele wereld, maar dan moet je de kleine lettertjes willen lezen. Zoals Martijn de Waal al schreef in de bespreking van het recente rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau over de digitale generatie: “[Het internet van vandaag is een publieke sfeer] waarin jongeren […]

Lees verder →

NOS Headlines: news reinvented in de Lloydstraat

Gebogen over een laptop zitten Tosca Sel en Priscilla Ramsahai, beiden vroege twintigers, straatinterviews over Rita Verdonk te monteren. Zo meteen gaan ze die op het Haagse ministerie voorleggen aan de betrokkene zelf. Tosca zegt blij te zijn dat ze internet, video, radio en teletekst tot haar beschikking heeft; ze kon tijdens haar opleiding journalistiek […]

Lees verder →