blendle kranten bladen

Aanbevelingen zijn zeer bepalend voor het gebruik van Blendle

Burgers zijn steeds minder bereid om te betalen voor nieuws. Blendle speelt in op deze ontwikkeling door mensen uitsluitend te laten betalen voor artikelen die ze lezen; ze hoeven niet meer een hele krant of een heel tijdschrift te kopen. Voldoet dit model aan de verwachtingen van gebruikers? En is het platform in staat de betaalbereidheid voor nieuws toe te laten nemen? Een onderzoek.

Lees verder →

Mickey Mouse-journalistiek in de Alpen: Media in Liechtenstein

Ingeklemd tussen Oostenrijk en Zwitserland ligt het nietige Liechtenstein. Even groot als Texel en met slechts zevenendertigduizend inwoners. We kennen het land vooral als belastingparadijs, waar je tot een paar jaar geleden ongezien een bankrekening kon openen. Dat scheelde je weer belastingcenten. Liechtenstein heeft echter meer, het bestaan van meerdere landelijke dagbladen, een radiostation en een televisiezender doet de wenkbrauwen fronsen. Hoe kan deze concentratie aan media bestaan en wat kunnen Nederlandse regionale media hiervan opsteken? In deel 1 nemen we de Liechtensteinse media onder de loep.

Lees verder →

5 tips voor nieuwsorganisaties om met sociale media jongeren te bereiken

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de journalistiek. Toch kunnen nieuwsorganisaties sociale media efficiënter inzetten. Zeker als zij jongeren willen aanspreken. Dit blijkt uit de afstudeerscriptie van journalistiekstudent Lisa Petersen. Op basis van interviews en literatuur geeft zij nieuwsorganisaties een aantal tips.

Lees verder →

Effectieve datavisualisatie vraagt om samenwerking

Nieuwsmedia maken steeds vaker gebruik van grafieken, kaarten of schema’s om hun verhalen op te fleuren. Maar werkt het ook? Ga een je artikel met een datavisualisatie eerder lezen? Snap je het verhaal beter met zo’n plaatje erbij? Leer je er nieuwe dingen van? Dat zochten wij uit bij het JournalismLab in het onderzoek ‘Nieuwswaarden van datavisualisaties’.

Lees verder →