De afgelopen twee dagen op Les blogs dook een belangrijk thema een aantal malen op:
Leuk dat iedereen een-twee-drie een weblog kan beginnen, maar hoe baan je je een weg door dat almaar uitdijende medialandschap? Wie gaan de rol van poortwachter spelen? Uit de verschillende panels kwamen duidelijk twee richtingen naar voren waarin de internetindustrie het antwoord op deze vraag zoekt.

De eerste is wat Yann Motte van Yahoo Europa de overgang van een aristocratie naar een democratie noemt. De aristocraten waren de webmasters en de journalisten die wel even bepaalden welke site of welk nieuws het belangrijkst zijn en een mooie plaats bovenaan verdienen. Yahoo ontwikkelt nu modellen waarini gebruikers meer invloed kunnen uitoefenen. Veelgenoemde voorbeelden zijn websites als Flickr, Technorati en Del.icio.us, sites waarbij gebruikers zelf foto’s, weblogs en websites kunnen markeren met een tag, en zo van onderaf een eigen ‘folksonomy’ (een ‘taxonomie van het volk’) opbouwen.

Een tweede oplossing wordt gezocht in wat je wel ‘algoritmejournalistiek’ zou kunnen noemen. Computeralgoritmes analyseren het gedrag van de lezer of kijker, en raden hem op basis daarvan nieuwe boeken, films of weblogartikelen aan. Mark Fletcher, oprichter van Bloglines, vermoedt dat social networks hierin een belangrijke rol gaan spelen. Een nieuwe functie waarbij gebruikers van Bloglines konden kijken welke nieuwsberichten hun vrienden lazen, bleek onverwacht populair. Het medialandschap van de toekomst zal zich zo meer en meer om de gebruiker heen gaan vormen, zich automatisch aanpassen aan zijn voorkeuren. In de woorden van Yann Motte van Yahoo: ‘The medium is becoming you.’

Opmerkelijk: van de 46 sprekers die ik voorbij zag komen, zag er slechts één een belangrijke rol weggelegd voor de traditionele journalist (zie Het nieuwe CNN). Maar misschien kwam dat ook doordat er wel heel weinig journalisten op het congres aanwezig waren.

Al één reactie — discussieer mee!