“De Telegraaf website met zijn reactie mogelijkheid is eigenlijk de grootste weblog van Nederland!,” aldus Ad Swartjes, trots op de 5000 reacties die de site mocht ontvangen over een stelling over het woord negerzoenen, “we bepalen zo samen met het publiek het gesprek van de dag”.

New Technology Events, een onderneming van De Telegraaf Media Groep, organiseerde gisteren een groot diner. Bijna 150 bekende gezichten uit de media- en telecomsector kwamen naar het ExpoXXI gebouw in Amsterdam, om daar in een kale en erg koude hal een vier gangen diner te consumeren. Het eten was gelukkig lekker, het gezelschap interessant, en er waren ook nog korte presentaties door Forrester, Vecai, Philips, VPRO, Endemol, SBS, Google, Belgacom en Rabobank. Onderwerp? Convergentie.

Zoals altijd was de spraakverwarring groot, en waren de stellingen divers. ‘De nieuwe media kunnen niet zonder televisie” meende Patrick Tillieux van SBS,wat hem verdacht weinig bijval opleverde. “In 2007 is Albert Heijn een van de grootste TV producenten“, filosofeerde Dick van der Graaf, die tegen die tijd ook met zijn eigen Endemol wel 12 nieuwe zenders in de lucht wil hebben. ‘De kijkers van de toekomst willen ook makers zijn“, volgens Erwin Blom van de VPRO, die in een aanstekelijke presentatie even het mediagebruik van zijn kinderen toonde.

Maar de interessantste bijdrage kwam toch van Ad Swartjes zelf, topman van het Telegraaf concern, die de strategie van zijn bedrijf probeerde uit te leggen. Zoals bekend is De Telegraaf zeer actief bezig met het verkennen van allerlei nieuwe platforms. Interactieve omgevingen als HabboHotel en Sugababes, beiden met enorm bereik onder de jeugd, werden genoemd. Op Habbohotel komen 600.000 unieke bezoekers per maand langs, die gemiddeld per bezoek 1 uur en 13 minuten blijven. De 760.000 leden van Sugababes en tegenhanger Superdudes zijn dag in dag uit fanatiek bezig met hun eigen populariteit. Een video communicatie omgeving wordt binnenkort aan die gemeenschap toegevoegd. De Telegraaf is verder ook bezig met de overname van dating site Relatieplanet.

Maar niet alleen online is de Telegraaf Media groep actief. Men heeft recent een belang genomen in M-Media, bekend van het narrowcasting kanaal in de McDonald’s restaurants, website Speurders is ook aanwezig op TV, in print en zelfs via winkels. De Telegraaf heeft recent een digitale TV studio aangeschaft en wil ook TV gaan maken.

Zien we binnenkort het sterke merk van De Telegraaf dus op alle platformen terug? Dat niet! Want ondanks alle technische convergentie, hecht Swartjes juist zeer aan een divergerend merkenbeleid. Of zoals hij opmerkte: op het moment dat er een nieuwe categorie wordt gecreëerd, is de nieuwe category leader zelden een van de bekende merken. Als er binnen de frisdranken ineens een categorie powerdrinks opkomt, loopt Red Bull met de eerste prijs weg. Digitale walkmans zijn het domein van Ipod geworden, Sony heeft daar nauwelijks iets te zeggen.

En zo wil De Telegraaf in alle nieuwe categorieën die het nu bezig is op te zetten of te verwerven, juist nieuwe brands inzetten. Welke diensten horen dan nog wel echt onder het merk Telegraaf? “Alle zaken waarmee we het gesprek van de dag bepalen in Nederland”. En voor wie het niet wist – de afgelopen weken ging dat over de negerzoenen, en een dode mus.

Al 2 reacties — discussieer mee!