
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Verslaggeving rond de Hofmans-affaire  en de Lockheed-affaire  
in de Volkskrant en het Algemeen Handelsblad/NRC Handelsblad 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Marchien Kuijken 
28 februari 2007 
Scriptiebegeleider drs. M.A.E. Prenger 
Duale Master Journalistiek  
Universiteit van Amsterdam 
 

 
 
 
 
 



 2

Inhoudsopgave 
 
Verslaggeving rond Hofmans-affaire  en Lockheed-affaire  in de Volkskrant en Algemeen 
Handelsblad/NRC Handelsblad        1 
 
Dankwoord           4 
 
Inleiding            5 
 
Hoofdstuk 1: Methodologie         6 
1.1 Fases in zelfcensuur en interne en externe factoren     6 

1.2 Zelfcensuur in royaltyverslaggeving van kranten     7 

 
Hoofdstuk 2: Oranje in de pers        9 
2.1 Jaren vijftig: tijd van respect       9 

2.2 Jaren zeventig kritische cultuur        10 
 
Hoofdstuk 3: Hofmans-affaire        14 

Inleiding: een schets van de affaire        14 

3.1. Juni 1956: wat gebeurde er?        15 

3.1.1 Juni: Wat haalde de kranten?        16 

3.2 29 juni: instelling Commissie van Drie       17 

3.2.1 Instelling commissie in de kranten       18 

3.3 24 augustus: communiqué over rapport driemanschap     19 

3.3.1 Advies driemanschap in de kranten       19 
3.4 Communiqué geen einde affaire        20 

3.4.1 De Volkskrant en Algemeen Handelsblad begin oktober    21 

3.5 Debat over commissierapport        23 

3.5.1 Politieke afwikkeling affaire in de kranten      23 

3.6 Analyse verslaggeving de Volkskrant en Algemeen Handelsblad   24 

 
Hoofdstuk 4: Lockheed-affaire        27 
4.1.1 Begin van de affaire         27 

4.1.2 Commissie-Donner         28 

4.1.3 Conclusies commissie         30 

4.1.4 Reactie kabinet en Bernhard op rapport      32 

4.2.1 Wat schreven de kranten na het WSJ-artikel?      33 

4.2.2 Instelling commissie in de kranten       34 

4.2.3 April: Lockheed-akkoord in de kranten en nieuwe onthullingen   36 



 3

4.2.4 Juni: Victor Ba(a)rn in de kranten       37 

4.2.5 Augustus: rapport en politieke afhandeling in de kranten    38 

4.3 Analyse verslaggeving de Volkskrant en NRC Handelsblad    40 

 

Hoofdstuk 5: Conclusie         44 

Inleiding: Hofmans en Lockheed vergeleken      44 

5.1 Fases en factoren in zelfcensuur rond Hofmans en Lockheed    44 

5.2 Volkskrant- en NRC-verslaggeving vergeleken      46 

5.3 Geen zelfcensuur in royaltyverslaggeving meer?     47 

 

Bibliografie            48 

6.1 Literatuur           48 

6.2 Geciteerde krantenartikelen in deze scriptie die losstaan van het koningshuis  49 

6.3.1 De Volkskrant 6 juni tot en met 27 oktober 1956     49 

6.3.2 Algemeen Handelsblad 6 juni tot en met 27 oktober 1956    49 

6.4.1.1 De Volkskrant 4 december 1975 tot en met 7 februari 1976   50 

6.4.1.2 NRC Handelsblad 5 december 1975 tot en met 7 februari 1976   50 

6.4.2.1 De Volkskrant 9 februari tot en met 16 februari 1976    50 

6.4.2.2 NRC Handelsblad 9 februari tot en met 16 februari 1976    51 

6.4.3.1 De Volkskrant 29 maart tot en met 10 april 1976     52 

6.4.3.2 NRC Handelsblad 29 maart tot en met 10 april 1976    52 

6.4.4.1 De Volkskrant 1 juni tot en met 10 juni 1976     53 

6.4.4.2 NRC Handelsblad 1 juni tot en met 10 juni 1976     53 

6.4.5. 1 De Volkskrant 12 augustus tot en met 31 augustus 1976    53 

6.4.5.2 NRC Handelsblad 12 augustus tot en met 31 augustus 1976   54 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 4

Dankwoord 
 

Als er iets is dat ik heb geleerd tijdens het schrijven van deze scriptie, is het dat een 

interessant onderwerp alleen niet genoeg is om een scriptie af te ronden. Nog voordat ik eraan 

begon, twijfelde ik of ik deze scriptie over de verslaggeving in twee kranten over de 

Hofmans-affaire en de Lockheed-affaire zou afmaken.  

Ondanks mijn twijfel waren er gelukkig verschillende mensen die me verzekerden dat 

ik deze scriptie echt wel zou afronden. De eerste persoon die daarbij moet worden genoemd, 

is mijn scriptiebegeleider Mirjam Prenger. Ze las vele versies van mijn teksten en adviseerde 

me hoe ik het schema van zelfcensuur het beste kon toepassen op de koninklijke affaires. 

Herhaaldelijk hielp ze me weer op weg, als ik niet meer wist hoe het verder moest.  

 Veel vrienden en familieleden hebben, ieder op hun eigen manier, bijgedragen aan 

deze scriptie. Dank aan iedereen voor hun lieve woorden wanneer ik het woord scriptie  

(even) niet meer kon horen. Het was een geruststellend idee dat ik jullie kon bellen als ik niet 

meer wist wat ik anders moest doen. Praten over de moeilijkheden die ik tegenkwam, bij een 

kopje thee of in een telefoongesprek, was een goede manier om ermee om te gaan. Een 

speciaal woord van dank verdienen mijn ouders die me, meer dan wie ook, altijd hebben 

gesteund. 

 

 

Marchien Kuijken  

Februari 2007  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 5

Inleiding: Verslaggeving rond Hofmans en Lockheed in de Volkskrant en NRC Handelsblad 
 

De relatie tussen het koningshuis en de Nederlandse pers is door de jaren heen niet altijd 

warm geweest. In deze scriptie zal de berichtgeving in het Algemeen Handelsblad/NRC 

Handelsblad en de Volkskrant rond twee koninklijke affaires worden geanalyseerd. De 

affaires zijn die rond de gebedsgenezeres Greet Hofmans in 1956, en het Lockheed-schandaal 

in 1976 over de vraag of prins Bernhard steekpenningen had aangenomen van de 

vliegtuigbouwer. De reden om voor deze twee kranten te kiezen is dat beide bij de Lockheed-

affaire met eigen nieuws kwamen nog voordat er een Nederlands onderzoek was. Bovendien 

kunnen de eventuele verschillen in verslaggeving tussen de van oorsprong katholieke 

Volkskrant en het liberale Algemeen Handelsblad/NRC aantonen hoe de journalistiek in de 

loop der jaren is veranderd. 

De centrale vraag is: wat wisten beide kranten over de affaires en welk deel daarvan 

haalde in welke vorm uiteindelijk de pagina’s? Bovendien wordt gekeken naar welke redenen 

bij deze afweging om al dan niet tot publicatie over te gaan een rol speelden.  

Aangezien het lastig aantoonbaar is waarom journalisten wel of niet besluiten te 

publiceren, zal eerst de methodologie worden besproken. Kern daarvan is dat de journalist in 

verschillende fases van het productieproces kan besluiten iets wel of niet te publiceren.1 De 

uitersten van de schaal zijn helemaal niets of álles publiceren. 

Daarna zal de verhouding van het koningshuis en de positie die de Oranjes innemen in 

Nederland in de jaren vijftig en zeventig worden besproken. Daarin komt ook de positie van 

de twee kranten aan bod.  

In afzonderlijke hoofdstukken zullen de Hofmans-affaire en de Lockheed-affaire 

worden behandeld. De historiografie daarover en de krantenartikelen vormen de twee 

componenten van de analyse. Wat was het nieuws uit officiële bronnen, zoals de overheid, en 

kwamen de kranten ook met eigen nieuws?  

In de conclusie zal de vergelijking tussen de berichtgeving over de twee affaires 

plaatsvinden. Publiceerden journalisten meer in de jaren zeventig dan in de jaren vijftig? Zo 

ja, op welke terreinen en wat zijn de verklaringen voor deze eventuele verschuivingen? 

  

 

 

 

                                                
1 Prenger, M., ‘Zelfcensuur in de Nederlandse journalistiek’, 1. 



 6

1. Methodologie 
 

Bij de beslissing van een journalist om een artikel wel of niet te publiceren spelen 

verschillende factoren een rol. In de ideale wereld zou iedere journalist alles publiceren, wat 

nieuwswaardig is. In de praktijk blijken er echter ook andere overwegingen mee te spelen 

waardoor niet alles de publiciteit haalt.  

  
1.1 Fases in zelfcensuur en interne en externe factoren 
 

De historicus Mirjam Prenger onderscheidt in haar discussie van zelfcensuur in de 

journalistiek vier verschillende fases waarin de journalist kan afzien van het maken van een 

artikel. Hierbij is het belangrijk te benadrukken dat zelfcensuur hier als een waardevrije 

omschrijving van een begrip wordt gebruikt.2 Deze uitgangspunten vormen ook de 

methodologische basis van deze scriptie.  

De eerste fase waarin zelfcensuur kan optreden, is dat een journalist om niet-

journalistieke criteria beslist niets met een onderwerp te doen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake 

als een journalist op advies van de overheid besluit een onderwerp niet te selecteren. 

In de tweede fase, informatie vergaren, kan een journalist zelfcensuur plegen door bij 

de behandeling van een onderwerp eenzijdige bronnen te gebruiken terwijl even 

nieuwswaardige bronnen worden gemeden. Een voorbeeld daarvan is als alleen de autoriteiten 

en niet de betrokken burgers in een bepaalde kwestie worden gehoord. 

Ook in de derde fase, het daadwerkelijke schrijven van een artikel, kan 

nieuwswaardige informatie bewust niet worden gemeld. Net als in de eerste fase kan dat het 

gevolg zijn van advies van buitenaf. 

Zelfs als een artikel al af is, in de publicatiefase, kunnen er overwegingen zijn om een 

nieuwswaardig feit toch niet openbaar te maken bijvoorbeeld de angst goede contacten te 

verliezen, of juridische dreiging.3  

Zoals blijkt, kunnen dezelfde overwegingen in verschillende fases een rol spelen. 

Daarom is het belangrijk nog een onderscheid te maken tussen verschillende factoren, interne 

en externe.4  De wil om bronnen te beschermen valt in de eerste categorie, terwijl de angst 

voor maatregelen van de overheid in de tweede thuishoort. Daarnaast is er nog een derde 

‘gemengde categorie’ waarin het gaat om een mix van interne en externe factoren. Daarvan is 

                                                
2 Prenger, M., ‘Zelfcensuur in de Nederlandse journalistiek’, 4. 
3 Prenger, M., ‘Zelfcensuur in de Nederlandse journalistiek’, 1. Hier staan de vier fases uitgebreid beschreven.  
4 Prenger, M., ‘Zelfcensuur in de Nederlandse journalistiek’, 6. 



 7

sprake wanneer een journalist bijvoorbeeld zich zo heeft aangepast aan de wensen van de 

minister-president (extern), dat hij zichzelf (intern) al niet meer in bepaalde onderwerpen 

verdiept.  

Bij de interne factoren spelen vijf constante overwegingen vaak een rol. De eerste zijn 

de journalistieke mores. Dat zijn de richtlijnen die binnen het vak gelden als kenmerkend voor 

professioneel handelen. De tweede zijn journalistieke afwegingen. Het kan legitiem zijn om 

niet alles wat je weet te publiceren om zo een grotere primeur voor later te waarborgen. Maar 

vaak wordt bronbescherming ook als motief gebruikt om niet te publiceren terwijl het 

werkelijke motief anders is. De derde overweging gaat over de doelgroep. De nieuwste 

verwikkelingen aan het hof zijn wel relevant voor de lezers van een gespecialiseerd tijdschrift 

over koningshuizen, maar minder voor die van een landelijk dagblad. 

De vierde overweging is de hoeveelheid tijd, geld en ruimte die je aan een onderwerp 

kunt besteden. Wanneer een complex onderwerp kort behandeld moet worden, zal de 

journalist moeten kiezen, misschien meer dan hij zelf verantwoord vindt. De laatste 

overweging is het maatschappelijke klimaat. Politieke correctheid kan ertoe leiden dat 

onderwerpen onderbelicht blijven.5  

 
1.2 Zelfcensuur in royaltyverslaggeving van kranten 
 

Aangezien de krantenartikelen over twee koninklijke affaires de basis vormen van de analyse 

zullen in deze scriptie waarschijnlijk vooral indicaties gevonden worden voor vormen van 

zelfcensuur in de eerste fase, de selectie, en de derde, die van het schrijven. De indicaties voor 

zelfcensuur in de tweede fase, informatie vergaren, zullen voornamelijk impliciet zijn doordat 

geanalyseerd wordt welke bronnen wel en niet zijn geraadpleegd. Voor alle drie de fases geldt 

dat de analyse alleen gebaseerd is op schriftelijke bronnen. De journalisten die de artikelen 

schreven, moeten dus maar net expliciet hebben gemaakt waarom ze iets al dan niet 

publiceerden, wil dat nu nog te achterhalen zijn.  

 De hoofdredactionele commentaren zijn een goede bron daarvoor doordat de kranten 

daarin vaak hun eigen beleid en standpunt verdedigen.6 Daarnaast zal de berichtgeving 

vergeleken worden met de historiografie. Die literatuur is onmisbaar om te kunnen 

differentiëren tussen de interne en externe factoren die een rol spelen om een nieuwsfeit al 

dan niet te publiceren. Hierbij moet worden aangetekend dat er over de Lockheed-affaire veel 

                                                
5 Prenger, M., ‘Zelfcensuur in de Nederlandse journalistiek’, 7-9. Hier staat het overzicht van de vijf constante 
factoren.  
6 Een voorbeeld daarvan is het Volkskrant-commentaar van 6 oktober 1956 ‘Klaarheid gewenst’.  



 8

minder historiografie is dan over de Hofmans-affaire. Hierdoor zal bij de bespreking van de 

Lockheed-affaire minder de vraag centraal staan wat de kranten wel en niet publiceerden, 

maar meer hoe ze over de zaak berichten.  

Naast specifieke redenen om iets wel of niet openbaar te maken, zijn ook de positie 

van het koningshuis en de algemene maatschappelijke verhoudingen tijdens de affaire van 

belang. Daaraan is het volgende hoofdstuk dan ook gewijd. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 9

2.Oranje in de pers 
 

De positie van het koningshuis in Nederland verandert in de loop van de tijd, net als de 

samenleving als geheel. Om een goed beeld te kunnen geven van de verslaggeving rond de 

Hofmans-affaire en de Lockheed-affaire zullen die veranderingen tussen de jaren vijftig, 

waarin de eerste affaire speelde, en de jaren zeventig worden geschetst. Daarbij zullen ook de 

verschuivingen in de journalistiek worden behandeld en de manieren waarop de van 

oorsprong katholieke Volkskrant en het liberale NRC-Handelsblad over de Oranjes berichten.  

  
2.1 Jaren vijftig: tijd van respect 
 

In de jaren vijftig is Nederland een verzuild land. Van de wieg tot het graf hoorde bijna elke 

Nederlander bij een bepaalde zuil, of dat nu de katholieke of de liberale was. Loyaliteit aan de 

zuil was belangrijk. Leiders van de zuilen hadden contact en overlegden onderling hoe ze hun 

zaken het beste konden regelen.  

 Naast de verzuiling als ordenend principe is kenmerkend voor die tijd dat het respect 

voor gezagsdragers groter was. Algemeen Handelsblad-journalist Herman Besselaar stelt dat 

journalisten iets aan zichzelf zouden hebben afgedaan als ze destijds, zoals hij dat noemde, 

‘Oranje bekladden’.7 

Dat grotere ontzag voor autoriteiten is ook terug te vinden in de positie van het 

koningshuis. Dat staat op een voetstuk en is een instituut dat Nederlanders verenigt. De 

koningin is, net als haar moeder in de oorlog, een nationaal symbool. Historicus Huub Wijfjes 

signaleert dat journalisten tot aan de jaren zestig bijna geen belangstelling tonen voor de 

controversiële kanten van het privé-leven van de Oranjes. De aandacht bleef vooral beperkt 

tot het publiceren van familiekiekjes.8 Een voorbeeld daarvan is de Volkskrant-foto van het 

koninklijk gezin dat de Olympische dag bezoekt in Amsterdam in juni 1956.9 Met geen woord 

wordt gerept over de problemen die dan rond de gebedsgenezeres Hofmans spelen. De 

Volkskrant publiceert in de jaren vijftig regelmatig koninklijke foto’s zonder echte 

nieuwsaanleiding. Hoofdredacteur Lücker verdedigt dat als volgt:‘De monarchie gaat er een 

keer aan, maar dat mag de katholieken niet worden verweten.’10 Hij is zelf dus wel kritisch 

over het koningshuis, maar hij vindt het belangrijker dat zijn krant niet uit de toon valt dan dat 

hij de kritische noten laat horen.  

                                                
7 Brunt, L. ‘Koningshuis en pers in Nederland.’, 201. 
8 Wijfjes, H., ‘De afstand tot de vorst’, 6. 
9 De Volkskrant, 25 juni 1956, Koninklijk paar bij sportfeest. 
10 Sommer, M, Krantebeest, 110. 



 10

Tot 1965 voert de Volkskrant nog als onderkop ‘Katholiek dagblad voor Nederland’. 

De oplage is dan bijna 165 duizend exemplaren, bijna 5 procent van de totale markt.11 Na 

1965 verandert de krant steeds meer in een progressieve krant die zich niet meer specifiek 

richt op het katholieke volksdeel. De banden met de Katholieke Volkspartij worden 

doorgesneden en de emancipatie van katholieken verdwijnt naar de achtergrond. Historicus 

Frank van Vree stelt dat bij de krant eind jaren zestig de aandacht verschoof naar sociaal-

culturele onderwerpen en betrokkenheid bij de Derde Wereld. 12 De typische Volkskrant-lezer 

is vaak goed opgeleid en links georiënteerd.13 

Het Algemeen Handelsblad en diens opvolger NRC Handelsblad en het lezerspubliek 

daarvan is moeilijker te typeren doordat er minder over beide kranten is geschreven. Duidelijk 

is wel dat het een liberale krant is die zich richt op hoger opgeleiden.  In het eerste NRC-

commentaar in 1970 stelt de krant dat ‘de vrijheidsgedachte die we voorstaan, [zich] niet 

verdraagt met geloof in enig dogma, aanvaardt niet bij voorbaat enig gezag.’14 Dat betekent 

dat de krant voortdurend onderzoek wil doen. Uit de beginselverklaring blijkt bovendien dat 

NRC op het buitenland is gericht. Het niet-ideologisch buitenlandse beleid dat de krant 

propageert ‘houdt de bereidheid in, contacten op allerlei gebied te onderhouden en (...), te 

verstevigen.’15 Of deze grondhouding consequenties heeft voor de berichtgeving van de krant 

over het Koninklijk Huis zal blijken als die met de Volkskrant-verslaggeving wordt 

vergeleken.  

Wat betreft de Algemeen Handelsblad-verslaggeving ontbreekt er een duidelijke 

uitspraak over de houding van krant ten opzichte van het koningshuis, afgezien van 

Besselaars algemene opmerking. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat de liberale krant 

zich minder geroepen voelde dan de katholieke tegenhanger om zich überhaupt met het 

koningshuis bezig te houden. Of de signatuur van de krant de enige reden is, blijft echter 

speculeren. 

Dat de samenleving meer geordend was en dat er naar leiders werd geluisterd, blijkt 

ook uit een circulaire van de sectie Hoofdredacteuren van de journalistenvakbond in 1954. De 

sectie stuurt die brief naar aanleiding van een gesprek met koningin Juliana. Hierin worden de 

leden opgeroepen om berichten die niet van de Rijksvoorlichtingsdienst komen op juistheid te 

controleren en te kijken of ze opportuun zijn. Bovendien wilde Juliana dat RVD-

                                                
11 Vree, van, F, Metamorfose van een dagblad, 205. 
12 Vree, van, F, Metamorfose van een dagblad, 99. 
13 Zie hiervoor de typering van het lezerspubliek in Gessel, van, H, Een beeld van een dagblad. 
14 NRC Handelsblad, 1 oktober 1970, Onze beginselen. 
15 NRC Handelsblad, 1 oktober 1970, Onze beginselen. 



 11

communiqués niet werden herschreven. Achteraf zegt NRC-hoofdredacteur Rooy dat de 

circulaire de kern van de journalistieke vrijheid aantastte, maar dat iedereen zich er aan hield 

om ‘de koningin niet onaangenaam te zijn’.16 De Volkskrant en Algemeen Handelsblad zijn 

beide lid.  

Ook NRC-Handelsblad-journalist Henk Hofland is terugkijkend kritisch. Hofland, die 

in 1953 bij het Handelsblad begon, zegt dat de taak van een journalist destijds niet was de 

waarheid te melden, maar de wereld te beschrijven op een manier die de lezers beviel. Dit 

stilzwijgende contract ten koste van de waarheid tussen lezers, journalisten en hoofdredactie 

noemt hij afkeurend ‘de goede zaak’. Het bekendste voorbeeld dat hij aanhaalt, is de 

Hofmans-affaire. Hij vindt dat toen het dieptepunt van wezenloze bangigheid was bereikt. Op 

de krant ‘werden iedere dag de buitenlandse kranten met het laatste nieuws over Soestdijk 

binnengedragen, en alle wetenschap die daarin lag opgeslagen hield de hoofdredactie voor 

zichzelf’.17 In de inhoudsanalyse van de affaire zal blijken in hoeverre Hoflands uitspraak 

klopt. 

Bewijs voor zijn stelling zou men kunnen vinden in de constatering van oranjekenner 

Jan Kikkert dat de echte Oranjeprimeurs uit het buitenland komen.18 De Hofmans-affaire en 

de Lockheed-affaire zijn geen uitzondering. Bij de eerste begon de berichtgeving in Duitsland 

en bij de tweede in de Verenigde Staten. 

In 1956 complimenteert prins Bernhard de Nederlandse pers hoe goed ze afstand 

bewaren. Bij terugkomst van een Afrikaanse reis zegt hij ‘“Ik werd er niet door verslaggevers 

lastig gevallen. “Door buitenlandse verslaggevers”, zo verduidelijkte hij zich. “want u maakt 

het mij op mijn vakantiereizen nooit lastig.”, zei hij tegen de Nederlandse journalisten.’19 

Die afstandelijke houding weerhield de Oranjes er niet van de pers te gebruiken. Het 

Koninklijk Huis profiteert van de pers als het hun uitkwam.20 Zo lekten zowel (de aanhangers 

van) Juliana als Bernhard in het Hofmansconflict naar de pers. 

De pers stelt zich in de jaren zestig niet meer kritiekloos op. Er is sprake van een 

democratiseringsproces, niet alleen in de journalistiek maar ook in de samenleving als geheel. 

De socioloog Lodewijk Brunt signaleert een kentering. Hij onderschrijft de typering van die 

tijd door journalist Rinus Ferdinandusse als ‘autoriteiten worden uitgedaagd, regenten 

onttroond’. Een voorbeeld daarvan is de ophef rond het huwelijk van kroonprinses Beatrix 

                                                
16 Arlman, H. en Mulder G.,’De ongemakkelijke verhouding tussen pers en monarchie’, 107. 
17 Hofland, H., ‘In de hoofdstad loeit het oproer en brandt het verzet tegen de overheid’, 87. 
18 Kikkert, J., ‘Oranje en het journaille’, 67. 
19 De Volkskrant, 20 oktober 1956 ‘Prins Bernhard per KLM naar New York vertrokken’ 
20 Brunt, L. ‘Privé, Koningshuis en pers in Nederland.’, 204 



 12

met de Duitser Claus in 1966. Er was kritiek dat Beatrix zo kort na de Tweede Wereldoorlog 

met een Duitser trouwde. Ferdinandusse stelt dat dergelijke zaken niet meer konden worden 

behandeld zonder duidelijk standpunt van de (hoofd)redactie dat nauwkeurig door de lezers 

werd bekeken.21  

 Wijfjes tekent daarbij echter aan dat zelfs na de jaren zestig het graven naar 

controverses beperkt bleef tot zaken die politiek en samenleving als geheel aangingen.22 Dit 

huwelijk en later Lockheed vallen beide in die categorie. De mythe rond het gezin op de 

troon, zoals de Oranjes wel werden genoemd, wordt aangetast. In plaats daarvan krijgt het 

menselijke aspect meer nadruk. Het toppunt daarvan is de foto van een fietsende Juliana in 

1937.23 Die wordt in de jaren zestig zo vaak gepubliceerd dat het een klassieke foto van haar 

wordt.  

  
2.2 Jaren zeventig kritische cultuur 
 

Het democratiseringsproces dat in de jaren zestig begon, zette het volgende decennium door. 

Kenmerkend was dat het mondige individu steeds meer centraal kwam te staan. De 

opmerkingen die individuen maakten, werden nu gehoord. In de historiografie heet de 

beweging van die groeiende groep de ‘kritische cultuur’.24 Die werd zichtbaar door het 

afnemende vertrouwen in de gevestigde instituties en de heersende waarden en normen. In 

plaats daarvan zochten mensen nieuwe waarden die nog niet duidelijk waren geformuleerd. 

 Maatschappijkritiek uiten en uitgaan van het eigen oordeel op basis van individuele 

ervaringen werden gewaardeerde eigenschappen. Die ontwikkeling werkt ook door in de 

journalistiek. Zo zijn de jaren zeventig een bloeitijd van de onderzoeksjournalistiek. 

Journalisten nemen uitspraken van autoriteiten niet langer zo maar voor waar aan, maar doen 

steeds meer eigen onderzoek. Een voorbeeld daarvan is het boek van Vrije Volk-journalist 

Geert-Jan Laan in 1976 over hoe het bedrijfsleven omstreden geld heen-en-weer schoof. Hij 

behandelt daarin ook uitgebreid de Lockheed affaire.25 Een nadeel van dit boek is dat het niet 

geannoteerd is. Dit maakt de inhoud moeilijk controleerbaar.  

 Het koningshuis is nog steeds een samenbindend element, maar er wordt minder tegen 

opgekeken. De royaltyverslaggeving in kwaliteitskranten wordt kritischer. Kikkert beschrijft 

                                                
21 Brunt, L. ‘Privé, Koningshuis en pers in Nederland.’, 202. 
22 Wijfjes, H., ‘De afstand tot de vorst’, 6. 
23 Wijfjes, H., ‘De afstand tot de vorst’, 7. 
24 Wijfjes, H., Journalistiek in Nederland 1850-2000, 336. 
25 Laan, G, De Miljoenendans 



 13

hoe prins Bernhard steeds minder greep had op de pers.26 Berichten over dat hij 

steekpenningen heeft aangenomen van vliegtuigbouwer Lockheed dragen ertoe bij dat er een 

onderzoek komt. In het achterhalen van de informatie voor die berichten speelt zowel de 

Volkskrant als NRC-Handelsblad (waarin het Algemeen Handelsblad in 1970 is opgegaan) 

een belangrijke rol.27 Voor beide kranten geldt dat het achterhalen van de waarheid 

belangrijker is geworden dan het vertellen van wat de achterban wil weten. De kritiek op de 

Oranjes, en prins Bernhard in het bijzonder, is dan ook opener dan in de jaren vijftig. 

Duidelijke uitspraken over de positie van een krant ten opzichte van de monarchie passen niet 

meer bij de jaren waarin de onafhankelijkheid en eigen meningsvorming van journalisten 

hoog in het vaandel staat.  

Dat Lockheed daadwerkelijk een omslagpunt is in de royaltyverslaggeving is, staat 

voor Kikkert vast. Nederlandse kwaliteitskranten ‘kwamen met onthullingen die tien jaar 

eerder nog onmogelijk zouden zijn geweest.’28 Toch bleven journalisten ook toen last houden 

van de mythe van een onaantastbaar koningshuis. NRC-journalist Ben van der Velden 

verwoordt dat zo: ‘Het lang aangehangen geloof dat de prins slachtoffer was van vuige 

aantijgingen vereenvoudigde ons werk niet.’29 Of er nog andere redenen waren om wel of niet 

over de affaire te publiceren, zal blijken uit de inhoudsanalyse van de berichten uit die tijd. 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                
26  Kikkert, J.‘Hoe prins Bernhard zijn greep op de pers verloor’, 18. 
27 Wijfjes, H., Journalistiek in Nederland, 343. 
28 Kikkert, J., ‘Oranje en het journaille’, 66. 
29 Es, van, G., Door onze redacteuren, 59. 



 14

 
 
3 Hofmans-affaire 
 
Inleiding: een schets van de affaire 
 

Crisis op Soestdijk is de titel van het boek dat Oranjekenner Jan Kikkert heeft geschreven 

over het conflict in 1956 aan het hof rond gebedsgenezeres Greet Hofmans.30 Zij werd 

binnengehaald om de oogziekte van prinses Marijke te genezen, maar uiteindelijk leidde haar 

aanwezigheid tot botsingen tussen verschillende groepen aan het hof en kon zij Marijke niet 

genezen. Juliana was een aanhanger van Hofmans terwijl Prins Bernhard, naarmate zij langer 

aan het hof was, steeds minder van de gebedsgenezeres moest hebben. De conflicten spitsen 

zich echter niet alleen toe op Hofmans en begonnen niet pas in 1956. Er waren al langer 

spanningen tussen het koningspaar en hoe langer dat duurde, des te meer personen erbij 

betrokken raakten. 

 Een langlopende kwestie die al in 1952 voor spanning zorgde, was de pacifistisch 

instelling van Juliana tegenover de meer Atlantisch-georiënteerde Bernhard. Hij was een 

bondgenoot van de Amerikanen. Hij steunde hun beleid voor sterke bewapening in de Koude 

Oorlog, terwijl de koningin juist opriep tot een dialoog en vrede. Dat deed zij in een toespraak 

voor het Amerikaans congres tijdens een staatsbezoek in april 1952. Er waren toen ook 

ministers bezorgd dat de koningin met haar teksten niet het Nederlandse beleid, een sterke 

NAVO-bondgenoot zijn in de Koude Oorlog, had verwoord en dat de teksten wel zweverig 

waren. Als Juliana niet het kabinetsstandpunt uitdroeg, zou dat tot onduidelijkheid leiden. In 

het meest extreme geval zou ze zelfs moeten aftreden. Tijdens het staatsbezoek was ze nog 

weggekomen met haar toespraak, al vroegen Amerikaanse journalisten haar toen wel hoe de 

vrede bereikt moest worden. Haar antwoord ‘Ik heb geen enkel idee’, had volgens ministers 

geleid tot een ruzie tussen het koningspaar.31 

 Hoe hoog de conflicten opliepen, blijkt uit een brief uit augustus 1955 van de koningin 

aan Bernhard dat ze wilde scheiden en dat hij Soestdijk moest verlaten. Het paleis was 

verdeeld in aanhangers van Juliana en die van Bernhard. Bernhard zou die tijd later als oorlog 

omschrijven. Het is onduidelijk of premier Drees van die spanning op de hoogte was.32 Wel is 

duidelijk dat hij degene was die in juni 1956 het koningspaar overtuigde een commissie van 

drie staatsmannen de situatie aan het hof te laten onderzoeken. Drees’doel was om het 

                                                
30 Kikkert, J., Crisis op Soestdijk: Nederland als bananenmonarchie. 
31 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 51. 
32 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 68. 



 15

koninklijke huwelijk te redden en een crisis in de monarchie te voorkomen. Naar de pers bleef 

hij echter herhalen dat er geen sprake was van een constitutionele crisis en dat de positie van 

Hofmans aan het hof een persoonlijke kwestie was. 33 

 Officieel zou de Commissie van Drie onderzoeken wie de bronnen voor de berichten 

over Hofmans in de buitenlandse pers waren en hoe die lekken in het vervolg verkomen 

konden worden. Bij de afronding van het onderzoek repte de commissie echter met geen 

woord meer over de oorspronkelijke opdracht.34 In plaats daarvan ging het vooral over de 

reorganisatie van het hof en dat Juliana het contact zou verbreken met Hofmans.  

 Een mogelijke verklaring waarom de commissie nooit heeft onderzocht wie de 

bronnen waren, is dat prins Bernhard de belangrijkste bron bleek van het artikel waarmee de 

affaire begon. In 1994 bekende hij dat hij de journalist van het Duitse blad Der Spiegel zelf 

had ingeseind over de situatie aan het hof om zo een doorbraak te forceren en Hofmans’ 

positie te verzwakken.35 

 Ook de aanhangers van Juliana gebruikten de pers om haar zo gunstig mogelijk voor 

de dag te komen. Zo lekte Juliana’s kamerheer Van Maasdijk dat er vanuit het paleis van 

Bernhards moeder in Warmelo plannen waren om de koningin van de troon te stoten.36 

In dit hoofdstuk zal geanalyseerd worden hoeveel van de affaire daadwerkelijk de 

kranten haalde en hoeveel binnen de muren van het paleis bleef. De basis voor deze 

vergelijking vormen de Volkskrant en het Algemeen Handelsblad van juni tot en met oktober 

1956 aan de ene kant en de historiografie over de affaire aan de andere kant. De data lopen 

van de eerste vooraankondiging over de zaak in het Duitse blad Der Spiegel op 6 juni tot 27 

oktober wanneer de Volkskrant een commentaar over de behandeling van de kwestie in de 

Tweede Kamer schrijft. 

 
 3.1. Juni 1956: Wat gebeurde er? 
 

Op 6 juni verschijnt er een vooraankondiging in het Duitse weekblad der Spiegel van een 

artikel in het volgende nummer (13 juni) over de problemen in het Nederlandse koningshuis. 

Op 11 juni zouden de eerste Spiegel-exemplaren al verkrijgbaar zijn. Premier Drees besloot 

echter dat het beter was als de Nederlandse pers tot na de verkiezingen van 13 juni helemaal 

niet over de kwestie schreef. Dat zou de verkiezingsstrijd alleen maar verstoren.  

                                                
33 Kikkert, J., Crisis op Soestdijk, 8. 
34 Verstraaten, R., ‘‘We wilden de koningin niet onaangenaam zijn’, 25. 
35 Kikkert, J., Crisis op Soestdijk, 96. 
36 Mulder, G. en Koedijk, P., Léés die krant, 332. 



 16

 Om die stilte te bereiken organiseerde het kabinet twee vertrouwelijke 

persconferenties met de hoofdredacteuren op 8 en 11 juni. Premier Drees zegt dat niets 

daarvan mocht worden gepubliceerd. Op de tweede conferentie was de Duitse tekst bekend. 

Hierin wordt Hofmans neergezet als een Nederlandse versie van de Russische hoveling 

Raspoetin die de tsaar beïnvloedde. De kern van het artikel was dat door Hofmans’ invloed er 

een constitutionele crisis kon uitbreken en dat er plannen werden gesmeed om Juliana tot 

troonsafstand te dwingen.37 De hoofdredacteuren spreken af dat ze tot 13 juni niets zouden 

publiceren. Daarna heffen ze het moratorium zelf op. Ook Drees geeft aan dat hij inziet dat na 

die datum de pers niet langer het stilzwijgen kon bewaren.38 De enige krant die wel publiceert 

op 12 juni is de Waarheid. 39 Die citeert uit het Duitse artikel.  

 Een andere methode om het nieuws tegen te houden is het verzoek aan de distributeur 

van Der Spiegel door de overheid om dit omstreden nummer niet in Nederland te verspreiden. 

Daaraan geeft de distributeur gehoor, maar toch wordt de inhoud van het artikel bekend.40 Dat 

bleek onder andere uit de stijgende verkoop van het blad net over de grens in Duitsland. 

 De verhalen in de buitenlandse pers worden steeds wilder. Op 15 juni organiseert 

Drees een persconferentie alleen voor buitenlandse journalisten. Daar zegt hij dat er geen 

sprake is van een scheiding of van het aftreden van Juliana. 41 

 
3.1.1 Juni: Wat haalde de kranten? 
 

Terwijl in de buitenlandse pers uitgebreid over de kwestie werd geschreven na het Spiegel-

artikel, lichtte de Nederlandse pers het publiek pas na 13 juni in. NRC Handelsblad-journalist 

Henk Hofland is daar in 1986 kritisch over. Hij vat die berichtgeving samen als ‘een 

oorverdovende demonstratie van trouw aan het koningshuis.’42 Dat mag waar zijn, maar de 

hoofdpunten van de buitenlandse berichten werden na 13 juni wel besproken. 

Het eerste bericht in de Volkskrant over de kwestie is het commentaar van 14 juni. 

Daarin wordt de wereldpers aangesproken op haar ‘kenmerkend tekort aan 

verantwoordelijkheidsbesef’ om te suggereren dat er sprake is van een constitutionele crisis. 

De enige bron die de krant noemt om dit te ontkrachten is ‘dat we met de grootst mogelijke 

                                                
37 Der Spiegel, 13 juni 1956. 
38 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 222. 
39 Wijfjes, H., Journalistiek in Nederland 1850-2000, 304. 
40 Kikkert, J., Crisis op Soestdijk, 112. 
41 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 102. 
42 Hofland, H., Tegels Lichten, 119. 



 17

nadruk hier een verklaring herhalen ons van volkomen bevoegde zijde verstrekt: dat er geen 

sprake is van enige constitutionele crisis.’43  

 Op die dag verschijnen er geen nieuwsberichten over de kwestie, alleen maar 

commentaren.44 Het Algemeen Handelsblad besteedt net als de Volkskrant aandacht aan de 

affaire door te verwijzen naar de buitenlandse media en die te bekritiseren. Zo zegt het 

commentaar van 14 juni dat de enige reden om te suggereren dat Juliana zou aftreden is om zo 

het koningshuis en daarmee het hele Nederlandse volk te beledigen.45 

 Op 18 juni verschijnt het artikel ‘Storm in de wereldpers bedaart’ in de Volkskrant. 

Dat is gebaseerd op wat buitenlandse kranten schrijven. Het behandelt ook de berichten in de 

Britse boulevardpers ‘die het steeds moeilijker vindt de opgeblazen sensatie in leven te 

houden.’46 De auteur, journalist Henry Faas, zegt zelf terugblikkend op dat stuk: ‘Het smaakt 

naar erg slappe thee, ’ hoewel hij destijds zichzelf dapper vond en de gevolgen vreesde. Uit 

zijn artikel kon de lezer volgens Faas namelijk wel de indruk krijgen dat er iets mis was. 47  

 Deze bespreking van wat de buitenlandse media melden, was volgens historicus Hans 

Daalder de enige manier waarop de problemen aan het hof in Nederlandse kranten aan bod 

kwamen. Er was geen sprake van eigen nieuwsgaring.48  

 De Nederlandse media namen echter niet alles over. Een bewijs van hun zelfstandige, 

niet door de regering gestuurde, opvattingen werd op 20 juni geleverd. Toen verzocht de 

sectie Hoofdredacteuren het federatiebestuur van de journalistenvakbond een protestbrief te 

sturen aan de internationale pers ‘tegen de grove miskenning van goede journalistieke 

normen, waarvan verschillende publicaties blijk hebben gegeven.’49 

 
3.2 29 juni: instelling Commissie van Drie 
 

Dat de storm rond de Oranjes toch niet is gaan liggen, blijkt op 29 juni. Dan doen Juliana en 

Bernhard, op aanraden van premier Drees, een communiqué uitgaan. Daarin staat dat ze drie 

staatsmannen, Beel, Gerbrandy en Tjarda van Starkenborgh, onafhankelijk van de regering, 

laten onderzoeken ‘hoe men in den vreemde het toelaatbaar heeft geoordeeld in het openbaar 

                                                
43 De Volkskrant, 14 juni, Ten Geleide In de storm. 
44 Sommer, M, Krantebeest, 108. 
45 Algemeen Handelsblad, 14 juni, Lafhartige aanval.  
46De  Volkskrant, 18 juni 1956,  Storm in de wereldpers bedaart. 
47 Sommer, M, Krantebeest, 110. 
48 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 101. 
49 Wijfjes, H., Journalistiek in Nederland 1850-2000, 303. 



 18

ons gezinsleven en de verhoudingen in onze naaste omgeving te belichten’.50 Bovendien moet 

de commissie uitzoeken hoe dat zover heeft kunnen komen.  

 Volgens oranjekenner Kikkert komt de Commissie van Drie voor een groot deel van 

Nederland als donderslag bij heldere hemel.51 De chef van de Rijksvoorlichtingsdienst 

twijfelde of het verstandig was het communiqué uit te laten gaan. Volgens hem zou het 

bewijzen dat er toch iets aan de hand was. Tot dan toe had de Nederlandse pers de kwestie 

afgedaan als een grote rel van de buitenlandse pers om Nederland in een kwaad daglicht te 

stellen. Die ‘gedisciplineerde houding’ zou door het communiqué niet langer vol te houden 

zijn.52 

 Tot eind augustus zijn er geen berichten over de Hofmans-affaire in de Volkskrant en 

het Algemeen Handelsblad te vinden. De speculaties in de buitenlandse pers over 

troonsafstand en een scheiding gaan door, maar de Nederlandse kranten besteden er geen 

aandacht meer aan.53 

 
3.2.1 Instelling commissie in de kranten 
 

Het Algemeen Handelsblad publiceert het communiqué op de voorpagina. In het bijbehorende 

commentaar wordt nog eens benadrukt dat de onafhankelijke positie van de drie staatslieden 

bewijst dat constitutionele problemen niet aan de orde zijn. Daarvoor wordt de eerdere 

uitspraak van premier Drees tegenover de buitenlandse pers aangehaald.54 Het artikel erkent 

wel dat het onderzoek ongewoon is, maar wel verklaarbaar omdat de koningin geschokt is 

door de berichten in de buitenlandse pers.  

 Ook de Volkskrant reageert instemmend op de instelling van de commissie. De krant 

zegt in het commentaar dat het een zaak is die in de sfeer van het koninklijk gezin speelt. 

Wederom wordt de buitenlandse pers als schuldige aangewezen ‘De Nederlandse pers had 

graag gewild juist voor dat gezin in de storm van geruchten een veilige schutse te kunnen 

blijven.’ Bovendien bevat het commentaar een oproep voor het koninklijke gezin te bidden en 

sluit het af met te zeggen dat het ‘werk van het driemanschap niet met de argusogen van een 

op sensatie belust publiek kan worden gevolgd.’55 

 

                                                
50 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 126. 
51 Kikkert, J.Crisis op Soestdijk, 113. 
52 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 129. 
53 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 141. 
54 Algemeen Handelsblad  14 juni ‘Mededeling van H.M. de Koningin en ZKH Prins Bernhard’. 
55  De Volkskrant, 30 juni 1956, ‘Een gezin in de storm’. 



 19

 3.3 24 augustus: communiqué over rapport driemanschap  
 

Juliana en Bernhard laten op 24 augustus een communiqué uitgaan waarin zij de Commissie 

van Drie bedanken voor hun werk. Het is een cryptisch bericht. Zo staat er: ‘Hun advies is ons 

zeer waardevol geweest bij het oplossen van gerezen moeilijkheden’.56 Wat die moeilijkheden 

echter waren en wat hun advies was, blijft het geheim van Soestdijk. Tot de dag van vandaag 

is het rapport van de commissie niet openbaar. De enige die toegang heeft gekregen, is 

Wilhelmina-biograaf Cees Fasseur, maar hij heeft nog niets daarover gepubliceerd. 57 

 Tegelijkertijd met het uitbrengen van het communiqué geeft het driemanschap een 

vertrouwelijke persconferentie voor de hoofdredacteuren. Het driemanschap benadrukt dat er 

geen reden tot bezorgdheid is. De contacten tussen de koningin en Hofmans zullen voor 

onbepaalde tijd worden verbroken en Juliana zal Hofmans’ bijeenkomsten niet meer 

bezoeken. Bovendien zouden een aantal mutaties aan het hof plaatsvinden. Van een 

troonsafstand zou geen sprake zijn en berichten daarover in de buitenlandse pers spreekt de 

commissie tegen.58 

 De uitspraken van de commissie noemt NRC-journalist Hofland achteraf dom. In 

plaats van te zeggen dat persoonlijke zaken aan het hof geregeld zijn en dat ze niemand meer 

aangaan, maakte de commissie bekend dat koningin geen contact meer zou hebben met 

Hofmans.59 Dit verschafte een vrijbrief om te zien of de betrokkenen zich wel daaraan 

hielden. Daar deed de Nederlandse pers eerst niets mee. 

 De schrijvers van de geschiedenis van Het Parool kwalificeren dit gedrag van de 

Nederlandse kranten, met uitzondering van de Waarheid, als te gezagsgetrouw, ‘als een 

schoolklas die van de meester niet naar buiten mag kijken naar de aanrijding op straat.’60 

 Een laatste opmerkelijk aspect van het werk van de commissie is dat ze niet meer 

ingaan op wie bronnen waren van de berichten in de buitenlandse pers.61 Dat was wel de 

oorspronkelijke opdracht, maar dat komt nergens meer terug. 

 
3.3.1 Advies driemanschap in de kranten 
 

De Volkskrant en Algemeen Handelsblad schrijven beide positief over de uitkomst van de 

Commissie van Drie. Ze nemen de uitspraken over dat de koningin geen contact meer zal 

                                                
56 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 143. 
57 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 139. 
58 Mulder, G. en Koedijk, P., Léés die krant, 326. 
59 Hofland, H., Tegels Lichten, 122. 
60 Mulder, G. en Koedijk, P., Léés die krant, 326. 
61 Verstraaten, R., ‘‘We wilden de koningin niet onaangenaam zijn’, 25. 



 20

hebben met Hofmans, dat er niet nader gespecificeerde mutaties aan het hof zullen 

plaatsvinden en dat er van troonsafstand geen sprake is. De bron voor dat laatste maakt de 

Volkskrant niet bekend. In plaats daarvan staat er: ‘Er is ons verzekerd’. 62 In het commentaar 

van die dag stelt de krant dat de storm rond Soestdijk tot rust is gekomen. Niet alleen het 

koningspaar maar ook de natie, ‘die zich vereend weet in Oranje’, moet de commissie 

dankbaar zijn voor het advies. 

 Dankbaarheid is ook de kop van het commentaar in het Algemeen Handelsblad. Het 

communiqué bewijst dat ‘indien zich al wolken boven het Koninklijk Huis hadden 

samengetrokken de atmosfeer volledig is opgeklaard.’63 De juichstemming blijkt ook uit de 

slotzin ‘Lang leve koningin Juliana! Lang leve prins Bernhard! Lang leve het koninklijk 

gezin!’ De bronnen voor het artikel over het werk van de commissie worden ook hier niet 

verder bekend gemaakt dan dat ze ‘van zeer bevoegde zijde’ en ‘van bevoegde zijde’ zijn.64  

 Een andere onduidelijkheid is dat in het artikel gezegd wordt dat de koningin niet meer 

zal deelnemen ‘aan conferenties van een kring op het Loo’ terwijl die nog nooit eerder ter 

sprake zijn gekomen. Tot die tijd was alleen bekend dat Hofmans gebeden had voor het 

herstel van prinses Marijke.  

 
3.4 Communiqué geen einde affaire 
 

Door de uitspraken van de commissieleden dat er veranderingen aan het hof zullen 

plaatsvinden, hebben ze de koningin publiekelijk klem gezet. Daardoor wordt ze verplicht 

inderdaad haar hofhouding te veranderen. Toch zijn het vooral buitenlandse journalisten die 

speculeren dat de aanbevelingen niet worden uitgevoerd en de problemen niet zijn opgelost. 

Die speculaties leiden tot een vicieuze cirkel. Naarmate (buitenlandse) kranten meer schreven 

dat de koningin haar beloften niet nakwam, des te moeilijker kon ze alsnog de veranderingen 

doorvoeren zonder gezichtsverlies te lijden. Als ze wel toegaf, leek het net of ze zich liet 

leiden door de druk van de media. Dit maakte het voor haar lastig om de veranderingen door 

te voeren, zelfs als ze er zelf wel achter stond.65 

 Dat de affaire nog niet ten einde is, blijkt wanneer op 14 oktober een artikel in de 

Britse krant Sunday Pictorial verschijnt van de hand van Victor Sims. Daarin wordt ontkend 

dat de koningin beloofd had te breken met Hofmans. Bovendien zou er een samenzwering 

                                                
62 De Volkskrant, 25 augustus, Koninklijk Paar dankt commissie van Drie.. 
63 Algemeen Handelsblad, 24 augustus, Dankbaarheid. 
64 Algemeen Handelsblad, 24 augustus, Advies van de Commissie van Drie. 
65 Mulder, G. en Koedijk, P., Léés die krant, 328. 



 21

vanuit het kasteel van Bernhards moeder bestaan, gesteund door ministers, om Juliana van de 

troon te stoten. De bron van dit verhaal is de kamerheer van Juliana, Van Maasdijk. Hij vertelt 

de journalist niet wie hij is, maar voordat Sims zijn verhaal publiceert, komt hij daar met hulp 

van een Parool-collega toch achter. Van Maasdijks doel is om de aandacht van de koningin af 

te leiden.66 

 Ongewild wordt Van Maasdijk echter zelf het onderwerp van gesprek wanneer Het 

Parool onthult dat hij degene is die de journalist Sims tijdens een autorit alles heeft verteld. 

De Parool-verslaggever is de auto, waar beiden in zaten, gevolgd en heeft het tweetal gezien. 

Hij vertelt Sims wie zijn bron is en Sims publiceert dat op 14 oktober. Opmerkelijk is dat Het 

Parool zelf eerst alleen het Engelse artikel samenvat zonder de eigen rol te vermelden in het 

ontmaskeren van de bron. Doordat de krant uiteindelijk zoveel details over de autorit kan 

vertellen, wordt die versie van het verhaal zo sterk dat de meeste Nederlandse kranten het 

overnemen.67 De reportage, waarin de Parool-journalist zijn achtervolging beschrijft, is zo 

nauwkeurig dat Van Maasdijks verklaring ongeloofwaardig wordt.  

 De verklaring van de kamerheer is namelijk dat hij uit aardigheid de journalist heeft 

meegenomen en dat die zelf met een verhaal kwam dat Van Maasdijk juist nog had proberen 

te ontkrachten.68 Maar zijn positie aan het hof wordt onthoudbaar. Hij probeert in een artikel 

in de Telegraaf de schuld van de berichtgeving over het Koninklijk Huis te schuiven in de 

schoenen van minister van Buitenlandse Zaken Beyen. Die zou tijdens de vertrouwelijke 

persconferentie in juni te diep op het koninklijk privé-leven zijn ingegaan na een vraag van de 

hoofdredacteur van Het Parool. Wanneer die krant een verslag van die bijeenkomst publiceert 

waarin het tegendeel staat, wordt Van Maasdijks verhaal wederom ongeloofwaardig. 

Drees verdedigt zijn minister tegen Van Maasdijks aantijgingen en zegt in een 

persbericht dat Beyen alles heeft gedaan om de koningin tegen onterechte aanvallen te 

beschermen.69 

 
3.4.1 De Volkskrant en Algemeen Handelsblad begin oktober 
 

In het commentaar van 6 oktober spreekt de Volkskrant zich uit voor meer duidelijkheid of de 

adviezen van de commissie worden opgevolgd. Aan de ene kant zegt de krant terughoudend te 

willen zijn omdat het ‘volk zich een voorstelling geschapen heeft van het koninklijk gezin en 

                                                
66 Arlman, H. Van de prins geen kwaad,157. 
67 Mulder, G. en Koedijk, P., Léés die krant, 332. 
68 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 182. 
69 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 183. 



 22

het niets liever wil dan die voorstelling ongeschokt bewaren’. Maar de krant citeert ook de 

Eerste Kamervoorzitter die de hoop uitsprak dat het vertrouwen waarmee koningin en prins 

zeiden de toekomst tegemoet te zien na het commissierapport terecht was. Bovendien wordt 

er weer op gewezen dat de zorgvuldige omgang  met het Koninklijk Huis voor de 

Nederlandse pers loodzwaar moet wegen, maar dat dit niet geldt voor de buitenlandse 

tegenhangers.70 

 Na het uiten van deze zorg is de eerstvolgende aanleiding om aandacht te besteden aan 

de affaire Sims’ artikel. De krant geeft zowel Sims als Van Maasdijks versie van het verhaal 

weer.71 Het commentaar een dag later benadrukt dat er snel gehandeld moet worden om de 

schade rond de koningskwestie te beperken. Een manier waarop dat gebeurt, is de verklaring 

vanaf Soestdijk dat de reorganisatie aan het hof wel doorgaat.72  

Dat Van Maasdijk met Sims heeft gepraat, al was het maar om diens verhaal te 

ontkrachten, keurt de krant af. Zijn verklaring dat hij zijn verhaal deed uit liefde voor Oranje 

noemt de Volkskrant onwaarachtig. De krant prijst de regering dat zij minister Beyen tegen 

Van Maasdijk in bescherming neemt. De kamerheer kan volgens de krant niet langer 

aanblijven. Een extra argument daarvoor is de publicatie van het verslag de vertrouwelijke 

persconferentie in Het Parool.73 Over de koningskwestie zelf zegt de krant dat de problemen 

moeten worden opgelost en niet achter Oranjeliefde mogen worden versluierd. 74 

 Ook het Algemeen Handelsblad besteedt aandacht aan Van Maasdijks handelen. Er 

wordt benadrukt dat de regering zijn verhaal tegenspreekt. Bovendien concludeert de krant dat 

hij maar beter kan opstappen omdat hij niet de benodigde zorgvuldigheid heeft getoond in zijn 

contacten naar buiten, dat wil zeggen de pers.75 Positiever is de krant over de koningin. In het 

bericht over de reorganisatie aan het hof die doorgaat, staat dat ‘de koningin zich uiteraard op 

de te treffen voorzieningen rustig [wenst] te beraden.’76 

De krant vermeldt 17 oktober de versie van Het Parool op de autorit. Daarmee wordt 

Van Maasdijks positie verzwakt. Daarna verschijnen er geen artikelen meer over de affaire tot 

de Tweede Kamer het commissierapport bespreekt.  

 

 
                                                
70 De Volkskrant,, 6 oktober 1956 Ten GeleiDe 
71 De Volkskrant, 15 oktober 1956, Het rumoer rond Soestdijk opzienbarende mededelingen –van een 
koninklijke kamerheer?- in Engels ochtendblad. 
72 De Volkskrant,, 16 oktober 1956, Reorganisatie Soestdijk vindt voortgang. 
73 De Volkskrant, 24 oktober 1956, Mr Beyen geeft verlof tot publikatie brief. 
74 De Volkskrant, 18 oktober 1956 Ten Geleide, Onwaarachtig. 
75 Algemeen Handelsblad, 15 oktober 1956, Nieuwe beweringen omtrent het Koninklijk Huis. 
76 Algemeen Handelsblad, 15 oktober 1956, Coördinatie diensten kon. huis. 



 23

 

3.5 Debat over commissierapport 
 

De laatste fase in de Hofmans-affaire is het debat over het rapport in de Tweede Kamer. Dit 

vindt plaats op 24 en 25 oktober als onderdeel van algemene politieke beschouwingen nadat 

het nieuwe kabinet de regeringsverklaring heeft afgelegd. De historicus Huub Wijfjes 

karakteriseert die bespreking als ‘nietszeggende woorden die neerkwamen op de bewering dat 

voorzover er al iets aan de hand was geweest, alle problemen nu waren opgelost’. Drees 

herhaalde hiermee wat hij ook zei tijdens een persconferentie op 23 oktober die live op de 

televisie en de radio werd uitgezonden.77 De vijf grote partijen in de Tweede Kamer vragen 

maatregelen om de ongereptheid van de monarchie te waarborgen. Die houden onder meer in 

dat de kwestie Soestdijk niet langer alleen een zaak is die de koningin aangaat, maar dat ook 

bewindslieden zich ermee bezig gaan houden. De overeenstemming hierover was echter zo 

groot dat deze wens van de Kamer niet tot een verhitte discussie heeft geleid. 

 Wat de exacte inhoud van de aanbevelingen van het commissierapport zijn, zal pas 

duidelijk worden als het rapport openbaar wordt.78 Deze onduidelijkheid over de inhoud kan 

ook verklaren waarom het debat zo tam was. Als niemand precies weet, wat er speelt, is het 

moeilijk debatteren.  

 
3.5.1 Politieke afwikkeling affaire in de kranten 
 

Het belangrijkste Volkskrant-artikel over politieke afloop van de zaak is het commentaar van 

27 oktober. Daarin spreekt de krant het vertrouwen uit dat nu duidelijk is dat ‘de kwestie 

Soestdijk’ niet alleen de koningin persoonlijk aangaat. Wel wordt benadrukt dat de koningin 

de eerste is die over haar hofhouding mag beslissen. ‘Niet voor niets is jarenlang van deze 

zaak afstand gehouden’. De opgelopen spanningen maakten echter duidelijk dat spreken een 

plicht werd van het kabinet in het belang van de kroon.79 Drie dagen eerder signaleerde de 

Volkskrant nog dat er in de regeringsverklaring ‘niets over de kwestie Soestdijk wordt 

gezegd’80 Dat is opmerkelijk aangezien het voor Drees wel de belangrijkste zaak was in die 

tijd en er bovendien ook veel in de buitenlandse pers werd gespeculeerd over hoe ‘Soestdijk’ 

zou eindigen. Een mogelijke verklaring waarom de kwestie onvermeld bleef, is dat Drees er 

niet opnieuw aandacht op wilde vestigen. Of dat daadwerkelijk zo is, blijft echter speculeren. 

                                                
77 Wijfjes, H., Journalistiek in Nederland 1850-2000, 305. 
78 Daalder, H., Drees en Soestdijk, 224. 
79 De Volkskrant, 27 oktober 1956, Ten Geleide, Spreken werd plicht. 
80 De Volkskrant, 24 oktober 1956, Nog veel vragen. 



 24

Het Algemeen Handelsblad bericht 24 oktober dat de vijf grote partijen in de Tweede 

Kamer maatregelen vragen in het belang van de ongereptheid der monarchie. Volgens VVD-

leider Oud is de kwestie Soestdijk zo ver gevorderd dat ‘het niet meer een zaak is die alleen 

de draagster van de Kroon persoonlijk raakt en haar raadslieden geen verantwoordelijkheid 

dragen.’ Hij spreekt zijn vertrouwen uit dat het kabinet zich bewust is van de 

verantwoordelijkheid en dat de maatregelen genomen zullen worden wat betreft de inrichting 

van het Huis van de Koningin.81 

 Een dag later opent de krant met Drees’ toezegging dat er binnenkort veranderingen 

aan het hof te verwachten zijn. De krant signaleert zijn terughoudendheid om openheid over 

de kwestie te geven. Drees voert weer het argument aan dat het om kwesties gaan die het 

privé-leven van het koninklijk gezin raken. Wel zegt hij toe dat er maatregelen zullen volgen 

als blijkt dat de bronnen van de perspublicaties in Nederland blijken te liggen.82 

 De maatregelen die uiteindelijk worden genomen, zijn dat aanhangers van Hofmans 

verdwijnen van het hof en Van Maasdijk op 1 januari 1957 eervol wordt ontslagen.83 Voor de 

kranten is de kwestie na het politieke debat echter al afgelopen. In oktober 1956 eindigt de 

zaak met een artikel in het vakblad De Journalist. Hierin bekritiseert Parool-journalist 

Metzemakers het ‘onverantwoordelijk zwijgzame gedrag van de sectie Hoofdredacteuren.’ 

Volgens hem bleef het daardoor onduidelijk wat er aan de hand was. ‘De uniformiteit wekt de 

indruk dat we in Nederland met een geleide pers à la Rusland te doen hadden.’ 84 

 
3.6 Analyse verslaggeving de Volkskrant en Algemeen Handelsblad 
 

Het eerste dat opvalt in de vergelijking van de verslaggeving van de twee kranten is de 

hoeveelheid aandacht die ze aan de affaire besteden. De Volkskrant wijdt er zeventien 

artikelen aan in vijf maanden, tegenover negen in het liberale Algemeen Handelsblad. 85 Een 

mogelijke verklaring voor dit verschil is dat de Volkskrant vaak refereert aan de kwestie in de 

rubriek Persspiegel en in het commentaar. 

 De vraag is of er, in de vijf periodes waarin de affaire is verdeeld, sprake was van een 

bewuste keuze om een nieuwswaardig feit om wat voor reden dan ook niet te melden en of de 

                                                
81 Algemeen Handelsblad, 24 oktober 1956, Maatregelen gevraagd in het belang van de ongereptheid der 
monarchie.  
82 Algemeen Handelsblad, 25 oktober 1956, Mutaties aan het hof binnenkort te verwachten. 
83 Wijfjes, H., Journalistiek in Nederland 1850-2000, 306. 
84 Wijfjes, H., Journalistiek in Nederland 1850-2000, 306. 
85 zie de index van artikelen in de bibliografie van deze scriptie. 



 25

twee kranten daarin nog onderling verschillen. Hierbij zal ook worden gekeken naar de 

interne en externe factoren die een rol spelen om al dan niet te publiceren.  

 Wat betreft de periode voor 13 juni was er zeker sprake het niet melden van 

nieuwswaardige feiten. De motivatie om niet over Hofmans te schrijven was tweeledig. 

Enerzijds was er het verbod van Drees om over de vertrouwelijke persconferentie te 

berichten, anderzijds was er de onderlinge afspraak van de hoofdredacteuren om niet te 

publiceren tot 13 juni. Beide kranten houden zich daaraan. Drees’ verbod is een voorbeeld 

van externe overheidsdruk en de hoofdredactionele afspraak valt in de categorie interne 

factoren. De hoofdredacteuren besloten er voorlopig niet over te schrijven. De 

doorslaggevende factor daarin was waarschijnlijk dat het niet in het maatschappelijk klimaat 

paste om er wel over te berichten.  Welke consequenties die afspraken hebben voor 

individuele journalisten, blijkt uit het verhaal van Gerard van den Boomen die namens de 

Volkskrant bij een vertrouwelijke persconferentie was. ‘Toen ik Lücker ( hoofdredacteur, 

toevoeging MK) verslag deed, was hij niet eens zo geïnteresseerd. Het kon toch niet in de 

krant.’86 

 Ook later in juni publiceren beide kranten niet alles over de affaire. Een mogelijke 

verklaring is de terughoudendheid van journalisten87 en de afspraken binnen een medium om 

negatief over het Koninklijk Huis te schrijven. Interne factoren zijn in juni belangrijker dan de 

externe. De terughoudendheid valt het meest in de categorie van journalistieke mores. De 

(impliciete) afspraak op krantenredactie was dat er niet negatief over de Oranjes werd 

geschreven. Lückers eerder aangehaalde uitspraak dat de ondergang van de monarchie niet 

aan de katholieken (i.e. de Volkskrant) te wijten moet zijn, sluit daarop aan. De terugblik van 

Volkskrant-journalist Faas op zijn Hofmans-artikel dat hij destijds gewaagd vond, maar later 

erg slap, geeft goed aan hoe de perceptie van verslaggeving over het Koninklijk Huis is 

veranderd. De Volkskrant verdedigt de berichtgeving in het commentaar door schande te 

spreken van de buitenlandse pers. Daarbij is het wel significant te onthouden dat diezelfde 

buitenlandse pers een belangrijke bron van informatie is in de affaire. Eigen nieuwsgaring 

komt er niet bij te pas. 

 Bij de bespreking van de instelling van de commissie komt Algemeen Handelsblad 

niet verder dan de opmerking dat het onderzoek ongewoon, maar begrijpelijk is. De krant 

haalt geen eigen bronnen aan om dat uit te leggen. Het communiqué is de belangrijkste 

                                                
86 Sommer, M, Krantebeest, 109. 
87 Een voorbeeld daarvan is Algemeen Handelsblad-journalist Herman Besselaar. zie Brunt, L. ‘Koningshuis en 
pers in Nederland.’, 201. 



 26

informatiebron. De Volkskrant noemt als reden om niet uitgebreid over de zaak te berichten 

dat het een kwestie is die in het koninklijk gezin speelt. Dit argument is een interne factor, die 

het meest onder de noemer maatschappelijk klimaat valt. Over privé-zaken werd weinig 

bericht, al helemaal als het om koninklijke personen ging.  

 Ook bij de derde periode, de publicatie van het communiqué om de commissie te 

bedanken, publiceren de kranten niet alles. De toon van de artikelen is optimistisch, al blijven 

er wel onduidelijkheden over wat er nu aan het hof speelde. Zonder enige uitleg neemt het 

Algemeen Handelsblad de verklaring bij het communiqué over dat Juliana geen 

bijeenkomsten in het Loo meer zal bezoeken, terwijl het Loo niet eerder is genoemd.  

 Pas begin oktober vergaren Nederlandse kranten zelf nieuws en zelfs hierbij gaat het 

om maar een krant, Het Parool. Zowel Algemeen Handelsblad en de Volkskrant nemen die 

berichten over. Het belangrijkste doel van de Volkskrant blijft  het aanvankelijk om de 

monarchie te steunen, al zegt de krant wel dat Oranjeliefde niet alle problemen moet 

versluieren. Voor de berichtgeving over het handelen van kamerheer Van Maasdijk gebruikt 

het Algemeen Handelsblad alleen de Parool-artikelen en verklaringen van de overheid.  

 De laatste periode beslaat de politieke afhandeling van de affaire. Aangezien het 

rapport niet bekend is, is het begrijpelijk dat beide kranten zich vooral beperken tot een 

opsomming van de standpunten van de partijen over ‘Soestdijk’. De enige mogelijke 

uitzondering zou de opmerking van de Volkskrant kunnen zijn. Die signaleert dat de kwestie 

ongenoemd blijft in de regeringsverklaring. Aangezien de krant daar niet op doorgaat, is het 

onmogelijk te achterhalen of de krant er wel meer van af wist en niet publiceerde, of echt 

niets anders kon doen dan de regeringsverklaring nauwkeurig lezen.  

 Voor de berichtgeving in beide kranten geldt dat de verklaringen van officiële zijde, of 

dat nu de RVD, de commissie of de premier is, uitgebreid aandacht krijgen. Het duidelijkste 

verschil tussen beide kranten is hoe uitgebreid ze bij de kwestie stilstaan. De Volkskrant doet 

dat meer dan het Algemeen Handelsblad. Van eigen Volkskrant- of Handelsblad-onderzoek is 

geen sprake. Er is in ieder geval niets van terug te vinden. De enige extra bron die de kranten 

wel gebruiken is de buitenlandse pers, maar dan nog vooral om daar schande van te spreken. 

Die situatie is twintig jaar later wel anders, als het Lockheed-schandaal rond prins Bernhard 

losbarst. 

 

 

 
 



 27

4. Lockheed-affaire 
 
4.1.1 Begin van de affaire  
 

Omkoping, prins Bernhard en 1976, dit zijn de woorden die mensen het eerst te binnen 

schieten wanneer je ze vraagt naar het Lockheed-affaire in Nederland. Dat klopt allemaal, 

maar de eigenlijke Lockheed-affaire speelde al jaren eerder, van 1960 tot 1974. Het is voor 

handelingen in die periode dat Bernhard in 1976 in de problemen komt. Hierbij moet wel 

worden gezegd dat de Nederlandse onderzoekscommissie concludeerde dat er geen bewijzen 

zijn dat Bernhard geld in zijn zak heeft gestoken, al komen sommige aanwijzingen daar dicht 

bij.88  Zeker is dat het schandaal Bernhards reputatie als succesvolle ambassadeur van het 

Nederlandse bedrijfsleven danig heeft geschaad.  

In dit hoofdstuk zal een beeld geschetst worden van de affaire en hoe die zich in 

Nederland ontwikkelde in 1975 en 1976. Het begint met een bericht in Wall Street Journal 

van 4 december 1975 dat Nederlandse kranten overnemen. Het artikel meldt dat 

vliegtuigbouwer Lockheed de prins aanzienlijke bedragen zou hebben betaald als 

tegenprestatie voor zijn bemoeienis met de verkoop van gevechtsvliegtuigen.89 De affaire 

eindigt met een Kamerdebat op 30 augustus 1976 over Bernhards rol in de Lockheed-affaire. 

Op basis van de beschikbare literatuur over de affaire wordt in deze scriptie alleen gekeken 

naar de berichtgeving in de Volkskrant en NRC Handelsblad in vijf periodes dat de kwestie in 

het nieuws was. Deze periodes variëren van de eerste onthulling over de zaak tot de 

uiteindelijke bekendmaking van de maatregelen tegen prins Bernhard door premier Den Uyl.  

  Het begin van het onderzoek naar de kwestie ligt in de Verenigde Staten. Daar 

onderzoekt een senaatscommissie (commissie Church) de verhoudingen tussen de 

inlichtingendienst CIA en het bedrijfsleven. Tijdens die verhoren komen corruptieschandalen 

aan het licht. Op 4 december verklaart een oud-werknemer van Lockheed dat de prins betaald 

zou zijn. Dit is reden voor premier Den Uyl Bernhard om opheldering te vragen, maar die 

ontkent alle betrokkenheid.90 Toch waait de kwestie niet over, want zowel de Volkskrant als 

de NRC verdiept zich erin. Welke artikelen zij schrijven, zal later dit hoofdstuk worden 

besproken.  

 Het Lockheed-schandaal breekt in alle hevigheid los op 6 februari. Dan verklaart Carl 

Kotchian, topman van Lockheed voor de senaatscommissie dat Lockheed herhaaldelijk geld 

                                                
88 Bootsma, P, De verbeelding aan de macht,156. 
89 Es, van, G., Door onze redacteuren, 55. 
90 Klinkenberg, W., Prins Bernhard, 480. 



 28

had betaald aan ‘een hoge regeringsfunctionaris uit Nederland.’ Doel van die schenkingen 

was om een gunstig klimaat te scheppen voor Lockheed-toestellen. Het totale 

schenkingsbedrag was een miljoen dollar.91 

 Nog op de avond van Kotchians verklaring laten medewerkers van de 

senaatscommissie lekken dat prins Bernhard de hoge regeringsfunctionaris is.92 Nu dat 

bekend is, besluit premier Den Uyl in hetzelfde weekend nog een commissie in te stellen die 

onderzoekt in hoeverre de uitlatingen voor de senaatscommissie juist zijn voorzover de prins 

daarin is bedoeld of indirect ter sprake is gebracht. Daarnaast onderzoekt de commissie of 

Bernhard invloed heeft gehad op het aanschafbeleid van Defensie.93 Deze onderzoeksopdracht 

bakent ook de definitie van het Lockheed-schandaal in deze scriptie af. Zo zal de discussie 

over het al dan niet strafrechtelijk vervolgen van de prins en hoe Juliana daarover dacht, 

alleen besproken worden als de Volkskrant en NRC daar een duidelijk standpunt over hebben 

nadat Den Uyl de maatregelen heeft bekendgemaakt.  

Een andere kwestie waar geen aandacht aan besteed wordt, zijn de aanwijzingen dat 

Bernhard ook steekpenningen heeft aangenomen van vliegtuigbouwer Northrop. De 

commissie stuit daar ook op, maar besluit ze niet te onderzoeken omdat dat maanden extra 

zou kosten.94  

  
4.1.2 Commissie-Donner 
 

De commissieleden die Den Uyl benadert, zijn de heren Donner, Holtrop en Peschar. Net als 

de Commissie van Drie in 1956 legt dit drietal alle functies neer om onafhankelijk te kunnen 

werken. In de Tweede Kamer wordt de instelling van de commissie goed ontvangen in een 

spoeddebat op 10 februari.95 PSP-kamerlid Bram van der Lek blijft wel met een aantal vragen 

zitten. De reden dat hij uiteindelijk toch instemt met de commissie is dat het voor Pacifistisch 

Socialistische Partij, die tegen het koningshuis was, een schot voor open doel zou zijn om de 

monarchie hierover aan te vallen. Bovendien vond hij het een politiek marginale zaak of 

Bernhard geld had aangenomen. Het militair-industrieel complex, waarin de belangen van de 

wapenindustrie, de politiek en het bedrijfsleven waren gebundeld, moest volgens hem eerst 

worden aangepakt.96  

                                                
91 Laan, G, De Miljoenendans 32-33. 
92  Laan, G, De Miljoenendans, 40. 
93 Donner, A., Rapport van Commissie van Drie, 3. 
94 Laan, G, De Miljoenendans 83. 
95 Laan, G, De Miljoenendans, 42. 
96 Lek, van der B ‘Zwendelaffaire, koningskwestie of kapitalistisch symptoom?’, 605. 



 29

 De commissie werkt van februari tot 12 augustus. Tussentijds komt er weinig naar 

buiten, al wordt Den Uyl wel op de hoogte gehouden van de hoofdpunten. Een bewijs 

daarvoor is dat Den Uyl in juni verneemt dat Bernhard niet brandschoon uit het onderzoek zal 

komen.97 De commissie voert gesprekken met verschillende betrokkenen bij de Lockheed-

affaire, variërend van Bernhard zelf tot (oud-)medewerkers van Lockheed. Veel 

hoofdrolspelers willen niet met de commissie praten of lijden aan geheugenverlies. Van dat 

laatste heeft Bernhard ook last.98 Naast de gesprekken is een andere belangrijke bron de 

Verenigde Staten. NRC Handelsblad-journalist Henk Hofland stelt zelfs dat er zonder het 

Amerikaanse onderzoek helemaal geen Nederlands onderzoek zou zijn gekomen.99 De 

commissie sluit een overeenkomst met het Amerikaanse ministerie van Justitie om informatie 

uit te wisselen. Dat ministerie behandelt de bevindingen van de senaatscommissie. Op 29 

maart gaat het parlement akkoord met de Amerikaanse eis dat verzoeken om wederzijdse 

bijstand alleen via diplomatieke kanalen mogen gebeuren.100 Hiermee beperkt het parlement 

de mogelijkheden zelf onderzoek te doen.  

 Begin april verschijnen berichten op in de pers dat de commissie de affaire in de 

doofpot probeert te stoppen. De commissie reageert door 9 april een brief uit te geven waarin 

het drietal zich beklaagt dat Amerikaanse documenten zo traag ter beschikking worden 

gesteld.101  

 Begin juni komt de commissie opnieuw in het nieuws, wanneer de NRC en de 

Volkskrant publiceren over het betalingsbewijs op naam van Victor Baarn dat de commissie 

uit de VS krijgt.102 Deze persoon heeft een Lockheed-cheque in Zwitserland geïnd ter waarde 

van honderdduizend dollar. De discussie over de identiteit van Baarn zal later in dit hoofdstuk 

aan bod komen bij de bespreking van de conclusies van de commissie-Donner. In juni wordt 

nog niet het verband gelegd dat Baarn en Bernhard dezelfde persoon kunnen zijn. 

 Aangezien er weinig historiografie over de affaire is, is het lastig te achterhalen wat de 

journalisten wel en niet wisten toen de commissie aan het werk was. Duidelijk is wel dat er 

weinig naar buiten kwam.103 Dat verklaart misschien ook waarom de onthullingen die de 

kranten doen, vooral uit het buitenland komen. Een voorbeeld daarvan is het Volkskrant-

bericht, gebaseerd op een Italiaanse krant, dat Bernhards naam is opgedoken in een geheim 

                                                
97 Laan, G, De Miljoenendans 66. 
98 Bootsma, P, De verbeelding aan de macht, 142. 
99 Hofland, H., Twee helden uit de jaren zeventig, 7. 
100 Klinkenberg, W., Prins Bernhard, 492. 
101 Klinkenberg, W., Prins Bernhard, 494. 
102 Klinkenberg, W., Prins Bernhard, 501 
103 Laan, G, De Miljoenendans 50. 



 30

codeboek van Lockheed. Den Uyls reactie daarop is: ‘Ik heb de laatste maanden al zoveel 

onzin gelezen in de buitenlandse pers.’104 Zie voor andere Volkskrant-voorbeelden de 

discussie van artikelen in paragraaf 4.2.4. 

 De aandacht voor de affaire bereikt weer een hoogtepunt wanneer de commissie op 12 

augustus het rapport naar de koningin stuurt. De premier geeft aan twee weken nodig te 

hebben om de inhoud te bestuderen. Dat is echter ook het sein voor de speculaties om te 

beginnen.105 Die houden aan tot de presentatie van de regeringsverklaring over het rapport in 

de Tweede Kamer op 26 augustus. 

 
4.1.3 Conclusies commissie 
 

Het rapport richt zich op drie jaartallen: 1960, 1968 en 1974. In geen van de gevallen kan de 

commissie bewijzen dat prins Bernhard geld van Lockheed in zijn eigen zak heeft gestoken. 

De commissie concludeert wel dat hij ‘zich toegankelijk getoond [heeft] voor onoorbare 

aanbiedingen’. Bovendien heeft hij ‘zich laten verleiden tot het nemen van initiatieven die 

volstrekt onaanvaardbaar waren en die hem zelf en het Nederlandse aanschaffingsbeleid bij 

Lockheed in een bedenkelijk daglicht moesten stellen.’106 

Waarop baseert de commissie deze uitspraken? In 1960 wilde Lockheed de prins een 

vliegtuig schenken. Lockheed deed dat voorstel niet om hem te bedanken voor bewezen 

diensten, maar vooral omdat het goede reclame zou zijn als de prins in een Lockheed-toestel 

vloog. De prins bedankte. Toen opperde Fred Meuser, verkoopagent van Lockheed in Europa 

en persoonlijke vriend van Bernhard, om de prins in plaats van een vliegtuig 1,1 miljoen te 

geven. De vliegtuigbouwer gaat akkoord en het geld komt via de Zwitserse advocaat Hubert 

Weisbrod terecht bij een huisvriend van Bernhards moeder. Daarna is het geld volgens 

Meuser over verschillende rekeningen verspreid. Meuser heeft verklaard dat Bernhard nooit 

toegang tot het geld had. Hij heeft echter niet gezegd dat hij dat zelf niet had.107 

 Bernhards reactie tegenover de commissie is, dat hij niet wist dat het om zo veel geld 

ging. Bovendien was het geld bestemd voor Meuser die volgens Bernhard tekort was gedaan 

door Lockheed.108 De prins bekent wel dat hij Meuser gevraagd heeft (een deel van) het geld 

te gebruiken om gemeenschappelijke vrienden te helpen.  

                                                
104 Klinkenberg, W., Prins Bernhard, 507. 
105 Klinkenberg, W., Prins Bernhard, 512. 
106 Donner, A., Rapport van Commissie van Drie, 1-2. 
107 Bootsma, P, De verbeelding aan de macht, 140. 
108 Laan, G, De Miljoenendans, 17. 



 31

 In 1968 is zijn rol nog actiever. Het kabinet moet een besluit nemen over de aanschaf 

van patrouillevliegtuigen. Lockheed wil dat dit besluit uitgesteld wordt, omdat hun toestel dan 

meer kans maakt dan dat van de enige concurrent. Daarvoor benadert Lockheed de prins. In 

juli besluit het kabinet toch om vliegtuigen van de concurrent te kopen. Bernhard schrijft dat 

hij zal proberen Kamerleden op andere gedachten te brengen om zo de koop te verhinderen. 

Lockheed biedt hem vijfhonderdduizend dollar als dat lukt. Bernhard wijst dat af omdat het 

besluit toch al definitief blijkt. De commissie concludeert dat dit een poging tot omkoping 

lijkt en dat Bernhards weigering vooral op praktische redenen is gebaseerd en niet op 

principiële bezwaren.109  

 Lockheed wil de prins toch bedanken voor zijn inspanningen en biedt aan om 

honderdduizend dollar te betalen. Bernhards reactie is dat hij niet zeker weet of hij dat kan 

aanvaarden. In oktober wordt er echter in Zwitserland wel een cheque verzilverd ter hoogte 

van dat bedrag. De cheque staat op naam van Victor Baarn. Vanwege het Zwitserse 

bankgeheim is nooit opgehelderd wie Baarn is. Maar de commissie stelt wel dat het aantal 

mensen dat, behalve de prins, schuil kan gaan achter die naam erg klein is. Diegene moet 

namelijk wel van het aanbod van honderdduizend dollar hebben geweten.110 

 De bewijzen dat de prins inderdaad iets onoorbaars heeft gedaan zijn in 1974 het 

hardst. Dan schrijft hij Lockheed twee brieven. In de eerste oppert hij, op initiatief van 

Meuser, dat Lockheed hem commissie betaalt voor zijn inspanningen (‘veel duwen en 

trekken’) om het kabinetsbesluit over vliegtuigen weer ten gunste van Lockheed te 

beïnvloeden.111 Wanneer Lockheed dat eerst afwijst, klaagt Bernhard dat dit onder de oude 

directeur niet gebeurd zou zijn. Uiteindelijk bereiken de partijen een akkoord over een 

miljoen. Dit bedrag wordt echter nooit uitgekeerd omdat het kabinet opnieuw besluit geen 

Lockheed-vliegtuigen te kopen.  

 Bernhards reactie wanneer de commissie hem de brieven voorlegt, is dat iemand 

anders de brief geschreven heeft en hij die alleen heeft overgeschreven. Bovendien zegt hij 

dat het hem ging om een bijdrage van de vliegtuigbouwer aan het Wereld Natuurfonds waar 

hij president van is.112 In de brieven komt dat fonds echter niet voor. De commissie krijgt de 

brieven uit Amerika in juni, maar ze blijven tot de publicatie van het rapport geheim.113  

 

                                                
109 Bootsma, P, De verbeelding aan de macht, 141. 
110  Laan, G, De Miljoenendans, 20-1. 
111 Donner, A., Rapport van Commissie van Drie, 183-84. 
112 Bootsma, P, De verbeelding aan de macht, 142. 
113 Klinkenberg, W., Prins Bernhard, 500. 



 32

4.1.4 Reactie kabinet en Bernhard op rapport 
 

Dat het rapport openbaar zou worden, stond niet van tevoren vast. In de aanbiedingsbrief aan 

premier Den Uyl op 12 augustus, legt de commissie die beslissing bij de regering.114 Den Uyl 

besluit het rapport openbaar te maken bij de regeringsverklaring over het rapport op 26 

augustus.  

 Vóór die datum doet hij er echter alles aan de inhoud geheim te houden. De reden 

daarvoor is dat hij de tekst eerst met het koningspaar wil bespreken. Maatregelen om de 

geheimhouding zo lang mogelijk vol te houden zijn dat eerst een beperkt aantal ministers het 

rapport krijgt, en als alle ministers het op 20 augustus mogen lezen, moeten ze hun exemplaar 

’s avonds weer inleveren.115  

 De reactie van het kabinet is dat ze de conclusies van de commissie overneemt. Op 

basis daarvan komt het kabinet tot een aantal maatregelen. De belangrijkste zijn dat prins 

Bernhard zijn banden met het bedrijfsleven en de krijgsmacht moet verbreken.116 Bernhard 

legt commissariaten en zijn functie van inspecteur-generaal van de krijgsmacht neer. In een 

brief die bij het rapport gevoegd wordt, betuigt hij spijt, dat hij onvoldoende zorgvuldigheid 

in acht heeft genomen in zijn betrekkingen met Lockheed. 

 Tot een officieel verbod om een uniform te dragen is het nooit gekomen. In plaats 

daarvan laat Den Uyl Bernhard begin september weten dat hij het gewenst acht, dat Bernhard 

geen uniform meer draagt.117 De prins respecteert die wens. Drie jaar later krijgt Bernhard 

echter al weer toestemming om in uniform de begrafenis van de Lord Mountbatten bij te 

wonen. Uiteindelijk komt het kabinet in 1991 helemaal terug op het eerdere verzoek. Het 

kabinet zegt het in voorkomende gevallen, zoals de herdenking van de capitulatie, op prijs te 

stellen als de prins in uniform verschijnt. 118     

 Dat het rapport en de maatregelen in 1976 echter wel gevoelig lagen,  blijkt uit het 

advies dat de RVD-directeur Den Uyl geeft. Hij bezweert hem na de regeringsverklaring niet 

met journalisten achter het gordijn in de Tweede Kamer te blijven napraten zoals hij normaal 

doet.119 

 

 

                                                
114 Donner, A., Rapport van Commissie van Drie, 2. 
115 Bootsma, P, De verbeelding aan de macht, 139. 
116 Donner, A., Rapport van Commissie van Drie, 3 
117 Bootsma, P, De verbeelding aan de macht, 160. 
118 Es, van, G., Door onze redacteuren, 61. 
119 Bootsma, P, De verbeelding aan de macht, 158. 



 33

4.2.1 Wat schreven de kranten na het WSJ-artikel? 
 

Zowel de Volkskrant als de NRC neemt het bericht uit de Wall Street Journal van 4 december 

1975 over dat Lockheed Bernhard flink betaald zou hebben om zich met de verkoop van 

gevechtsvliegtuigen te bemoeien. De NRC roemt de reputatie van WSJ: ‘[het] behoort tot de 

best geïnformeerde bladen van Amerika’.120 

 Voor de twee Nederlandse kranten is dit het startsein de affaire te blijven volgen. Zo 

berichten beide op 16 december dat Lockheed inzage moet geven aan de beurscommissie van 

het congres in bedrijfsdocumenten. Daaruit zou duidelijk moeten worden aan wie de 

vliegtuigfabrikant meer dan honderd miljoen dollar aan steekpenningen betaalde. Bovendien 

meldt de Volkskrant dat de commissie in januari naar Nederland komt om te onderzoeken wie 

er in dit land bij de zaak betrokken zijn.121 

 Ruim een week later bericht de Volkskrant dat Bernhard zelf Lockheed benaderde om 

te klagen over het salaris van zijn vriend Teengs Gerritsen die als Lockheed-agent in 

Nederland werkte. Deze brieven uit 1962 zouden volgens Gerritsen niet bewijzen dat 

Bernhard omkoopbaar was.122 De krant interviewt Gerritsen in januari. Hij ontkent dat 

Bernhard zich verlaagd zou hebben tot het aannemen van steekpenningen.123 Gerritsen wil de 

Lockheed-medewerker Ernst Hauser aanklagen die hem en Bernhard van onoorbare 

praktijken beschuldigde. 

 Hauser uitte deze beschuldigingen niet alleen tegenover de senaatscommissie op 4 

december, maar ook in televisie-interview op 15 januari. De reactie van de RVD is dat zijn 

verklaringen uitsluitend geruchten zijn en dat Hausers betrouwbaarheid twijfelachtig is. Dat 

blijkt uit een gerechtelijke uitspraak daarover.124 

Ook de NRC gebruikt Hauser als bron voor de uitspraak dat miljoenen aan 

commissiegeld naar Nederland zijn gegaan.125 Daarna meldt de krant alleen nog op 23 januari 

dat Nederland het Lockheed-onderzoek in Amerika steunt.  

 Beide kranten publiceren dan pas weer op 7 februari, na de uitspraak van Kotchian 

over smeergeld dat is betaald aan een hoge functionaris. Beide melden dat volgens premier 

Den Uyl al in gesprek in september met de prins over Lockheed is gebleken dat hem niets kan 

                                                
120 NRC Handelsblad, 5 december 1975, Prins beschuldigd in Lockheed-zaak. 
121 NRC Handelsblad, 16 december 1975, Lockheed moet documenten afstaan, / de Volkskrant, 16 december 
1975 Lockheed moet inzage geven.  
122 De Volkskrant, 27 december 1975, Bernhard benaderde Lockheed. 
123 De Volkskrant, 21 januari 1976, H. Teengs Gerritsen wil nu heel eerlijk zijn. 
124 De Volkskrant, 16 januari 1976, Ex-Lockheed-man Hauser: Tientallen miljoenen naar Nederlanders. 
125 NRC Handelsblad, 14 januari, ‘Miljoenen guldens commissiegeld naar Nederland’. 



 34

worden verweten. Het verifiëren van de uitspraken voor de commissie door de 

gespreksverslagen op te vragen, past volgens de premier in die lijn. Bovendien uitte Den Uyl 

kritiek op kranten die overgenomen hadden dat de hoge functionaris de prins was.126 Deze 

kritiek sloeg niet op de Volkskrant en de NRC, al opende de eerste wel met ‘Prins weer in 

opspraak’.127  

 De Volkskrant meldt dat Kamerlid Dankert van de Kamercommissie Buitenlandse 

Zaken al eerder had aangegeven benieuwd te zijn naar de verbindingen tussen Lockheed en 

Bernhard via zijn vriend Meuser.128 Het commentaar van die dag bevat een oproep om de 

Lockheed-affaire tot de bodem toe uit te zoeken. ‘Wie de “hoge regeringsfunctionaris” straks 

ook mag blijken te zijn, de regering kan en mag deze kwestie niet zonder de grootste openheid 

behandelen (..) Het stadium van blind ontkennen ( en dat accepteren) is voorbij.’129 Den Uyl 

komt de volgende dag tot dezelfde conclusie. Op 8 februari bevestigt hij dat de hoge 

functionaris de prins is.  

 
4.2.2 Instelling commissie in de kranten 
 

Den Uyls bevestiging en verklaring voor het instellen van de commissie is voor beide kranten 

ook het sein om zich op Lockheed te storten. Volgens Vrije Volk-journalist Laan formeerde 

elke krant een onderzoeksteam, al erkent hij dat maar weinig kranten dat volhielden.130 Een 

van die volhouders was de NRC, die tot eind augustus een onderzoeksteam had.131 Of de 

Volkskrant een soortgelijk team had, is niet te achterhalen. Wel is duidelijk dat Volkskrant-

journalist Harry Rodenburg veel Oranjeverslaggeving deed.132  

 De krantenanalyse rond de instelling van de commissie beslaat een week, van 9 tot en 

met 16 februari. Beide kranten besteden dagelijks verschillende artikelen aan Lockheed, al 

gaan ze lang niet allemaal over het werk van de commissie.133 Zo zijn er berichten over de 

vertakkingen van het Lockheed-schandaal in Italië, Duitsland, Iran en Japan. Daarnaast zijn er 

veel berichten over de bedreiging die corruptie vormt voor de democratie. Deze artikelen 

worden echter niet besproken omdat deze scriptie uitsluitend gericht is op de berichtgeving 

rond prins Bernhard en zijn verhouding met de commissie-Donner. 

                                                
126 NRC Handelsblad, 7 februari 1976, Lockheed koopt Nederlander om met f4 mln. 
127 De Volkskrant, 7 februari 1976 Prins weer in opspraak. 
128 De Volkskrant, 7 februari 1976, Prins opnieuw in opspraak. 
129 De Volkskrant, 7 februari 1976, Ten Geleide Steekpenningen.  
130 Laan, G, De Miljoenendans, 42-43. 
131 Es, van, G., Door onze redacteuren, 55. 
132 Een voorbeeld daarvan is de Volkskrant, 21 januari 1976, H. Teengs Gerritsen wil nu heel eerlijk zijn.  
133 Zie index artikelen in de bibliografie van deze scriptie. 



 35

 Op 9 februari benadrukken beide kranten dat Bernhard het werk van de commissie op 

prijs stelt en dat de naam van de prins officieel niet genoemd is voor de Amerikaanse 

senaatscommissie.134 De Volkskrant interviewt ook Sim Visser, oud-minister van Defensie. 

Die erkent dat Nederland een sleutelrol speelde bij de bestelling van vliegtuigen, maar hij 

gelooft niet dat Bernhard de aankoop van Lockheed-toestellen ook maar iets beïnvloedde.135   

 Beide kranten zetten in hun commentaren vraagtekens bij de commissie. De NRC 

schrijft: ‘Een commissie, hoe onafhankelijk haar leden ook mogen zijn, zal het strafrechtelijke 

aspect niet volledig kunnen behandelen.’136 De Volkskrant wijst op problemen die de 

commissie kan tegenkomen, bijvoorbeeld dat veel geld op geheime Zwitserse rekeningen 

staat. Bovendien is er, in tegenstelling tot de Amerikaanse tegenhanger, geen 

verschijningsplicht voor de commissie. Het commentaar oppert dan ook om 

omkoopschandalen breder te onderzoeken, eventueel zelfs met een parlementaire enquête.137  

 Naast profielen van commissieleden en nieuwsberichten over het commissiewerk en 

de contacten tussen de commissie en de prins die de RVD meldt, komt zowel de Volkskrant 

als de NRC met eigen nieuws. Zo bericht de Volkskrant dat de Zwitserse advocaat Hubert 

Weisbrod erkent cheques van Lockheed te hebben ontvangen met opdracht die door te sturen 

naar een Zwitserse bank. Weisbrod ontkent dat hij ooit geld van Lockheed aan de prins heeft 

overgemaakt.138 De NRC slaagt erin Fred Meuser, Europees Lockheed-agent en persoonlijke 

vriend van Bernhard, te interviewen. Hij laat weten dat ‘de tijd nog niet rijp is voor een 

uitvoerig interview’, maar dat er een moment komt dat men zich zal schamen voor de 

beschuldigingen tegenover Bernhard.139 

 Een ander bewijs dat de kranten Bernhard scherp volgen, is de ophef over zijn 

toespraak voor ondernemers in Davos op 6 februari. Daarin verzet de prins zich tegen de 

benepen campagne die tegen vrij ondernemerschap wordt gevoerd in sommige kringen. 

Premier Den Uyl sust de kwestie door te zeggen dat hij het optreden van de prins betreurt.140 

Deze ophef illustreert dat journalisten zich in Bernhard verdiepen omdat ze een toespraak 

aanhalen, die hij uitsprak voordat het Lockheed-schandaal losbarstte.  

                                                
134 De Volkskrant, 9 februari 1976, Onderzoek naar rol prins en NRC, 9 februari 1976 Naam prins officieel niet 
genoemd. 
135 De Volkskrant, 9 februari 1976, Voormalig regeringsfunctionaris: Nederland in sleutelrol bij bestelling 
Lockheed. 
136 NRC Handelsblad, 9 februari 1976, Vragen. 
137 De Volkskrant,11 februari 1976, Ten Geleide Onderzoek. 
138 De Volkskrant, 11 februari 1976 Weisbrod erkent ontvangst van Lockheed-cheques. 
139 NRC Handelsblad, 12 februari 1976, Fred Meuser: “Men zal zich eens schamen”. 
140 De Volkskrant, 16 februari 1976, Rede prins oorzaak van tegenspraak, NRC, 16 februari 1976, Den Uyl niet 
gelukkig met rede Bernhard.  



 36

 
4.2.3 April: Lockheed-akkoord in de kranten en nieuwe onthullingen 
 

Het parlement gaat op 29 maart akkoord met een overeenkomst die de commissie heeft 

gesloten met het Amerikaanse ministerie van Justitie om informatie uit te wisselen. 

Verzoeken om wederzijdse bijstand mogen alleen via diplomatieke kanalen gebeuren.141 

Hiermee beperkt het parlement de mogelijkheden zelf onderzoek te doen. Beide kranten 

berichten over het akkoord, maar komen in de periode tot en met 10 april ook met eigen 

nieuws. 

 Dit eigen nieuws gaat over de relatie die de prins had met de Pakistaanse sjeik Ali 

Ahmed. De betrouwbaarheid van deze financier was al in 1967 twijfelachtig, maar toch bleef 

Bernhard hem ‘mijn goede vriend’ noemen.142 De Volkskrant brengt in kaart hoe Ahmed een 

zakenman voorloog en bij verschillende Nederlandse bedrijven zijn beloften niet nakwam.143 

 In de NRC komt de secretaris van de prins aan het woord die bevestigt dat Bernhard 

ondernemers doorstuurde naar de sjeik. De RVD wil niet op de relatie tussen het tweetal 

reageren omdat de dienst ervan uitgaat dat commissie-Donner die zou uitzoeken.144 De 

commissie zal daar niets over zeggen, maar dat was toen nog niet duidelijk. De berichtgeving 

over de sjeik illustreert dat de kranten in de dubieuze vriendenkring van Bernhard doken om 

nieuws te halen. 

 Daarnaast schreven ze artikelen over het officiële Lockheed-nieuws, dat kwam van de 

overheid en de politieke partijen. Voorbeelden daarvan zijn artikelen over de twijfel bij de 

PvdA over het Lockheed-akkoord145 en de brief van de commissie op 9 april. Daarin beklagen 

de commissieleden zich dat het lang duurt voor het materiaal uit Amerika beschikbaar is.146 

 De commissie motiveert de openbaarmaking van de brief aldus: ‘de commissie [acht] 

het gewenst een aanduiding te geven van de voortgang harer werkzaamheden, maar ook van 

de moeilijkheden die zij thans moet overwinnen.’ Volgens Waarheid-journalist Klinkenberg 

stuurt de commissie de brief alleen om zich te verweren tegen de beschuldiging in de pers 

begin april dat ze Lockheed in de doofpot wil stoppen. Bovendien zouden er volgens zijn 

Amerikaanse bron toen al wel degelijk belangrijke documenten vanuit Amerika naar Den 

                                                
141 Klinkenberg, W., Prins Bernhard, 492. 
142 De Volkskrant, 29 maart 1976, Geheimzinnige sjeik Ahmed ook actief in Nederland. 
143 De Volkskrant, 29 maart 1976, Geheimzinnige sjeik Ahmed ook actief in Nederland, en 30 maart, Sjeik Ali 
hield zakenman maandenlang aan het lijntje. 
144 NRC Handelsblad, 9 april 1976, Bernhard zond ondernemers naar sjeik Ahmed. 
145 NRC Handelsblad, 2 april 1976 PvdA: Kamer moet alles over Lockheed zien,  en de Volkskrant, 8 april 1976, 
Voor vlot onderzoek:Lockheed-akkoord geen regeringszaak. 
146 De Volkskrant, 10 april 1976 Materiaal VS blijft nog uit en NRC Handelslad, Den Uyl: Spoedig 
Lockheedstukken uit de Ver. Staten. 



 37

Haag zijn gestuurd omdat de Amerikaanse overheid ook bang was voor een Haagse 

doofpot.147 

 In beide geanalyseerde kranten is geen bewijs voor deze twee beweringen te vinden. 

Vrije Volk-journalist Laan die samen met een collega als enige journalist door de commissie 

werd gehoord, geloofde daarna niets meer van de doofpotbeschuldigingen. Hij stelt dat de 

commissie echt haar best deed duidelijkheid in een duistere zaak te brengen.148 Een ander 

bewijs van openheid is dat de commissie in de brief schrijft heel Bernhards financiële 

administratie door accountants te laten onderzoeken. 

  
4.2.4 Juni: Victor Ba(a)rn in de kranten  
 

 Dat lang niet alle Lockheed-krantenberichten gebaseerd zijn op nieuws van de autoriteiten 

blijkt ook in de eerste week van juni. Op 1 juni bericht de Volkskrant over een artikel in de 

Britse krant The Daily Mirror. De prins zou in 1970 1,5 miljoen anoniem aan het Wereld 

Natuur Fonds hebben geschonken. De enige bron voor deze informatie is een anonieme 

zoöloog, die over de schenking heeft gesproken met D66-leden. In het Volkskrant-artikel zegt 

fractievoorzitter Terlouw dat hij de informatie door zal spelen naar de commissie.149 Die komt 

er in het eindrapport echter niet meer op terug. 

 Dat geldt niet voor de tweede kwestie die dan speelt: een betalingsbewijs op naam van 

Victor Ba(a)rn.(krantenartikelen spreken over Barn, commissierapport over Baarn, toevoeging 

MK).  Die heeft in 1968 een Zwitserse cheque van honderdduizend dollar geïnd. De kranten 

weten via een Amerikaans commissielid dat de commissie-Donner een betalingsbewijs en een 

Amerikaanse lijst met namen heeft gekregen van tussenpersonen die geld voor de prins 

hebben ontvangen. Barn staat ook op die lijst.150 In de NRC weigert de commissie-Donner 

noch te ontkennen, noch te bevestigen dat ze weet wie Barn is. 151  

   Twee dagen later, 5 juni, bericht de NRC dat er toch geen betalingsbewijs is 

overgedragen. Volgens een ander staflid van de Amerikaanse commissie heeft haar 

commissie nooit bewijzen gehad, dat er geld is betaald aan Bernhard. Alle documenten over 

het Lockheed-geld zijn vernietigd door Lockheed zelf.152  

                                                
147 Klinkenberg, W., Prins Bernhard, 494. 
148 Laan, G, De Miljoenendans 64. 
149 De Volkskrant, 1 juni 1976 World Life kreeg anoniem 1,5 mln. 
150 De Volkskrant, 4 juni 1976,  Commissie-Donner kent tussenpersoon..  
151 NRC Handelsblad, 3 juni 1976 Commissie weet wie 100.000 dollar van Lockheed incasseerde.  
152 NRC Handelsblad, 5 juni 1976, “Documenten Lockheedgeld vernietigd”. 



 38

Het is belangrijk om vast te stellen dat in juni nog nergens het directe verband werd 

gelegd tussen Baarn en de prins. In het commissierapport staat uiteindelijk dat de kans groot 

is dat Baarn Bernhard is, maar dat het niet is bewezen. 

 
4.2.5 Augustus: rapport en politieke afhandeling in de kranten 
 

Wanneer de commissie op 12 augustus het rapport inlevert en Den Uyl zegt enkele weken 

nodig te hebben om het te bestuderen, melden beide kranten dat. Voor de Volkskrant is het 

belangrijkste nieuws dat het rapport misschien deels geheim blijft.153 De reden daarvoor is dat 

er Amerikaanse toestemming nodig is om informatie uit de senaatscommissieverhoren te 

publiceren.  

De NRC bericht daarnaast over de start van de speculaties na Den Uyls verklaring. 

Verwacht was dat de premier pas zou spreken bij de presentatie van de regeringsverklaring 

over het rapport. ‘De tussentijdse mededeling (...) heeft bij sommige regeringspartijen geleid 

tot speculaties over de ernst van de conclusies van de commissie.’154     

Tot de openbaarmaking van het rapport op 26 augustus en de regeringsverklaring 

schrijven beide kranten verschillende keren over het rapport en hoe daarmee wordt omgegaan, 

onder meer dat het met het koningspaar en met steeds meer ministers wordt besproken. Zo 

melden ze dat de koningin terugkomt van vakantie om over de zaak te overleggen.155  

Op 21 augustus berichten beide dat de commissie de concept-tekst met de prins 

besprak. Dat wil de premier niet bevestigen of ontkennen, maar hij zegt wel toe het te 

onderzoeken.156 De Volkskrant voert daarnaast woordvoerders van de Amerikaanse 

commissie en het ministerie van Justitie op, die bevestigen dat de prins zijn advocaten heeft 

geraadpleegd over de tekst. Ook meldt de krant dat er ‘in Den Haag aanwijzingen [zijn] dat de 

prins “correcties” heeft voorgesteld.’157 De verklaring van Den Uyl is dus niet de enige bron 

voor de krant.  

Dat de kranten in deze zaak niet afwachtend zijn, blijkt ook uit het tijdstip waarop ze 

de conclusies van het rapport publiceren. De Volkskrant bericht op basis van ingewijden op 25 

augustus dat het rapport negatiever is dan tot dusver voorspeld. Dat is volgens die bronnen 

ook de reden dat er zoveel overleg nodig is tussen de koningin en het kabinet, en tussen de 

                                                
153 De Volkskrant, 14 augustus 1976, Rapport-Donner blijft wellicht deels geheim. 
154 NRC Handelsblad, 14 augustus 1976, Aankondiging van Den Uyl leidt tot speculaties.  
155 Voorbeelden zijn NRC Handelsblad, 14 augustus, Koningin terug van vakantie voor overleg over rapport-
Donner en de Volkskrant, 18 augustus 1976, Drie ministers voeren overleg met koningin. Voor de hele lijst zie 
index.  
156 NRC Handelsblad, 21 augustus 1976, Onderzoek naar geruchten over rapport-Donner. 
157 De Volkskrant, 21 augustus 1976, Commissie besprak tekst met prins.  



 39

kabinetsleden onderling over de te nemen maatregelen.158 De NRC meldt op 26 augustus, nog 

voordat Den Uyl de regeringsverklaring aflegt, dat Bernhard opstapt als inspecteur-

generaal.159 

 De berichtgeving over de affaire piekt op 27 en 28 augustus. Op de 27e wijdt de 

Volkskrant er 6,5 pagina aan, een dag later 1,5. Voor de NRC is dat 6 en 2,5 pagina. Beide 

berichten over het rapport, de maatregelen (de prins snijdt banden met bedrijfsleven en 

Defensie door), Bernhards reactie en die van de Kamer daarop. Ze publiceren de twee 

belastende brieven van Bernhard uit 1974. De NRC drukt zelfs de letterlijke rapporttekst over 

Bernhards relatie met Lockheed en de conclusies af.160 De discussie barst opnieuw los of 

Bernhard strafrechtelijk moet worden vervolgd en wat de relatie is tussen de ministeriële 

verantwoordelijkheid voor leden van het Koninklijk Huis en hun openbare functies. Over het 

eerste zegt Den Uyl in de regeringsverklaring dat de juridische basis daarvoor ontbrak. 

 In het commentaar van 27 augustus concludeert de Volkskrant dat het rapport en 

Bernhards openbare spijtbetuiging pijnlijk, maar onvermijdelijk zijn. De krant roemt de 

regering: ‘De maatregelen (…) zijn in de gegeven omstandigheden vrijwel zeker de beste 

oplossing.’161 

 Het NRC-commentaar van die dag onderschrijft dit, al geeft het wel aan dat de 

controle op Bernhards handelen te lang onvoldoende was. Het sluit af met te benadrukken hoe 

verheugend het is dat Juliana op de troon blijft en er geen crisis is uitgebroken.162 

 Kwamen de kranten eind augustus met onthullingen die niet in het rapport stonden? 

Het antwoord daarop is ontkennend, al schrijven ze soms stelliger artikelen dan op basis van 

het rapport gerechtvaardigd is. Zo meldt de Volkskrant zonder extra bronnen dat Victor Baarn 

de codenaam van Bernhard was, hoewel de commissie alleen aangeeft dat Baarn zeer 

waarschijnlijk Bernhard is.163  

 Dat het bij de Lockheed-affaire om meer dan alleen de handelswijze van Bernhard 

ging, bewijst de tekening ‘Topje’in de Volkskrant. Hierop staat de ijsberg met top Bernhard. 

Er komt een boot aan met de commissieleden aan boord. Hun tekst: ‘Kijk eens wat we hier 

                                                
158 De Volkskrant, 25 augustus 1976, Rapport-Donner negatiever dan gedacht. 
159 NRC Handelsblad, 26 augustus 1976, Prins Bernhard legt aantal functies neer.  
160 NRC Handelsblad, 27 augustus 1976 Wie gaat er schuil achter Victor Baarn?,  en “ Prins nam volstrekt 
laakbare initiatieven”. 
161 De Volkskrant, 27 augustus 1976, Ten Geleide, Onvermijdelijk. 
162 NRC Handelsblad, 27 augustus 1976, Geen crisis om de monarchie. 
163 De Volkskrant, 27 augustus 1976, Codenaam van prins was ‘Victor Baarn’. 



 40

aantreffen’. Onder het wateroppervlak blijft echter de ‘ondoorgrondelijke ijsberg van het 

militair-industrieel complex’ onzichtbaar voor de commissie.164    

 De berichtgeving over het debat op 30 augustus bevat in beide kranten ook geen eigen 

nieuws. Zoals verwacht165 wordt het geen scherp debat en schaart de Kamer zich achter het 

kabinet.166 De Volkskrant besteedt meer aandacht dan de NRC aan de kansloze motie van de 

PSP. Die tweemansfractie wil als enige dat er een gerechtelijk vooronderzoek tegen Bernhard 

wordt gestart.167 

 Naast steun voor het kabinetsbeleid is een andere uitkomst van het debat Den Uyls 

toezegging dat wettelijk beter zal worden vastgelegd wat de ministeriële verantwoordelijkheid 

voor leden van het Koninklijk Huis inhoudt. Ook belooft hij mee te werken als de Kamer een 

parlementair onderzoek wil naar wapenaankopen.168 Dat onderzoek komt er echter niet, 

hoewel linkse partijen dat wel willen, maar zij hebben geen Kamermeerderheid. 

 De NRC wijdt 31 augustus een optimistisch commentaar aan de afwikkeling van het 

Lockheed-schandaal. De krant erkent dat het rapport vragen onbeantwoord laat, zoals de 

reikwijdte van de ministeriële verantwoordelijkheid en of Lockheed ook Kamerleden heeft 

benaderd. Maar ondanks dat hebben het rapport, de regeringsverklaring en het debat ervoor 

gezorgd dat ‘men minder dan ooit [kan] twijfelen aan de wortels van de constitutionele 

monarchie’.169 De enige kanttekening die in het commentaar wordt gemaakt, is dat die wortels 

de afgelopen jaren meer aandacht hadden verdiend. Deze constatering is de winst van de 

‘droeve kwestie’ volgens de NRC.  

 
4.3 Analyse verslaggeving de Volkskrant en NRC Handelsblad 
 

Als je de hoeveelheid artikelen over de Lockheed-affaire in de vijf geanalyseerde periodes in 

twee kranten bekijkt, valt direct het hoge aantal op. Pagina’s vol zijn er over geschreven.170  

De twee pieken liggen begin februari en eind augustus. Vooral in augustus is het aantal 

artikelen over Bernhard zo hoog dat alleen artikelen worden besproken, die nieuws bevatten. 

                                                
164 De Volkskrant, 27 augustus 1976, Topje. 
165 De Volkskrant, 30 augustus 1976, Fracties rekenen op sober debat. 
166 NRC Handelsblad, 30 augustus 1976, Kamer achter regering in zaak-Bernhard.  
167 De Volkskrant, 31 augustus 1976, Motie kansloos over stappen tegen prins en NRC Handelsblad, Relatie 
kabinet en Koninklijk Huis in studie. 
168 De Volkskrant, 31 augustus 1976, Status Oranje scherper omlijnd. 
169 NRC Handelsblad, 31 augustus 1976, Stap voorwaarts. 
170 Een precies aantal is lastig te geven omdat dat heel erg afhangt van wanneer je zegt dat een artikel over 
Bernhard en Lockheed gaat. Als de definitie is dat zijn naam erin voor moet komen, zijn het er veel meer dan als 
hij het hoofdonderwerp moet zijn. Zie voor een overzicht van de artikelen, waarin Bernhard of Lockheed 
genoemd wordt of onderwerpen die daarmee samenhangen, de index in de bibliografie van deze scriptie. 



 41

Zo wordt een NRC-artikel over Bernhards verleden vóór Lockheed niet nader geanalyseerd.171 

Toch zou je kunnen zeggen dat ook de grote schaal waarop de berichtgeving over Bernhard 

plaatsvindt, aangeeft dat de royaltyverslaggeving is veranderd ten opzichte van de jaren 

vijftig. 

De vraag of er in de vijf geanalyseerde periodes een bewuste keuze is gemaakt om een 

nieuwswaardig niet te melden is lastig te beantwoorden omdat de literatuur daarover schaars 

is. Duidelijk is wel dat journalisten niet ongelimiteerd onderzoek konden doen. NRC-

journalist Ben van der Velden, lid van het twee man sterke NRC-Lockheed-team, noemt 

achteraf als beperkingen dat er geen reizen naar de Verenigde Staten en Zwitserland zijn 

gemaakt. De correspondenten schreven daarover. Dit valt in de categorie van interne factoren, 

de hoeveelheid tijd en geld die journalisten aan het onderwerp kunnen besteden. Daarnaast 

mocht het onderzoeksteam geen artikelen schrijven over de officiële Haagse berichtgeving. 

Dat was de taak van de Haagse redactie.172 De vraag is echter of er bij deze beperkingen 

sprake is van zelfcensuur, of dat het voorbeelden zijn van territoriumdrang van deelredacties 

en correspondenten. 

Voor beide kranten geldt dat ze vóór 6 februari 1976 met eigen nieuws komen. De via 

de RVD verspreide verklaring van Bernhard in december dat hij alle betrokkenheid bij 

corruptie ontkent, weerhoudt hen niet zelf onderzoek te doen. Dit bewijst dat het 

maatschappelijk klimaat sinds de jaren vijftig, toen de Hofmans-affaire speelde, is veranderd. 

Berichten over het koningshuis zijn niet langer per definitie positief en de autoriteiten worden 

niet langer op hun woord geloofd. Er is geen sprake meer van expliciete externe factoren 

zoals een premier, die de pers verbiedt over de affaire te schrijven.  

 Ook in de tweede periode, na de instelling van de commissie, blijven de kranten 

kritisch. Zo plaatsen beide in hun commentaren kanttekeningen bij de commissie. Bovendien 

laten ze naast de te verwachten bronnen zoals de premier, politici en de RVD, ook experts aan 

het woord. Een voorbeeld daarvan is hoogleraar staatsrecht Prakke die vindt dat het kabinet 

zich wel meer kan distantiëren van de handelswijze van de prins.173 Deze grotere variatie in 

brongebruik toont aan dat er in de fase van informatievergaring minder sprake is van 

zelfcensuur. Er worden verschillende standpunten tegenover elkaar gezet.  

Een verschil in de verslaggeving van de kranten is de hoeveelheid aandacht die ze aan 

buitenlandse Lockheed-ontwikkelingen geven. De NRC doet dat meer dan de Volkskrant. Een 

                                                
171 NRC Handelsblad, 28 augustus 1976, Was getekend, Bernhard. 
172 Es, van, G., Door onze redacteuren, 56. 
173 De Volkskrant, 10 februari 1976 Hoogleraar staatsrecht Prof. Prakke: Kabinet kan wel afstand nemen van 
daden prins. 



 42

mogelijke verklaring daarvoor is dat in de beginselverklaring van de eerste staat dat de krant 

gericht is op het buitenland. 

 In april, de derde periode, komen beide kranten met onthullingen over Bernhards 

relatie met sjeik Ahmed. Dat er toch bij journalisten schroom bestond om negatief over de 

prins te schrijven blijkt uit een uitspraak van journalist Van der Velden. Hij stelt dat ‘het lang 

aangehangen geloof dat de prins slachtoffer was geworden van vuige aantijgingen’, het 

onderzoek niet vergemakkelijkte. Dat de commissie-Donner onderzoek deed, bewees echter 

voor hem de ernst van de zaak en dat er echt wel iets aan de hand was.174 Journalisten hebben 

soms de bevestiging van een officiële instantie nodig om verder te gaan met hun eigen 

onderzoek. Dit kan er ook toe leiden dat journalisten hun onderzoek stoppen als er geen 

instantie is die het verhaal kan bevestigen. Daarom valt deze reden om iets al dan niet te 

publiceren, in de categorie interne factoren bij journalistieke mores. 

 Ondanks dat journalisten zelf terughoudendheid voelden bij hun Oranje-berichtgeving, 

concludeert historicus Marco van der Hoeven dat Oranjeverenigingen hen wel de schuld 

geven voor wat ze zien als een hetze tegen de prins. In Van der Hoevens scriptie over hoe 

Oranjegezind Nederland omging met de Lockheed-affaire, reageert Trouw-journalist Fred 

Lammers als volgt op de kritiek van de Oranjeverenigingen: ‘De pers kreeg als boodschapper 

de schuld in de schoenen geschoven. Alsof wij het allemaal hadden bedacht.’175 

 In juni bericht zowel de Volkskrant als de NRC over Victor Baarn. De bron voor deze 

informatie is de Amerikaanse senaatscommissie, de Nederlandse commissie laat nog steeds 

niets los over het onderzoek.  

 Die duidelijkheid komt pas in augustus. Nog voordat de commissie het rapport bekend 

maakt, staat de strekking ervan al in de kranten. De bronnen daarvan zijn niet verder 

geïdentificeerd dan ‘ingewijden’. Toch gaat het te ver om dit vage bronnengebruik 

zelfcensuur te noemen. Bij berichtgeving over politiek gevoelige zaken, zeker als het 

koningshuis erbij betrokken is, zijn bronnen nu eenmaal schaars. Het is een verdedigbare 

journalistieke afweging om die bronnen te anonimiseren om hen te beschermen en zo ook als 

bron te behouden voor toekomstig nieuws.  

De conclusies van de commissie zijn hard, al is er geen onomstotelijk bewijs gevonden 

dat Bernhard corrupt was. Zowel de Volkskrant als de NRC steunt de maatregelen van het 

kabinet en noemt Bernhards spijtbetuiging noodzakelijk. Het is opmerkelijk dat geen van 

beide kranten nog terugkomt op eigen ontdekkingen die ze sinds het begin van de affaire 

                                                
174 Es, van, G., Door onze redacteuren, 59. 
175 Hoeven, van der, M., ‘Oranje is de band, die allen zamenflecht’, 65. 



 43

hebben gedaan. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat de inhoud van het rapport zelf al zo 

schokkend was, dat de kranten hun handen er vol aan hadden om daarvan verslag te doen. 

Bovendien waren die onthullingen vaak gebaseerd op buitenlandse bronnen176 en was daar in 

augustus niets nieuws over te melden.  

 Wanneer de berichtgeving in de vijf periodes bekeken wordt, valt op dat de kranten 

niet alleen nieuwsberichten en commentaren aan de kwestie wijden. Er verschijnen ook 

opiniestukken, columns en tekeningen.177 De variatie aan artikelen is dus groter dan alleen een 

kale weergave van de standpunten van de kranten en Haagse bronnen. 

Of er nog meer veranderingen zijn in de royaltyverslaggeving en in hoeverre die te 

verklaren zijn, zal ter sprake komen in de conclusie van deze scriptie.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                
176 Het Volkskrant-artikel begin juni over de anonieme WNF-schenking in 1970 is een voorbeeld daarvan.  
177 Een voorbeeld van de eerste is NRC Handelsblad, 16 februari 1976, Commissie van onderzoek is semi-
officieel. Voorbeelden van de tweede en derde zijn, de Volkskrant, 10 februari 1976, Betrekkelijk klein 
schandaal en 27 augustus, Het topje. 
 



 44

5. Conclusie  
 
Inleiding: Hofmans en Lockheed vergeleken  
 
Tussen de Hofmans-affaire in 1956 en de Lockheed-affaire in 1976 verstreek twintig jaar. De 

hoofdvraag van deze scriptie is: wat wisten de kranten van de affaires en wat haalde daarvan 

in welke vorm de krantenpagina’s?  

 Gedeeltelijk kunnen de veranderingen in de verslaggeving worden toegeschreven aan 

de veranderde maatschappij en de gewijzigde positie van kranten ten opzichte van de 

monarchie. Het zou echter te gemakkelijk zijn om het bij deze constatering te laten. Het 

schema van fases en factoren wanneer er sprake is van zelfcensuur dient daarom als basis om 

de verslaggeving van de twee affaires te vergelijken. De verschillen zullen worden verklaard. 

Datzelfde geldt voor de vergelijking tussen de Volkskrant en NRC Handelsblad. 

 
5.1 Fases en factoren in zelfcensuur rond Hofmans en Lockheed 
 

In de jaren vijftig was de monarchie nog echt een samenbindend element in de samenleving. 

Het was niet gepast om daar negatief over te berichten. Het ontzag voor gezagsdragers was 

destijds ook groter dan in de jaren zeventig. Dit is ook terug te vinden in de krantenartikelen 

en de literatuur over de Hofmans-affaire. Terugkijkend verbaast Volkskrant-journalist Gerard 

van den Boomen zich erover dat geen van de journalisten boos wegliep toen premier Drees 

zei dat er niets van de vertrouwelijke persconferenties mocht worden gepubliceerd.178     

 De zelfcensuur bij deze affaire trad al op bij de selectie, de eerste fase. De redenen 

daarvoor vallen vooral onder de noemer maatschappelijk klimaat. De uitzonderingen daarop 

zijn het (externe) verbod van Drees en de onderlinge afspraak van de hoofdredacteuren om tot 

13 juni niet te publiceren. Dat laatste is een voorbeeld van een interne medium-gebonden 

factor, de afspraak gold voor alle kranten die bij de sectie Hoofdredacteuren waren 

aangesloten.  

 Als er dan toch over Hofmans werd geschreven, trad er ook zelfcensuur op in de 

tweede fase, die van informatie vergaren. Veel van de geraadpleegde bronnen waren officiële 

bronnen zoals de regering, de RVD of de Commissie van Drie. Aan eigen nieuwsgaring deden 

beide kranten niet. De enige andere bron die ze raadpleegden, was de buitenlandse pers. Maar 

die haalden ze alleen maar aan om er schande van te spreken en de Nederlandse journalistiek 

te prijzen.  

                                                
178 Sommer, M, Krantebeest, 109. 



 45

 Ook in de derde fase, die van het schrijven, was er sprake van zelfcensuur. Meestal 

ging het dan om interne factoren zoals het maatschappelijk klimaat, maar ook om de 

persoonlijke overtuiging van journalisten. De uitspraak van Handelsblad-journalist Herman 

Besselaar illustreert dat. Hij stelt dat journalisten voor zichzelf hadden afgedaan als ze, 

toentertijd zoals hij dat noemde ‘Oranje bekladden.’179 

Gedurende de Hofmans-affaire verschoven de redenen om iets al dan niet te 

publiceren al snel van externe factoren naar interne factoren, of in ieder geval naar de 

tussenvorm, waarbij die twee factoren gemengd zijn. Een voorbeeld daarvan is dat een 

verslaggever in de jaren vijftig zich niet verdiepte in het koninklijke privé-leven omdat hij 

aannam dat lezers (externe factor) daarover toch niet wilden lezen.  

Die verschuiving van externe naar interne factoren, die een rol spelen om iets niet te 

publiceren, is in 1976 bij de Lockheed-affaire nog duidelijker zichtbaar. Er is geen premier 

meer die journalisten verbiedt iets te publiceren. De onthullingen van Nederlandse 

journalisten dragen er, naast de uitspraken voor de Amerikaanse senaatscommissie, toe bij dat 

Den Uyl een onderzoekscommissie naar de Lockheed-beschuldigingen instelt. Een ander 

verschil in de berichtgeving over de twee affaires is de hoeveelheid artikelen. Het aantal 

Lockheed-artikelen is meer dan drie keer zoveel als het aantal Hofmans-berichten. Dat komt 

voornamelijk doordat de Lockheed-verslaggeving niet beperkt blijft tot de officiële bronnen.  

In de eerste fase, selectie, zorgt het maatschappelijke klimaat voor een beperktere 

vorm van zelfcensuur dan twintig jaar eerder. Het koningshuis is niet langer alleen een 

samenbindend instituut waar zonder meer positief over moet worden bericht. Een kritische 

houding ten opzichte van de autoriteiten, in dit geval de monarchie, wordt zelfs gezien als 

bewijs van een goede journalistieke houding. Dit betekent echter niet dat alles over de Oranjes 

de krant haalt. Zowel de Volkskrant als de NRC berichten alleen over Bernhard voor zover hij 

Nederland en het bedrijfsleven in diskrediet heeft gebracht. Toch levert ook deze beperkte 

omschrijving van Oranje-nieuws nog veel meer artikelen op dan bij de Hofmans-affaire.180  

In de tweede fase, informatie vergaren, leunen beide kranten minder zwaar op de 

officiële bronnen zoals de premier, commissie-Donner en de RVD. In plaats daarvan doen ze 

aan eigen nieuwsgaring en publiceren ze veel uit buitenlandse kranten, zonder daar schande 

over te spreken zoals bij de Hofmans-affaire. Een extra bron die journalisten bij de Lockheed-

verslaggeving gebruiken, is de informatie van de Amerikaanse senaatscommissie. Deze is 

vaak scheutiger met berichten dan de Nederlandse tegenhanger.  

                                                
179 Brunt, L. ‘Koningshuis en pers in Nederland.’, 201. 
180 De index van artikelen van beide affaires in de bibliografie van deze scriptie bewijst dat.  



 46

Bij het brongebruik van journalisten valt echter wel op dat, als er officieel nieuws te 

melden is, ze terugvallen op de traditionele bronnen zoals politici en de RVD. Het eigen 

nieuws dat beide kranten gedurende de affaire hebben verzameld, wordt niet meer aangehaald 

bij de verslaggeving over de presentatie van het onderzoeksrapport van de commissie-Donner. 

Dit is deels te verklaren door het diepgewortelde journalistieke gebruik dat er een officiële 

instantie moet zijn die het nieuwsfeit bevestigt om verder (eigen) journalistiek onderzoek te 

rechtvaardigen. Een prozaïscher verklaring is dat er geen nieuwe ontwikkelingen waren in het 

eigen Lockheed-nieuws.  

Ook bij de derde fase, het schrijven, treedt er in de Lockheed-verslaggeving 

zelfcensuur op door interne factoren, zoals de terughoudendheid om over koninklijk privé-

leven te schrijven. Een ander voorbeeld is de journalistieke overweging om niet alle bronnen 

van het Lockheed-nieuws bekend te maken. Politiek nieuws, zeker als het over het 

koningshuis gaat, ligt nu eenmaal gevoelig. Daarom is het te verdedigen dat de kranten hun 

(schaarse) bronnen beschermen door hen alleen aan te duiden als ‘bronnen in Den Haag’.  

 
5.2 Volkskrant- en NRC-verslaggeving vergeleken 
 

In vergelijking met het Algemeen Handelsblad schrijft de Volkskrant veel over de Hofmans-

affaire en het Koninklijk Huis.181 Een mogelijke verklaring daarvoor is dat de Volkskrant dan 

nog een katholiek dagblad is. Tot 1965 is de onderkop nog ‘Katholiek dagblad voor 

Nederland’. De krant voelt zich misschien eerder dan het liberale Handelsblad geroepen om 

over de monarchie te berichten en er een mening over te hebben.  

 Twintig jaar later tijdens de Lockheed-affaire is de Volkskrant geen katholieke krant 

meer. Het is een progressief blad geworden. Deze verandering maakt dat het verschil in 

royaltyverslaggeving bij deze krant beter te zien is dan bij de NRC. Beide kranten storten zich 

op de affaire. De NRC maakt zelfs een onderzoeksteam van twee journalisten maandenlang 

vrij voor de zaak. Onduidelijk is of de Volkskrant ook een dergelijk team had. Redacteur 

Harry Rodenburg schreef wel vaak over de ontwikkelingen rond Lockheed en het Koninklijk 

Huis. Bovendien komt zijn krant, net als de NRC, met eigen nieuws door onderzoek. 

 Een verschil in de Lockheed-verslaggeving van beide kranten is de hoeveelheid 

aandacht die ze besteden aan buitenlandse ontwikkelingen van het schandaal. Dat doet de 

NRC meer dan de Volkskrant. Dit sluit ook aan bij de beginselverklaring waarin staat dat de 

NRC gericht wil zijn op het buitenland.  

                                                
181 zeventien Volkskrant-artikelen tegenover negen Handelsblad-artikelen, zie verder hoofdstuk 3.  



 47

5.3 Geen zelfcensuur in royaltyverslaggeving meer? 
 

Betekent de groeiende aandacht voor het Koninklijk Huis en de bereidheid van journalisten 

om daarover te berichten dat de zelfcensuur in de royaltyverslaggeving niet meer bestaat? 

Verre van dat. Een bewijs daarvoor is de terughoudendheid in 1976 waarmee de kranten over 

Bernhards buitenechtelijke dochter Alexia in Parijs berichten. Eind februari 1976 komt De 

Telegraaf met die onthulling nadat verschillende buitenlandse bladen over haar hadden 

geschreven. De regeringswoordvoerder komt niet verder dan de verklaring dat Den Haag 

officieel niets weet van een ‘Parijse situatie’.182 In de geanalyseerde kranten voor deze scriptie 

komt de kwestie nergens terug. Dit sluit aan bij het al eerder geuite vermoeden dat 

journalisten doorgaans alleen over zaken berichten, wanneer een officiële bron dat kan 

bevestigen. Die bevestiging komt pas in 2004 in de Volkskrant als Bernhard in een postuum 

gepubliceerd interview het bestaan van zijn buitenechtelijke dochter(s Alicia en) Alexia 

erkent.183   

Een andere plausibele verklaring waarom  de kranten destijds niet over Alexia 

schreven, is dat ze een buitenechtelijke dochter mogelijk als een privé-zaak van de 

koninklijke familie beschouwde.  De heersende opvatting was dat daarover, in ieder geval 

tijdens Bernhards leven, niet uitgebreid moest worden bericht.  

 Nu zijn de buitenechtelijke dochters beiden bekend, maar dat betekent niet dat al het 

Oranjenieuws de kranten haalt. De RVD schermt het koninklijke privé-leven af en de 

Volkskrant en de NRC berichten daar alleen over als het grotere consequenties heeft dan voor 

de Oranjes persoonlijk. Bovendien zijn hofbronnen schaars, net als in de jaren zeventig. Dit 

betekent dat de journalistieke afweging om niet alles te publiceren om zo bronnen te 

beschermen nog altijd moet worden gemaakt.  

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                
182 Klinkenberg, W., Prins Bernhard, 502. 
183  zie voor het complete interview Broertjes, P. en Tromp J., De prins spreekt. 



 48

Bibliografie  
 
6.1 Literatuur 
 

- Arlman, H. en Mulder G.,Van de prins geen kwaad: Prins Hendrik en andere dossiers 
van Oranje, Sijthoff, Alphen aan den Rijn, 1983. 

- Arlman, H. en Mulder G.,’De ongemakkelijke verhouding tussen pers en monarchie’in 
Amerongen, van M. e.a. (red.) Luizen in de pels: 100 jaar journalistiek in Nederland, 
Raamgracht, Amsterdam, 1984. 

- Bootsma, P, De verbeelding aan de macht: Het kabinet-Den Uyl 1973-1977, SDU, 
Den Haag, 1999.  

- Broertjes, P. en Tromp J., De prins spreekt, Balans, Amsterdam, 2004. 
- Brunt, L. ‘Koningshuis en pers in Nederland.’ Sociologisch Tijdschrift, nr.16 (1989): 

199-229. 
- Daalder, H., Drees en Soestdijk: over de zaak-Hofmans en andere crises 1948-1958, 

Balans, Amsterdam, 2006.  
- Diependaal, I., ‘De familie op de troon: het beeld van Oranje in populaire 

tijdschriften’, in: Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 1,2, (1998), 69-94.  
- Donner, A., Rapport van Commissie van Drie: Onderzoek naar de juistheid van 

verklaringen over betalingen door een Amerikaanse vliegtuigfabriek, Staatsuitgeverij, 
Den Haag, 4e druk 1979.  

- Es, van, G., Door onze redacteuren: NRC Handelsblad 1970-1995, Balans, 
Amsterdam, 1995.  

- Gessel, van, H., Een beeld van een dagblad: de Volkskrant, de Volkskrant, 
Amsterdam, 1995. 

- Hoeven, van der, M., ‘Oranje is de band, die allen zamenflecht’: Oranjegezind 
Nederland en de ‘Lockheed-affaire’, Erasmus Universiteit Rotterdam, Rotterdam, 
2000. 

- Hofland, H., Tegels Lichten: of ware verhalen over de autoriteiten in het land van de 
voldongen feiten, Bert Bakker, Amsterdam, 1986. 

- Hofland, H., Twee helden uit de jaren zeventig, Bakker, Amsterdam, 1979.  
- Hofland, H. ‘In de hoofdstad loeit het oproer en brandt het verzet tegen de overheid’ 

in: Amerongen, van M. e.a. (red.) Luizen in de pels: 100 jaar journalistiek in 
Nederland, Raamgracht, Amsterdam, 1984. 

- Kikkert, J., ‘Oranje en het journaille: de historische relatie tussen monarch en 
journalist’, in: Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 1,2, (1998), 57-68. 

- Kikkert. J., ‘Hoe prins Bernhard zijn greep op de pers verloor’ in: De journalist: 
orgaan van de Federatie van Nederlandse Journalisten, 104 (1999), 18-22. 

- Kikkert, J., Crisis op Soestdijk: Nederland als bananenmonarchie, Aspekt, 
Soesterberg, 2005. 

- Klinkenberg, W., Prins Bernhard: een politieke biografie:1911-1986, In de 
knipscheer, Haarlem 1986.  

- Laan, G, De Miljoenendans, Agathon, Bussum, 1976.  
- Lek, van der B., ‘Zwendelaffaire, koningskwestie of kapitalistisch symptoom?’, de 

Gids 9-10 (1976), 602-609. 
- Mulder, G. en Koedijk, P., Léés die krant: Geschiedenis van het naoorlogse Parool, 

Meulenhoff, Amsterdam, 1996.  
- Prenger, M., ‘Zelfcensuur in de Nederlandse journalistiek’, 29 oktober 2006, in eigen 

beheer uitgegeven. 



 49

- Sommer, M, Krantebeest:J.M. Lücker triomf en tragiek van een courantier, Balans, 
Amsterdam 1993. 

- Verstraaten, R., ‘‘We wilden de koningin niet onaangenaam zijn’: de affaire Greet 
Hofmans en de pers’, Opossum: tijdschrift voor historische en kunstwetenschappen,5, 
(1995), 16-30.  

- Vree, van, F, Metamorfose van een dagblad:een journalistieke geschiedenis van de 
Volkskrant, Meulenhoff, Amsterdam, 1996.  

- Wijfjes, H., ‘De afstand tot de vorst: media en monarchie in historisch perspectief’ in: 
Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 1, (1998), 2-9. 

- Wijfjes, H., Journalistiek in Nederland 1850-2000: beroep, cultuur en organisatie, 
Boom, Amsterdam, 2004.  

 
 
6.2 Geciteerde krantenartikelen in deze scriptie die losstaan van het koningshuis 
-NRC Handelsblad, 1 oktober 1970, Onze beginselen  
< http://www.nrc.nl/krant/article115102.ece/Onze_beginselen>  
 
Index Hofmans-artikelen in hoofdstuk 3 
 
6.3.1 De Volkskrant 6 juni tot en met 27 oktober 1956 
 
14 juni, Ten Geleide In de storm 
16 juni, het rumoer rond Soestdijk  
18 juni Storm in de wereldpers bedaart 
25 juni koninklijk paar bij sportfeest (niet over H ofmans maar foto met koninklijk 
gezin) 
30 juni Driemanschap stelt onderzoek in op verzoek van Koninklijk Paar. 
30 juni Ten Geleide Een gezin in de storm 
25 augustus Koninklijk paar dankt commissie van drie 
25 augustus Persspiegel 
25 augustus Ten Geleide Op waardige wijze 
6 oktober Ten geleide Klaarheid gewenst 
15 oktober Het rumoer rond Soestdijk koninklijke kamerheer Engels ochtendblad  
15 oktober de koningskwestie in Engels zondagsblad 
16 oktober Persspiegel  
16 oktober Ten geleide Spoed geboden 
16 oktober Reorganisatie Soestdijk vindt voortgang 
18 oktober Ten geleide Onwaarachtig 
20 oktober Prins Bernhard per KLM naar NY (niet over Hofmans maar bevat wel 
compliment houding van de Nederlandse pers) 
24 oktober Ten Geleide Nog veel vragen (gaat over de regeringsverklaring van het 
nieuwe kabinet) 
24 oktober Mr Beyen geeft verlof tot publikatie brief 
27 oktober Ten geleide Spreken werd plicht 
 
6.3.2 Algemeen Handelsblad 6 juni tot en met 27 oktober 1956 
 
14 juni Lafhartige aanval 
29 juni Mededeling van HM de Koningin en ZKH Prins Bernhard (en eronder nog een 
bericht) 



 50

24 augustus Advies van de commissie van drie 
24 augustus Dankbaarheid 
15 oktober nieuwe beweringen omtrent het Koninklijk Huis 
17 oktober Nieuwe visie op veelbesproken autorit 
24 oktober Maatregelen gevraagd in het belang van de ongereptheid der monarchie 
25 oktober Mutaties aan het Hof binnenkort te verwachten 
 
Index Lockheed-artikelen in hoofdstuk 4 
 
legenda  
vp is voorpagina. 
Het derde cijfer in tussenkoppen verwijst naar de vijf bestudeerde periodes in de affaire. 
Uit de dikgedrukte artikelen wordt geciteerd of er wordt naar verwezen in deze scriptie.  
 
6.4.1.1 De Volkskrant 4 december 1975 tot en met 7 februari 1976 
 
5 december 1975 Amerikaanse krant meldt: Lockheed zou prins betaald hebben 
16 december 1975 Kissinger kent inhoud Lockheed moet inzage geven 
27 december 1975 (vp) Bernhard benaderde Lockheed  
15 januari 1976 Gerritsen bereid te getuigen Lockheed-agent wil Hauser aanklagen 
16 januari 1976 ex-Lockheed-man Hauser: Tientallen miljoenen naar Nederlanders 
16 januari 1976 Luchtmacht noemt cijfers onjuist 
21 januari “Bewering omkoperij is hetze” H. Teengs Gerritsen wil nu heel eerlijk zijn 
7 februari 1976 vp  Prins weer in opspraak Den Uyl wil teksten Lockheed-zittingen 
7 februari 1976 Ten Geleide Steekpenningen  
 
6.4.1.2 NRC Handelsblad 5 december 1975 tot en met 7 februari 1976 
 
5 december 1975 vp Betalingen Lockheed door Prins ontkend 
5 december 75 Prins beschuldigd in Lockheed-zaak 
16 december 1975 vp Lockheed moet documenten afstaan 
17 december 1975 Stern moet publicaties over Lockheed stoppen 
24 december 1975 Strauss brengt rumoer rond “steekpenningen” tot zwijgen 
3 januari 1976 vp Lockheed bekent steekpenningen evenals Rockwell 
14 januari 1976 ‘Miljoenen guldens commissiegeld naar Nederland’ 
23 januari 1976 Nederland steunt Lockheed-onderzoek 
7 februari vp Lockheed koopt Nederlander om met f4 mln 
7 februari vp Prins Bernhard: vrije ondernemers bedreigd door ‘benepen’acties 
7 februari wie heeft vier miljoen gekregen? nieuwsanalyse 
   
6.4.2.1 De Volkskrant 9 februari tot en met 16 februari 1976 
 
9 februari vp Onderzoek naar rol prins  
9 februari Goede nieuwsvoorziening over Lockheed-affaire 
9 februari Voormalig regeringsfunctionaris: Nederland in sleutelrol bij bestelling 
Lockheed 
9 februari Toeval deed Lockheed ontbranden 
9 februari Tekst communiqué 
9 februari Kamer achter kabinet Terlouw (D’66) wil parlements-enquête 
9 februari Corruptie treft democratie Strijd vereis tegen veelkoppig monster 



 51

9 februari Lockheed zet ook Japan op zijn kop 
10 februari vp Amerikanen helpen Haags onderzoek 
10 februari Hoogleraar staatsrecht Prof. Prakke: Kabinet kan wel afstand nemen van 
daden prins 
10 februari Betrekkelijk klein schandaal (column Jan Blokker) 
10 februari “Harde feiten”blijven uit Bonn nog laconiek over Lockheed 
10 februari Japan onderzoekt Lockheed-zaak Parlementscommissie ingesteld 
10 februari Zwitserland houdt bankgeheim heilig Sleutelfiguren beschermd 
10 februari Onderzoek politieke tekening  
11 februari vp Kamer eens met onderzoek Lockheed-commissie richt zich op rol prins 
Bernhard (gaat verder op binnenpagina) 
11 februari Ten Geleide Onderzoek 
11 februari buitenlandse ontwikkelingen Deining in Japan rond ex-premier 
11 februari Ook voor Tristar flink gespioneerd 
11 februari Leden van commissie 
11 februari Lockheed-concern ’s werelds grootste wapenproducent 
11 februari Advies Koekoek wekt beroering 
11 februari Lockheed-leiding even in Nederland 
11 februari Weisbrod erkent ontvangst Lockheed-cheques 
11 februari hoe verkoop je een vliegtuig 
11 februari 80 Tomcat-jagers naar Iran Grumman steekt vele miljoenen in de sjah 
12 februari Lockheed probeert order bij Marine en spotprent 
12 februari vp Geld van Lockheed naar nog 3 landen Zuid Afrika, Nigeria, Spanje 
12 februari Hoe verkoop je een vliegtuig (2) 
12 februari Lockheed in financiële gevarenzone beland kwalijke praktijken erg duur 
13 februari vp Amerikaanse commissie meent: “Meer omkopingen in Nederland” 
13 februari Hoe verkoop je een vliegtuig (3) 
13 februari Topmannen Lockheed ontweken ministerie  
13 februari Bloemen op Soestdijk oorzaak opschudding  
13 februari Volgens Prof. W. Verkruijsen:”Koningin treedt af bij minste twijfel” 
14 februari vp ‘Lockheed-kantoor’kocht kasteel prins 
14 februari vp Commissie-Donner al aan het werk 
14 februari senator spreekt vertrouwen uit in prins 
14 februari Hoe verkoop je een vliegtuig (4) 
16 februari vp Rede prins oorzaak van tegenspraak  
16 februari commissie sprak met prins 
16 februari Meuser werkt nog voor Lockheed  meer verbindingen duidelijk  
 
6.4.2.2 NRC Handelsblad 9 februari tot en met 16 februari 1976 
 
9 februari vp Lockheed-zaak loopt vast op bankgeheim 
9 februari vp letterlijke tekst van verklaring Den Uyl  
9 februari vp Weisbrod wil commissie niets zeggen 
9 februari Senator: Lockheed-zaak ‘schande voor Amerika’s industrie” 
9 februari Snel onderzoek naar Lockheeds verklaring over prins Bernhard 
9 februari voorzitters Kamerfracties stemmen in met besluit kabinet 
9 februari Hubert Weisbrod kreeg commissie bij verkoop van F-5 
9 februari Naam van de prins niet officieel genoemd 
9 februari waar geld heen moest is bekend 
9 februari Uitstel van verkiezingen in Japan verwacht 



 52

9 februari West-Duitse CSU beschouwt zich van blaam gezuiverd 
9 februari ook geld in Italiaanse partijkas 
9 februari Vragen (hoofdredactioneel commentaar) 
10 februari vp Driemanschap zoekt naar Lockheed-geld 
10 februari vp Lockheed-man Fife: “Dit gebeurt in het zakenleven” 
10 februari vp Steun in VS bij onderzoek naar omkoping 
10 februari Onderzoek in Italië niet te verwachten 
10 februari Vervanging Neptune door Lockheed-Orion niet in het geding 
11 februari Commissie onderzoekt alleen beschuldiging tegen prins Bernhard 
11 februari Lockheed stuurt twee topmensen naar Nederland 
11 februari Beschuldiging tegen vroegere directeur verontrust KLM-top 
12 februari vp Grote opdracht voor Lockheed geannuleerd 
12 februari Fred Meuser: ‘Men zal zich eens schamen” 
12 februari Bonn: in ’72 geen Lockheedgeld naar Duitse politieke partijen 
12 februari Japan vraagt VS om namen van Lockheed 
13 februari Lockheed-steekpenningen ook naar Zuid-Afrika 
13 februari Senaat onderzoekt kredietgaranties Lockheed 
13 februari Zwitserland wordt gecompromitteerd door brief Meuser  
14 februari vp Commissie van drie ‘volop bezig’ 
14 februari vp corruptie-onthullingen in VS laten top van ijsberg zien 
14 februari Lockheed-top neemt ontslag, onderzoek in tal van landen 
14 februari stroom steekpenningen (overzicht van bedrijven en landen en aan wie betaald zou 
zijn) 
14 februari Onthullingen in VS minachting voor de wet (is vervolg vp) 
14 februari Ook in 1959 een sfeer van beïnvloeding ( gaat over Tweede Kamerleden niet 
Bernhard) 
16 februari vp Den Uyl niet gelukkig met rede Bernhard  
16 februari vp Twee oliebedrijven ook schuldig aan corrupte praktijken 
16 februari Commissie van onderzoek is semi-officieel (opiniestuk) 
16 februari Commissie van drie sprak met prins Bernhard 
 
6.4.3.1 De Volkskrant 29 maart tot en met 10 april 1976 
 
29 maart vp Prins ontving Ahmed in ‘66 
29 maart Geheimzinnig sjeik Ahmed ook actief in Nederland vervolg vp 
29 maart Newsweek meldt ‘reprimande’voor Bernhard 
30 maart Sjeik Ali hield zakenman maandenlang aan het lijntje Betrouwbaarheid al in 
1967 dubieus 
1 april Onderzoek wapenaankopen vergt brede steun Kamer (voorstel van parlementaire 
enquête zal het niet halen en het stuk gaat ook niet over Bernhard, maar over proces van 
wapenaankopen) 
8 april Voor vlot onderzoek: Lockheed-akkoord geen regeringszaak 
10 april vp Onderzoek bij prins Materiaal VS blijft  nog uit  
10 april Nederlanders kopen zuinig om (gaat niet over prins, dit is de mening van Nederlandse 
managers) 
 
6.4.3.2 NRC Handelsblad 29 maart tot en met 10 april 1976 
 
30 maart vp Nederland krijgt stukken uit VS over Lockheed 
30 maart Tekst akkoord Lockheed-zaak 



 53

2 april PvdA Kamer moet alles over Lockheed zien 
9 april Bernhard zond ondernemers naar financier sjeik Ahmed 
9 april Lockheed gaat Congres documenten overleggen (gaat over US niet Bernhard) 
10 april vp Den Uyl: Spoedig Lockheedstukken uit Ver. Staten 
 
6.4.4.1 De Volkskrant 1 juni tot en met 10 juni 1976 
 
1 juni vp Zoöloog noemt naam prins World Life kreeg anoniem 1,5 mln 
4 juni Commissie-Donner kent tussenpersoon ( gaat over Victor Barn) 
 
6.4.4.2 NRC Handelsblad 1 juni tot en met 10 juni 1976 
 
3 juni vp Commissie weet wie 100.000 dollar van Lockheed incasseerde 
5 juni vp Staflid commissie-Church: “Documenten Lockheedgeld vernietigd” 
(weerspreekt eerdere bericht dat de commissie een betalingsbewijs heeft waar de naam Barn 
op staat)  
 
6.4.5. 1 De Volkskrant 12 tot en met 31 augustus 1976 
 
14 augustus vp Rapport-Donner blijft wellicht deels geheim 
14 augustus Commissie-Donner deed onderzoek in stilte (vervolg vp) 
17 augustus Het rapport (column Blokker over Den Uyls zwakke uitspraak dat hij nog geen 
tijd heeft gehad om rapport te bestuderen) 
18 augustus vp Drie ministers voeren overleg met koningin 
18 augustus politieke prent Rapport Donner 
20 augustus Justitie VS over Donner: rapport kan deels snel openbaar 
21 augustus vp Commissie besprak tekst met prins 
21 augustus rapport Donner (vervolg vp) 
24 augustus vp Overleg hervat met koningin 
25 augustus vp Rapport-Donner negatiever dan verwacht 
26 augustus vp Den Uyl legt vanmiddag verklaring af Rapport heden openbaar 
27 augustus vp Regering: “Landsbelang geschaad door Lockheed-zaak” Prins geeft 
fouten toe 
27 augustus politieke tekening Het topje (van de ondoorgrondelijke ijsberg van militair-
industrieel complex) 
27 augustus Ten Geleide Onvermijdelijk 
27 augustus Regering waardeert werk commissie 
27 augustus Emoties over monarchie verduidelijkt  
27 augustus Wonderlijke wegen van omkoopgeld Commissie: Lockheed-miljoenen zeker 
voor prins 
27 augustus Namen in het rapport-Donner 
27 augustus Codenaam van prins was “Victor Baarn” 
27 augustus  Prins vroeg geld aan Meuser 
27 augustus Verantwoordelijkheid van ministers moet sterker (gaat niet over Bernhard) 
27 augustus Inspecteur-generaal allang ter discussie 
27 augustus Geen strafvervolging 
27 augustus Belastende brieven  
27 augustus l pagina met fotos Politici wachten debat maandag af 
28 augustus vp Stormloop op Donner-Boek 
28 augustus Prins Bernhard blijft lid Raad van State 



 54

28 augustus Controle op hoge functies opvallend gebrekkig 
28 augustus In vrijwel alle commentaren Pers toont waardering voor koningin 
30 augustus vp Fracties rekenen op sober debat 
31 augustus Status Oranje scherper omlijnd 
31 augustus Motie kansloos over stappen tegen prins 
 
6.4.5.2 NRC Handelsblad 12 tot en met 31 augustus 1976  
 
13 augustus vp Rapport commissie-Donner bij Den Uyl 
14 augustus vp Koningin terug van vakantie voor overleg over rapport-Donner 
14 augustus vp Aankondiging Den Uyl leidt tot speculaties 
18 augustus vp Kroonberaad over rapport-Donner vergt geruime tijd 
19 augustus vp Koningin en prins weer met vakantie  
21 augustus vp Onderzoek naar geruchten over rapport-Donner 
24 augustus vp Koningin en prins weer terug naar Porto Ercole 
26 augustus vp Prins Bernhard legt aantal functies neer 
26 augustus Bernhard legt functies neer (vervolg vp) 
26 augustus Tekst brief Den Uyl 
27 augustus hele l vp “Prins schade belang van de staat” 
vp Prins betuigt “oprechte spijt” 
Vp verklaring Den Uyl  hard aan in en buiten de politiek 
vp Worldlife fund geschokt 
“Besluit prins vraagt respect” 
27 augustus Wie gaat er schuil achter Victor Baarn? (Hfdst 2 en de conclusies van het 
rapport zijn afgedrukt) “ Prins nam volstrekt laakb are initiatieven” 
27 augustus Brieven prins 
27 augustus Brieven uit 1974 wegen zwaar in rapport 
27 Tekst regeringsverklaring premier Den Uyl in Tweede Kamer 
27 augustus Aandacht in de wereldpers (en Nederlandse pers ‘Goed werk kabinet’) 
27 augustus opiniestuk Strafrechtelijk onderzoek altijd het uiterste middel 
27 augustus opinie Eenheid van regering gehandhaafd  
27 augustus hoofdredactioneel commentaar Geen crisis om de monarchie  
28 augustus vp Donnerrapport wekt vragen bij Kamerleden 
28  augustus“Kabinet voor deel verantwoordelijk”  
28 augustus Koningin Juliana gaat niet terug naar Porto Ercole 
28 augustus rapport-Donner als bestseller 
28 augustus Was getekend, Bernhard (geeft geschiedenis Bernhard weer voor de 
Lockheed-affaire) 
30 augustus vp Kamer achter regering in zaak-Bernhard 
30 augustus Debat in Kamer over Prins Bernhard (vervolg vp) 
31 augustus vp Relatie kabinet en Koninklijk Huis in studie 
31 augustus Regeling relatie Koninklijk Huis kabinet nu urgent 
31 augustus Van Agt: samenspel van overwegingen pleit tegen strafvervolging 
31 augustus hoofdredactioneel commentaar Stap voorwaarts 
 
 
 
 
 


