dif logo
DIF is een jaarlijks verschijnend, kleurrijk ‘bookazine’, een journalistiek tijdschrift in de vorm van een boek van honderden pagina’s dik. In DIF is naast fotografie veel ruimte voor lange verhalen. DIF cross media magazine is een afgeslankte versie van het bookazine. Het meest opvallende aan het tijdschrift Dif is dat al die mooie, lange teksten zijn verdwenen. Die zijn als tekst of geluidsbestand van de Dif website te downloaden.

“Dit jaar hebben we DIF voor de derde keer uitgegeven”, vertelt hoofdredacteur Fons Burger die Dif gedeeltelijk uit eigen zak financiert. “We hebben gemerkt dat Dif vooral in de boekwinkels goed loopt. Het product past niet goed in het tijdschriftenschap. Maar daardoor lopen we wel een belangrijk deel van ons publiek mis, namelijk jongeren. Die komen niet vaak in de boekwinkel, kopen geen boeken, maar bladeren wel vaak in de tijdschriftenrekken, ze kopen wel magazines. Dus om die groep toch te bereiken hebben we besloten een goedkopere tijdschriftversie van Dif te maken.”
Maar wil je een tijdschrift bij de Albert Heijn krijgen, dan moet het een stuk handzamer zijn dan Dif, dat een paar pond weegt en het “formaat van een stoeptegel” heeft. Het cross media magazine Dif is dan ook een stuk dunner dan het bookazine. Dat heeft Burger bereikt door alle artikelen uit het tijdschrift te halen. De verhalen zijn nu gratis van de website te downloaden als mp3 files (veelal door de auteurs zelf ingesproken) of als pdf-files die je thuis op je computer kan uitprinten. Wat overblijft is een tijdschrift met vooral heel veel fotografie. Aan de fotoseries uit het bookazine is nog een uitgebreid visueel jaaroverzicht toegevoegd. Burger heeft voor deze opzet gekozen omdat “foto’s nog altijd het best in tijdschrift tot hun recht komen, op groot formaat, gedrukt op mooi papier, terwijl tekst op internet en in gesproken vorm goed werkt.”
Van het magazine werden zo’n 15.000 exemplaren gedrukt, tegenover 25.000 van het bookazine. Hoe vaak de mp3- en pdf-files zijn gedownload wil Burger niet kwijt. Het cross media magazine is ook nadrukkelijk bedoeld als experiment. Hij vindt het nog te vroeg om het succes nu al te evalueren (het magazine ligt iets minder dan maand in de winkel).
Het podcasten van artikelen gebeurt steeds vaker. Webtijdschrift Slate bijvoorbeeld brengt dagelijks succesvolle podcasts uit, maar ook het traditionelere Newsweek heeft elke week een samenvatting van de belangrijkste artikelen uit het tijdschrift. Burger weet niet of podcasten de manier wordt om in de toekomst tijdschriften uit te geven. Wel constateert hij dat het steeds belangrijker wordt om content op verschillende manieren te exploiteren, zoals hij nadrukkelijk probeert te doen met Dif. Hij ziet andere tijdschriften niet zo heel snel zijn voorbeeld volgen. “Wij zijn onze tijd toch wel vooruit.” Mocht zijn cross media magazine een succes blijken, dan gaat hij er zeker mee verder. De podcasts, die nu door een persoon zijn ingesproken, moeten dan dynamischer worden, meer zoals radio, en hij hoopt in de toekomst ook van zijn foto-shoots videoreportage te kunnen gaan maken.

Al 4 reacties — discussieer mee!