Complotdenkers en de MSM

Wie zich verdiept in complotdenkers, stuit op een bizarre wereld. Een wereld van ondoorgrondelijke redeneringen, onderlinge ruzies en intense haat tegen de ‘main stream media’. Het boek dat Maarten Reijnders schreef over complotdenkers is volgens Piet Bakker dan ook verplicht voer voor journalisten.

Lees verder →

Journalistieke Cultuur in Nederland

Een journalist is geen ondernemer en moet dat ook niet zijn, daar zijn andere mensen voor

Op DNR recenseren we de hoofdstukken uit het boek Journalistieke Cultuur in Nederland. Teun Gautier bespreekt vandaag hoofdstuk 17: Journalistiek ondernemerschap: Tussen nichemarkt en maatschappelijk nut. Gautier meent dat het verstandig is als er uitgevers blijven die de zakelijke belangen van journalisten behartigen.

Lees verder →

Journalistieke Cultuur in Nederland

Het is niet alleen de ‘macht van de media’ die zorgt voor electoraal gewin

Op DNR recenseren we de hoofdstukken uit het boek Journalistieke Cultuur in Nederland. Nel Ruigrok en Wouter van Atteveldt bespreken vandaag hoofdstuk 11: Mediamacht: De interactie tussen media, publiek en politiek. Ze menen dat dit hoofdstuk wat al te veel macht toeschrijft aan de media.

Lees verder →

Journalistieke Cultuur in Nederland

Publieke journalistiek is een mooi theoretisch model, maar in de praktijk heb je er weinig aan

Op DNR recenseren we de hoofdstukken uit het boek Journalistieke Cultuur in Nederland. Hans Laroes bespreekt vandaag hoofdstuk 13: Terug naar het publiek: Civiele journalistiek in de netwerksamenleving. Laroes vindt het theoretische model van ‘civiele journalistiek’ niet overtuigend en denkt ook niet dat het de redding van de journalistiek is.

Lees verder →

Journalistieke cultuur in Nederland

De politiek is aan zet om de uitwassen van ‘medialogica’ te bestrijden

Deze weken worden op DNR de hoofdstukken uit het boek Journalistieke Cultuur in Nederland gerecenseerd. Marc Josten bespreekt vandaag hoofdstuk 12: Van Medialogica naar Publiekslogica?: Over de verschuivende verhoudingen tussen journalistiek, politiek en publiek. Josten waarschuwt dat in de driehoek politiek-media-publiek de journalistiek het onderspit dreigt te delven.

Lees verder →

Journalistieke Cultuur in Nederland

Mediahype: als het nieuws hyperventileert

Deze weken worden op DNR de hoofdstukken uit het boek Journalistieke Cultuur in Nederland gerecenseerd. Peter Burger bespreekt vandaag hoofdstuk 9: Mediahype: de turbo van de nieuwsvoorziening. Een rijk gevuld hoofdstuk dat een prima startpunt is voor studenten, maar ook vragen oproept over de aard van mediahypes anno 2015: maken sociale media ook deel uit van de hype?

Lees verder →